PDA

View Full Version : Ebay pedaal uit amerika



Ché
17 maart 2007, 17:00
Hoi,

Ik heb een aantal concrete vragen:

als ik een univibe uit amerika op ebay 2de hands kan kopen betaal ik waarschijnlijk invoerrechten? maar komt daar nog btw bij voor een 2de hands product?

iemand een idee via welke courrier ik het best laat verzenden?

werkt de adaptor van een univibe hier ook als ik een 220-110v stepdown transfo gebruik?

Alvast bedankt!

AutoStatic
17 maart 2007, 17:20
Invoerrechten: ja
BTW: ja (twijfel ik wel over, even bonnetjes opzoeken van spul wat ik over heb laten komen)
Transport: UPS (heb daar beste ervaringen mee)
Stepdown trafo: zou moeten werken, neem er wel een met voldoende vermogen.

BTW en invoerrechten worden berekend over totaalbedrag, dus prijs artikel + verzendkosten. Bij elkaar moet je op zo'n 20% extra rekenen.

Ik zou even een search doen op het forum, zijn genoeg andere topics over geweest.

Ché
17 maart 2007, 17:32
ok bedankt, ik had al een search gedaan maar wist dus niet zeker of btw nog bijkwam op een 2de hands product.

als de verzendkosten niet te duur zijn lijkt het mij nog een goede operatie...

artnaz
17 maart 2007, 17:35
Als je er goedkoper uit wilt komen: valt meestal tegen. In totaal aan belasting betaal je ongeveer 23%. In de praktijk kun je van het dollartekentje een euroteken maken en dan heb je het totale bedrag dat je er voor betaald (iets meer zelfs). Maar sommige dingen zijn natuurlijk belachelijk goedkoop daar!

Rhythm Machine
17 maart 2007, 17:39
In België heb je een zeer grote kans om er bij kleine pakjes zonder invoerrechten en BTW vanaf te komen als je je pedaal laat verzenden met de post. Vraag aan de verkoper om USPS Global Priority Mail te gebruiken. Kost afhankelijk van het formaat van het pakje tussen 9 en 15 dollar en normaal betaal je dan aan de postbode nog 10 euro "aanbiedingskosten". Ik heb de laatste twee jaar geen enkele keer invoerrechten of BTW betaald op pedaaltjes die met de post verzonden werden. Als je een koerier zoals UPS of DHL gebruikt heb je daarentegen ALTIJD prijs. Koeriers zijn bovendien duurder dan de post.

Ché
17 maart 2007, 18:02
In België heb je een zeer grote kans om er bij kleine pakjes zonder invoerrechten en BTW vanaf te komen als je je pedaal laat verzenden met de post. Vraag aan de verkoper om USPS Global Priority Mail te gebruiken. Kost afhankelijk van het formaat van het pakje tussen 9 en 15 dollar en normaal betaal je dan aan de postbode nog 10 euro "aanbiedingskosten". Ik heb de laatste twee jaar geen enkele keer invoerrechten of BTW betaald op pedaaltjes die met de post verzonden werden. Als je een koerier zoals UPS of DHL gebruikt heb je daarentegen ALTIJD prijs. Koeriers zijn bovendien duurder dan de post.

ok bedankt voor de tip, ik ga even checken met de verkoper of usps mogelijk is.

AutoStatic
17 maart 2007, 18:12
USPS (United States Postal Service) ja, is wat anders dan UPS (United Parcel Service). Van de twee gitaren die ik over heb laten komen is er een verstuurd met UPS (zij zijn zelf gemachtigd om invoerrechten en BTW te heffen en doen dit ook) en de andere met USPS (gaat via de douane, grotere kans dat pedaaltje er doorheen glipt).

Er geldt een bedrag waaronder je geen invoerrechten/BTW hoeft te betalen. Moet je even opzoeken op site douane.

tuonra
17 maart 2007, 18:16
+1 USPS airmail..

UPS en fedex en dergelijke bedrijven zijn veel te duur en zijn niet veel sneller dan USPS airmail.. w.b. invoerrechten kun je vragen of de verkoper 'm op het shipping document wil declareren als "Gift" en daarbij een value wil opgeven onder de 50USD/45euro.. hierdoor komt het pakketje in een btw-vrij tarief en wordt 'ie niet door de douane onderschept wat ook weer tijdwinst oplevert..
groot nadeel hiervan is echter dat je het pedaal daardor niet kunt verzekeren voor meer dan die 50USD.. (anders val je meteen door de mand natuurlijk ;) )
aan jou de keus dus.. verder moet natuurlijk ook de verkoper bereid zijn om e.e.a. op de door jou manier gevraagde te verzenden (netjes vragen helpt veel!)

hierzo een linkje naar USPS -> http://pe.usps.gov/text/Imm/immicl/immiclnr_004.html

Ché
17 maart 2007, 19:03
bedankt voor de tips!

de univibe is ondertussen door iemand anders gekocht via de 'buy it now' optie voor 150$ :( belachelijk weinig maar ik moest zowieso wachten op een antwoord of USPS mogelijk was.

Alleszins een goeie tip voor de volgende keer en voor andere lezers.

Cheers!

E-J
17 maart 2007, 19:05
Jammer Ché! Die Vibes zijn tegenwoordig goud geld waard!

Weet iemand hoe het in Duitsland is met de invoerrechten?

Ché
17 maart 2007, 19:11
Jammer Ché! Die Vibes zijn tegenwoordig goud geld waard!

Weet iemand hoe het in Duitsland is met de invoerrechten?

Volgens mij geen invoerrechten, binnen de Europese unie zou dat alleszins niet de bedoeling moeten zijn :)

E-J
17 maart 2007, 19:14
Volgens mij geen invoerrechten, binnen de Europese unie zou dat alleszins niet de bedoeling moeten zijn :)

Ik bedoelde meer als je iets uit de V.S., Japan of uit een Papoea landje haalt en importeert in Deutschland! :)

AutoStatic
17 maart 2007, 20:15
Zelfde als dat je het naar NL laat sturen.
En ik zou mensen niet aanraden dingen als gift op te laten sturen. Is gewoon fraude. Ze zijn niet achterlijk bij de douane.

Dirk_Hendrik
17 maart 2007, 20:21
Dat fraude verhaal is aan de verzendkant. Amerikanen kunnen daarover nogal eens zeiken maar ik heb nog nooit van een geval gehoord waar vervolging plaatsvond. De gift markering kan de Amerikaanse douane namelijk geen flikker schelen. De rommel verlaat het land.

De Nederlandse douane trekt zich er echter geet reet van aan. En terecht. Dat gift markering een vrijvaring is van invoerrechten is een harnekkige utopie.

AutoStatic
17 maart 2007, 21:03
Ah ok, het is dus fraude aan de verzendkant! Ik ben wel eens gebeld, ja we hebben hier een gitaar liggen, is een returned item, sorry maar daar doen we niks mee. Gewoon betalen dus.

Dirk_Hendrik
17 maart 2007, 21:53
Ik begrijp je geloof ik niet helemaal.

zjanke
17 maart 2007, 22:16
Ah ok, het is dus fraude aan de verzendkant! Ik ben wel eens gebeld, ja we hebben hier een gitaar liggen, is een returned item, sorry maar daar doen we niks mee. Gewoon betalen dus.

Fraude aan de verzendkant, maar jij moet als ontvanger wel betalen. Als er dus iets niet in orde is met het papierwerk mag jij als ontvanger gaan regelen dat er het juiste papierwerk bijkomt. Alle kosten en eventuele boetes zijn ook voor jou. Niet klagen dat de douane vervelend is, die doen hun werk. Je gokt door bewust verkeerde informatie te (laten) geven, dan ook de consequenties voor lief nemen als het "fout" gaat.

Dirk_Hendrik
17 maart 2007, 22:31
Hoi Zjanke,

Het blijft je favourite onderwerp niet??

zjanke
17 maart 2007, 22:57
Een goeie gitarist ben ik niet, ik kom niet verder dan een kitje in elkaar solderen, laat me dan tenminste ergens over lullen waar ik wel verstand van heb :D

tuonra
18 maart 2007, 00:18
Dat fraude verhaal is aan de verzendkant. Amerikanen kunnen daarover nogal eens zeiken maar ik heb nog nooit van een geval gehoord waar vervolging plaatsvond. De gift markering kan de Amerikaanse douane namelijk geen flikker schelen. De rommel verlaat het land.

De Nederlandse douane trekt zich er echter geet reet van aan. En terecht. Dat gift markering een vrijvaring is van invoerrechten is een harnekkige utopie.

utopie? neehoor, 'tis me toch al zeker zo'n 15 keer gelukt om op deze manier spullen btw-vrij uit de US over te laten komen.. geen gitaarspul weliswaar maar motoronderdelen maar dat lijkt me niet uitmaken..
de moeilijkheid (zoals ik al heb vermeld) zit 'm in de bereidwilligheid van de verzender om het pakketje als gift en met lagere waarde aan te merken EN het verhoogde risico vanwege het lage verzekerde bedrag..

mooiste truuk wat dit betreft was toen ik wat onderdelen in Engeland kon bestellen zonder VAT (btw) en het dus vanwege EU-lidmaatschap invoerrechten-vrij in kon voeren in NL.. ;)

Mike McCready
18 maart 2007, 13:47
Volgens mij is tot 25 euro vrij van BTW.
Over die invoerrechten zou ik me niet al te druk maken. Ik heb ze nog nooit hoeven betalen en heb tientallen pakketjes met een waarde boven de 25 euro uit de USA besteld.

AutoStatic
18 maart 2007, 14:05
Ah ok, het is dus fraude aan de verzendkant! Ik ben wel eens gebeld, ja we hebben hier een gitaar liggen, is een returned item, sorry maar daar doen we niks mee. Gewoon betalen dus.

@Dirk_Hendrik, betrof een gitaar die ik op eBay had gekocht en die de verzender opstuurde via UPS. Ik kreeg vervolgens een telefoontje van UPS dat de gitaar binnen was en dat het een returned item betrof. Ik kon de gitaar op komen halen maar met dat returned item verhaal deden ze niks. De verzender had de gitaar zo opgestuurd na overleg met mij, naief als ik was. Bij het afhalen heb ik gewoon BTW en invoerrechten moeten betalen.

Speeddemon
19 maart 2007, 08:38
Men moet wel een verschil maken tussen pedaaltjes of gitaren verzenden.

Ik heb talloze pedalen ontvangen uit de US, waarbij ik meestal geen extra kosten had. Heb 3 gitaren geimporteerd (2x US, 1x Japan) en die zijn alle 3 belast, terwijl ze niet eens met UPS verzonden zijn.