PDA

View Full Version : RWRP element ombouwen en dummy coil vraagje



G.G.
17 maart 2007, 15:34
Hoi, meestal hang ik bij zelfbouw rond, maar met deze vraag kan ik denk ik bij jullie beter terecht.

Ik heb een heerlijk setje stratelementen (keramisch) met lekker veel dynamiek. Dit setje heeft helaas een RWRP middenelement en ik zou hem standaard willen hebben zoals het brugelement en het halselement

Vraag #1

Kan ik de magneet eronderuit trekken (gaat gemakkelijk, zit gekit vast) deze magneet omdraaien en vastplakken, en de + en de - draden van het element omdraaien. Dan is het element toch niet meer RWRP, of denk ik te simpel?

Vraag #2

Ik zou ook graag een dummycoil in mijn strat zetten in combinatie met een setje zonder RWRP middenpup. Nu heb ik een RWRP pickup uit elkaar gehaald. Ik heb de magneet eronderuit gesloopt en de staafjes eruit gedrukt. Het element kan nu geen trillingen van snaren meer opvangen. Ik wilde deze ergens in de electronicaruimte onder de slagplaat ergens wegproppen.

http://img386.imageshack.us/img386/2861/p1000183vb7.jpg

Hoe sluit ik die dummycoil aan? (kon dat nergens vinden op het internet) Hang ik hem gewoon parallel naast het uitgaande signaal tussen volumepotmeter en output?

Zou hem het liefst aan en uit kunnen schakelen met een pushpullpotmeter, en dan gekoppeld aan een pre-ampje: (pre-amp=boost=meer ruis, dummy coil=minder ruis / pre-amp + dummycoil = boost, maar niet mt teveel ruis)? Of denk ik hier ook weer te simpel?

piezo
17 maart 2007, 16:14
# 1: Ja, met losse magneten eronder kan dat wel, met echte magneetstaafjes niet, dan krijg je meestal een soort aardlus brom (het waarom is een ingewikkeld verhaal, dat leg ik dus niet uit)

# 2a: dummy coil kan gewoon parallel aan signaal, maar je moet even nagaan wat het beste werkt, vóór of ná de pots. Verder moet je even nagaan of je mèt of zònder de ijzeren staafjes in de dummy coil een beter resultaat krijgt. NB die staafjes mogen uiteraard niet gemagnetiseerd geraakt zijn. Zonodig demagnetiseren. Maarrrr ....... zie eerst punt 3
# 2b: de pre-amp genereert eigen ruis, die is dus onafhankelijk van de elektrmagnetische brom/ruis die de elementen opvangen en die door de dummy coil wordt uitgefaseerd. Een pre-amp zou dus m.i. nutteloos zijn, behalve .......zie punt 4.

# 3: Denk er om dat die dummy coil geen/weinig signaal genereert, maar wel een parallelle belasting vormt voor je andere elementen. Je krijgt dus outputvermindering zoals anders ook bij een strat tussenstandje, maar nu nog meer omdat die dummy geen signaal bijdraagt. Verder werkt ie als humbucking coil het best met slechts 1 ingeschakeld element.

# 4: Om brom onderdrukking middels een dummy coil goed te laten werken heb je júist altijd een pre-amp nodig, maar dan wel met 2 aparte inputs voor dummy en signaal, om het probleem van punt 3 te vermijden. Alembic doet zo iets. Voor details m.b.t. actieve electronica moet je echter niet bij mij zijn, dat is iets voor Dirk_Hendrik c.s.

G.G.
17 maart 2007, 16:37
Hey Piezo, bedankt voor de uitgebreide beschrijving.


# 1: Ja, met losse magneten eronder kan dat wel, met echte magneetstaafjes niet, dan krijg je meestal een soort aardlus brom (het waarom is een ingewikkeld verhaal, dat leg ik dus niet uit)


Element dat ik in dat setje heb is dus goed om te bouwen.


# 2a: dummy coil kan gewoon parallel aan signaal, maar je moet even nagaan wat het beste werkt, vóór of ná de pots. Verder moet je even nagaan of je mèt of zònder de ijzeren staafjes in de dummy coil een beter resultaat krijgt. NB die staafjes mogen uiteraard niet gemagnetiseerd geraakt zijn. Zonodig demagnetiseren. Maarrrr ....... zie eerst punt 3


Staafjes die in het element zaten zijn niet gemagnetiseerd en ik heb ze bewaard, dus die kunnen nog van pas komen.



# 2b: de pre-amp genereert eigen ruis, die is dus onafhankelijk van de elektrmagnetische brom/ruis die de elementen opvangen en die door de dummy coil wordt uitgefaseerd. Een pre-amp zou dus m.i. nutteloos zijn, behalve .......zie punt 4.


Dit punt snap ik niet helemaal, ligt niet aan jouw uitleg maar meer aan mijn inzicht op dit gebied denk ik.


# 3: Denk er om dat die dummy coil geen/weinig signaal genereert, maar wel een parallelle belasting vormt voor je andere elementen. Je krijgt dus outputvermindering zoals anders ook bij een strat tussenstandje, maar nu nog meer omdat die dummy geen signaal bijdraagt. Verder werkt ie als humbucking coil het best met slechts 1 ingeschakeld element.


Signaal/output verlies, en dus een boost nodig dmv preamp wanneer de dummie ingeschakeld is, schakel ik de dummie uit het circuit (pushpull) dan kan de preamp ook uit en is het een normale strat met een 50ties element configuratie.


# 4: Om brom onderdrukking middels een dummy coil goed te laten werken heb je júist altijd een pre-amp nodig, maar dan wel met 2 aparte inputs voor dummy en signaal, om het probleem van punt 3 te vermijden. Alembic doet zo iets. Voor details m.b.t. actieve electronica moet je echter niet bij mij zijn, dat is iets voor Dirk_Hendrik c.s.

Dus ik moet op zoek naar een preampje met 2 ingangen voor signaal (1tje voor de normale elementen, kabeltje dat vanaf de volumepot naar de output loopt, en eentje dat tussen de dummy coil en de output zit.

Is eventueel het plaatsen van twee losse preamps ook een optie (bijv. 2x EMG afterburner)?

Topic per PM ook naar Dirk_Hendrik gestuurd, bedankt voor de tip.

Joris

G.G.
17 maart 2007, 16:54
Zelfde vraag ook ff op het fender forum gesteld met dit als antwoord:


use that coil as your dummy coil and get another pickup for the middle position, i'd try to find a neck pup from a set like yours.

as for the boost thing, that should be pretty straight forward. except you could maybe put the dummy coil on a mini switch (but will only work with the boost) and that way you can turn it on or off with the boost to brighten or darken the tone to taste. beings that the dummy coil will add more resistance and in effect cut some of the highs out of the sound.

another thing you might want to do is search out a coil that reads about 3k, say a mini humbucker like a JB jr for strat and use that as your dummy coil. it would still buck some of the hum but would probably be a little brighter sounding in use.

Hier gaat hij van 1 preamp uit, alleen voor de dummie coil. Wat ik niet snap is: waarom een element boosten dat niets oppikt aan signaal?

Voor het verlies aan hoog zou misschien een setje 500k potmeters ipv 250k op zijn plaats zijn.

piezo
17 maart 2007, 18:16
Ik moet mijn antwoorden bij nader inzien een beetje herzien, de prioriteiten/volgorde deugt niet. Antwoorden 2a en 2b zijn namelijk vrij zinloos aangezien het zonder pre-amp toch niet kan werken. Zonder pre-amp vloeit het overgrote deel van je signaal gewoon via die dummy naar aarde.

En antwoord 1 deugt ook al niet: dat bromprobleem kan wel ontstaan bij het ompolen van een gewone single coil naar een RP, andersom niet. Tenminste, niet dat ik weet, want ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een element configuratie wilde ombouwen van humbucking naar non-humbucking. :D

G.G.
17 maart 2007, 19:39
want ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand een element configuratie wilde ombouwen van humbucking naar non-humbucking. :D

Die tussenstanden worden dan wat dikker (zoals die oude strats met 3 standsschakelaar waarbij men een tandestokertje in het midden klemde).