PDA

View Full Version : hoe effecten gebruiken....??



GuitarRocker
17 maart 2007, 13:53
Hallo,

Ik ben een echte effecten leek. Als ik live speel gebruik ik enkel de 4 kanalen(clean, crunch, lead, warp) die aanwezig zijn op mijn amp (Hughes&Kettner Matrix100) en daar kan ik enkele digitale effecten aan toevoegen en opslaan (Delay, chorus, Reverb en tremelo)
Dit laat me toe om delay en reverb op mijn clean kanaal te steken en iets anders op mijn andere kanalen...

Nu had ik graag enkele effecten toegevoegd...maar ik ken er niets van... Ik heb al enkele pedalen gehoord die een echt goeie crunch geven, heb ik dan mijn kanalen niet meer nodig?
en met delay pedalen en octavers enzo...? moet ik dan verschillende pedalen tegelijk intrappen...
Ik heb zoveel vragen en ik weet niet echt hoe eraan te beginnen...

Al jullie ervaringen en reacties zijn welkom!!

Fabbe

www.re-motion.be

tuonra
18 maart 2007, 14:29
Nu had ik graag enkele effecten toegevoegd...maar ik ken er niets van... Ik heb al enkele pedalen gehoord die een echt goeie crunch geven, heb ik dan mijn kanalen niet meer nodig?


dat ligt eraan wat je goed vind klinken! ..of je alleen die nieuwe pedalen wilt gebruiken met een clean kanaal OF dat je een combinatie gaat zoeken met 1 van de andere kanalen + pedalen.. of nog een andere combi..
experimenteer met de mogelijkheden..
maargoed..
het lijkt me met jouw versterker dat de ingebouwde effecten zoals delay en tremolo enz best bruikbaar zijn en dat je voor je distortion geluiden er evt. toch iets anders erbij wilt hebben (aparte pedalen dus) ..distortion effecten uit zo'n modeling amp klinken lang niet altijd overtuigend zijn of beantwoorden niet aan de smaak van de gitarist..
als je via de footswitch van je amp de ingebouwde effecten kunt schakelen kun je de nieuwe distortion pedalen er mooi naast zetten zodat e.e.a. nog overzichtelijk blijft..
w.b. clean kanaal vs. overdrive kanaal i.c.m. effectpedalen kan dat allebei prima ..ik gebruikte vroeger met m'n multieffect pedaal altijd het cleane kanaal maar nu met m'n buizenamp gebruik ik het overdrive kanaal voor het basisgeluid en schakel ik een distortion pedaal bij voor het stevige werk of solo's..
kortom (sh*t wat een lang verhaal wordt dit weer..) zit er een bruikbaar /overtuigend distortion/overdrive kanaal op je amp kun je dat uiteraard samen met pedalen gebruiken.. is dat niet het geval dan het cleane kanaal gebruiken en je distortion uit een pedaal halen..


en met delay pedalen en octavers enzo...? moet ik dan verschillende pedalen tegelijk intrappen...

tegelijk zal niet meevallen ;)
voor het geluid dat je op een bepaald moment wilt trap je ook de daarvoor te gebruiken pedalen in.. is dat 1 pedaal dan is het simpel.. zijn dat er 2 of meer moet je idd effe doortrappen.. ;)




Ik heb zoveel vragen en ik weet niet echt hoe eraan te beginnen...

er is anders zat te vinden op internet.. effe goed zoeken en inlezen zou ik zeggen.. en verder, probeer anders eerst wat pedalen te lenen van iemand om te zien of het geluid je bevalt en het met je amp goed klinkt..

Marshallover
18 maart 2007, 18:38
[QUOTE=tuonra]


tegelijk zal niet meevallen ;)
voor het geluid dat je op een bepaald moment wilt trap je ook de daarvoor te gebruiken pedalen in.. is dat 1 pedaal dan is het simpel.. zijn dat er 2 of meer moet je idd effe doortrappen.. ;)

[QUOTE]

En daarvoor heb je dus weer loop-pedalen zoals de Line-selector van Boss waarmee je meerdere loops apart kunt schakelen en met 1 druk op de knop heel makkelijk van effect kunt wisselen.


Ga ook eens langs de betere gitaarwinkels die ook wat kennen van effecten. Bij voorkeur een keer 's ochtends, dan hebben ze wat meer tijd voor je ;-)