PDA

View Full Version : Pimp mijn akoestische gitaar



RolandT
17 maart 2007, 12:54
Elektrische gitaren worden vaak veranderd, bijv nieuwe pickups, nieuwe slagplaat enz. Kan dit ook bij akoestische gitaren? Ik heb een Samick gitaar en ik vraag me af wat ik zou kunnen veranderen...
http://www.10pont.net/samick.jpg

Spitfire
17 maart 2007, 16:52
Behalve stemknoppen en snaren niet veel vrees ik...

RolandT
17 maart 2007, 17:18
Behalve stemknoppen en snaren niet veel vrees ik...Vervelende dingen akoestische gitaren :) Heb nog wat "ge-googled" en blijkbaar is er wel wat te doen met de brug pinnen. Iemand enig ervaring of andere pins iets aan het geluid veranderen?

GunMetalBlue
17 maart 2007, 19:16
Je kunt de slagplaat nog veranderen.

Brugpinnen lijken mij het geluid gewoon NIET te veranderen, echt gewoon NIET. Al steek je er betonnen pinnen in :D

Tupelo
17 maart 2007, 19:24
Materiaal van je brug & topkam wel.

Pais
17 maart 2007, 19:41
En sommigen zagen de brug instukjes zodat iedere snaar zn eigen brugstukkie heeft, zoiets? Dat las ik laatst, al laat ik mijn brug met rust.
Ik vind bij westerns die slagplaten altijd zo yak. Vooral dat bruin/rode spul.

Ik zou die bindingen er subiet afslopen :p Parlemoeren randjes vind ik een misdaad.

jplm
17 maart 2007, 20:02
Vervelende dingen akoestische gitaren :) Heb nog wat "ge-googled" en blijkbaar is er wel wat te doen met de brug pinnen. Iemand enig ervaring of andere pins iets aan het geluid veranderen?

Ja, ik heb daar het een en ander over gelezen, maar je moet daar nog mee uitkijken ook. Je hebt ze van verschillend materiaal, dus kunstof, been, of ebbenhout bijvoorbeeld, en het effect daarvan, dus het verschil t.o.v. je standaard pinnen waag ik te betwijfelen. Wat je daarnaast ook nog hebt zijn de messing pinnen, deze zijn fors zwaarder dan de standaard dingen. Maar.... in de verslagen die ik las vertelde men dat ze wel degelijk verschil uitmaakten, maar vaak was dat verschil per snaar anders. Zo schreef iemand dat zijn bas-snaren er duidelijk forser door klonken, maar de treblesnaren nauwelijks, zodat hij dus met een gitaar zat die zijn snaarbalans kwijt was. Kortom, een hoop geld kwijt, en nog geen bevredigend resultaat.
Wat ik persoonlijk langzaam in begin te zien is dat je een gitaar moet proberen, en als ie bevalt kopen, en er daarna nooit meer iets aan moet veranderen, het loopt bijna altijd op niets uit. Eerst heb je een fase waarin je tegen jezelf schreeuwt dat de zojuist aangebrachte verandering een enorme verbetering is, en vervolgens geef je langzaam aan jezelf toe dat het eigenlijk helemaal niet zo geweldig was, en dat ie eerst toch eigenlijk ook wel goed klonk :D.

Groet, en succes, Jan.

RolandT
17 maart 2007, 20:20
Wat ik persoonlijk langzaam in begin te zien is dat je een gitaar moet proberen, en als ie bevalt kopen, en er daarna nooit meer iets aan moet veranderen, het loopt bijna altijd op niets uit.Ik ben meer dan 100% tevreden met mijn gitaar. Een super klank en niet eens zo duur. Ik wou alleen eens horen of (kleine) veranderingen mogeljk zijn om de gitaar een wat meer persoonlijk uiterlijk te geven. Ik lees nu dat dat bij akoestische gitaren niet zo eenvoudig is. Ik laat alles maar zoals het is.

Toch nog een vraag: hoe krijgen jullie de slagplaat er af zonder de gitaar te beschadigen?


Ik zou die bindingen er subiet afslopen :p Parlemoeren randjes vind ik een misdaad.Nee man die bindingen hebben veel suses bij de vrouwen :)

--=HANS=--
17 maart 2007, 22:06
orgineel gepost door RolandT:
Nee man die bindingen hebben veel suses bij de vrouwen :)

Hahaha, NOT
Pais is een vrouw! :D

RolandT
17 maart 2007, 23:00
Hahaha, NOT
Pais is een vrouw! :D :D Wie zegt dat Pais een vrouw is? Je moet niet alles geloven wat je leest. Op het internet zijn er veel mannen die doen alsof ze vrouw zijn :D

Eko
18 maart 2007, 09:44
Ik heb diverse endpins in allerlei materialen en kleuren. Het hangt heel erg van je gitaar af of deze er op vooruit kan gaan in klank. Messing/bronzen endpins geven wat meer volume aan je gitaar en hebben de neiging wat meer mid te pushen. Een materiaal als ebben is eigenlijk beter, het geeft een wat meer warmte aan de gitaar. Alles hangt echter wel af van materiaal van bovenblad en ook de brug.
Meestal ga ik toch weer terug naar het standaard materiaal. De kunststof pins zijn er ook met parlemoer op de kop of met andere versierselen. De mooiste die ik ooit zag waren met letters. Ze zaten op een Gibson en dat stond dus op de endpins.

northernlake
18 maart 2007, 10:29
Ik heb de standaard dichte tuners op mijn Martin vervangen door http://www.stewmac.com/shop/Tuners/Guitar,_slotted_peghead/Grover_18:1_Sta-Tite_Slotted_Peghead_Guitar_Machines.html , en de plastic bridge pins vervangen door John Pearse buffelhoorn pinnen. De pins lijken de gitaar iets milder te laten klinken, maar echt veel doet het allemaal niet hoor. Soms heb je gewoon zin om wat te kopen :)

Die tuners ben ik overigens erg blij mee.

RolandT
18 maart 2007, 10:32
Soms heb je gewoon zin om wat te kopen :).Dat gevoel ken ik maar al te goed :D

zoon van Piet
18 maart 2007, 11:46
Een jaar of tien terug stond in Guitar Player een prachtig stukje van Dan Erlewine over customizen van akoestische gitaren. Ondermeer hoe je zo'n ding uit kunt rusten met een heuse strat/floyd rose tremelo, compleet met duidelijke bouwtekening.

het was wel het (1)aprilnummer...

Ratdawg
18 maart 2007, 12:13
Met vlammetjes en al, this is pimped.:cooler:
http://i2.photobucket.com/albums/y2/Ratdawg/My%20gear/IMGP0713.jpg

jplm
18 maart 2007, 14:07
De mooiste die ik ooit zag waren met letters. Ze zaten op een Gibson en dat stond dus op de endpins.

Ik weet bijna zeker dat dat een zes-snarige gitaar was :D :D.

Laser
19 maart 2007, 15:08
Voor vervangen van slagplaat zie
www.frets.com
en voor de rest..... je kan customisen zoveel je wil. Slagplaat, kam, brupennen, tuners. Hangt veel van de smaak af.
Goedkope plastic brugpennen: vervangen door Tusq, been, ebben... als het even kan. Ziet er goed uit, en klinkt beter door de betere koppeling met klankbord/brug (beter aandrukken van de snaar tegen hout van brug en brugplaat binnenin).

Verder dan dat ga ik nu nog niet; herlakken van de gitaar kan je ook ( gebruik dan oude motorolie ipv schellak, mooie sunburst, matte finish) nadat je de oude lak met verfbrander verwijderd hebt.
Probeer het eens, en laat weten hoe het afliep :jam: :jam: :jam:

jplm
20 maart 2007, 19:38
Je kunt de slagplaat nog veranderen.

Brugpinnen lijken mij het geluid gewoon NIET te veranderen, echt gewoon NIET. Al steek je er betonnen pinnen in :D

Toevallig werd er vandaag op een nieuwsgroep de volgende mp3 gepost, in een onderwerp over de soorten bridgepins. Het eerste gedeelte is gespeeld met Tusq-pinnen, het tweede (hetzelfde stuk, zelfde gitaar, zelfde opnametechniek) met gewone plastic pinnen. Luister maar eens, ik hoor een duidelijk verschil (en ook nog door twee kleine luidsprekertjes van m'n laptop):

http://www.box.net/shared/s1phd6axsq

Zal me benieuwen, groet, Jan.

Tupelo
20 maart 2007, 19:46
Ik heb die van mij onlangs gepimpt trouwens, nu is het een elektrische gitaar geworden.
En een hele puike.
Echt heel erg blij mee.

RolandT
20 maart 2007, 20:10
Het eerste gedeelte is gespeeld met Tusq-pinnen, het tweede (hetzelfde stuk, zelfde gitaar, zelfde opnametechniek) met gewone plastic pinnen. Luister maar eens, ik hoor een duidelijk verschilIdd duidelijk anders eerste deel lijkt iets warmer en ook zachter dan het tweede stuk.

Voor vervangen van slagplaat zie www.frets.comKnappe website, bedankt voor de tip.