PDA

View Full Version : cruciale vraag over afstand brug/nut van LP



orreltak
17 maart 2007, 12:51
ik heb een aantal vraagjes betreft de afstand tussen de nut en de brug van een les paul.weet iemand precies hoeveel die is?
ikweet dat ie bij een strat +-64,5 cm is maar een les paul is toch korter?
en hoeveel mag je er naast zitten?
valt er nog met intoneren nog veel te corrigeren als je afwijkt?

het punt is dat ik een lp aan het maken ben maar de hals komt gewoon bij tonefactory vandaan.en het lijkt dat die hals +- een halve centimeter langer is als op 1:1 tekening van stewmac.

moet ik dan zoiezo de standaard nut-naar-brugmaat van een les paul houden?
of die halve cm erbij rekenen?

zijn een hele kluit vragen maar heb het gevoel dat ik dit alleen op 1 manier kan doen en dat is de goede manier.lijkt me vrij cruciaal,zie je.

bvd met de antwoorden

rinaldo
17 maart 2007, 13:28
een les paul is idd korter, maar het probleem is dat in de loop van de jaren de mensuur lengtes van les pauls steeds een beetje veranderden, maar eigenlijk komt het hier op neer, de afstand nut tot twaalfde fret, moet gelijk zijn als de afstand twaalfde fret, tot hart brug.

op de site van stew mac staat er wel het een en ander over geschreven.

even kijken bij de fret calculator geloof ik, daar staan ook de juiste maten voor het plaatsen van de brug bij.

orreltak
17 maart 2007, 13:33
he bedankt voor de reactie.top!

blimb
17 maart 2007, 13:55
Als je een hals gekocht hebt, dan is die hals naar alle waarschijnlijkheid gemaakt met een bepaalde mensuurlengte in gedachte. Die bepaald immers de fret afstanden en dergelijke. Die lengte moet je dan gebruiken. Als je een andere lengte gaat aanhouden kom je in de knoop te zitten met je fret afstanden. Met alle problemen van dien.

rinaldo
17 maart 2007, 17:11
Als je een hals gekocht hebt, dan is die hals naar alle waarschijnlijkheid gemaakt met een bepaalde mensuurlengte in gedachte. Die bepaald immers de fret afstanden en dergelijke. Die lengte moet je dan gebruiken. Als je een andere lengte gaat aanhouden kom je in de knoop te zitten met je fret afstanden. Met alle problemen van dien.

daarom is het handig als je even de afstand tussen nut en de twaalfde fret meet
die vermenigvuldigen door twee, en je hebt je mensuur lengte. :D

tuonra
17 maart 2007, 18:01
daarom is het handig als je even de afstand tussen nut en de twaalfde fret meet
die vermenigvuldigen door twee, en je hebt je mensuur lengte. :D

yes.. idd, maar dan heb je de puur/droge/theorethische mensuurlengte.. je hebt dan nog extra lengte nodig als stelmogelijk voor compensatie van de intonatie (over-lengte).. b.v. bij de hoge E is die compensatie bijna nul en daar zal de positie van het brugzadel dicht bij de 2 x afstand tot 12e fret zijn.. de overige zadels zullen verder weg geplaatst moeten kunnen worden en dus moet je de hele tune-o-matic brug iets verder weg positioneren..
hoeveel precies durf ik zo niet te zeggen maar je zou e.e.a. kunnen vergelijken met je stewmac tekening: daarop 2 x afst. tot 12e fret uitzetten en dan zie je precies hoeveel extra lengte er toegevoegd is w.b. positie van de brug..
nou staat de brug op een LP al schuin waardoor er meteen eerste grove intonatie compensatie is voorzien maar toch zou ik e.e.a. eens vergelijken met je tekening en dan alles omrekenen naar de fret-afstanden op je hals..

blimb
17 maart 2007, 18:29
daarom is het handig als je even de afstand tussen nut en de twaalfde fret meet
die vermenigvuldigen door twee, en je hebt je mensuur lengte. :D
je hebt gelijk, beetje te snel gelezen ...

rinaldo
17 maart 2007, 18:55
yes.. idd, maar dan heb je de puur/droge/theorethische mensuurlengte.. je hebt dan nog extra lengte nodig als stelmogelijk voor compensatie van de intonatie (over-lengte).. b.v. bij de hoge E is die compensatie bijna nul en daar zal de positie van het brugzadel dicht bij de 2 x afstand tot 12e fret zijn.. de overige zadels zullen verder weg geplaatst moeten kunnen worden en dus moet je de hele tune-o-matic brug iets verder weg positioneren..
hoeveel precies durf ik zo niet te zeggen maar je zou e.e.a. kunnen vergelijken met je stewmac tekening: daarop 2 x afst. tot 12e fret uitzetten en dan zie je precies hoeveel extra lengte er toegevoegd is w.b. positie van de brug..
nou staat de brug op een LP al schuin waardoor er meteen eerste grove intonatie compensatie is voorzien maar toch zou ik e.e.a. eens vergelijken met je tekening en dan alles omrekenen naar de fret-afstanden op je hals..

kijk het is heel gemakkelijk, als je de gemeten afstand van nut naar twaalfde fret hebt vemenigvuldigd, dan heb je je mensuurlengte.

ga dan naar de site van stewmac, ga naar de fret calculator vul de mensuurlengte in, wel voor zorgen dat je die in mm invult, uitrekenen maar en je hebt de fret afstanden, en wat in dit geval erg belangrijk is, ze geven ook de afstand van nut naar brug, met de nodige compensatie en ook nog van verschillende brugtypes.

dus dat moet goed komen lijkt me

Dastard
17 maart 2007, 20:43
Misschien handig als ik mijn vraag hier gelijk bij zet, wat is een goede afstand bij een Les Paul achtige gitaar, tussen de bridge en de tailpiece ?

orreltak
17 maart 2007, 21:07
beetje moeilijk te zeggen aangezien je bridge een beetje schuin staat.maar neem je het middelste punt van je bridge,dan zit er volgens de bouwtekening van stewmac precies 27 mm tussen

blimb
17 maart 2007, 22:11
maar dat zou toch eigenlijkniks uit hoeven te maken .. wat je mooi vindt ;)

Blijft natuurlijk wel wat theorie over mbt snaar lenget en dergelijke (zie ook reverse headstock idee.) En je bent gelimiteerd door de lengte van de snaar zelf, het moet natuurlijk wel passen allemaal.. Maar verder maakt het dan toch niet uit wat voor afstand er zit tussen de stop tail en de brug... .. of zie ik nu iets over het hoofd.

G.G.
18 maart 2007, 07:31
... .. of zie ik nu iets over het hoofd.

De hoek die de snaren maken zijn ook van belang voor bespeelbaarheid en toon.