PDA

View Full Version : hoe stem jij je gitaar?



glasbier
17 maart 2007, 12:30
hoe stem jij je gitaar?
met een stemapparaat of anders? :lp:
lijkt een onbenullige vraag maar de één zweert bij een stemapparaat en de ander zegt dat je dat juist niet moet doen,omdat zo'n stemapparaat eigenlijk niet meer is dan een indicatie.

:punk:

Squier4ever
17 maart 2007, 12:31
voor de 500e keer dit topic....

Bl44t44p
17 maart 2007, 12:32
In eerste instantie mijn TU-2, soms schaaf ik het nog iets bij op gehoor met harmonics (wat ook goed werkt is harmonics met veel gain, je hoort dan de pulsen veel duidelijker).

glasbier
17 maart 2007, 12:32
huh...........?

glasbier
17 maart 2007, 12:33
ik stem hem ook met harmonics,lijkt mij het meest zuivere.
maar misschien denken anderen hier anders over..... :punk:

MesaMaY
17 maart 2007, 12:34
gewoon een simple korg stemapparaat
http://www.axemusic.com/Pictures/korg_ca-30.jpg

jasper159
17 maart 2007, 12:53
Meestal met stemapparaat.
Maar als ik voor de eerste keer die dag mijn gitaar neem, controleer ik wel op gehoor. Of snel naar drop d ofzo is ook op gehoor

artnaz
17 maart 2007, 13:00
Als ik mijn Strobostomp niet bij de hand heb doe ik het ook op gehoor. Verschillende harmonics, controleren met akkoorden, octaven, etc.

Blend
17 maart 2007, 14:38
Pff.. stemapparaat? ik snap nooit hoe die dingen werken :) , meestal op m'n gevoel, en alstie erg vals is, stem ik 'm dmv m'n keyboard, (je-weet-wel: goeie toets indrukken, vergelijken met de snaar, en draaien maar :D )

Rooftop
17 maart 2007, 14:48
ik stem gewoon in E akkoord
horen of het vals is
ik doe het al jaren
waarom een stemapperaat?
hoeft toch niet
op gehoor is veel beter
dan kan je ook sneller de valse snaren horen
en gelijk stemmen bij een optreden als je zit te spelen;)
dus nooit een stemapperaat gebruiken
bij studio opname is het wel handig
maar veel beter op gehoor vind ik

jaspie
17 maart 2007, 15:03
ik stem gewoon in E akkoord
horen of het vals is
ik doe het al jaren
waarom een stemapperaat?
hoeft toch niet
op gehoor is veel beter
dan kan je ook sneller de valse snaren horen
en gelijk stemmen bij een optreden als je zit te spelen;)
dus nooit een stemapperaat gebruiken
bij studio opname is het wel handig
maar veel beter op gehoor vind ik

zo doe ik het tegenwoordig ook, gewoon kijken of verschillende akkoorden zuiver klinken, en indien aanpassen.

Axelll
17 maart 2007, 15:07
Ik ben een luie gitarist, met een stemapparaatje dus. En onstage met een stage tuner van Fendah!

hendrix_appendix
17 maart 2007, 15:20
Loop je nou niet het gevaar dat als je op gehoor gaat stemmen dat je vanwege de onnauwkeurigheid van je eigen oren steeds een stukje lager of hoger gaat klinken?

Rooftop
17 maart 2007, 15:21
Ik ben een luie gitarist, met een stemapparaatje dus. En onstage met een stage tuner van Fendah!
hey axel:P

Rooftop
17 maart 2007, 15:23
Loop je nou niet het gevaar dat als je op gehoor gaat stemmen dat je vanwege de onnauwkeurigheid van je eigen oren steeds een stukje lager of hoger gaat klinken?
ach das wel handig op je gehoor
als je baterijen van je stemapperaat opzijn kan je op gehoor doen

Luke-wannabe
17 maart 2007, 15:31
Op gehoor en verder ff checken met een stemapparaat.

Speulert
17 maart 2007, 15:34
Ik gebruik stemmapparaat ter indicatie en dan fine tunen op gehoor

Wouter J
17 maart 2007, 15:37
Hoe ik mijn gitaar stem?

Door te draaien aan de mechanieken en zo de toon hoogte van de snaar te veranderen.










;)

Maar ook door de tuner op mijn Boss Me30 te gebruiken als het nodig is.

Tupelo
17 maart 2007, 16:29
Op gehoor en verder ff checken met een stemapparaat.
Precies andersom hier! ;)

Pun
17 maart 2007, 16:34
Flagioletten op 12e fret met een strobostomp.

Terugstemmen naar Drop-D doe ik over het algemeen op gehoor: D snaar en flagiolett op de E-snaar.

Ik probeer wel te leren om op gehoor te stemmen, het is toch altijd handig om dat te kunnen.

Tupelo
17 maart 2007, 16:35
Deze week mijn stemapparaat in de oefenruimte laten liggen.
Dat helpt! :D

Wat mij eraan doet denken, ik kom morgen ff bij jullie langs om mijn Blender te droppen. :)

G.G.
17 maart 2007, 17:22
Met de kiestoon van de telefoon (geen geintje)

Mitch_mashinguard
17 maart 2007, 17:30
Mijn stagg kan niet eens fatsoenlijk 5 minuut in stemming blijven.

Rooftop
17 maart 2007, 17:32
Met de kiestoon van de telefoon (geen geintje)
hehe:P je hebt gelijk de G toon

Spitfire
17 maart 2007, 17:32
Met de kiestoon van de telefoon (geen geintje)
Ben ik wel heel nieuwsgierig welke toon dat is

Rooftop
17 maart 2007, 17:42
Ben ik wel heel nieuwsgierig welke toon dat is
de G toon (g snaar)

Tho
17 maart 2007, 17:44
Ik stem mijn gitaar door op de snaren te schwaffelen

dIRE sTRAITS
17 maart 2007, 18:15
met me hartke stemapparaatje want met gehoor kan ik het niet :P

Damage Inc.
17 maart 2007, 20:51
In eerste instantie mijn TU-2, soms schaaf ik het nog iets bij op gehoor met harmonics (wat ook goed werkt is harmonics met veel gain, je hoort dan de pulsen veel duidelijker).

Ik ook precies zo, en kijken of het goed is gestemd met distortion aan, dan hoor je het inderdaad beter.
En dan speel ik ook de power-chords met 3 snaren... euh, zeg maar steeds een snaar omhoog, of andersom.
Dus eerst op de eerste 3 snaren tegelijk, en dan op de 2 3 en 4, etc.
En dan ook nog de power-chords waar je de middelste snaar niet speelt, waar je zo'n Nu-Metal stijltje van krijgt zeg maar.

Ik vraag me toch altijd af hoeveel stem apparaten op elkaar lijken, zelfs bijv. 2 verschillende TU-2s.
Maar ook hoe dicht alle (veel gebruikte) stem apparaten bij de werkelijkheid liggen.
Dus of ze allemaal wel zo precies stemmen zoals het ook in de aller eerste instantie bedoeld is zeg maar :\ .
Sjah, hoe werd dat eigenlijk besloten vroeger...

- Damage Inc.

Danieldg
17 maart 2007, 20:58
Als ik nieuwe snaren op men gitaar leg stem ik ff met stemapparaat, daarna op gehoor. In drop d gaan doe ik ook op gehoor, gewoon open e gelijk laten klinken met open d snaar. Als ik samen speel met andere muzikante stem ik ff met stemapparaat, anders zit ik iets te hoog/ te laag

@ Damage,Inc
Het is vroeger afgesproken geweest om instrumenten in concert stemming te stemmen, je La( A snaar) = 440 Hertz. Piano's staan ook altijd zo gestemd + het is meestal het beste voor de spanning vd snaren heb ik ergens gelezen.

Damage Inc.
17 maart 2007, 21:04
Ik vraag me ook altijd af:

Zou een stemapparaat een snaar verschillend horen met verschillende pickups?
Ik bedoel, bijv. dat ie het net iets lager zou "verstaan" op de nekstand dan de brugstand?
Zal wel totale onzin zijn, want anders zaten we allemaal met een probleem...

En als ik stem, vooral met niet gelockte snaren (dus in mijn geval met een vaste brug want als ik een tremolo heb wil ik wel double-locked), gebeurd het dat de LEDjes rond het midden van het metertje "dansen", alsof ie twijfelt en niet weet wat ie wil of moet.
Dus dan weet ik niet of ik omhoog of omlaag moet stemmen of wat dan ook.
Is dit een probleem met de intonatie of wat moet ik hier aan doen :| ?

Dan is er ook nog een probleem dat als ik een snaar aansla, eerst aangegeven word als gestemd, en dan ineens daalt.
Het is vooral als je harder aanslaat dat de snaar eerst even hoger klinkt, maar ik probeer dan ook weer niet té zacht aan te slaan.
Of moet je gewoon aanslaan dat de meter 'm net hoort en echt alleen de basis-stemming meet?
Ik heb volgens mij gehoord dat je net zo moet aanslaan als je normaal speelt, maar ik speel zowel rustig als extreem hard, niet van volume maar met m'n plectrum.

Damage Inc.
17 maart 2007, 21:07
Het is vroeger afgesproken geweest om instrumenten in concert stemming te stemmen, je La( A snaar) = 440 Hertz. Piano's staan ook altijd zo gestemd + het is meestal het beste voor de spanning vd snaren heb ik ergens gelezen.

Uhu, maar hoe wisten ze wat concertstemming was en bepaalde noten en het aantal hertz ;) .
Echt voor wat dan ook voor snaar-instrument, het moet ergens begonnen zijn, wat frustrerend is om over te denken :P .
Net zoiets als je vraagt, wat was er het eerst... enz...

Flint Stone
17 maart 2007, 21:47
Als mijn gitaarleraar zeg hoger, dan doe ik hem hoger. Als hij zegt lager, dan wordt het lager. Die ga ik niet tegenspreken. Voor de rest net even teveel muzikanten tegengekomen, die het wel even op het gehoor doen. Als je geen keyboard bij de hand hebt (of een telefoon heb ik nu geleerd) is een stemapparaatje wel zo gemakkelijk en het voorkomt dat je achteraf met zijn allen net een fractie te laag of te hoog blijkt te staan ofzo. Nergens voor nodig.



En hoe dat ooit eens begonnen en afgesproken is, dar heb ik me ook wel eens afgevraagd. Daar krijg je goed hoofdpijn van als je erover nadenkt; dat zit zo strak in elkaar, dat geen mens dat bedacht kan hebben. In elk geval niet een in zijn eentje. Maar ze hebben toch ook niet een vergadering belegd en gezegd zo en zo gaan we het afspreken ?? :confused:

Yamhammer_71
17 maart 2007, 22:02
Ik stem altijd op gehoor; soms kan het zijn dat er van de hele stemming niets meer klopt en dan moet ik meestal 1 snaar weten om vervolgens de rest zuiver te stemmen.

Stemapparaatje is zeker niet verkeerd, gewoon kopen als je het nodig hebt. Zeker als je in een band speelt kan het weleens handig zijn tussen alle herrie door....

Damage Inc.
17 maart 2007, 22:32
Als mijn gitaarleraar zeg hoger, dan doe ik hem hoger. Als hij zegt lager, dan wordt het lager. Die ga ik niet tegenspreken. Voor de rest net even teveel muzikanten tegengekomen, die het wel even op het gehoor doen. Als je geen keyboard bij de hand hebt (of een telefoon heb ik nu geleerd) is een stemapparaatje wel zo gemakkelijk en het voorkomt dat je achteraf met zijn allen net een fractie te laag of te hoog blijkt te staan ofzo. Nergens voor nodig.



En hoe dat ooit eens begonnen en afgesproken is, dar heb ik me ook wel eens afgevraagd. Daar krijg je goed hoofdpijn van als je erover nadenkt; dat zit zo strak in elkaar, dat geen mens dat bedacht kan hebben. In elk geval niet een in zijn eentje. Maar ze hebben toch ook niet een vergadering belegd en gezegd zo en zo gaan we het afspreken ?? :confused:

Ik zou een telefoon toch niet vertrouwen, die focking dingen slaan zowiezo nergens op, ik bedoel ze hebben al zo'n rotgeluid, zo precies zal het niet zijn.
Of het moet echt precies bedoeld zijn dat een of ander apparaat erop moet reageren aan de andere kant, op de precieze toon dan.

En het zal allemaal wel begonnen zijn met een groep muzikanten met snaarinstrumenten natuurlijk.
Hee, we spelen te verschillend, dit klinkt niet goed, als je het zo zet klinkt het goed, vanaf daar zullen wel wat standaard noten zijn aangehouden.
Het hele technische, dat zit zo diep in de berekeningen, ga ik niet eens aan beginnen.
Maar het is eerst natuurlijk simpel begonnen, zoals speelgoed gitaartjes vandaag de dag, gewoon een stuk materiaal met iets eroverheen gespannen om bepaalde tonen te krijgen.
Maar hoe en door wie precies... 8| , ff WikipediAen... :P

Pun
17 maart 2007, 23:03
Deze week mijn stemapparaat in de oefenruimte laten liggen.
Dat helpt! :D

Wat mij eraan doet denken, ik kom morgen ff bij jullie langs om mijn Blender te droppen. :)

Ok, cool :) Je weet dat we vanaf deze week van 15:00 tot 19:00 repeteren in ruimte 2?

Damage Inc.
17 maart 2007, 23:31
Ok, cool :) Je weet dat we vanaf deze week van 15:00 tot 19:00 repeteren in ruimte 2?

In de W2 zeker :) .

GoldKiwi
18 maart 2007, 00:23
met een gitaarstemmer :P
en als ik die niet heb dan doe ik het gewoon (als de dikste snaar goed staat dan)

Pun
18 maart 2007, 00:33
In de W2 zeker :) .

Yep :)

Voorheen zaten we in ruimte 1 van 19:00 tot 23:00. Alleen werden we die klote pilaar in het midden zat, is echt funest voor het geluid.

Daarvoor zaten we in de oefenruimte van de band van de jongen waarmee is samen speel (band waar Tupelo ook deel van uitmaakte, trouwens). Echter zijn ze ongeveer een half jaar geleden uit elkaar gegaan.

vox
18 maart 2007, 00:38
een stem apparaat, ik hoor wel wanneer hij vals is.. is me een paar keer gelukt op gehoor. doe er ook geen moeite voor gewoon stemmen met apparaat..

Damage Inc.
18 maart 2007, 00:39
Yep :)

Voorheen zaten we in ruimte 1 van 19:00 tot 23:00. Alleen werden we die klote pilaar in het midden zat, is echt funest voor het geluid.

Oja die vatsige paal hehe.
Wij zetten gewoon de versterkers naast elkaar aan de andere kant tegenover de drums, werd het meteen "gemixed" :P .
En toen ik de enige gitarist was in een band gebruikte ik gewoon 2 versterkers tegelijk.
1 speaker... pft...
Kreeg wel vette stereo-effecten toen door mijn Digitech-pedaal.

steph
18 maart 2007, 08:56
Korg DTR-1000 19" stemapp.
Voor tussendoor op het gehoor.
Bij snaren opleggen meestal zonder stemapparaat, begin met de g, en stem de rest daar op af.
Bijna altijd goed als ik de gitaar daarna in de korg doe, vreemd genoeg "ken" ik het geluid van de g. Zal wel een afwijking zijn?

Jovu123
18 maart 2007, 09:46
Ik stem mijn gitaar door het 5e vakje op de E snaar te pakken en dan de A snaar er gelijk na aan te slaan .. dan hoor je een trilling als je er naast zit .. dus als je een trilling krijgt moet je hem een beetje aandraaien ..

enzovoort alleen bij de g snaar het 4e vakje ..

sandra-kane
18 maart 2007, 14:47
met een yamaha stemaparaatje en jij?
SANDRA

DarknessAwaits
18 maart 2007, 15:17
Ik stem m'n gitaar: E A D G B e


Thuis altijd op gehoor met flageoletten, als ik van niets moet beginnen liefst met een stemvork (A=440Hz) en anders vanaf een andere gitaar de A verkrijgen.

In de oefenruimte of bij optredens bijna altijd met stemapparaat van de Boss GT8. Vooral tijdens optredens heb je toch meestal liever niet dat het publiek staat mee te genieten tijdens het stemmen.

ReinoutV
18 maart 2007, 16:23
Ik stem meestal met mn Kort DT-1 (of 10, dat zilveren vloerpedaal iig), op het podium wil ik bij het stemmen niet zo veel lawaai maken dat ik met distorion alle zweving eruit haal.
Daarnaast is het nog niet zo lang dat de A op 440 hertz staat. Vroeger is dit 442 en zelfs 444 Hz geweest. Veel orkesten spelen nog steeds op deze hoogtes, omdat (geloof ik) de snaren van de viool dan iets strakker staan, dat schijnt fijner te spelen.

Hector_Tsolodimos
18 maart 2007, 17:15
Ik ben een luie gitarist, met een stemapparaatje dus. En onstage met een stage tuner van Fendah!
net zoals ik
maar dan met mijn Korg DT-10 BK!

glacius
18 maart 2007, 17:49
met een boss tu2

Toaster
18 maart 2007, 17:51
op een podium is een stemapparaat echt wel nodig. Liefst zo te schakelen dat het publiek je niet kan horen. (effect loop of het bekende boss stomp box pedaaltje)

1 je moet net zo klinken als de rest van de band. Je oren kunnen zichzelf hier wel eens vergissen.

2 Je oren zouden weleen eens moeite kunnen hebben met het horen van de juiste toon. vanwege de herrie op het podium ;)

3 stemappraat dat in ieder geval een beetje licht geeft. Erg fijn op een podium.

Stemmen van nieuwe snaren: Altijd lekker aan trekken :D

En wat betreft de pick up keuze. Tommy Emmanuel heb ik ooit in een workshop horen vertellen: Pak het venijnigste en hardste geluid dat je gitaar kan maken.

Brug element dus.
Het trekken van snaren trouwens over de hele lengte meerdere malen uitvoeren.
Dag erna of voor het optreden nog eens lichtjes doen.

Ongeveer drie windingen op je stemmechaniek geven.

er zijn mensen die graag zo'n opwindt ding gebruiken. Ik niet. Het beschadigt de lak van de kop van je gitaar.

Snaren die je toevallig eens in een andere stemming hebt gezet hebben de neiging om terug te gaan ( in lichte mate) naar de vorige stemming.

Sow dit weet ik ervan ;)

Damage Inc.
18 maart 2007, 18:42
Stemmen van nieuwe snaren: Altijd lekker aan trekken :D
Het trekken van snaren trouwens over de hele lengte meerdere malen uitvoeren.
Dag erna of voor het optreden nog eens lichtjes doen.
Ik trek ook wel eens flink aan nieuwe snaren om uit te rekken, maar ik heb ook wel eens dat m'n gitaar begint te kraken (trouwens ook met de tremolo omhoog trekken), is dat normaal of gaat er dan echt iets fout?
En ik weet dan ook niet of 't het hout is of misschien de snaren die langs iets slippen met korte schokken ofzo.


er zijn mensen die graag zo'n opwindt ding gebruiken. Ik niet. Het beschadigt de lak van de kop van je gitaar.
Je kunt zo'n winder opvullen met iets zachts ofzo zodat de randen de kop niet meer of niet zo makkelijk kunnen raken.
Of je moet stemmechanieken hebben waarvan de koppen echt erg dicht bij de gitaarkop zitten.

En volgens mij zijn er ook van die winders met een rubberen rand ofzoiets.


Snaren die je toevallig eens in een andere stemming hebt gezet hebben de neiging om terug te gaan ( in lichte mate) naar de vorige stemming.
Als je snaren in 2 verschillende stemmingen op dezelfde gitaar bedoeld, moet je ook wel opnieuw intoneren als je een nieuwe stemming gebruikt.
Ookal veranderd er maar 1 snaar zoals bijv. van Standaard E naar Drop D en andersom.
Je kan het bijv. live met 1 snaar wel even verzetten voor een nummer ofzo, maar je zou het wel kunnen horen dat iets niet goed is, en jezelf er ook erg mee storen.

- Damage Inc.

Toaster
18 maart 2007, 19:15
[QUOTE=Damage Inc.]Ik trek ook wel eens flink aan nieuwe snaren om uit te rekken, maar ik heb ook wel eens dat m'n gitaar begint te kraken (trouwens ook met de tremolo omhoog trekken), is dat normaal of gaat er dan echt iets fout?
En ik weet dan ook niet of 't het hout is of misschien de snaren die langs iets slippen met korte schokken ofzo.
QUOTE]

Klinkt niet goed eigenlijk???? Is het een eiersnijder of een gitaar waar we hier over praten ??? No offence by the way.

Tupelo
18 maart 2007, 19:27
Ik ben altijd een stemapparaat stemmer geweest, pas recent stem ik vaker op gehoor.
Het valt me op dat wat mijn stemapparaat aangeeft gewoon niet altijd zuiver is.
Al lange tijd bewust van, maar heeft toch veel te maken met speelstijl, vingerzetting etc.

Mr Brightside
19 maart 2007, 18:48
met een stemvork

Jyuuga
19 maart 2007, 19:49
Kan het een klein beetje op gehoor, maar meestal doe ik het met een stemapparaat.

Pun
19 maart 2007, 20:38
Vandaag gemerkt dat het me toch aardig lukt om op gehoor te stemmen. Alleen de overgang D>G snaar lukt me nog niet lekker, door het aardig grote verschil in klankkleur.

Damage Inc.
19 maart 2007, 22:04
[QUOTE=Damage Inc.]Ik trek ook wel eens flink aan nieuwe snaren om uit te rekken, maar ik heb ook wel eens dat m'n gitaar begint te kraken (trouwens ook met de tremolo omhoog trekken), is dat normaal of gaat er dan echt iets fout?
En ik weet dan ook niet of 't het hout is of misschien de snaren die langs iets slippen met korte schokken ofzo.
QUOTE]

Klinkt niet goed eigenlijk???? Is het een eiersnijder of een gitaar waar we hier over praten ??? No offence by the way.

Ik heb gewoon degelijke gitaren van minstens 500 euro per stuk... misschien 1 net iets minder.
Maar ik denk dat ik 2-3 gitaren dat heb horen doen, 1 zeker met de tremolo omhoog trekken, en wat hard-tails met aan nieuwe snaren trekken.
Het zou heel misschien iets van de hardware zijn dat verdraaide of verschoof en een schok door de hele body creëerde, maar dat ging dan te snel om zeker te weten...


Ik heb trouwens ook wel op gehoor gestemd, wat ik natuurlijk beter en beter kon met de tijd mee.
Maar ik heb ook dat ik bijv. alle snaren of alle noten hoger of lager "bedenk" dan dat ze in werkelijkheid zijn.
Mja, ik denk dat ik alles toch niet zo goed meer hoor, mijn gehoor is al zo'n 1/3de weg ofzo.


-Damage Inc.

Mr_Dark
19 maart 2007, 22:42
Ik gebruik de Tuner op m'n Boss GT-8 :)

zeppo
20 maart 2007, 00:06
Mijn gehoor is niet zo absoluut dat ik zonder stem-apparaat kan, maar ik stem het liefst maar 1 of twee snaren electronisch, de rest doe ik met akkoorden.

Dean_Rebel_Cees
20 maart 2007, 17:40
Ik stem eigelijk alleen de Lage E met een stem aperaatje, en de rest doe ik via de E. Simpel as hell.

drap
20 maart 2007, 17:53
Stemmen? :o Nee hoor, daar heb ik er al genoeg van :stop:

Ezyduck
20 maart 2007, 17:55
Ik stem mijn gitaar door op de snaren te schwaffelen
Schwaffelen heerst ! Kan eigenlijk op elk instrument (en slapend persoon)