PDA

View Full Version : Op zoek naar een Preamp



rupke
17 maart 2007, 09:27
Hoi,
Ik heb een start gemaakt met het bouwen van een rack.

Wat ik nu er in heb hangen is een mesa boogie 50/50 en een gx700. Ik wil toch toe naar een losse buizen pre ampo omdat ik denk dat dat beter gaat klinken. Wat ik nog heb liggen is een g-major die ik in combinatie gebruik met mijn koch studiotone.

Dus wat ik in mijn rack wil hebben is de mesa 50/50 met de g-major en dan een buizen pre amp.

Ik speel voornamelijk (alternatieve) rock, ik ben dna ook niet op zoek naar een metal sound. Het clean en de overdrive van mijn koch studiotone vind ik mooi dus ik zoek een soortgelijke sound in een buizenpre amp.

Wie kan mij op weg helpen.

Greetz Rupke

FrankC
17 maart 2007, 09:44
Wat is je budget?

rupke
17 maart 2007, 09:50
Mijn budget is rond de 400 euro ongeveer.

Greetz Rupke

Magic Bean
17 maart 2007, 11:07
Ga op zoek naar een Mesa/Boogie Studio Pre-amp of als je geluk hebt een Quad...
Mesa V-twin is ook een optie.
Er staat een JMP-1 op marktplaats voor € 300.
Heel af en toe komt er ook wel een soldano pre-amp voorbij (hoewel ik niet weet of dat in het budget past)
Peavey Rockmasters zie je de laatste tijd niet zoveel meer, maar is zeker iets om naar uit te kijken. Heeft een goede rocksound (marshall-achtig) met genoeg gainreserve voor metal...

rupke
17 maart 2007, 12:23
Hee magic Bean,

Wat ik nog vergeten was te zeggen is dat ik geen liefhebber ben van de marshall sound (niet slaan allemaal ;-)). Dat is gewoon niet mijn ding. zoal sik al zei de overdrive van mijn studiotone vind ik mooi en ik heb ook een carl martin hot drive mkII gehad die vond ik ook meesterlijk dus ik zoek een pre amp met zo'n soort geluid.

alvast bedantk weer.

Greetz Rupke

jorrit
17 maart 2007, 12:42
hehe volgens mij is die carl martin gebaseerd op het marshall geluid en die koch in de verte ook....

waarom haal je je koch niet uit de behuizing enmaak je er 19" van?
dat pedaal kun je ook nog mooi in je 19" set halen...

Magic Bean
17 maart 2007, 12:57
Wanneer komt Koch eigenlijk met hun Rackspul??

Thom TK
17 maart 2007, 13:09
Mijn budget is rond de 400 euro ongeveer.

Greetz Rupke

Engl E530 is 2e hands wel voor die prijs te vinden, en is erg goed voor dat geld.

rupke
17 maart 2007, 13:47
Engl heb ik ook al aan gedacht ja. er is ook een E520 die zag ik al op het ineternet gaan voor 250 euro. Maar ik ken die helemaal niet. heef tiemand ervaring met de e520 pre amp van engl.

even terugkomend op dat carlmartin op marshall zou lijken of er van zou zijn afgeleid en koch in de verte ook. Daar ben ik het dus helemala niet mee eens (alhoewel uiteindleijk kijkt iedereen naar elkaar en probeert men zaken vna elkaar te gebruiken simpel zat toch,


maar om even het vercshil (tenminste in mijn oren) aan te geven is dat de carl martin en de koch studiotone een eerlijker geluid hebben. en daar bedoel ik mee dat ik vind dat de oversturing van marshall het geheel dichtsmeert en niet zo gedefinieer dis als de carl martin en de koch. kijk tis natuurijk een questie van smaak en wat voor muziekstijl je speelt, maa rik hoor graag alle noten en snaren als ik ene akkoord aansla en voor mij komt dat veel beter en lekkerder tot zijn recht bij Koch (tot nu toe dan he ;-))

Greetz Rupke

rjong999
18 maart 2007, 01:07
Best wel veel te vinden voor 400 euro: Rocktron Gainiac II, tweedehands Engl 520 of 530, tweedehands Tech 21 PSA (aanrader, als je ´m kunt vinden!), Mesa Studio, Marshal JPM (je zegt wel dat je niet van het typische Marshall geluid houdt maar ik zou ´m toch maar gewoon proberen), ADA MP1 (idem). H&K Tubeman misschien ? Of een Tubeworks Real Tube II, lekker exotisch...

Winka
18 maart 2007, 01:21
valt mij wel op dat al die preamps eigenlijk oude zooi is! wanneer komt er is een nieuwe vette preamp uit! die jmp's e530's en ada's ken ik nou wel... en ben niet erg onder de indruk eigenlijk!

wanneer gaat koch een vette preamp maken!?

rjong999
18 maart 2007, 01:58
er zijn zat goeie nieuwe preamps, maar niet in de prijsrange van TS. Denk aan de Egnater, Rocktron Prohesy, Mesa Traxis (niet echt nieuw, maar ok: Mesa Rectifier Recording dan), Randall RM4, Engl 580, Rocktron Voodu Valve, Digitech GSP1101, GT8-Pro.

rjong999
18 maart 2007, 02:00
valt mij wel op dat al die preamps eigenlijk oude zooi is! wanneer komt er is een nieuwe vette preamp uit! die jmp's e530's en ada's ken ik nou wel... en ben niet erg onder de indruk eigenlijk!Misschien stel je erg hoge eisen ?
wanneer gaat koch een vette preamp makenals ze weten hoe ze een vette amp moeten maken ;-)

rupke
18 maart 2007, 14:20
Hallo allemaal,

ik ga begin vlgende week de engl E520 uitproberen om mijn mesa 50/50 ik hoop dat het iets is. Iemand misschien ervaring met de Engl E520?

laturssssssssss

Rupke

Ibanez RuleZ
18 maart 2007, 19:27
is een oudere preamp.

maar om nog even terug te komen op het idee van oud spul: mijn quad is uit 89 en ik moet nog iets tegen komen dat ik lekkerder vind reageren op mijn gitaarspel en vetter vind klinken dan die quad... oude zooi: maybe, maar ik zeg; kom maar eens met iets dat beter klinkt ;).

in jouw geval zeg ik: koop een mesa studio... zal het denk ik perfect doen met jouw eisen of nog beter: ditch de 50/50, koop een peavey classic 50/50 en probeer een quad te scoren (met die setup speel ik momenteel en naja, klinkt magistraal wat mij betreft)

harrald

Winka
19 maart 2007, 03:10
er zijn zat goeie nieuwe preamps, maar niet in de prijsrange van TS. Denk aan de Egnater, Rocktron Prohesy, Mesa Traxis (niet echt nieuw, maar ok: Mesa Rectifier Recording dan), Randall RM4, Engl 580, Rocktron Voodu Valve, Digitech GSP1101, GT8-Pro.

mesa rectifier recording is niet nieuw, randall m4 is ook niet... engl 580 ook niet ... digitech en gt8 = kak!

ik stel geen hoge eisen, ik wil gewoon een lekker scheur geluidje zonder te veel eigen karakter! zodat je niet een geluid hebt wat de rest van alle gitaar fora heeft! zo'n engl 580, digitech of gt8... leuke dingetjes maar om er nou een lekker rock soundje uit te krijgen?

Synx
19 maart 2007, 11:19
Na een aantal jaar 2 Soldano Sp77s te hebben gehad durf ik toch wel zeggen dat deze geweldige rock preamps zijn. Reageren ook goed op pedaaltjes. Er zit wel n hoorbaar verschil tussen de US version en de Jap.
Vooral met 6l6 in de eindtrap is dit een heerlijke rocksetup (zwaarder kan ook, maar dat is niet mijn stijl).
ENGL530 vond ik wat minder, maar die is ook moderner gevoiced als ik t goed begrepen heb.
Triaxis is zeker ook niet slecht maar dan zou ik toch weer gaan voor n CAE of de midi versie van soldano(naam ff kwijt).

Winka
22 maart 2007, 21:24
laatst iemand met een mesa 2:90 en een line6 pod pro gehoord! klonk ook niet verkeerd... voor metal iig dan!

rjong999
23 maart 2007, 00:22
ja, met een Pod krijg je echt een eigen geluid...

Ibanez RuleZ
23 maart 2007, 12:40
ja, met een Pod krijg je echt een eigen geluid...


:seriousf:


het sacrasme

H.

rupke
24 maart 2007, 17:37
Hmmmmmmm,

ik zou een engl E520 pre amp uit gaan proberen, maar ik hoor niet smeer vna de verkoper. ik had thuis nog een boss gx700 liggen en daar ben ik nu een beetje mee aan het kloten. Daar komen best nog wel leuke geluiden uit alleen overstuurd klinkt het me toch not te digitaal. hopelijk komt er eerdaags weer ene leuke pre amp op het internet voorbij.

LAtursssssssssss

BeeJee
25 maart 2007, 03:29
Clean klinkt zo'n GX700 al helemaal nergens naar (lees vlakker dan een dubbeltje). Ik denk dat jetoch heel veel plezier gaat kunnen hebben met een 'oude/ouderwetse' buizen-preamp.

peter_heijnen
25 maart 2007, 12:10
Clean klinkt zo'n GX700 al helemaal nergens naar (lees vlakker dan een dubbeltje). Ik denk dat jetoch heel veel plezier gaat kunnen hebben met een 'oude/ouderwetse' buizen-preamp.
Sterker nog, als je de GX700 al goed vind ga je met een buizenbakkie niet weten wat je meemaakt!!!!

En wat betreft goede preamps voor weinig:nGroove Tubes Trio. Ik ben vorig jaar afgestapt van mijn rackspul en heb mijn trio voor 400 euro verkocht. VEEEEEL te weinig voor dat ding want hij klinkt als een klokkie, maar om de een of andere onbegrijpelijke reden liggen die dingen dus minder in smaak.

rupke
25 maart 2007, 13:56
Nou dan ben ik inderdaad benieuwd, wan tik henb nu een voorsintelling gemaakt met de gx700 met de pre amp twin, beetje Eq er bij en reverb en beetje chorus en dan klinkt het in mijn oren wel aardig (tenminste thuis dan) ik weet dinsdag pas hoe het in de band klinkt wnat dan ga ik d einstelling uiproberen. het overstuurde geluid heb ik met een soldano pre amp met low gain en daarop een Blues overdrive gezet en dat klint nu thuis ook vet. Haalt het natuurlijk niet bij mijn od+ van de studiotone maar goed we zullenwel zien. Ik ben ngo steed sop jacht naar ene leuke pre-amp.

Laturssssssssssss

peter_heijnen
25 maart 2007, 14:41
Waarom gebruik je niet even de preamp van de studiotone om te checken hoe een buizenpreamp in jouw racksetup zou klinken? Dat zal toch zeker al tig keer beter klinken dan welk preampmodel van je gx700 lijkt me. Ik heb de gx700 zelf ook nog liggen en hem afgelopen week weer eens aangesloten om te kijken of ik dat ding ev mee wil nemen op een buitenlandse trip. Maar ik werd er eigenlijk niet echt vrolijk van.......

rupke
28 maart 2007, 17:54
Hoi Peter,

hoe zou ik de preamp van de studiotone op de eindtrap van mijn rack aan moeten sluiten. Ik heb echt geen idee.

GRoetjes Rupke

peter_heijnen
28 maart 2007, 18:51
Je studiotone heeft een "fx loop". Dit is een aftakking tussen de pre- en de poweramp van je studiotone. Die loop is in weze niets anders dan de uitgang van je preamp (= fx-send), en de input van je poweramp (= fx-return). Andere namen hiervoor kunnen zijn "preamp out" en "poweramp in".

Uit de fx-send komt dus het preampsignaal van de studiotone, en dat kun je dan vandaar heel gemakkelijk met een gewone gitaarkabel naar de input van je gx700 sturen. Waar je even op moet letten zijn de onderlinge levels: zorg dat het signaal van de fx-send niet de input van je gx700 overstuurt. Daarvoor hou je de "peak led" op de gx700 in de gaten. Als die bij harde pieken oplicht moet je de "input level" iets terugdraaien. Zorg ook van tevoren dat je op de gx700 alle effectblokken uit hebt staan. Dit zorgt voor overzicht: je weet dan namelijk dat wat je hoort het preampsignaal van de studiotone is, en niet een of ander ampmodel van de gx700.

De stereooutputs van de gx700 kun je nu aansluiten op je poweramp. Draai de outputlevel van de gx700 helemaal open en beide volumes op je poweramp helemaal dicht. draai nu langzaam de powerampvolumes open.

Voila en veel plezier!

Edit: het uitgangsniveau van een fx-send kan ev te hoog zijn voor de input van je gx700. Indien zo, dan merk je dat vanzelf als de peak led blijft oplichten ook al heb je de input level helemaal dicht. In dat geval sluit je de fx-send aan op de return van de loop van je gx700 en is het probleem opgelost.

Edit2: ik zie nu pas dat het veeeel makkelijker kan: de gmajor gewoon aangesloten laten op de studiotone fx-send en de outputs aansluiten op de 50/50.

rupke
28 maart 2007, 20:22
Hoi Peter,

HArtstikke bednakt voor de uitvoerige uitleg. EVen een ideetje van mij. ik kan natuurlijk ook de send van de rpeamp van de studiotone rechtstreeks op de mesa 50/50 aanmsluiten. dan he bik het puurste geluid van de preamp toch?

Greetz Rupke

peter_heijnen
28 maart 2007, 21:00
Uiteraard....

rupke
29 maart 2007, 08:29
Hoi Peter waa rik vnamorgen aan dacht. als ik de preamp van de studio aansluit op de eindtrap van het rack wat ik heb. moe tik dan nog wel een speakercabinet aan de koch hangen. Als ik het goed begrijp moet er altijd een cabinet hangen aan een buizenversterker die aan staat, behalve al sje het volume helemaal dicht zet? maar het volume van de studioteno moet open om het preamp signaal door te geven aan de eindtrap.

Groetjes Rupke

Jimwoud
29 maart 2007, 09:22
Als je de studiotone top hebt dan moet er inderdaad een speaker aan. Maar misschien zit er een automatische speakerload op wat wel het geval is bij de Twintone. Lees even de handleiding door over de speakeroutputs.

peter_heijnen
29 maart 2007, 10:17
Hoi Peter waa rik vnamorgen aan dacht. als ik de preamp van de studio aansluit op de eindtrap van het rack wat ik heb. moe tik dan nog wel een speakercabinet aan de koch hangen. Als ik het goed begrijp moet er altijd een cabinet hangen aan een buizenversterker die aan staat, behalve al sje het volume helemaal dicht zet? maar het volume van de studioteno moet open om het preamp signaal door te geven aan de eindtrap.

Groetjes Rupke
Moet de master open om het preampsignaal door te voeren? Volume/gain op een amp regelen normaal gesproken de input van je preamp, en de master de input van je poweramp.

Probeer anders eerst even het volgende: sluit de studiotone aan op je cab en tap de preamp af door een kabel in de send te steken. Luister of er dan nog geluid uit de amp komt. Als je niets meer hoort, dan is de signaalweg tussen pre en poweramp geheel onderbroken, en zal de poweramp alleen nog maar kunnen worden aangestuurd als je een signaal via de return naar de poweramp terug leidt. Een buizenpoweramp mag nooit "onbelast" werken, maar als een poweramp niet aangestuurd wordt, kan ie niet werken....

De studiotone is classe a en mss verandert dat wel iets aan de zaak. Mss kan iemand anders je hier vertellen hoe dat precies zit, en anders kun je natuurlijk het allerbeste een mailtje naar koch sturen!

rjong999
29 maart 2007, 13:46
Volgens de docu die bij mijn mesa 20/20 zit mag 'ie zonder speaker load aan staan mits het volume dan wel helemaal dicht staat.

peter_heijnen
29 maart 2007, 14:39
Volgens de docu die bij mijn mesa 20/20 zit mag 'ie zonder speaker load aan staan mits het volume dan wel helemaal dicht staat.
Maar het gaat nu even om de studiotone.

Dirk_Hendrik
29 maart 2007, 16:48
Volgens de docu die bij mijn mesa 20/20 zit mag 'ie zonder speaker load aan staan mits het volume dan wel helemaal dicht staat.

Klopt Peter maar Rob heeft hier een punt wat op beide versterkers van toepassing is.

Als je buizenversterker geen load heeft gaat hij alle vermogen uit de poweramp in de uitgangstrafo pompen. Die wordt daarvan verschrikkelijk heet en fikt uit. Op het moment dat je volume dus dicht staat komt er geen vermogen uit die eindbuizen en gaat er dus ook niets naar de uitgangstrafo.

Dat gezegd hebbende.... Ik houd er niet van.
Mijn Rivera gaat uberhaupt niet van standby af als er geen speaker aan zit.

peter_heijnen
29 maart 2007, 17:21
Ik heb ooit eens gelezen hoe iemand schreef dat er ook amps zijn waar altijd een speaker of weerstand aan moet hangen als de amp van de standby af gaat, met of zonder load. Geen idee of dat waar is.

Dat van de 20/20 weet ik wel (heb ik zelf jaren gehad...), en vooral wilde ik rupke niets vertellen waar zijn amp ev van zou kunnen uitfikken, vandaar mijn voorzichtigheid.

Maar......, als jij het wel zeker weet dan kan rupke gewoon aan de slag!

rjong999
29 maart 2007, 17:21
Ik vind het ook een eng idee, zonder load draaien. Maar soms draai ik mono, ik heb bijvoorbeeld een half-open 1x12 cabinet met een V30, die ik voor opnames gebruik. En van de 20/20 kan ik niet 1 kanaal uit zetten, dus dan maar 1 kanaal volume dicht. Heeft overigens geen enkel negatief effect, voor zover ik na kan gaan.

peter_heijnen
29 maart 2007, 17:23
Ik heb dat ook vaker gedaan, zonder problemen.

Jimwoud
29 maart 2007, 18:38
@ Rupke: Heb net de manual van de studiotone doorgenomen. Naast je speaker outputs zit een schakelaar waarmee je de speaker uitgangen aan en uit kunt zetten.

Gewoon dus 'uit' zetten en dan kun je gewoon alleen je preamp gebruiken zonder er speakers aan je studiotone hangen.

Klaar!

succes

peter_heijnen
29 maart 2007, 18:48
Hoi Peter,

HArtstikke bednakt voor de uitvoerige uitleg. EVen een ideetje van mij. ik kan natuurlijk ook de send van de rpeamp van de studiotone rechtstreeks op de mesa 50/50 aanmsluiten. dan he bik het puurste geluid van de preamp toch?
En nog iets: als je het preampsignaal van de koch split, dan kun je een volledig "puur" en analoog signaal naar een kant van de 50/50 sturen, terwijl je het tweede signaal eerst door de gmajor stuurt en hiervan ALLEEN het mono effect signaal (-geen droog signaal) naar de andere kant van de 50/50 stuurt. Klinkt naar mijn mening beter en ook ruimtelijker, dan wanneer je je signaal helemaal door zo'n processor laat gaan.

En samen met de eigen eindtrap van de koch kun je zelfs een geweldige w/d/w opstelling maken. Maar daar heb je dus drie speakers voor nodig: de koch, helemaal droog, aansluiten op de middelste speaker. En de line out van de koch (die zit toch ook op je studiotone?) naar de gmajor en daarvan ALLEEN het stereo effect signaal naar de 50/50. Over ruimtelijk gesproken... :).

rupke
30 maart 2007, 08:24
Hoi allemaal,

Ik heb ook even gecheckt op de koch studiotone en er zit inderdaad een knopje op zodat ik de studiotone aan kan zetten zonder een speaker er aan te hoeven hangen. EN Peter, mijn hoofd gaat spinnen van al je schakelmogleijkheden ;-). lijkt me wel vet zo'n w/d/w opstelling. Maar voorlopig ga ik het eerst houden bij stereo dan kan ik een dry/wet combinatie maken toch.

maar goe ik heb voorlopig mijn boss gx700 waar ik toch een vet overstuurd geluid uitkrijg en mooie modulaties. Tenminste in het repetitehok klonk het erg vet. maar goed uiteindelijk zla ik wel weer bij een buizen pre amp uitkomen. zo is het tot nu toe altijd gegaan met uitprobeersels ik kom altijd weer terug bij een buizenversterker en analoge pedaaltjes (op de g-major na die vind ik dus echt erg goed)

Groetjes Rupke

peter_heijnen
30 maart 2007, 08:39
EN Peter, mijn hoofd gaat spinnen van al je schakelmogleijkheden ;-).
Ja sorry hoor..... :)

Wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen is dat je met jouw spullen al een geweldige basis hebt om een fantastische gitaarsetup mee te maken. Van een simpele pure setup met alleen de studiotone, tot een w/d/w opstelling icm de 50/50.

Veel plezier alvast met je d/w opstelling.

rupke
31 maart 2007, 07:34
Hoi Peter,

Ik bedoelde dat niet kwaad hoor. Ik vend het super al smensen met allemala opties en ideen komen. dus ik ga zekerst experimenteren. zeker met de wet dry combinatie. maar eerst de stereo optie maar eens proberen zodat mijn delay's en chorussen er lekker breed uitkomen.

Peter en iedereen natuurlijk Bedankt voor alle ideeen en het meedenken.

Superrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Greetz Rupke

peter_heijnen
31 maart 2007, 10:11
Ik bedoelde dat niet kwaad hoor.
Hehe, ik ook niet.