PDA

View Full Version : beinvloeden pu-covers geluid?



orreltak
16 maart 2007, 21:28
als je nou gouden pickupcovers over je hb`s plaatst,beinvloedt dat dan het geluid?of zie ik wolven in het bos?

DarknessAwaits
16 maart 2007, 23:31
Het beinvloedt het geluid wel, maar in welke mate is nog een beetje vaag. Ik geloof dat het in de jaren 70 (ik kan me vergissen) mode werd om de covers van elementen af te halen om zo een iets helderder geluid te krijgen.

Dus als je er een cover opzet, krijg je een iets doffer geluid. Maar of het echt merkbaar is, dat is nog maar de vraag.

gw_guitars
16 maart 2007, 23:37
Ik heb bij mijn les paul (imitatie) bij wijze van experiment ook eens een cover verwijderd (brugelement). Ook naar aanleiding van het verhaal dat het beter zou gaan klinken.
Ik kan mij voorstellen dat er puur natuurkundig wel een verklaring is (magnetische velden enzo), maar om je de waarheid te zeggen kon ik het niet horen. Ik vind het wel mooier zonder cover maar dat is persoonlijk.

Gerard

Bâh
17 maart 2007, 11:50
Ik heb ook covers over m'n hb's gezet.
Geen hoorbaar verschil.

Squier4ever
17 maart 2007, 12:12
bij mij was het in die zin hoorbaar dat de feedback van de pups die er toen inzaten verminderden...
maar ik heb ze op mijn LP eraf gehaald en allebei vervangen door zwarte pups... ziet er IMO veel vetter uit.

gothax
19 maart 2007, 11:53
voor bas:
met cover: helderder geluid (meer mids, klinkt minder warm) en bovendien kom je niet meer bij de sweetspot boven de pickups. je krijgt tevens een magnetisch veld tussen de cover en pickup (leg de cover er maar eens op en haal 'm langzaam eraf, dat voel je -cover staat vrij ver van de pickup af)

heb gewoon de cover erop laten zitten, erg gaaf! :satisfie:

Damage Inc.
19 maart 2007, 12:32
Bovendien kom je niet meer bij de sweetspot boven de pickups.

Wat bedoel je hiermee (kom je niet meer bij), en met de 'sweetspot boven de pickups' ???


Ik heb ook nog een andere vraag:
Zit er ook verschil in metalen en kunststoffen kapjes?
Het lijkt me wel dat er bij kunstoffen het geluid er wat beter door kan zeg maar.


- Damage Inc.

gothax
21 maart 2007, 21:48
omdat de kap boven het element hangt en bij sommige bassen is het geluid het lekkerst als je boven het element aanslaat en dus niet helemaal bij de hals of brug

bert k
21 maart 2007, 21:59
Aha, jij bedoelt zo'n ouderwetse Fender afschermkap. Ja, dat is ook een PU cover, maar die kan je idd beter thuislaten. Bij een PU cover denk ik vooral aan het metalen kapje dat over het element zit (humbucker)