PDA

View Full Version : 2 amps op 1 speakerkastje?



guitarguru
16 maart 2007, 18:07
Ik kocht laatst een Epiphone Valve Jr. Head. Wat een geweldige versterker zeg!
Hij is wellicht voor live gebruik iets te zacht (?), nog niet uitgeprobeerd hoor.
Ik dacht, een Vox AC15 met twee el84 buizen voor 15 watt en één 12 inch speaker vind ik te gek. Als ik nou twee Valve Jr.'s op een 1 x 12 kastje aan kon sluiten zou ik een hele goedkope AC15-achtige setup creeëren...... Qua sound vind ik de Valve Jr. wel behoorlijk wat Vox karakter hebben nml.
Is dit mogelijk? Ben geen techneut, maar dacht, twee snoertjes aan elkaar solderen moet kunnen, een Y-snoertje dus.
Of is twee keer 5 watt niet veel luider dan een enkele 5-watter. (5 watt is de helft van 50 watt, dus 10 watt scheelt weinig ????)

Chris Winsemius
16 maart 2007, 18:25
Een buizenversterker moet ip altijd belast worden door 'n speaker of 'n "load".

Met 'n y-kabel sloop je de versterkers.

'n 2 of 4 keer 12" kast met de iedere helft v/d speakers naar een aparte amp kan wel, je gitaar dan met 'n y-kabel op de ingangen v/d amps aansluiten.

10 Watt is maar ietsje luider dan 5 Watt. Vaak geven meer of efficiëntere speakers al veel meer volume.

SideNote: ik moet al 'n custom-soak-box maken voor iemand met 'n upgraded tweed Deluxe (12 Watt RMS) van mij met 'n zeer effektieve Celestion Alnico Blue speaker....

FC Spoiler
16 maart 2007, 19:00
'n 2 of 4 keer 12" kast met de iedere helft v/d speakers naar een aparte amp kan wel.


Lijkt me ook nog link... of je moet de bedrading aanpassen.

Chris Winsemius
16 maart 2007, 19:04
Lijkt me ook nog link... of je moet de bedrading aanpassen.

Lees goed.......

Lennartmot
16 maart 2007, 19:13
Er is al eerder iets dergelijks als dit geweest. Je kunt ook aan een Headbone denken, kastje dat je signaal split maar wel zorgt dat je top niet naar de klere gaat..
Zoals Ieme toen zei:
radial engineering (www.tonebone.com)
maakt van die dingen, de headbone heet dat .
en er zullen nog wel andere fabrikanten zijn die zoiets maken.

FC Spoiler
16 maart 2007, 19:20
Lees goed.......
Moet idd wel kunnen... Ik had wel goed gelezen, maar was even in de war... http://www.basgitaarforum.nl/images/smiles/icon_redface.gif
De speakers in m'n PH1000 kon je ook apart uitversterken, volgens mij stonden de speakers altijd met elkaar in verbinding, lijkt me wat vreemd maar zal wel goed zijn... Ik heb er een Speakon connector ingezet, de ingang is dus nu gewoon full range, 4 ohm.

guitarguru
16 maart 2007, 23:21
[QUOTE=Chris Winsemius]Een buizenversterker moet ip altijd belast worden door 'n speaker of 'n "load".

Met 'n y-kabel sloop je de versterkers.

'n 2 of 4 keer 12" kast met de iedere helft v/d speakers naar een aparte amp kan wel, je gitaar dan met 'n y-kabel op de ingangen v/d amps aansluiten.

10 Watt is maar ietsje luider dan 5 Watt. Vaak geven meer of efficiëntere speakers al veel meer volume.

De twee ampjes worden dan toch ook altijd belast via de Y-kabel? Of zoekt het ene uitgangssignaal wellicht de speakeruitgang van de andere op en blaast hem dan op? Ik dacht, in mijn onnozelheid, twee even sterke uitgangssignalen stromen naar de speaker en klaar is Kees.
Ik heb daarentegen nog wel een 2 x 12 stereo kast die ik natuurlijk wel op die manier kan gebruiken, maar een kleinere kast leek me wat handzamer......

Kan nog niet echt geloven dat twee keer 5 watt nauwelijks harder is dan 1 x 5 watt. Twee van die harde ampjes samen moet toch kneiterhard gaan. Maar dat zou ik eens moeten uitproberen, zei de ongelovige Thomas. :confused:

R-ik
16 maart 2007, 23:36
Mijn ervaring is dat er met 2 versterkers vooral "meer" geluid is dan dat het ook daadwerkelijk "harder" is, beetje moeilijk uit te leggen..

guitarguru
16 maart 2007, 23:41
R-ik Mijn ervaring is dat er met 2 versterkers vooral "meer" geluid is dan dat het ook daadwerkelijk "harder" is, beetje moeilijk uit te leggen..


Ja, dat begrijp ik. Twee combo's naast elkaar zal een breder geluid geven. Maar 1 valve jr. op mijn 2 x 12 kast of 2 stuks op diezelfde kast, zou dat nou verschil geven? Iets meer cleane headroom denk ik zeker.

guitarguru
16 maart 2007, 23:48
Er is al eerder iets dergelijks als dit geweest. Je kunt ook aan een Headbone denken, kastje dat je signaal split maar wel zorgt dat je top niet naar de klere gaat..

Ja, maar de Headbone schakelt tussen beide topjes, of de een of de ander en nooit samen.

chennie
17 maart 2007, 06:02
ho ho wacht, als ik het goed begrijp wil de TS , twee valves zo aan elkaar koppelen dat ze één dezelfde speaker cab sturen met het doel om zo meer vermogen te hebben.

Ben ik nou de enige die vind dat dit gewoon totaal niet kan?

FC Spoiler
17 maart 2007, 08:35
Je kunt per ingang op je cab 1 versterker aansluiten, als je een stereo of biamp cab hebt kun je dus per ingang
(l en r of hi en low) een versterker aansluiten.
Als je een Y kabel gebruikt om 2 versterkers op 1 ingang op een cab aan te sluiten, moet je zorgen dat de brandweer paraat staat...
Het voorbeeld van de topicstarter kan dus niet. (met de 1 x 12)
Ik heb nog niet zo lang geleden m'n cab arsenaal zo goed als verdubbeld. Het geluid word "grootser" maar niet veel luider...Ik geloof dat er maar iets van 3 db bij komt.

guitarguru
17 maart 2007, 14:22
Ik begrijp het, het kan dus niet, 2 amps op één speaker.

En 5 watt via mijn 2 x 12 is ongeveer net zo luid als 10 watt over dezelfde kast, dus kan ik het beter laten een tweede Valve er bij te kopen.
Wel is het natuurlijk leuk om stereo te kunnen spelen via die 2 x 12 kast, ik zie wel even.

Bedankt voor jullie input. :rockon:

Chris Winsemius
17 maart 2007, 14:27
Op 1 speaker kan niet maar met 2 aparte "speaker-secties" in 'n kast met meerdere speakers wel.

guitarguru
17 maart 2007, 14:34
Ja, dat bedoelde ik, het is me duidelijk.

En Chris, als leek nog even, de beide signalen van de evt. afzonderlijke amps gaan dus niet automatisch richting speaker, maar alle kanten uit, dus ook naar de speakeruitgangen van hun broertje, vandaar de brandweer?? :D

Zou dus wel, via een mod, beide ampjes naar elkaar kunnen doorlussen, dan kan het weer wel, toch?

Over mods gesproken, heb jij nog goede ideeën om deze head te verbeteren, al klinkt ie nu al erg lekker hoor.

Jimwoud
17 maart 2007, 14:39
Is dit misschien een idee?

Weet alleen niet hoe het met de aarde zit.

die load speaker is een goedkope 100 watt speaker ofzo in een soort isocab bv of los.

http://torque.speedlinq.nl/2amp1cab.jpg

guitarguru
17 maart 2007, 14:43
Wauw, dit is voor mij zo onbegrijpelijk dat het moet kunnen lukken, of niet? :D

ME.
18 maart 2007, 12:02
Ik heb nog niet zo lang geleden m'n cab arsenaal zo goed als verdubbeld. Het geluid word "grootser" maar niet veel luider...Ik geloof dat er maar iets van 3 db bij komt.

Ik heb laatst eerst op een 2x12 gespeeld en daarna op een 2x12 + 4x12. Die tweede combinatie ging toch echt wel een stuk harder. (Zelfde type speakers, V30, en zelfde top)

Chris Winsemius
18 maart 2007, 12:10
Is dit misschien een idee?

Weet alleen niet hoe het met de aarde zit.

die load speaker is een goedkope 100 watt speaker ofzo in een soort isocab bv of los.

http://torque.speedlinq.nl/2amp1cab.jpg

Ik heb nog niet gekeken of de schakeling klopt maar ik zou ZEKER GEEN 3PDT SCHAKELAAR zoals die voor fx-pedalen gebruiken...

Load zou ook 'n "tig watt" weerstand kunnen zijn.

Jimwoud
18 maart 2007, 13:15
Ik heb nog niet gekeken of de schakeling klopt maar ik zou ZEKER GEEN 3PDT SCHAKELAAR zoals die voor fx-pedalen gebruiken...

Load zou ook 'n "tig watt" weerstand kunnen zijn.

Zoveel verstand heb ik er ook niet van hoor. Maar waarom kan die 3pdt niet?(kan die de hoge spanning/stroom niet aan?) het zou ook beter zijn om die schakeling met een relais te maken, zodat je hem extern kunt schakelen.

guitarguru
18 maart 2007, 13:17
Load zou ook 'n "tig watt" weerstand kunnen zijn.


Zou dit dan weer een reden kunnen zijn om de brandweer paraat te houden? :D

Chris Winsemius
18 maart 2007, 13:21
Zoveel verstand heb ik er ook niet van hoor. Maar waarom kan die 3pdt niet?(kan die de hoge spanning/stroom niet aan?) het zou ook beter zijn om die schakeling met een relais te maken, zodat je hem extern kunt schakelen.

Die "fx 3pdt schakelaars" zijn echt bedoelt voor lagere stromen, spanning maakt in dit geval niet uit.

'n Stevig relais (of meerdere als je geen 3 polige kunt krijgen) lijkt mij 'n betere oplossing.

Ik heb hier ff geen scan-mogelijkheid, als je 'n fax hebt zou ik je 'n schema kunnen sturen en anders mag je hier gewoon 'n x langskomen en teken ik het voor je uit.

Jimwoud
18 maart 2007, 13:27
Die "fx 3pdt schakelaars" zijn echt bedoelt voor lagere stromen, spanning maakt in dit geval niet uit.

'n Stevig relais (of meerdere als je geen 3 polige kunt krijgen) lijkt mij 'n betere oplossing.

Ik heb hier ff geen scan-mogelijkheid, als je 'n fax hebt zou ik je 'n schema kunnen sturen en anders mag je hier gewoon 'n x langskomen en teken ik het voor je uit.

Tenx Chris, duidelijk!

Ik heb nog niet echt concrete plannen om zoiets te maken, had het gewoon een keertje bedacht. Lijkt mij een goedkope oplossing voor zo'n switch tussen twee amps.

Als ik wat ermee ga doen hoor je wel van me

guitarguru
18 maart 2007, 13:31
Lijkt mij een goedkope oplossing voor zo'n switch tussen twee amps.

Even voor mijn beeldvorming. Kun je dan twee amps tegelijkertijd laten draaien over een mono kast of kun je switchen tussen twee amps, zoals de Radial Headbone. Of allebei :)

Jimwoud
18 maart 2007, 14:26
dit gaat echt om een switch. Ik weet niet of het mogelijk om 2 amps op één aansluiting tegelijk te laten draaien.

lifespan
16 april 2007, 23:11
Als je je (dure!) versterkers echt binnen no-time naar de filistijnen wilt hebben dan moet je twee versterkers op één speaker aansluiten; aangezien het uitgaande signaal meer genereerd dan dat de speaker daadwerkelijk gebruikt ga je dus het signaal terukoppelen naar de andere versterker en helaas, daar kunnen ze echt niet tegen. Twee versterkers? dan ook minimaal 2 speakers. Simpelste oplossing is bijv Marshall 1960A, kan je zowel stereo als mono schakelen; op stereo zetten, ene versterker naar de linker ingang, andere versterker naar de rechter ingang, met daarbij de tip dat het aan te bevelen is om een stukje stevig rubber (dus geen Durex-kwaliteit!) tussen de "stereo/mono" schuif en de behuizing te plaatsen, zo voorkom je dat je hem per ongeluk op "mono" zet en de versterkers weer "naar elkaar toe" koppelt.
Als je het helemaal goed wilt doen dan zou je een schot in het cabinet moeten bouwen om het "acoustische kortsluiting" (diegenen die vroeger bladen als Electuur lazen weten vst wel wat ik bedoel) te voorkomen. En inderdaad, 2 x 5 wtt is 10 watt, maar het volume verschil is niet zo groot, is inderdaad meer kwestie van meer geluid door meer aangestuurde speakers!

Succes en zo,
Pep

ben vanhoof
16 april 2007, 23:18
Het volumeverschil is er degelijk wel hoor, ik speelde vroeger toen ik mn kast had perongeluk ook stereo, maar dan maar 1 kabel aangesloten. Toen ik eindelijk door had dat dat verkeerd was scheelde het wel n hoop... Het volume is blijkbaar maar even hoog, maar er zit meer power achter, je komt in een band veel beter door de mix heen.

Unicron
17 april 2007, 10:02
jij verdubbelde het speakeroppervlak, dat is wat anders dan het wattage aan versterkers verdubbelen

lifespan
29 april 2007, 00:09
ben ik het helemaal mee eens