PDA

View Full Version : Leuke nr voor beginners



Eindhoven
16 maart 2007, 15:43
hallo muzikanten,

Ik ben nu een aantal maanden bezig met gitaar spelen en het gaat voor mijn gevoel goed. Ik heb een boek doorgewerkt waar je alle noten heb leren spelen. Ik kan nog geen akkoorden spelen.

Ik zou het leuk vinden als ik een aantal bekende melodieen zou kunnen spelen.

Daarom mijn vraag:
Heeft iemand toevallig leuke bekende melodieen die hij/zij naar mij door kan sturen of een site waar ik ze vandaan kan halen.

Hierdoor kan ik meer oefenen en van meer oefenen word je een beter gitarist :cooler:

Alvast super bedankt.....

Spitfire
16 maart 2007, 15:59
Op http://www.ultimate-guitar.com/ staat heel veel tablatuur, voor notenschrift zul je helaas naar de muziekzaak moeten om boeken te kopen.

sandra-kane
18 maart 2007, 14:20
ja dat is waar.
sandra

geek
30 maart 2007, 10:18
om een betere gitaarist te worden is het beter om errst snel de blues ladder te spelen met alle vier de vingers heen en weer ook help do re mi fa etc in het begin probeer wel je vingers bij de snaren te houden
en al wil je wat leuks leeren kijk hier maar ff http://www.freelicks.net/


greetzz :gitarist:

sandra-kane
1 april 2007, 11:46
misschien bryan adams summer of `69?
of misschien guus meeuwis brabant.

.Sjaak.
4 april 2007, 08:12
hoe gaat die blues ladder eigenlijk? xD

Jyuuga
4 april 2007, 11:04
Kan je tablatuur lezen? Zoja, kijk hieronder:

e|-------------------------------5--8----8--5------------------------------------|
B|-------------------------5--8----------------8--5------------------------------|
G|-------------------5--7----------------------------7--5------------------------|
D|-------------5--7----------------------------------------7--5------------------|
A|-------5--7----------------------------------------------------7--5------------|
E|--5--8---------------------------------------------------------------7--5------|
Dit is 'm volgens mij, maar mn leraar zei er ook bij toen ik 'm moest leren dat het A-pentatonisch is.
Oh, en waarsschijnlijk moet je nadat je het kan (als je les krijgt) het dan oefenen met hammer-ons en pull-off's, eerst ho naar t/m de hoge e snaar, en dan po's naar beneden.

Henk_De_Wombat
4 april 2007, 20:29
"Mind's Eye" van Wolfmother, eerste nummer dat ik leerde. Simpel en leuk om te spelen. Begin iig iets met vooral power chords ofzo.

Hier staat ie:

http://ultimate-guitar.com/tabs/w/wolfmother/minds_eye_tab.htm

Als je die site gebruikt moet je wel de beste tabs zoeken (aantal sterren / aantal stemmen)! Er staan er namelijk een paar slechten tussen.

Strangegun
4 april 2007, 20:51
"Mind's Eye" van Wolfmother, eerste nummer dat ik leerde. Simpel en leuk om te spelen. Begin iig iets met vooral power chords ofzo.

Hier staat ie:

http://ultimate-guitar.com/tabs/w/wolfmother/minds_eye_tab.htm

Als je die site gebruikt moet je wel de beste tabs zoeken (aantal sterren / aantal stemmen)! Er staan er namelijk een paar slechten tussen.


oe, hele mooie :D ik heb die van gitaar pro gepakt weet niet of die goed is maar hij klinkt geweldig. weet je trouwens waar dit nummer is zonder zang want die vind ik niet geweldig.

consequence
5 april 2007, 19:05
Kan je tablatuur lezen? Zoja, kijk hieronder:

e|-------------------------------5--8----8--5------------------------------------|
B|-------------------------5--8----------------8--5------------------------------|
G|-------------------5--7----------------------------7--5------------------------|
D|-------------5--7----------------------------------------7--5------------------|
A|-------5--7----------------------------------------------------7--5------------|
E|--5--8---------------------------------------------------------------7--5------|
Dit is 'm volgens mij, maar mn leraar zei er ook bij toen ik 'm moest leren dat het A-pentatonisch is.
Oh, en waarsschijnlijk moet je nadat je het kan (als je les krijgt) het dan oefenen met hammer-ons en pull-off's, eerst ho naar t/m de hoge e snaar, en dan po's naar beneden.

Volgens mij is dat de mineur pentatonische toonladder. De blues toonladder van la die jij gegeven zou nog een D# moeten bevatten om een bluestoonladder te zijn. De toonladder ziet er dan zo uit:
e|-------------------------------5--8----8--5------------------------------------|
B|-------------------------5--8----------------8--5------------------------------|
G|------------------5-7-8---------------------------8-7-5------------------------|
D|-------------5--7----------------------------------------7--5------------------|
A|-----5-6-7-----------------------------------------------------7-6-5-----------|
E|-5--8----------------------------------------------------------------7--5------|

Jyuuga
13 april 2007, 22:28
Ohja, das waar ook nu ik er aan denk, het is idd a-mineur pentatonisch-blues, goed dat je de majeur (of niet?) ladder erbij hebt gezet want dat kan ik eigenlijk ook wel gebruiken.

@Eindhoven
Veel succes nog!

Makor1966
14 april 2007, 00:22
Dit tabs r us (http://www.tabsrus.nl/) is ook een leuke nederlands georienteerde site met tabs. Staat vanalles op van Vader Jacob tot Stairway to Heaven tot Jingle Bells..

Wickerman
15 april 2007, 16:36
Ohja, das waar ook nu ik er aan denk, het is idd a-mineur pentatonisch-blues, goed dat je de majeur (of niet?) ladder erbij hebt gezet want dat kan ik eigenlijk ook wel gebruiken.

@Eindhoven
Veel succes nog!

Pentatonisch-blues ? Klopt et als het gewoon pentatonisch wordt genoemd ? Ik zie toch geen verschil met de 'gewone' mineur pentatonische ladder... Correct me if I'm wrong.

Reel Big Fish
15 april 2007, 16:57
Nee, in de blues toonladder voegen ze een extra noot toe, de 'blue' noot...

Wickerman
15 april 2007, 16:58
En die noot is de ... (vul hier nootgraad in).

eddyvanbuiten
20 april 2007, 01:26
ik raad je aan te beginnen met wat nummers met voornamelijk slagpartijen voordat je onder de pentatonische ladder doorloopt

AriaProII
20 april 2007, 14:39
Ik heb als eerste gewoon powerchordjes geleerd. Mijn advies; stem je gitaar naar Drop-D, en breng eerst maar eens het palm muten, fret muten, en alternerend picken onder de knie.

Kim Wilson
20 april 2007, 14:42
Ik heb als eerste gewoon powerchordjes geleerd. Mijn advies; stem je gitaar naar Drop-D, en breng eerst maar eens het palm muten, fret muten, en alternerend picken onder de knie.
Dat lijkt me nou niet het beste advies. Als je je gitaar afwijkend stemt, leer je het aanvankelijk op de verkeerde manier. Laat je gitaar gewoon in de normale stemming staan, en begin idd eens met wat powerchords.

AriaProII
23 april 2007, 13:46
wie zegt dat dat de "verkeerde" manier is?

Kim Wilson
23 april 2007, 13:48
wie zegt dat dat de "verkeerde" manier is?
Gitaar leren spelen op een onjuist gestemde gitaar, lijkt me niet de beste manier. Maar ik kan het mis hebben natuurlijk. :)

AriaProII
23 april 2007, 14:20
het hangt allemaal van de soort muziek af:

Blues: standaard
(meeste) hardrock/metal: drop D

Kim Wilson
23 april 2007, 14:27
Het zal wel. Voorlopig ga ik er vanuit dat 95% van de muziek gewoon met standaard stemming wordt gespeeld, of gespeeld kan worden. Als je begint met een afwijkende stemming, beperk je je nogal.

Leer eerst gewoon met standaard stemming spelen, daarna kun je altijd nog experimenteren met afwijkende stemmingen. Je kunt rockmuziek ook met een normale stemming spelen...

AriaProII
23 april 2007, 14:35
ik zeg niet dat je ALLEEN met drop D moet spelen. en lang niet alle rockmuziek kan met standaard worden gespeeld. als je begint, gaat het er volgens mij vooral om dat je er plezier aan beleeft, en dat lukt vooral als je het jezelf niet te moeilijk maakt.

Kim Wilson
23 april 2007, 14:50
Als je er verder mee wilt, is het vooral goed om het op de juiste manier te leren. Er is geen enkele lesmethode die adviseert om met drop-D te beginnen. Dus daaraaan leid ik af dat het niet een juiste manier is om mee te starten. Maar goed, ik ben ook geen leraar, natuurlijk. :)

En moeilijk, tja... Ik kan me nu eigenlijk niet zo goed voorstellen dat drop-d nou zoveel makkelijker is.

AriaProII
23 april 2007, 14:56
nou ja, wat je makkelijker noemt, 1 in plaats van 2 vingers voor een powerchord. dat is alles, idd.

consequence
23 april 2007, 19:45
Volgens mij is dat de mineur pentatonische toonladder. De blues toonladder van la die jij gegeven zou nog een D# moeten bevatten om een bluestoonladder te zijn. De toonladder ziet er dan zo uit:
e|-------------------------------5--8----8--5------------------------------------|
B|-------------------------5--8----------------8--5------------------------------|
G|------------------5-7-8---------------------------8-7-5------------------------|
D|-------------5--7----------------------------------------7--5------------------|
A|-----5-6-7-----------------------------------------------------7-6-5-----------|
E|-5--8----------------------------------------------------------------7--5------|
Uhm wickerman, om nog eens terug te komen op de mineur-pentatonische en die bluestoonladder: een gewone mineur-pentatonische toonladder speel je zonder de rode cijfers en een bluestoonladder gewoon met de rode cijfers... Dit is wel maar één voorbeeld van de la in eerste positie

-=JEROEN=-
24 april 2007, 02:24
tis zoveel handiger als je begrijpt waar je het over hebt

een pentatonische ladder bestaat uit 5 tonen (penta betekent vijf) genomen uit de desbetreffende ladder

speel je dus een A mineur pentatonisch, dan neem je de 5 'sterkste' tonen uit de A mineur toonladder


A mineur
a b c d e f g
1 2 b3 4 5 b6 b7

A pentatonisch mineur
a c d e g
1 b3 4 5 b7


b3 betekent mol 3 (kleine terts), je mag dit ook mineur 3 noemen, ze bedoelen hiermee de afstand (interval) tussen de eerste en de tweede toon (3 stappen/fretten oftewel kleine terts)
voor meer info hierover: check mijn lessen

1 b3 4 5 b7 geldt voor iedere pentatonische mineur ladder

wil je er een blues van maken, dan voeg je de bluenote toe, de #4 (kruis 4 of verhoogde kwart)

1 b3 4 #4 5 b7

A mineur blues wordt dan: a c d dis e g

http://img1.putfile.com/thumb/4/11220171631.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5294049)

dezelfde verhoudingen gelden voor iedere ander pentatonische mineur of blues ladder:

http://img1.putfile.com/thumb/4/11220171759.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=5294050)

E penta. min. = 1 b3 4 5 b7 = e g a b d
E penta. blues = 1 b3 4 #4 5 b7 = e g a ais b d

edit: penta. blues is dus eigenlijk geen pentatonische ladder meer omdat er 6 tonen in zitten ipv 5, maar ze noemen hem zo omdat hij gebaseerd is op de pentatonische mineur ladder

:hippie: