PDA

View Full Version : Hals klassieke gitaar.



Marc1974
16 maart 2007, 12:34
Hallo,

Ik heb een vraag over een klassieke gitaar. (Daarmee bedoel ik een gitaar met nylon snaren)

Bij een acoustische gitaar met stalen snaren kun je met de trekstang de hals iets corrigeren als hij iets kromgetrokken is.

Ik weet dat in de meeste klassieke gitaren geen trekstang zit.

Mijn vraag is: Als een hals van een klassieke gitaar iets kromgetrokken is, is het dan einde verhaal of kan er nog wat aan gedaan worden? Als hij echt kromgetrokken is niet natuurlijk, maar wat als hij iets krom is getrokken.?

Groet,


Marc

Enra
16 maart 2007, 12:44
Marc,

Het is gebruikelijk dat een gitaarhals - wat voor gitaar dan ook - onder spanning van de snaren iets hol is. Een (te) rechte hals vergroot de kans op 'fretbuzz'.

Dus als jou gitaarhals een fractie krom lijkt te zijn, hol dus, is dat helemaal goed!!

Enra.

Pais
17 maart 2007, 19:43
Ze zetten iets te kromme halsen toch wel eens in een klem, om ze te rechten? Maar dat haalt volgens mij weinig uit wanneer de hals erg krom getrokken is.

Rinze
17 maart 2007, 21:28
Wanneer de hals van een klassieke, dus nylonsnarige gitaar te krom staat en de afstand tussen snaren en toets te groot wordt, kun je daar zelf niet zo veel meer aan doen dan er een set snaren op te zetten met wat minder spanning. Omdat de meeste klassieke gitaren geen halspen hebben is er verder bij mijn weten niet veel aan te doen. Snaren voor klassiek gitaar worden in verschillende spanningen geleverd, misschien dat daar een mogelijkheid in zit.

Misschien dat met gebruik van warmte (om de lijmverbinding tussen hals en toets wat vloeibaar te maken) en druk de zaak wel wat rechter valt te buigen, maar daar zou ik bij een goede gitaarbouwer dan eens naar vragen.

Laser
19 maart 2007, 15:10
Wanneer de hals van een klassieke, dus nylonsnarige gitaar te krom staat en de afstand tussen snaren en toets te groot wordt, kun je daar zelf niet zo veel meer aan doen dan er een set snaren op te zetten met wat minder spanning. Omdat de meeste klassieke gitaren geen halspen hebben is er verder bij mijn weten niet veel aan te doen. Snaren voor klassiek gitaar worden in verschillende spanningen geleverd, misschien dat daar een mogelijkheid in zit.

Misschien dat met gebruik van warmte (om de lijmverbinding tussen hals en toets wat vloeibaar te maken) en druk de zaak wel wat rechter valt te buigen, maar daar zou ik bij een goede gitaarbouwer dan eens naar vragen.

Ik denk dat die goede gitaarbouwer dan een nieuwe nek gaat zetten eerder dan de oude rechtpersen. Is hij zeker dat het nog een tijdje goed blijft.

Enra
19 maart 2007, 15:52
Maar Marc1974,
Wat is het nu...? Krom of een ietsie pietsie hol?