PDA

View Full Version : Alternatief frees



Mark_M
16 maart 2007, 11:59
Is er ook een alternatief
voor een frees want ik wil graag een gitaar bouwen
maar dan moet ik frezen voor de neck en de elementen

Mattia
16 maart 2007, 12:09
Een (kolom)boor plus beitels.

Maar koop nou maar gewoon een frees. Je hebt het voor nog wel meer nodig dan alleen elementen pockets, etc. etc. Meest nuttig stuk gereedschap dat ik heb.

Enra
16 maart 2007, 12:39
Is er ook een alternatief
voor een frees want ik wil graag een gitaar bouwen
maar dan moet ik frezen voor de neck en de elementen

Zoals Mattia al zegt : (kolom)boor + beitels.

Bij mijn eerste gitaar heb ik de 'trussrod' sleuf bij gebrek aan een frees gemaakt met een 12mm centerpunt boor waar de centerpunt afgeslepen was en een paar goed scherpe beitels.

Maar uiteraard is een freesmachine met de nodige frezen beter. Als je ermee overweg kunt werkt het heel netjes.

Voor beide kan echter wel gezegd worden dat je ermee moet leren werken; het een is niet persé gemakkelijker dan het andere.

no 1 hops
16 maart 2007, 16:01
+1

elke gereedschap heeft zijn voor en nadelen maar als je de tijd neemt om je de mogelijkheden eigen te maken van een boven frees heb je er een prachtig stuk gereedschap aan waar je veel plezier aan beleeft

oknarb180
16 maart 2007, 16:21
Hey,

Voor een eurootje of 40-45 heb je een betaalbare bovenfrees van bijv. Ferm of zulks (Gamma, PRaxis, Karwei, etc), als je er goede freesjes voor koopt, kun je nog heel leuk en strak werk maken met zo'n bovenfreesje.
Bekijk mijn fotoalbum maar eens, freeswerk gedaan met Ferm bovenfrees en goede freejes. Toch komt er t.z.t. wel een zwaardere en stabielere frees voor hoor. Maar om mee te beginnen en om te kijken of je het leuk vind is het prima spul hoor!

vr.gr.

Branko

G.G.
16 maart 2007, 16:27
Hey,

Voor een eurootje of 40-45 heb je een betaalbare bovenfrees van bijv. Ferm of zulks (Gamma, PRaxis, Karwei, etc), als je er goede freesjes voor koopt, kun je nog heel leuk en strak werk maken met zo'n bovenfreesje.
Bekijk mijn fotoalbum maar eens, freeswerk gedaan met Ferm bovenfrees en goede freejes. Toch komt er t.z.t. wel een zwaardere en stabielere frees voor hoor. Maar om mee te beginnen en om te kijken of je het leuk vind is het prima spul hoor!

vr.gr.

Branko

Ik heb een dure Bosch en een goedkoop €40 freesmachinientje. De Bosch blijft in mijn tas zitten omdat ik dat cheapo ding fijner vind.

Echt, een bovenfrees is het meest handige stuk gereedschap bij het bouwen. Ik zou niet zonder kunnen.

oknarb180
16 maart 2007, 16:36
Echt, een bovenfrees is het meest handige stuk gereedschap bij het bouwen. Ik zou niet zonder kunnen.

100% mee eens!!!

vr.gr.

Branko

hassent
16 maart 2007, 21:38
Als je euro 40,- wil besparen door met beitels en een boormachine te werken heb je straks voor euro 100,- spijt!! Ik sluit me aan bij de rest, een bovenfrees is praktisch onmisbaar!

orreltak
16 maart 2007, 21:38
als je op het moment zo`n ferm koopt krijg je er een 10-delig freesbitsetje erbij.TSJUH!


(moet je wel even op de verpakking kijken)