PDA

View Full Version : drivers en CPU usage



guhlenn
16 maart 2007, 10:22
Ik heb mijn Sonar 3 versie altijd met de MME drivers gedraait, vanwege aanraden daarvan door amerikaanse gebruikers. ging altijd prima. Vanwege een ADAT (behringwer ADA 8000) uitbreiding ben ik overgetsapt op de ASIO driver voor mijn m-audio fw1814. De MME driver geeft de 8 kanaals adat nl. als stereo paar weer. de m-aduioo site verwijst naar sonar voor het opsplitsen van die ADAT input, maar dat lukt me niet. De asio driver geeft netjes 4 stereo paren weer. Hoera.

Maar, nu crasht m;n systeem dus om de haverklap. ok , ik kan aan de slag met buffer en latency settings... Maar laat mijn oog nou vallen op het feit dat ik, wanneer ik Sonar opstart, de Sonar cPU meter 20% uitslaat. Dit is in rust toestand he. zodar ik iets ga draaien word het natuurlijk meer. De MME driver geeft af en toe wel een een procentje of twee uitslag , maar 20 % terwijl er nisk gebeurd? Wat is aan de hand?

Uw hulp word gewaardeerd... ;)

ps. gebeurd natuurlijk altijd als er iemand langskomt om op te nemen. .. ben nu wle handig in et switchen van drivers...

erwin_ve
17 maart 2007, 12:28
Bij mij hetzelfde verhaal, bij asio drivers meer cpu -usage. Heb helaas geen remedie.

Rinze
17 maart 2007, 13:23
Wat voor pc heb je, qua specificaties?

guhlenn
17 maart 2007, 15:23
een athlon, 2800+. Misschien es tijd voor een upgrade (ook maar 512mg RAM) natuurlijk, maar 20% om niks te doen? vaag. thanks though

Rinze
17 maart 2007, 15:50
Hmm, dat zou het volgens ij toch echt wel moeten trekken, geheugen houdt inderdaad niet over maar de processor is niks mis mee. Ik gebruik zelf Cubasis, ben dus niet zo bekend met Sonar. In Cubasis stel je in het programma de driver in, maar er zit dan ook nog een hulpprogrammatje bij om het geheel aan audio- en midii-nstellingen te beheren. Misschien dat je daar ook nog even naar moet zoeken, ook bij het configuratiescherm in de afdeling "Geluiden en audioapparaten"en dergelijke. Anders misschien de fora voor Sonar, m-audio en Behringerprodukten eens doorkijken? Ik had eerst een probleem met Cubasis (midi werkte niet goed), fabrikant, winkel en importeur deden niks maar de oplossing kwma van een gebruikersforum. Er zijn vast meer mensen met vergelijkbare problemen.

Die ASIO-driver instellen, dat doe je toch ook in Sonar? Bij mij gebeurt dat in Cubasis zelf namelijk. Wat is de master en wat de slave? Ik roep zo maar wat in me opkomt, mijn ervaring is dat je aan dit soort problemen vaak een poos zit te klooien en net op het moment dat je denkt: ik flikker de hele zooi het raam uit! krijg je je eureka! moment. Succes!

guhlenn
19 maart 2007, 11:26
ik vermijd het flikkeren moment. ik ben redelijk driftig. heb zo al eens wat kapot gemaakt zeg maar. Hij trekt het wel, maar als ik dan projecten met 30 en counting tracks open dan eh, niet dus. Waarschijnlijk kan ik met een hogere latency wel wat redden, maar ja, dat wil je dan ook weer niet, voorlopig mix ik met MME, de AISO driver heb ik toch alleen nodig voor drum recording. godzijdank neem je die op met alleen een guide n click. Dat scheelt ;).

intGod
19 maart 2007, 13:54
een athlon, 2800+. Misschien es tijd voor een upgrade (ook maar 512mg RAM) natuurlijk, maar 20% om niks te doen? vaag. thanks though

Ik heb een lagere athlon, wel geklokt op een 3 Ghz. Met Cubase SX is er niets aan de hand, hoor.

guhlenn
19 maart 2007, 14:23
geen CPU usage? welke buffer instellingen hanteerd u en wat is uw max. track count?