PDA

View Full Version : Orgel effect op gitaar



Dastard
16 maart 2007, 01:28
Ik ben al jaren fan van Corrosion Of Conformity en daarnet hoorde ik toch weer een mooi geluid wat ze bij 1 van hun nummers hebben.
Het lijkt net zo'n zaagtand golf wat je vroeger bij Hammond orgels hoorde, heeft iemand een idee waarmee ik dit effect kan krijgen.
http://www.dastard.nl/coc.mp3

morroow
16 maart 2007, 06:45
Orgel geluiden kun je maken met de Electro Harmonix POG. Klinkt echt als je je gitaar hebt omgebouwd.

Het kan ook zijn dat je het leslie-effect bedoelt.
Dan moet je zoeken naar tremolo of choruseffecten of leslie-simulator pedalen.

ateng
16 maart 2007, 09:21
Leuk effect maar het is zeker geen leslie.

Dastard
16 maart 2007, 09:23
Nee, het is iets anders dan een leslie.
Want eigenlijk voordat hij enig toon aanslaat hoor je dat rauwe orgel geluid al, tijdens dat ie speelt hoor je het niet zo, alleen als ie lage tonen speelt.

Rutger
16 maart 2007, 09:25
lastig te zeggen wat het precies is, maar je moet het zeker in de leslie/vibe/phaser-hoek zoeken.
ik zou zeggen een vibe

Einzeln
16 maart 2007, 09:29
Ik zou juist wel leslie zeggen

intGod
16 maart 2007, 09:49
Zal ik dan ook even mijn duit in het zakje doen?

Ik stem op een Leslie-effect.

ruezzz
16 maart 2007, 10:11
En volgens mij hoor ik er ook nog iets van een fuzz met een lichte octaver in... (maar ik ben net wakker en het kan ook de staafmixer van de buurvrouw zijn)

Einzeln
16 maart 2007, 10:24
Bij opnieuw beluisteren dacht ik nu aan een envelop filter.

Speeddemon
16 maart 2007, 10:47
Volgens mij is 't een Flanger, evt met een Leslie (of Vibrato of Phaser) erbij.
Het effect doet me namelijk erg denken aan de solo-sound van Jake E. Lee op Ozzy's "Bark at the Moon", wat volgens mij een flanger is.

drap
16 maart 2007, 10:54
Dat is een flanger die redelijk zuinig staat ingesteld. Dat geluid krijg ik ook met m'n Ibanez FL9 pedaal.

ateng
16 maart 2007, 15:45
No way een leslie want ik heb zelf een leslie effect, een Korg G4, maar dit klinkt meer univibe achtig iets of een flanger/phaser.

zoon van Piet
16 maart 2007, 16:03
En volgens mij hoor ik er ook nog iets van een fuzz met een lichte octaver in... (maar ik ben net wakker en het kan ook de staafmixer van de buurvrouw zijn)

Das geen staafmixer.. das een vibrator!
( niet het effect, maar de buurvrouw...)

Jeroenvanhulsteijn
16 maart 2007, 18:05
Corrosion of confirmity. De cd waar dit nummer op stond ooit gekocht omdat het hoesje me wel aanstond (grote bloem).

Maar ik vind het dus wel een super cd. Alleen....hebben ze nog meer cd's gemaakt? Ik ben het verder nooit meer tegengekomen in de muziekwinkels?

Btw, geen flauw idee hoe ze dat geluid doen. Klinkt wat metalig. Beetje zwevend. Ik neig naar flanger.


Trouwens...over orgelgeluid....met een pitch-shifter, beetje delay en een smooth distortion kun je al heel aardig een toccata e fuge in D mineur uit je gitaar halen.
Ik vind dit overigens niet echt een orgelgeluid.

Edit: hm, bach speelde dan ook niet op hammonds.

Rhythm Machine
16 maart 2007, 18:43
Definitely phaser/flanger

artnaz
16 maart 2007, 19:16
Ik ben ook voor Flanger. Maar er is nog iets lijkt het wel.........

drap
16 maart 2007, 19:19
Ik ben ook voor Flanger. Maar er is nog iets lijkt het wel.........

Ja, veel gain :D Wellicht dat er een reverb of een hele korte delay is gebruikt. En wat ook vaak gebeurt bij heftigere muziek is het dubbelen van de gitaar bij opnames.

Speeddemon
16 maart 2007, 19:26
Ik ben ook voor Flanger. Maar er is nog iets lijkt het wel.........
dat 'nog iets' is dus volgens mij een vibrato/univibe/leslie of phaser.

Dirk_Hendrik
16 maart 2007, 19:37
Definitely phaser/flanger

Fully agreed.

Mitch
16 maart 2007, 19:47
Het lijkt wel of -ie voor de solo zelf voornamelijk een phaser aan heeft staan en er achteraf, bij de eerste en tweede aanzet een extra flanger tegenaan gegooid is om die leslie-achtige, even-met-de-vingers-over-het-klavier-raggen-orgel sound te krijgen.

Negative K3 fan
16 maart 2007, 19:48
maar het klinkt inderdaad heel erg vet

Dastard
16 maart 2007, 19:49
Corrosion of confirmity. De cd waar dit nummer op stond ooit gekocht omdat het hoesje me wel aanstond (grote bloem).

Maar ik vind het dus wel een super cd. Alleen....hebben ze nog meer cd's gemaakt? Ik ben het verder nooit meer tegengekomen in de muziekwinkels?

Btw, geen flauw idee hoe ze dat geluid doen. Klinkt wat metalig. Beetje zwevend. Ik neig naar flanger.


Trouwens...over orgelgeluid....met een pitch-shifter, beetje delay en een smooth distortion kun je al heel aardig een toccata e fuge in D mineur uit je gitaar halen.
Ik vind dit overigens niet echt een orgelgeluid.

Edit: hm, bach speelde dan ook niet op hammonds.

Ze hebben daarna nog een stuk of 4 cd's uitgebracht, ff googlen en je vindt ze zo :-)

jorrit
17 maart 2007, 13:21
hele langzame flanger, goed dist. geluid... mss iets dr over nog maar denk dat je eind in de buurt komt

ateng
17 maart 2007, 13:50
maar het klinkt inderdaad heel erg vet
Vind ik dus ook supervet klinken!