PDA

View Full Version : Jaguar of een Mustang?



Vickman
15 maart 2007, 23:31
Ik hou van short scale gitaren. Ik heb onlangs een Fender Jaguar in mijn bezit gekregen door een ruil. Toch twijfel ik of ik deze weer zal gaan inruilen voor een Fender Mustang. Hier zitten minder schuifjes en knoppen aan en dat bevalt me wel.
Wat is jullie mening? Is er qua geluid veel verschil tussen een Jaguar en een Mustang? Uit de Jaguar komt wel een klein beetje een iel geluid, maar hij klinkt en speelt best lekker.
Er is op het forum al vaker over gesproken, maar een echt duidelijk antwoord vond ik niet.

Oude Drummer
16 maart 2007, 04:38
Veel Mustangs zijn voor mensen met dunne vingertjes.

Fenndangoband
16 maart 2007, 09:53
Veel Mustangs zijn voor mensen met dunne vingertjes.

:seriousf: Oh my god........... schitterend... en Jaguars zijn voor mensen met een dikke lul.

Naar mijn weten hebben Jaguars een kortere mensuur dan een Mustang. Beiden zijn zeer goede gitaren maar ze zijn verschillend. Ikzelf heb een Jaguar en begrijp wat je zegt met dat iele geluid. Zeer simpel... ofwel hou je ervan ofwel niet. Je kan steeds kijken om er nieuwe PU in te steken (en/of eventueel de brug te vervangen... velen vinden de originele brug van een Jag niet zo goed... ikzelf heb er geen probleem mee). Ik vind persoonlijk dat de Mustang en Jaguar verschillen qua geluid (ze hebben dan ook ander PU's), bespeelbaarheid (gevoel), looks...
Anderzijds zorgen de vele knopjes op een Jag dat de gitaar veel verschillende mogelijkheden heeft... (bruikbare mogelijkheden zijn iets beperkter :) ). Uiteindelijk komt het neer op het volgende... neem (kies) de gitaar die het best bij je past en dit in alle opzichten (looks, stijl, sound,...). Test en vergelijk ze beiden uitvoerig, gebruik je oren en kies wat bij je past. Ik ken een aantal mensen (3) die hun Jaguar hebben ingeruild voor een Mustang en vonden dit een goede beslissing... ikzelf zweer bij mijn Jaguar.

Rutger
16 maart 2007, 10:03
Ik zou eigenlijk voor de Jazzmaster gaan, I love P90's :hippie:

Ben je gelijk van je 'iele geluid' af

FruscianteFan
16 maart 2007, 10:31
Ik zou eigenlijk voor de Jazzmaster gaan, I love P90's :hippie:

Ben je gelijk van je 'iele geluid' afDan moet je toch een andere gitaar nemen, een Jazzmaster heeft geen P90's. Althans, als ik zowat elke website mag geloven die ik erover heb gelezen.

Kim Wilson
16 maart 2007, 10:36
Die pups lijken idd op P90's, maar het schijnen toch echt andere te zijn.

AutoStatic
16 maart 2007, 13:06
Er zitten geen P90's op een Jazzmaster.

Als ik zou mogen kiezen tussen een Jaguar en een Mustang zou het een Jaguar worden. Eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik ook wat vaker op een Jaguar dan op een Mustang heb gespeeld. Er zitten wel verschillende elementen op de twee modellen. Je hebt ook nog die Cyclone II die een paar posts geleden langskwam. Da's dan wel weer een Mustang met Jaguar pickups (3 zelfs).

Rutger
16 maart 2007, 13:07
Dat meen je!? Altijd gedacht.... (en nooit zelf op gespeeld)

Dan flikker je er gewoon zelf P90's in, kan ook :p

hansoonk
16 maart 2007, 13:34
Volgens mij is de Jaguar niet veelzijdiger dan de Mustang. Beide twee single-coils, die afzonderlijk schakelbaar zijn, waarbij de Jaguar een soort 'bright-swith' heeft, waar de Mustang de mogelijkheid geeft de elementen uit fase te zetten.

De elementen van een Jaguar zijn wel heel specifiek Jaguar en wat dunner dan normale single-coils. Ik heb een paar keer een Jaguar geprobeerd en ik vond de klank niet echt goed uitgebalanceerd; de klankkleur van de drie bassnaren verschilde me te veel van de klankkleur van de drie hoge snaren. Alsof het twee gitaren waren ... heel storend bij sommige riffjes. De Mustang heeft dat veel minder. Vind ik om o.a. die reden een prettiger gitaar.

De scale van beide gitaren is 24 3/4". Wordt vaak short-scale genoemd, maar is gewoon hetzelfde als de meeste Gibsons.

Jay75
16 maart 2007, 14:38
Er zitten geen P90's op een Jazzmaster.

Als ik zou mogen kiezen tussen een Jaguar en een Mustang zou het een Jaguar worden. Eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat ik ook wat vaker op een Jaguar dan op een Mustang heb gespeeld. Er zitten wel verschillende elementen op de twee modellen. Je hebt ook nog die Cyclone II die een paar posts geleden langskwam. Da's dan wel weer een Mustang met Jaguar pickups (3 zelfs).


Inderdaad, die was van mij die post.

Klinkt te gek hoor, toen die van mij gestolen was, heb ik een mustang besteld omdat die Cyclone eigenlijk niet meer gemaakt werd, dus niet meer leverbaar was.

Ik vond t erg vet ding, speelde lekker en zag er goed uit, klonk echt NERGENS na, maar dat vond ik dan, super iel, ik kon er niks mee. Na 4 weken verkocht.

Maar ja, t blijft persoonlijk, ik heb nu een andere versterker en de Cyclone klinkt hierop veel vetter dan op mijn oude Twin Reverb.

Maar Cyclone, vet ding, zeker omdat je met het middelste element net een wat dikkere sound krijgt dan bij een Jaguar.

Er staat er nog een te koop in Leeuwarden. Ben je klaar voor 500 euro