PDA

View Full Version : snaar vervanging



Emocide
15 maart 2007, 23:12
ik vroeg me af hoe vaak de meeste van jullie snaren vervangen :) ?

ik heb mijne er onderhand al wel een half jaar opzitten,

en waarom vervangen sommige artiesten NET voor een optreden de snaren, dan ontstemmen ze toch ongelovelijk snel :rockon:

Veekeren
15 maart 2007, 23:18
Een half jaar... dat klinkt wel vrij lang... Te lang voor mij, aangezien een pakje snaren ook maar 5 euro kost en nieuwe snaren toch wel lekkerder klinken.

Maar eigenlijk zegt het niks, hoe vaak je je snaren vervangt. Want ik speel op minimaal 5 gitaren, dus dan vervang je snaren ook minder. En hoeveel speel je. En hoe erg zweet je je snaren kapot... Allemaal factoren waardoor de hoeveelheid dagen dat je snaren op een gitaar liggen niks zeggen.

The Underdog
15 maart 2007, 23:23
Een jaar, twee jaar, een week, drie weken,... het hangt er allemaal vanaf.

joesman
15 maart 2007, 23:30
hoi

hoe vaak je je snaren vervangt is inderdaad persoonlijk, ik zelf doe om de twee maanden nieuwe snaren.

maar ik vervang mijn snaren meestal één dag voor een optreden, of zelfs de dag van een optreden. als je je snaren een beetje rekt op voorhand kan dat geen probleem zijn. Ikzelf rek ze uit en doe dan wat bendings in verschillende posities en dan ontstemt ie amper.

Bij nylonsnaren zit je met een andere situatie,daar ontstemt het veel sneller dan bij elektrische gitaar.

Emocide
16 maart 2007, 12:44
Een half jaar... dat klinkt wel vrij lang... Te lang voor mij, aangezien een pakje snaren ook maar 5 euro kost en nieuwe snaren toch wel lekkerder klinken.

Maar eigenlijk zegt het niks, hoe vaak je je snaren vervangt. Want ik speel op minimaal 5 gitaren, dus dan vervang je snaren ook minder. En hoeveel speel je. En hoe erg zweet je je snaren kapot... Allemaal factoren waardoor de hoeveelheid dagen dat je snaren op een gitaar liggen niks zeggen.


hehe het gaat me niet om het bedrag heb hier wel 3 pakjes snaren liggen voor mijn 7 snaar maar vind het zoveel werk altijd =P haha
maar zal er van de week is nieuwe snaren opgooien en hem is ff weg laten brengen want intonatie en rechtheid van de hals zijn ook niet meer wat ze geweest zijn

vox
16 maart 2007, 12:52
1x in de 2 maanden.. geluid klinkt lekkerder met nieuwe snaren..

Damage Inc.
16 maart 2007, 12:58
Ik heb een keer, een jaar of misschien wel anderhalf jaar terug (ik weet het niet eens meer), door een winkel speciale zadeltjes op een van m'n gitaren laten zetten.
Meteen ook maar nieuwe snaren dan, maar die zitten er nog steeds op, ik heb er zoveel op gespeeld en geramd en ze klinken als dof splastic ofzo, maar het werkt dus super.

Maar hoe vaak ik ze normaal vervang...
Ja ze gaan meestal wel een voor een kapot, en die vervang ik dan ook gewoon alleen zonder de rest te vervangen, en dat is om de paar maanden ofzo.
Ligt dus ook aan de zadels of ze scherp zijn of niet, ik heb ook een gitaar waar de snaren na een paar uur al breken, die vervang ik ook niet meer, eerst maar de zadeltjes...

En ik vervang trouwens de snaren ook niet om de klank ofzo, ik hoor wel verschil, maar het is meestal nooit zo erg als bij die doffe snaren die ik als eerst noemde.
Maar soms als het erg droog word enzo, dat ik het wel passend vind om die snaren te vervangen "omdat ze toch al zo lang erop zitten" doe ik het wel.


- Damage Inc.