PDA

View Full Version : Squier Second Series



Bennos
4 januari 2003, 20:40
Hallo,

Is iemand bekend met de Squier Second Series? Mij is verteld dat in de tijd dat Fender Amerika failliet ging, ze een fabriek in Japan hebben geopend. Om de toenemende concurrentie te bestrijden heeft Fender een goedkoper merk (Squier) op de markt gebracht.

De eerste gitaren die uit deze fabriek roldenn waren echter bijna identiek aan Fenders en zijn te herkennen aan de volgende tekst op de kop:

Squier, Made by Fender (het woord Fender staat hierbij in het typerende Fender lettertype!)

Volgens dit verhaal ben ik in het bezit van zo'n Squier Second Series, en ik kan je vertellen dat hij amper onder doet voor een amerikaanse Fender (in tegenstelling tot Squiers van nu).
Kan iemand dit verhaal be-amen of aanvullen? Ik zou erg graag willen weten hou het nou precies zit.

Groet.

Swan
4 januari 2003, 20:48
ehm dan zou ik er ook zo-een hebben

Bennos
4 januari 2003, 20:54
Even een correctie. Er staat niet "made by Fender", maar "by Fender" (in het Fender lettertype). Bij mij staat er tevens ook heel duidelijk telecaster op.

Swan
4 januari 2003, 21:42
dat is bij mij ook zo...
hoe zien normale squiers er dan uit

Moonchild
4 januari 2003, 21:45
zo zien ze er nu uit:

http://www.fender.com/new_repository/squier/images/0321600_xl.jpg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2003-01-04 21:45 ]</font>

Moonchild
4 januari 2003, 21:47
de affinity:

http://www.fender.com/new_repository/squier/images/0310600_xl.jpg

Ik weet alleen niet meer wat er op de oudere squiers stonden met kleine headstock

Moonchild
4 januari 2003, 21:47
de affinity:

http://www.fender.com/new_repository/squier/images/0310600_xl.jpg

Ik weet alleen niet meer wat er op de oudere squiers stonden met kleine headstock

Gearjunkie
4 januari 2003, 21:50
Volgens mij klopt het niet helemaal. Ikzelf heb ook zo'n Made in Japan "Fender stratocaster squier series". Met het typische Fender logo op de kop en in het klein Squier series op die ronding. Gebouwd in de jaren '90. Geen bijzondere gitaar.

Die Squier die jij bedoeld is volgens mij alleen in de jaren '80 gemaakt, toen Squier net was bedacht. Steve Rothery van marillion heeft zo'n Squier. Dit waren bijzonder goede gitaren, schijnbaar evengoed of soms beter dan Amerikaanse strats.

Swan
4 januari 2003, 22:06
mijn headstock is anders:
http://members.lycos.nl/z1o/squierheadstock.jpg

Fvddungen
4 januari 2003, 22:19
Zelf heb ik ook er ook zo'n waar Squier Strat op staat en daaronder 'by Fender'. Helemaal aan de top staat piepklein Affinity.

En volgens mij komt dit beestje uit zo'n stratpack. Je weet wel, zo'n beginnersetje met versterkertje enzo.

En volgens de kenners hier waren die toch niet zo geweldig?

Negative K3 fan
4 januari 2003, 22:24
de headstock van mij squier is helemaal geel groen...

Ic3gl0vE
4 januari 2003, 23:05
Fender failliet? huh?

michielv
5 januari 2003, 11:07
De Squier series waar SR van Marrillion op speelt is volgens mij zo'n model van die gitarist van de Shadows (Lee Marvin?). Dat waren super gitaren.

De oudere Squiers zijn ook meer Fender in de zin dat ze ook qua afmetingen Fender zijn (later waren squiers in alles net ietsje kleiner. Dus hardware van een fender pas niet standaard op een squier).

Maar laat je niet gek maken door het idee dat de oude squiers topgitaren zijn. Ze zijn goed, maar ga er nou geen idiote bedragen voor neertellen. het blijven gewoon degelijke werkpaarden, net als tokai, fernandes enz.

Moonchild
5 januari 2003, 12:40
Op 2003-01-04 22:06, schreef Swan:
mijn headstock is anders:
http://members.lycos.nl/z1o/squierheadstock.jpg


ja zo hadden wij m thuis ook, maar ik hoorde dat ze niet meer met de kleine headstocks te krijgen zijn.
vervelend, ik vind die grote er zo lomp uitzien

JimGitaar
5 januari 2003, 12:58
Volgens mij is Fender nooit faillet gegaan. Ik weet zeker dat Fender is overgenomen door een ander bedrijf (CBS?). Zij zijn door gegaan met het maken van Fenders.
In de jaren '80 brachte ze de Squiers op de markt. Deze gitaren werden in Japan vervaardigd voor de mensen die geen echte Fender konden betalen. In het begin was de naam ook nog Fender Squier maar dit werd veranderd omdat mensen deze gitaren als echte Fenders zagen voor weinig geld. Fender zag de inkomsten dalen en veranderde de naam van de gitaren in Squier by Fender.Toen nog met het Fender logo. Tegenwoordig word Fender normaal geschreven.

Voor Bennos: Als het goed is staat er een nummer op je Squier op de kop of op de body van de gitaar, misschien kan je dit nummer laten natrekken bij Fender of Squier waneer je gitaar is gebouwd.

Jim

Braindead
5 januari 2003, 21:07
Dit onderwerp is al vele malen "behandelt"
Gebruik de zoekfunctie.
Ps: is inderdaad door CBS overgenomen

zuinige belg
5 januari 2003, 21:55
Michielv, Ik heb een recente Squier Standard Strat met am. standard Strat pickups erin. Geloof me vrij die dingen passen als gegoten alsook de switch.

Bennos
5 januari 2003, 22:07
Misschien staat het in een andere topic (ik heb het niet kunnen vinden...), anders wordt de vraag nogmaals gesteld:

Als het goed is bestaat het merk Squire en Squier. Wat zijn hier nou precies de verschillen tussen?

Mijn Squier klint trouwens erg goed voor de mensen die er in geinteresseerd zijn. Alleen moet er nodig een nieuw slagplaatje op.

GROET.

Anders Destium
5 januari 2003, 23:08
Bij mijn weten zijn er alleen Squiers, de fout is begrijpelijk als je bedenkt dat veel Nederlandse mensen niet eens op een normale manier Nederlands kunnen spellen.
En dan vindt men ook nog dat buitenlanders onze taal moeten leren, BEGIN BIJ JEZELF!

Sorry voor deze uitbarsting, maar er staat een paar posts hierboven: Dit onderwerp is al vele malen "behandelt" (echt waar!). Ik vind het onbegrijpelijk dat Nederlanders niet in staat zijn naar zichzelf te wijzen als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid (bijv Srebrenica), maar anderen wél makkelijk de schuld geven. De helft van de Nederlandse bevolking zegt beter ALS als ze bedoelen beter dan, en het boeit ze niets dat het niet klopt wat ze zeggen :eek:

Braindead
9 januari 2003, 00:49
Op 2003-01-05 23:08, schreef Anders Destium:
Bij mijn weten zijn er alleen Squiers, de fout is begrijpelijk als je bedenkt dat veel Nederlandse mensen niet eens op een normale manier Nederlands kunnen spellen.
En dan vindt men ook nog dat buitenlanders onze taal moeten leren, BEGIN BIJ JEZELF!

Sorry voor deze uitbarsting, maar er staat een paar posts hierboven: Dit onderwerp is al vele malen "behandelt" (echt waar!). Ik vind het onbegrijpelijk dat Nederlanders niet in staat zijn naar zichzelf te wijzen als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid (bijv Srebrenica), maar anderen wél makkelijk de schuld geven. De helft van de Nederlandse bevolking zegt beter ALS als ze bedoelen beter dan, en het boeit ze niets dat het niet klopt wat ze zeggen :eek:


Tja, ik doe het zelf ook wel eens,
komt omdat ik in het verleden nog al eens Duits moest praten.
Dit als gebruiken noemt men dan ook wel Germanisme!
Niks mis mee, men doet dit veel in het oosten v.h. land.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens en hoort ook een autochtone Nederlander goed Nederlands te praten.
D.W.Z. tot op zekere hoogte.
Als ik dat Dictee (eenmaal per jaar) op de televisie zie .(nou dan weet je het wel)
Trouwens deze topic mag onderhand wel verplaatst worden.

michielv
9 januari 2003, 08:27
De enige reden waarom ik me voor kan stellen dat mensen wel eens squire schrijven is dat het Engelse woord squire ook bestaat (adelijke titel, toch? Geen woordenboek bij de hand, sorry).

Maar het is inderdaad geen moeite om even goed op die kop te kijken :wink:

(kfinnut trouwens ook raar om af en toe advertenties te zien van mensen die een 7ender gitaar aanbieden... :wink: )

Dogma
9 januari 2003, 11:44
Heten de eerste modellen niet; Esguire ?????

Experience
9 januari 2003, 13:47
De eerste moddelen stond toch in het goort Fender op en int klein squier. Nu is dat omgedraaid en ik geloof dat daarom die eerdere modellen weer een grotere verzamelwaarde ehbben ofzow..

vulvasonic
9 januari 2003, 14:30
De esquire is iets heel anders. Dat is een telecaster zonder halselement.

En Fender is al lang niet meer van CBS trouwens. Gelukkig niet.