PDA

View Full Version : Een vraagje over de elektrische gitaar.



Jovu123
15 maart 2007, 19:30
Hallo, ik ben weer eventjes online hier omdat ik een vraag heb.


Ik speel nu 4-5 jaar Akoestische gitaar.
Ik wil graag wel elektrische gitaar gaan spelen.

Mijn vraag is: Wat is handig .. wat moet ik al weten over de elektrische gitaar, ik heb al een elektrische gitaar maarja .. als je niet veel mooie liedjes kan ( Alleen op de akoestische gitaar dan ) Dan word het ook een beetje 'saai"

Weet iemand wat hierover ? ik heb al een beetje ( nouja .. beetje xD ) basiskennis..

Groetjes Jeroen.

Samder
15 maart 2007, 19:36
ja .

Jovu123
15 maart 2007, 19:38
Eehm Sorry hoor maar aan Ja. heb ik niet veel.

d'oh
15 maart 2007, 19:42
Waardeloze vraag, naar mijn mening

als je niks oefent of niks anders speelt, dan dat je altijd al deed op je akoustische gitaar dan kan het inderdaad saai worden

dus ga eens wat anders spelen!

Nickname
15 maart 2007, 19:43
Eehm Sorry hoor maar aan Ja. heb ik niet veel.

Net zo veel als ik met je vraag kan.... :satisfie: Browse gewoon eens rond op dit forum, dat kan je al veel helpen...

Spitfire
15 maart 2007, 19:44
Mijn vraag is: Wat is handig .. wat moet ik al weten over de elektrische gitaar, ik heb al een elektrische gitaar maarja .. als je niet veel mooie liedjes kan ( Alleen op de akoestische gitaar dan ) Dan word het ook een beetje 'saai"

Als je nou eerst eens een duidelijke vraag formuleert, waarschijnlijk krijg je dan ook duidelijkere antwoorden.

frekie
15 maart 2007, 20:23
Welkom op dit gastvrije forum :)
(Anekdote over vroegah)
Ik heb ooit auditie gedaan bij een bluesband met een tweede gitarist die leraar aan het conservatorium was. Hij speelde op een Gibson LP. En hij kon er nix van :cooler: Echt het klonk voor geen meter. De man was waarschijnlijk waanzinnig goed op de Spaanse gitaar maar dat is een heel ander instrument. Acoustisch en electrisch gitaar vraagt om een heel andere benadering. Iemand die echt goed kan fingerpicken op een acoustische kan meestal niet electrisch gitaar spelen(Harry Sacksioni!) en andersom.
Luister eerst eens naar nummers met electrisch gitaar erin. Wat voor gitaar geluiden vind je mooi? Wat voor muziek? Welke gitaristen? Wat voor spullen gebruiken die?

Jovu123
16 maart 2007, 07:56
Eehm sorry hoor maar ik zou het iets anders uitleggen..

1) wat voor elektrische gitaren zijn goed .. ik heb iets gehoord van een Fender
2) Nouja ik vind dit: http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 (>>dit<<) wel mooi.
3) Wat zijn makkelijke 'Beginners' liedjes voor de Elektrische gitaar?


Dat was 't .. hoop dat er niet zo veel meer gaan zeggen van dat mijn vraag weer verkeert geformuleert is. En dat
Waardeloze vraag, naar mijn mening dat heb je echt fout .. ik speel 3 uur per dag op mijn gitaar dus als je het maar gaat gokken .. fout dus.

bvd

Noid
16 maart 2007, 09:13
Hallo Jeroen.

1) Fenders zijn zeker goede gitaren. Maar eigenlijk zijn vrijwel alle gitaren boven de E 200,- wel goed (genoeg als je begint), daaronder kun je geluk hebbben. Vooral Farida en Richwood maken leuke gitaren onder de 200,-. Niet goed zijn volcano, stagg, rok axe, adonis, sx, animal etc.

Je kunt veel info krijgen hier: Bovenaan in het onderdeel "electrische gitaren" staan topics over gitaaraankooptips. Lees daarnaast ook eens een aantal posts van anderen die vragen wat een goede gitaar is, om je een goed beeld te vormen. Succes.

2) link werkt niet

3) http://guitar.about.com/library/bleasysongs60s.htm

Mbt. je opmerking:
Als je betere antwoorden wil, zul je specifiekere vragen moeten stellen.

Damage Inc.
16 maart 2007, 13:28
Om te beginnen, een electrische gitaar speelt een stuk verschillender.
Zoals de snaren die al dichter op de hals (en body) liggen (ligt er wel aan hoe hoog je 'm instelt maar meestal wel), dus het zal allemaal wat "platter" voelen.
Je zal wel een heel erg voordeel hebben als je zo lang akoestische gitaren hebt gespeeld, omdat je bij die gitaren de snaren (naar mijn ervaring) veel harder moet indrukken, dus dat het voor de electrische gitaar veel lichter aanvoelt.
En dan moet/kun je ook nog leren benden, want bij akoestische gitaren is het normaal niet de gewoonte om te benden, maar meer om wat vibrato of hoe het ook heet erin te doen.
En het is daar ook veel moeilijker om hele of anderhalve noten of wat dan ook te benden wat bij electrsiche gitaren veel makkelijker is.
Mja, wat nog meer, het zou ook nog kunnen zijn dat de hals wat langer is bij de meeste electrische gitaren, dat je wat aan de maten van de gitaren moet wennen.
Misschien ook nog dat je met een plectrum gaat spelen?
En de manier waarop je snaren aanslaat etc.
Dan zou je ook nog versterking moeten hebben en daar wat dingen over moeten leren en uitzoeken, vooral hoe je allerlei sounds krijgt, ook door het spelen zelf.
Het zou ook handig zijn om alvast te "researchen" over het stemmen van electrische gitaren, want je werkt dan ook met intoneren van de brug enzo.
Ik raad aan om met een vaste brug (ipv een tremolo) te beginnen, omdat die iets makkelijker te begrijpen zijn, en je zal misschien ook niet zo geinteresseerd zijn in een tremolo.
Ik hoop dat dit wat goede info is om mee te beginnen.

GreetZ
- Damage Inc.

Jovu123
16 maart 2007, 17:12
Oke bedankt! hier kan ik wat mee 8-) Idd link deed het niet .. niet gezien

Url doet het nu ook niet .. dan maar : http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8

het filmpje is van Funtwo ..

ik heb een tab gedownload maar ik loop spaak, ik post wel even waar ik neit meer weet wat ik moet doen en hoe ik dat moet doen:

bij deze: E E E E T T T T T T T T T T T T T T T T
--------------------------------------------------------------------------|
--------------15--14h-15-14h-15-14h-15-14h-15-14h-15-14h-15-14h-15-14h-15-|
--16--14--12--------------------------------------------------------------|
--------------------------------------------------------------------------|
--------------------------------------------------------------------------|
--------------------------------------------------------------------------|


en : PM PM PM PM PM PM PM PM PM
Q E E E E E E Q E E E Q E Q E E E E E E
-------------------------|-------------------------|-------------------------|
-------------------------|-------------------------|-------------8--7--5-----|
-------------------------|----------------4S----6--|--7-------------------7--|
--4----------2-----4-----|--5-------------5S----7--|--7----------------------|
--4----------2-----4-----|--5----------------------|--5----5--5--------------|
--2----2--2--0--0--2--2--|--3----3--3--3-----------|-------------------------|

ik hoop dat iemand mij even uit kan leggen wat ik er mee moet doen. bedankt!

Jovu123
17 maart 2007, 12:08
Iemand aub ? dan kan ik lekker verder spelen als ik dat weet ..

ik snap ook nog niet echt hoe dat hammer en pull systeem werkt. :lp:

RolandT
17 maart 2007, 12:24
Wat snap je niet aan die tab? Heb je dit al gelezen "alles over tab (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=57694)"?

AutoStatic
17 maart 2007, 14:13
Eehm sorry hoor maar ik zou het iets anders uitleggen..

1) wat voor elektrische gitaren zijn goed .. ik heb iets gehoord van een Fender
2) Nouja ik vind dit: http://www.youtube.com/watch?v=QjA5faZF1A8 (http://%3E%3Edit%3C%3C) wel mooi.
3) Wat zijn makkelijke 'Beginners' liedjes voor de Elektrische gitaar?


1) Lees het forum! Staat vol met topics als "Fender Fröbelcaster vs Gibson SP Tomatoburst". Probeer zo een beetje een beeld te krijgen van wat voor elektrische gitaren er allemaal zijn.
2) Shredden, sweepen, tappen. Als ik dit filmpje zo kijk en je post naleest waaruit een soort hulpeloosheid spreekt klopt het plaatje niet helemaal bij mij. Analyseer het filmpje! Wat doet ie allemaal? Vooral het begin is erg goed na te spelen, zeker voor iemand die al 4-5 jaar gitaar speelt. Kijk naar waar ie z'n vingers zet, vogel uit welke toonsoort het is! En laat het wat meer technische gitaarwerk even voor wat het is.
3) Zet een plaat op van Fleetwood Mac met Peter Green en rammen met die hap ;) Nee, even serieus. Wil je slaggitaar (akkoorden) of sologitaar spelen? Welke muziek vind je zelf leuk? Zet het op en probeer uit te zoeken welke akkoorden ze spelen.

Weet nog wel hoe ik begon met de elektrische gitaar. Na een felrode Hondo Strat gekocht te hebben en deze aangesloten te hebben op een aftands mengpaneeltje met orgelspeaker dreef ik vooral mijn moeder tot waanzin.

bert k
17 maart 2007, 18:50
Voor de duidelijkheid: Dit subforum gaat over elektrische gitaren. Voor Tabs is er weer een ander subforum. Dus als je iets over tabs of liedjes wilt weten kan je beter daar een topic openen.


Bert K, mod