PDA

View Full Version : mislukte aankoop LC comet



Rormo
15 maart 2007, 18:27
Wat mij vandaag toch gebeurd is.... Helemaal naar Scheveningen gereden om een London city comet te testen en kopen (als hij beviel). Kom ik aan bij max guitars, blijken ze helaas geen zwarte te hebben. Naja ik test een ander model en dan zien we wel wat we kunnen regelen. Verkoper komt mij mededelen dat de zwarte wel te bestellen is. Dus ik vraag of ik dan aan de koop vast zit gelijk, want ik koop geen gitaar waar ik niet eerst op gespeeld heb. Naja, ik kon er dan wel even nog op spelen en als er iets grondig mis was met de intonatie os sustain of als er echte mankementen waren, dan kon ik mijn aanbetaling terug krijgen uiteraard. Ik geef aan nog even te willen testen en dan mijn beslissing kenbaar te maken. Inmiddels was er al een keer een verkoper komen vragen of ik zachter wilde spelen en draaide mijn amp wat zachter. Ik had hier wel begrip voor hoewel ik al heel zacht speelde (ze hebben geen oefenhokken bij max guitars). 5-10 minuutjes later komt de verkoper weer naar beneden met het opdringerige verzoek of ik zo even boven wil komen, de papieren liggen klaar voor de bestelling, dan maken we het in orde. Ik zeg dat ik had aangegeven het nog niet helemaal te weten en dat ik nog ff wilde testen. Ik had misschien iets meer dan een uurtje gespeeld en hoewel ik dan een goede indruk van een gitaar heb, is 250 euro voor mij als student een hoop geld.
Vervolgens vraagt de verkoper mij met boze ondertoon of ik van plan was de hele dag dat ding te blijven testen (ik zat er nog geen anderhalf uur). Mijn antwoord luidde dat andere winkels nooit een probleem er van maken als ik een tijdje aan het testen ben. Zijn antwoord luidde "dit is een andere winkel dan". Waarop ik zei dat ik dan maar zou vertrekken. Ik pak mijn spullen bij elkaar terwijl de verkoper weer naar boven is en loop de trap op om de winkel boos en vooral verontwaardigd te verlaten. De verkoper waagt echter nog een soort laatste poging (vraag me niet tot wat) en probeert uit te leggen dat het in deze winkel niet gebruikelijk is om lang een gitaar te testen. En dat al helemaal niet op zo'n volume (echt m'n DSL stond zo zacht dat ik het akoestische geluid van de snaren boven het geluid uit de versterker uit kon horen). Dat ik asociaal was door te spelen terwijl ze met andere klanten bezig waren. Elke keer als er een klant kwam schakelde ik naar clean en tokkelde zachtjes een beetje ipv fanatiek te spelen. Tsja, ik kan er niets aan doen dat ze geen oefenhokjes hebben en ik moet toch die gitaar een beetje aan de tand voelen. Ik heb echt zo veel mogelijk mijn best gedaan om me aan te passen. En me zelfs geirriteerd aan het feit dat ik zo zacht moest spelen dat het testen mij eigenlijk onmogelijk werd gemaakt.
Uiteindelijk met stoom uit de oren de winkel verlaten. Daar zet ik geen voet meer binnen dus.

Ik ben er nog kwaad over. Ben in mijn hele leven nog niet zo slecht behandeld door een winkelier en ik heb toch heel wat muziekwinkels bezocht en spullen gekocht. pffff

Die London city wil ik overigens wel hebben. Al met wat zaken gebeld maar zonder succes. Weet iemand nog een plek waar ze de zwarte op voorraad hebben (liefst in zuid-holland)?

Blend
15 maart 2007, 18:42
De lokale gitaarboer hier (Sleeuwijk; Noord Brabant, vlakbij Gorinchem) is er een officiele dealer van. Als je de info wilt, dan moet je 't ff zeggen :)

jplm
15 maart 2007, 18:42
Beide dingen herken ik wel. Ik ben eens een keer met de trein naar Amsterdam geweest (heen en terug dik drie uren) omdat ze bij een bepaalde zaak een gitaar van Rickenbacker in twee houtsoorten zouden hebben hangen (stond op hun website). Kwam ik daar, hingen er twee dezelfde, uiteraard net van de houtsoort en afwerking die ik niet moest hebben. Toen ik vroeg of ze nogal eens bezig waren met hun website zeiden ze nog van wel ook.
Tweede situatie; ik was in een winkel in Nijmegen een akoestische gitaar aan het testen (kiezen tussen twee types), komt de verkoper met een paar buitenlanders om te vragen of ik effe plaats wilde maken, want ze wilden wat testen. Dus ik dacht "en ik niet dan", maar goed, plaats gemaakt, wat door de zaak gelopen, en toen de heren klaar waren en zonder iets te kopen weer weg gingen, kon ik weer verder met m'n testje, waarna ik naar de verkoper liep om het ding af te rekenen. Ik dacht iets van "oetlul" of zo, maar heb verder maar niets gezegd, hij voelde het zo ook wel :stop:.

Groet, Jan.

ACSlater
15 maart 2007, 18:43
Je moet het eens van de andere kant bekijken; een gast komt binnen en gaat vervolgens drie uur lang "Nothing Else Mathers" oid. spelen en verlaat zonder een cent uit te geven jouw winkel weer.

Hoelang heb je nodig om een gitaar te beoordelen? Een halfuur lijkt me genoeg...

Nashville6120
15 maart 2007, 18:50
Ooh, soms ga ik wel eens voor de fun guitarshoppen met een vriend van me. Zitten we dan een aantal uren te spelen op Gibsons om het vervolgens tweedehands te kopen.. Waarschijnlijk niet zo leuk voor de winkel maarja.
We doen dat meestal bij Piens (Deinze) daar maken ze er geen probleem van. Ze geven je gewoon een kabel en de gitaar en dan kan je je lekker laten gaan :).
Ooit nog eens onder onze voeten gehad van Patrick Piens himself bij het testen van een versterker. Een of andere 50 watt combo. 'Dat volume dat ge deruit haalt is crazy jonges, waarvoor gaat ge da gebruiken, om op te treden??'
Je moet het toch ook testen op zn uiterste vermogen he.. :cooler:

jplm
15 maart 2007, 18:51
Je moet het eens van de andere kant bekijken; een gast komt binnen en gaat vervolgens drie uur lang "Nothing Else Mathers" oid. spelen en verlaat zonder een cent uit te geven jouw winkel weer.

Hoelang heb je nodig om een gitaar te beoordelen? Een halfuur lijkt me genoeg...

In het eerste geval moet je geen gitaarwinkel beginnen, maar een banketbakkerij of zo.

Voor wat betreft je tweede punt: ik heb er soms toch wel moeite mee. Neem bijvoorbeeld m'n laatste aankoop, een akoestische Epiphone. Het geluid en gevoel van spelen is prima, maar je hebt dan de keuze tussen mahonie en palisander, en je kunt je geld maar een keer uitgeven. Ik zit dan steeds maar weer te dubben, en tijdens het proberen van gitaar te wisselen, totdat het je duidelijk wordt wat je het beste bevalt. Je kunt dat soms niet dwingen, vooral niet in het hierboven beschreven geval, de twee gitaren liggen dan qua speelgevoel dicht bij elkaar, maar toch klinken ze verschillend, en het kost dan gewoon wat tijd voor je het voor jezelf duidelijk hebt.

Groet, Jan.

Rormo
15 maart 2007, 18:52
Ik zal het je nog sterker vertellen. De verkopers daar neuriden (spelling?) regelematig de solos en riffs mee die ik aan het spelen was. Heb sowieso afwisselend gespeeld en niet de hele tijd hetzelfde. Ik werd nog becomplimenteerd door de andere verkoper dat ik geen beginner meer was oid. Ik was uiteindelijk van plan dat ding te kopen (ga ik nu dus ergens anders doen) en ik snap ook wel dat ik niet de hele dag in die winkel kan zitten, maar je hoeft ook niet overdreven opdringerig te doen.
Ik heb ook nog aangegeven in die discussie dat ik een beetje een twijfelaar ben als het gaat om grote aankopen. Maar dat was volgens de verkoper dan jammer voor me en niet zijn probleem.

Ik snap wel dat het vervelend is als mensen lang komen testen en niets kopen, maar dan hebben ze bij mij wraak genomen op de verkeerde.

Rormo
15 maart 2007, 18:54
+1 voor wat JPLM en wimvr zeggen. Vaak ga ik ook als ik mijn aankoop gedaan heb, of besloten heb, nog ff wat andere dingen testen die er staan/hangen. Bij Feedback wel eens een paar gitaren getest terwijl ik kwam om wat pedaaltjes te kopen. Gewoon voor de lol en de mogelijke toekomst. Maakt nooit iemand een probleem van. Maar bij deze zaak schijnbaar wel. Erg jammer.

Squier4ever
15 maart 2007, 18:56
hmm is toch jammer dan Rormo.....
heb juist het tegenovergestelde ghoord van MAx. guitars.... het is en blijft natuurlijk persoonlijk.

maare die LC's zijn idd fijne plankjes....

Hector_Tsolodimos
15 maart 2007, 18:59
wat een kutsituatie zeg!
ik ken wel een dealer van LC gitaren:
www.muziekhandel-jukebox.nl

mail ze maar gerust, echt een super zaak :) (daar koop ik voortaan alles)

succes ermee

ACSlater
15 maart 2007, 19:00
In het eerste geval moet je geen gitaarwinkel beginnen, maar een banketbakkerij of zo.

Voor wat betreft je tweede punt: ik heb er soms toch wel moeite mee. Neem bijvoorbeeld m'n laatste aankoop, een akoestische Epiphone. Het geluid en gevoel van spelen is prima, maar je hebt dan de keuze tussen mahonie en palisander, en je kunt je geld maar een keer uitgeven. Ik zit dan steeds maar weer te dubben, en tijdens het proberen van gitaar te wisselen, totdat het je duidelijk wordt wat je het beste bevalt. Je kunt dat soms niet dwingen, vooral niet in het hierboven beschreven geval, de twee gitaren liggen dan qua speelgevoel dicht bij elkaar, maar toch klinken ze verschillend, en het kost dan gewoon wat tijd voor je het voor jezelf duidelijk hebt.

Groet, Jan.

In dit geval was er geen twijfel tussen twee of meer gitaren maar het beoordelen van éentje.

In mijn post speelde ik wellicht advocaat van de duivel maar ik kan wel wat begrip opbrengen voor het winkelpersoneel van muziekwinkels. In de grotere zaken zie je (vooral in het weekend) van die jongens die de hele middag maar wat rondhangen en gitaren uit proberen die ze never kunnen betalen. Zoiets vind ik als klant al irritant!

Braindead
15 maart 2007, 19:03
Als ik het zo hoor hebben ze het gewoon niet goed aangepakt. Ze hadden volgens mij beter even naar je toe kunnen gaan en even clearen wat het was waar je over twijfelde. De ongeduldige houding en bovendien onvriendelijk leidt er nu toe dat ze geen gitaar verkocht hebben, en toch de hele tijd jou gejengel aan hebben moeten horen haha. Grapje hoor. Ik ga er van uit dat je inderdaad netjes je volume en zelfs kanaal hebt aangepast.

Ik heb het ook weleens bij Music Produktiv dat ik een top uittest en daar hebben ze zo mooi allerlei verschillende cabs. MAar ja je weet het: een top klinkt pas echt vet als je hem op zijn donder geeft. En dan kopmen ze ook regelmatig langs om te vragen of het zachter kan. MAar goed, je mag daar dan misschien niet op vol volume je topje testen maar je mag er wel rustig een paar uur spelen. Vanuit mezelf ben ik dan meestal ook wel zo dat ik dan altijd wel even iets koop. Al is het maar een setje snaren. Tenzij ze zoals bij jou echt onbeleefd gaan doen.

Gewoon je gitaar ergens anders halen en het voorval snel weer vergeten. Maar dat je daar niet meer komt dat kan ik goed begrijpen.

Blend
15 maart 2007, 19:03
Als je er niet veel waarde aan hecht om hem te testen, zou ik 'm op www.groovefactory.nl (http://www.groove-factory.nl/catalog/londen-city-comet-blond-p-1246.html?osCsid=e7b2c8e417f119a26fb3392a87d9284d) bestellen. Daar is-tie verreweg het goedkoopste (210 euro dacht ik). Je kan hem ook ergens uitgebreid testen, en uiteindelijk toch bij The Groove Factory bestellen :)

mmd
15 maart 2007, 19:06
hi
jan morien in delft heeft ze ook.
www.janmorien-gitaren.nl

Rormo
15 maart 2007, 19:06
klopt en dat begrijp ik heel goed. Maar als ik daar binnenkom met mij Marshall DSL top en mijn effectenplank waar toch ook voor 500 euro aan effecten op zit en zeg dat ik een tele zoek voor naast mijn american strat en gibson LP classic, dan zouden ze daaruit kunnen afleiden dat ik het geld wel heb. De grote vraag is alleen of ik het geld er voor over heb. En daar kom ik alleen maar achter door te testen.

Maar ik snap je standpunt wel. Het is een dunne scheidslijn. Helaas hebben ze in dit geval dus de verkeerde gepakt. Naja, hun verlies want ik ben pas 23 en denk nog jaren en jaren gitaar te spelen, mijn collectie uit te breiden etc etc. Maar dus niet bij hen.

Rormo
15 maart 2007, 19:09
Dank aan alle mensen met suggesties waar ik ze kan kopen. Zal vanavond eens wat browsen en morgen wat rondbellen.

"Vanuit mezelf ben ik dan meestal ook wel zo dat ik dan altijd wel even iets koop. Al is het maar een setje snaren."

Dat is het ergste nog. Wilde ook 10 plectra, setje snaren en een goede klotzkabel er bij kopen. Lopen ze ook allemaal mis. Ergste is dat ik die kabel eigenlijk direct nodig heb omdat de mijn defect is, maar die heb ik uit woede dus niet gekocht daar. Morgen maar ff postorderen bij Tonika dan.

squiertele
15 maart 2007, 20:03
kben één keer daar geweest, toen was er ook iemand een gitaar aan het testen alleen die speelde erg hard, ik kon die verkoper haast niet meer verstaan man :mad:

frekie
15 maart 2007, 20:15
Ik heb nog nooit een aanbetaling gedaan voor een bestelling van een gitaar. Vreemde zaak hoor. Ik heb vorig jaar een RW jazzer besteld bij de muziekboer in het dorp, niks aanbetaald, onder beding dat ik hem wel wilde checken. En bij defecten gewoon retour importeur. Geen probleem.
Een zaak waar ik heel af en toe eens langs ging om een gitaar te proberen. Kreeg ik ook naar mijn hoofd geslingerd "altijd maar gitaren proberen he?". Nooit meer wat gekocht daar.

new deep
15 maart 2007, 20:19
Ik heb juist goede ervaringen bij max met 'proberen'. Toen ik bijvoorbeeld boven vrij zacht op een Koch twintone aan het spelen was draaide de verkoper enthousiast de versterker een heel stuk harder zodat nog een geinteresseerde ook een goede indruk kreeg.

Ik denk dat het een wisselwerking is, het ene uiterste is iemand die zonder te luisteren de duurste versterker koopt en het kan ook voorkomen dat iemand op een gitaar van 200 euro een paar uur dezelfde solos gaat zitten spelen.

Een gitaarverkoper is naar mijn mening zeker niet verplicht om dat allemaal aan te moeten horen, het is geen oefenruimte. Buiten dat: mijn ervaring is dat je bij een gitaar misschien over het algemeen max 10 minuten nodig hebt met testen om te beoordelen of je hem wel of niet zou willen aanschaffen.

Orgasmocaster
15 maart 2007, 20:25
Je moet het eens van de andere kant bekijken; een gast komt binnen en gaat vervolgens drie uur lang "Nothing Else Mathers" oid. spelen en verlaat zonder een cent uit te geven jouw winkel weer.


Haha, ik heb jaaaren geleden een jaartje in een muziek zaak gewerkt, en moet eerlijk toegeven dat ik na een paar maandjes echt helemaal gestoord werd van die personen die de hele dag zonodig alle gitaren, effekten en versterkers moesten 'testen'.
Als ik nu op een zaterdagmiddag de guitarcenter binnenloop voor een paar pakkies snaren dan gaat het zweet me nog steeds op mn rug staan!! aaaargghh!

Maar als ik zoals Rormo iets op beschaafde manier wil testen en daarbij een irritante verkoper zit te zeiken zou ik daar ook nooit meer iets kopen

Luke-wannabe
15 maart 2007, 21:00
Ik ben 1 keer bij Max guitars geweest en heb vrij goeie ervaringen er mee. Aardige gozer! Maarja misschien had jij een andere of had ie zn dag niet..

Kaboemba
15 maart 2007, 21:12
Ben er ook is geweest en afgezien van een slechte voorbereiding van hun kant (gitaar zag er niet uit stof en vettig) en een switch die nog ter plekke gerepareerd moest worden was het een prettige koop. Lekker zitten bakkie erbij, geen verkoper die met z'n bek in je nek hangt, gewoon goed dus.

Rinze
15 maart 2007, 21:17
Een gitaarverkoper is naar mijn mening zeker niet verplicht om dat allemaal aan te moeten horen, het is geen oefenruimte. Buiten dat: mijn ervaring is dat je bij een gitaar misschien over het algemeen max 10 minuten nodig hebt met testen om te beoordelen of je hem wel of niet zou willen aanschaffen.

Dat vind ik dus flauwekul. Als een gitaarverkoper het (bij een serieus ogende klant) niet aan wil horen moet ie een andere baan zoeken. Maar dat is het punt tegenwoordig ook vaak: het zijn alleen maar verkopers, van gitaren weten ze vaak helemaal niks en anders is het enige doel toch vaak om de klant zo snel mogelijk met een aankoop weer de winkel uit te krijgen. Of die klant daar lang tevreden mee is interesseert ze niet omdat ze niet op lange termijn denken. Steeds meer winkels leveren ook nog eens nauwelijks service omdat ze daar domweg de knowhow niet voor in huis hebben en omdat dat niet uitkan qua winstmarge. Mij maakt het niet uit, ik doe mijn eigen service wel, maar voor de gemiddelde koper lijkt het me een slechte ontwikkeling.

Als ik een gitaar koop test ik die minstens een uur uit, om alle geluiden te checken, de boel technisch even goed na te lopen, kijken of bepaalde frequenties niet gaan irriteren, allemaal zaken die je in 10 minuten echt niet kunt testen. Ik speel al meer dan 25 jaar gitaar en de tijd die ik neem om nieuw spul te testen wordt eerder langer dan korter. De Tech 21 Trademark 30 die mijn laatste aanwinst is heb ik gekocht nadat ik hem drie keer ben wezen testen, de laatste keer meer dan anderhalf uur. Bij Muziekhuis Westerhaven deden ze daar totaal niet moeilijk over, ik kreeg er ook nog een kopje koffie bij. Praatje, er werd me nog even een mooie PRS geshowd, leuk.

Afgelopen zomer bij Tonika: een Fernandes APG die er al lang hing maar eens gepakt en uitgeprobeerd. Na drie kwartier komt er een meisje langs die zegt: goh, je doet er wel lang over zeg! Ik reageer daar dan nauwelijks op, uiteindelijk heb ik hem van de baas gekocht met korting omdat de frets gevlakt moesten worden. Maar ik verbaas me er vaak over dat mensen een gitaar nauwelijks vasthouden en dan al besluiten om hem te kopen. Dan weet je dus helemaal niets over de gitaar, ze kijken niet eens naar de hals/afstelling/afwerking/frets/etc. Of dan zeggen ze: "doe toch die blauwe maar" alsof de kleur het enige verschil is en twee gitaren van het zelfde merk en type niet totaal verschillend (kunnen) zijn! Dan kun je je gitaar dus net zo goed bij een postorderbedrijf kopen, maar als het dan een kutding blijkt te zijn weet je misschien eindelijk waarom je dat beter niet kunt doen...

AutoStatic
15 maart 2007, 21:27
Ha ha, cool, ik weet niks over gitaren ;) Ooooh, heb zo'n hekel aan muziekwinkels, ben er nog geen één tegengekomen waar ik me op m'n gemak voel (ja, ok, Aadje Plaatje hier in de Wijk). Bij mij is het een eeuwig durende voorbereiding en vervolgens winkel in, winkel uit, thuis rustig er voor zitten en als het niet zint ruilen. Ik krijg gewoon opvliegers in zulke zaken, het zweet breekt me uit, blegh, pak maar in, is goed... http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_dontgetit.gif

strat 91
15 maart 2007, 21:31
bij www.thehouseofmusic.nl hebben ze meestal ook wel een zwikkie london city's.

gegroet strat 91

Pun
15 maart 2007, 22:29
Ha ha, cool, ik weet niks over gitaren ;) Ooooh, heb zo'n hekel aan muziekwinkels, ben er nog geen één tegengekomen waar ik me op m'n gemak voel (ja, ok, Aadje Plaatje hier in de Wijk). Bij mij is het een eeuwig durende voorbereiding en vervolgens winkel in, winkel uit, thuis rustig er voor zitten en als het niet zint ruilen. Ik krijg gewoon opvliegers in zulke zaken, het zweet breekt me uit, blegh, pak maar in, is goed... http://gitaarnet.nl/forum/images/smilies/icon_dontgetit.gif

Gelukkig ben ik dus niet de enige :)

Ik voel me al ongemakkelijk als ik 5 minuten iets aan het spelen ben, vooral als er dan ook nog mensen op m'n vingers gaan staan te kijken (niet per se verkopers).
Bij Feedback heb ik dit ook, ondanks dat je daar toch in zo'n hokje zit. Laatst een top met een cabinet uitgetest, naar ongeveer 10 minuten maar gestopt omdat er andere mensen stonden te wachten. Daar kan ik dan echt niet tegen, krijg ik een heel onprettig gevoel van. So-wie-so van het spelen in een winkel krijg ga ik mezelf onprettig voelen.
Enige winkel waar ik nog een beetje op m'n gemak ben kunnen komen is Luthier's in Den Bosch geweest.

Orgasmocaster
15 maart 2007, 22:59
Speaking of which... ligt het nou aan mij, of zijn gitaar (muziekinstrumenten) verkopers nou vaak een apart soort mensen? altijd lichtelijk arrogant.. praten altijd een beetje patroniserend en nemen je pas serieus nadat je een paar intelligente vragen hebt gesteld.. of als ze doorhebben dat je geld te verbranden hebt.
En ok, er zijn natuurlijk uitzonderingen..

Rormo
15 maart 2007, 23:02
Ik heb ook een erge hekel aan verkopers die elke 10 minuten komen vragen of alles goed is en vervolgens blijven staan. Prima om een keer te checken of het ok is, en het is goed bedoeld, maar ik voel me dan niet op m'n gemak. Was vandaag ook zo bij Max guitars, goed bedoeld die aandacht, maar aan mij niet besteed.

De plakken stof zaten er nu overigens ook op. Maar goed dat boeit me niet zo. Doekje er over en het is weg, staat onverzorgd, maar meer niet. Wel jammer dat er een exemplaar tussen zat met oude (dode) snaren. Doet toch af aan het geluid en dus ook aan de kans om die gitaar te verkopen.


ff over die london city Comet zelf trouwens. Lekkere gitaar alleen de tuners vond ik een beetje ruk. Ontstemde toch vrij snel. En op sommige exemplaren is de hals zo dik gelakt dat het de snelheid niet ten goede komt. Dit was dan ook de reden dat ik niet blind wilde kopen, maar dat heb ik de verkoper al nooit meer kunnen vertellen helaas.


Wat gitaar verkopers betreft heb ik toch het liefst beetje jonge gasten die weten waar ze het over hebben. Van die rocktypes, niet van die mannetjes strak in het overhemd etc. Dat is aan mij niet besteed. Lekker naturel. Maar goed, ik heb de verkoper normaal eigenlijk niet nodig. Ik weet wat ik wil en zoek. Ze moeten alleen aan het eind afrekenen en vooral uit de buurt blijven :)

LaurentB
15 maart 2007, 23:26
(...) Buiten dat: mijn ervaring is dat je bij een gitaar misschien over het algemeen max 10 minuten nodig hebt met testen om te beoordelen of je hem wel of niet zou willen aanschaffen.

Nou... je weet binnen enkele minuten vaak wél dat je een gitaar NIET wil hebben (soms zelf binnen de minuut), maar het kiezen tussen de overgebleven exemplaren kost toch meer tijd, dacht ik.

Rormo
15 maart 2007, 23:50
idd.

Bovendien, ik speel covers in toch redelijk veel verschillende stijlen. Van Coldplay tot Metallica. Ik wil toch alle stijlen een beetje testen. Verschillende elementen en toon knop instellingen. En dat dan zowel bij clean als bij drive, bij slag en bij solos. Ik kan m'n geld maar 1 keer uitgeven en neem daarbij gewoon zeer weloverwogen en zorgvuldige beslissingen.

Orpheo
15 maart 2007, 23:55
ik heb totaal andere ervaringen met max guitars! ik kwam daar onlangs, en ik koop daar bijna al mijn gear. mijn jcm, m'n custom, mn rooie studio/custom, mijn standard, mijn classic, noem t maar op; ik heb t daar gehaald. ik zei tegen de verkoper 'ik wil een LP met de looks van de page maar de feel en vibe van mijn custom". ok, probeer deze maar! en ik mocht een uur of 2 testen zonder problemen. en op t eind heb ik een afbetalingsregeling getroffen omdat t perse die gitaar moest worden, en geen andere! en dat wist ie ook. hij zei 'toen ik deze binnenkreeg, een uur geleden, wilde ik je al een mail sturen met de mededeling dat die gitaar er is'. nja ik was er al eerder. En ook met die nieuwe V van gibson. idem dito. die gozer rent 't vuur uit zijn sloffen voor me. maar ik koop er ook 3 keer per jaar een gibson :)

Debaser
16 maart 2007, 00:04
ik dacht dat jij ook een slecht ervaring had me die zaak orph..?

Flint Stone
16 maart 2007, 00:10
Voor mij is een gitaar kopen funshopping en dat is heel wat anders dan even boodschappen doen bij Appie Hein of wat bestellen uit de Wehkampgids. Op je gemak rondkijken, je vergapen aan allles wat er te koop is, even vasthouden, proberen, luisteren. Het is voor mij ook een deel van de pret. :p

Uiteindelijk wat kopen, is bij mij ook een heel proces. Strikt genomen zul je binnen 10 minuten misschien wel een inschatting kunnen maken van een gitaar (ik wel, want ik heb er geen bal verstand van), maar voor ik mijn twijfel overwonnen heb, daar gaan soms weken en meerdere winkelbezoekjes overheen.

Mijn ervaring is dat ze bij de meeste muziekwinkels dan toch wel aardig blijven doen. En waarom niet ? Ik ben ook niet vervelend, maak geen herrie, maak niets kapot.
En die enkele dozenschuiver die wel lullig deed, die had pech. Daar liep ik zonder wat te zeggen of op te ruimen zo de deur uit. En toen ze een aanbieding hadden die ik mezelf niet wilde ontzeggen, ben ik daar weer binnengelopen. Moest ie me nog vriendelijk te woord staan ook Haha:seriousf:

Rormo
16 maart 2007, 00:23
ik heb totaal andere ervaringen met max guitars! ik kwam daar onlangs, en ik koop daar bijna al mijn gear. mijn jcm, m'n custom, mn rooie studio/custom, mijn standard, mijn classic, noem t maar op; ik heb t daar gehaald. ik zei tegen de verkoper 'ik wil een LP met de looks van de page maar de feel en vibe van mijn custom". ok, probeer deze maar! en ik mocht een uur of 2 testen zonder problemen. en op t eind heb ik een afbetalingsregeling getroffen omdat t perse die gitaar moest worden, en geen andere! en dat wist ie ook. hij zei 'toen ik deze binnenkreeg, een uur geleden, wilde ik je al een mail sturen met de mededeling dat die gitaar er is'. nja ik was er al eerder. En ook met die nieuwe V van gibson. idem dito. die gozer rent 't vuur uit zijn sloffen voor me. maar ik koop er ook 3 keer per jaar een gibson :)

Tsja misschien hadden ze respectvoller en minder opdringerig gedaan als ik een Gibson had zitten testen ipv een LC comet. Moreel is dat natuurlijk zeer verwerpelijk.

Maar het is altijd zo dat winkels waar je vaak komt je goed behandelen. Dan kennen ze je en weten dat je een goede klant bent. Helaas moet je daarvoor wel de eerste keer een goede indruk maken...:)

Orpheo
16 maart 2007, 00:31
daar heeft 't niks mee te maken ben ik bang. maar tja, ik heb t ook gehad, dat ik weg gekeken werd. Tot ze merkten dat ik m'n shit bij iemand anders ging halen. TOEN was ik weer wel welkom!

Rormo
16 maart 2007, 14:09
en dan zou ik er dus niet meer heen willen gaan.

jplm
16 maart 2007, 14:43
Gelukkig ben ik dus niet de enige :)

Ik voel me al ongemakkelijk als ik 5 minuten iets aan het spelen ben, vooral als er dan ook nog mensen op m'n vingers gaan staan te kijken (niet per se verkopers).
Bij Feedback heb ik dit ook, ondanks dat je daar toch in zo'n hokje zit. Laatst een top met een cabinet uitgetest, naar ongeveer 10 minuten maar gestopt omdat er andere mensen stonden te wachten. Daar kan ik dan echt niet tegen, krijg ik een heel onprettig gevoel van. So-wie-so van het spelen in een winkel krijg ga ik mezelf onprettig voelen.
Enige winkel waar ik nog een beetje op m'n gemak ben kunnen komen is Luthier's in Den Bosch geweest.

Aha, blij te lezen dat dit vaker voor komt :). Ik heb dat helemaal als ik bij een partikulier thuis iets moet proberen, er is dan geen vluchtweg in de vorm van een testhokje of zo :). Het is dan zelfs zo erg dat als ik m'n dag niet heb, ik een totale black-out krijg en van nummers die ik vijf jaar geleden al leerde geen noot meer kan herinneren. En dan zie je zo'n man denken "die vent wil m'n gitaar kopen, maar heeft er volgens mij nog nooit eentje vastgehouden". En als ik dat dan bedenk lukt het helemaal niet meer, en verlaat het pand met iets van "ik denk er nog eventjes over na" :).

Groet, Jan.

jplm
16 maart 2007, 14:48
Trouwens, nog een voorbeeldje dat ik me herinner, van een paar jaar geleden. Was in Doetinchem, bij Odeon. Kom ik daar om een akoestische gitaar te proberen (die ik daarna ook daar gekocht heb ook), gaat de verkoper zelf nota bene een meter of drie van mij af op een elektrische gitaar zitten rammen, zodat ik mezelf niet meer kon horen. Dus ik kijk hem een paar keer aan met een blik van "ben jij nou gek of ligt dat aan mij", maar blijkbaar is dat normaal in de achterhoek. Vandaar die naam :)?

Groet, Jan.

Jay75
16 maart 2007, 15:18
http://www.last.fm/music/Oblivians/_/Guitar+Shop+Asshole

AutoStatic
16 maart 2007, 16:19
Aha, blij te lezen dat dit vaker voor komt :). Ik heb dat helemaal als ik bij een partikulier thuis iets moet proberen, er is dan geen vluchtweg in de vorm van een testhokje of zo :). Het is dan zelfs zo erg dat als ik m'n dag niet heb, ik een totale black-out krijg en van nummers die ik vijf jaar geleden al leerde geen noot meer kan herinneren. En dan zie je zo'n man denken "die vent wil m'n gitaar kopen, maar heeft er volgens mij nog nooit eentje vastgehouden". En als ik dat dan bedenk lukt het helemaal niet meer, en verlaat het pand met iets van "ik denk er nog eventjes over na" :).

Groet, Jan.

Ha ha, same here. Het rottige is alleen dat als je net 2,5 uur in de auto hebt gezeten op weg naar een gitaar waar je al een tijdje naar op zoek bent ik in ieder geval niet zo snel geneigd ben te zeggen dat ik er nog eventjes over na wil denken.

Pffff, wordt tijd voor een anti-volzinnen cursus, sorry...

En wat betreft ongeïnteresseerde/onbeleefde/botte verkopers. Ben daar heel gevoelig voor. Je hebt een winkel. Je wilt spullen verkopen. Wie het kleine niet eert is het grote niet waard. Elke klant waar je wat tijd en energie in investeert kan weer een nieuwe vaste klant worden.

dr.distortion
16 maart 2007, 16:26
Ik heb precies hetzelfde gehad toen ik een advertentie op MP zag, een LP Custom van fenix. Ik het forum en HC nazoeken over informatie...zat volgens de gegeven info wel snor, dus ik anderhalf uur in de auto naar Amsterdam. Kom ik daar binnen en mijn hart sloeg over en was op slag verliefd...die gitaar zag er in het echt veel mooier uit dan op een foto...ik pak hem vast en voelde meteen het huwelijk dat ik gesloten had met deze schoonheid....maar een fatsoenlijke riff of whatever kreeg ik door de zenuwen niet meer klaar gespeeld...heb maar gauw afgerekend en naar huis geraced....

Rormo
16 maart 2007, 17:07
En wat betreft ongeïnteresseerde/onbeleefde/botte verkopers. Ben daar heel gevoelig voor. Je hebt een winkel. Je wilt spullen verkopen. Wie het kleine niet eert is het grote niet waard. Elke klant waar je wat tijd en energie in investeert kan weer een nieuwe vaste klant worden.

Bovendien is mond op mond reclame erg belangrijk. Ik zal deze zaak nooit meer bij iemand aanraden en er zelf dus ook niet meer heen gaan. Terwijl ik andere zaken juist wel aanraad en vrienden met minder verstand van gitaren daar dan ook heen gaan en kopen. En in hoeverre mensen zich iets aantrekken van dit forumtopic weet ik niet, maar het is iig geen goede publiciteit voor de betreffende winkel.

Rormo
16 maart 2007, 21:51
Heb een LC comet gereserveerd liggen bij een winkel. Morgen ga ik er ff op spelen en als alles werkt en goed is, dan wordt het mijn nieuwe gitaartje. Ik zal morgen of overmorgen laten weten of het gelukt is.

Mitch
16 maart 2007, 22:29
Als ik verkoper zou zijn en iemand zou voor een low budget plank langer dan een uur zitten pielen dan zou ik daar waarschijnlijk ook geïrriteerd van worden, maar ik zou volgens mij vooral mijn best doen daar professioneel niets van te laten merken. :D

AutoStatic
16 maart 2007, 22:35
Als ik verkoper zou zijn en iemand zou voor een low budget plank langer dan een uur zitten pielen dan zou ik daar waarschijnlijk ook geïrriteerd van worden, maar ik zou volgens mij vooral mijn best doen daar professioneel niets van te laten merken. :D

En zo werkt het, je bent verkoper of je bent het een snauwende sneer snidioot. En Rormo, ben benieuwd hoe de gitaar je bevalt. Wil er ook wel ooit eentje aanschaffen, matcht mooi met m'n versterker ;)

AART
16 maart 2007, 22:54
Trouwens, nog een voorbeeldje dat ik me herinner, van een paar jaar geleden. Was in Doetinchem, bij Odeon. Kom ik daar om een akoestische gitaar te proberen (die ik daarna ook daar gekocht heb ook), gaat de verkoper zelf nota bene een meter of drie van mij af op een elektrische gitaar zitten rammen, zodat ik mezelf niet meer kon horen. Dus ik kijk hem een paar keer aan met een blik van "ben jij nou gek of ligt dat aan mij", maar blijkbaar is dat normaal in de achterhoek. Vandaar die naam :)?

Groet, Jan.

Is nu overgenomen door Vriese. Vriese is wel ok. Vroeger als klein jochie voelde ik me nooit zo op het gemakt bij dingen testen etc. Maar tegenwoordig kom ik er wel eens en iedereen is altjd erg vriendelijk.

Haal er meestal niet veel gitaardingen, maar vooral mondharmonica's etc, omdat die in arnhem moeilijk te vinden zijn, en arnhem is voor mij makkelijker te bereiken dan doetinchem door treinkaart, maar anders kwam ik er vaker.

Damage Inc.
16 maart 2007, 23:07
Mja, daar heb ik ook zo'n super hekel aan van die rare en vreemd reagerende winkeliers, vooral bij mij vind ik dat ze altijd op me neer kijken enzo (denk omdat ik wat jonger was toen ik wat meer in winkels kwam) .
Als ik zo'n winkel zou hebben zou ik de klanten er flink op los laten gaan, met bepaalde grenzen dan, om ze alles goed te laten testen.
Dan zou ik ook nog eens meer kans hebben om iets te verkopen, maar als die gast van die winkel nix wil verkopen, ok...
En ik zou al helemaal niet raar gaan liggen doen tegen klanten, en zeggen dat het zachter moet IN EEN MUZIEKINSTRUMENTENWINKEL????? HAH! *FRUSTRATIE*
En dan vooral niet zeuren als je zelf niet minstens ÉÉN simpel testhokje aanschaft voor wat dan ook.

Ik weet niet of iemand hier Klomp Muziek (in Den Bosch) kent, maar die zijn wel gastvrij en tolerant, die hebben ook geen testhokken en laten je toch wel goed spelen.
Ik denk hoe minder druk hoe beter het uitkomt natuurlijk, maar toch.


- Damage Inc.

gjlp
16 maart 2007, 23:21
ik heb totaal andere ervaringen met max guitars! ik kwam daar onlangs, en ik koop daar bijna al mijn gear. mijn jcm, m'n custom, mn rooie studio/custom, mijn standard, mijn classic, noem t maar op; ik heb t daar gehaald. ik zei tegen de verkoper 'ik wil een LP met de looks van de page maar de feel en vibe van mijn custom". ok, probeer deze maar! en ik mocht een uur of 2 testen zonder problemen. en op t eind heb ik een afbetalingsregeling getroffen omdat t perse die gitaar moest worden, en geen andere! en dat wist ie ook. hij zei 'toen ik deze binnenkreeg, een uur geleden, wilde ik je al een mail sturen met de mededeling dat die gitaar er is'. nja ik was er al eerder. En ook met die nieuwe V van gibson. idem dito. die gozer rent 't vuur uit zijn sloffen voor me. maar ik koop er ook 3 keer per jaar een gibson :)

Klopt. De eigenaar heeft een hoop voor je over als hij een serieuze klant in jou ziet. Ik heb zelfs ooit eens een pedaal nieuw in doos mee naar huis gehad om een paar dagen te testen, om het vervolgens niet te kopen. Waar vind je dat nou nog? Ik heb ook geen klagen over de zaak.

Orpheo
17 maart 2007, 00:48
Klopt. De eigenaar heeft een hoop voor je over als hij een serieuze klant in jou ziet. Ik heb zelfs ooit eens een pedaal nieuw in doos mee naar huis gehad om een paar dagen te testen, om het vervolgens niet te kopen. Waar vind je dat nou nog? Ik heb ook geen klagen over de zaak.

idem dito hier...

Pun
17 maart 2007, 16:31
Ik weet niet of iemand hier Klomp Muziek (in Den Bosch) kent, maar die zijn wel gastvrij en tolerant, die hebben ook geen testhokken en laten je toch wel goed spelen.


Dat zeker wel. Soms komen ze alleen een beetje arrogant over. Toen een vriend en ik laatst daar in de winkel waren wilden we een LC Comet testen, en daarnaast een Amerikaanse Fender Tele, om te zien hoe deze tegenover elkaar stonden. Volgens hun kon je dat niet vergelijken. Ergens hebben ze natuurlijk wel gelijk, de ene is een budget gitaar en de ander is een top gitaar, maar toch is het goed om het verschil in sound, etc te horen, zodat je kunt zien waar het in gaat zitten.
Daarnaast kunnen ze ook wel een beetje paniekerig doen als je zelf een gitaar van de muur pakt en hem terug hangt. Maar dat is ergens wel te begrijpen, als jij dat ding tegen de muur aan stoot en er komt een buts in de lak te zitten, dan zullen ze hem flink af moeten prijzen.
Ondankds deze dingen vindt ik het toch wel een fijne muziekzaak, ben nu drie keer een LC comet daar wezen testen (wat toch best lastig gaat aangezien ik een linkspoot ben), en daar hadden ze geen problemen mee. Na de derde keer heb ik hem gekocht. Ze zouden te topkam ombouwen, zodat ik hem ook gewoon goed linksom kan besnaren.
Daarnaast was ik ook een keer opzoek naar een kabel met 2 haakse pluggen. Heel Den Bosch voor afgeweest, hadden ze nergens. Bij Klomp hadden ze hem ook niet, maar hij kon er wel even eentje in elkaar solderen. Ik hoefde alleen maar de prijs van de kabel - de originele plug + de haakse plug te betalen, wat ik een goeie deal vondt. Ik was niet meer kwijt dan dat ik anders zou zijn geweest en ik was weer geholpen.

Rormo
17 maart 2007, 19:16
De Comet is gekocht hoor. Zal later eens schrijven hoe goed hij thuis klinkt. Ga er nu eerst een tijdje op spelen :D

jplm
17 maart 2007, 19:54
Zo, ik heb er nog eentje voor dit topic, gaat over lange autoritten en gitaren kopen :).
Ben op zoek naar een resonatorgitaar, maar dan gewoon voor fingerpicking. Mijn gewone (akoestische) gitaar heeft een 45 mm topkam, terwijl de meerderheid gewoon een 43 mm topkam heeft. Staat er letterlijk overal op internet dat Johnson een topkambreedte heeft van 44 mm, dus dat komt een beetje in de buurt, denk je dan. En jawel, Musik Produktiv heeft een Johnson hangen, wat heet, drie stuks, in naturel, zwart, en sunburst. Dus ik drie uur in de auto, stap er binnen, meet de topkam, en die is 43 mm, dus gewoon wat ze allemaal zijn. Weer in de auto, drie uur en een kwartier terug, en dat alles dus voor Jan met de korte achternaam. Overigens, de mensen in die zaak (tenminste degene die ik sprak) was gewoon oke, moest een gitaar uit het magazijn halen, was gestemd e.d., vriendelijk en behulpzaam, dus daar ligt het niet aan. Maar toch, bijna 400 kilometer en dik zes uur later, wat een hobby......... :o.

Groet, Jan

Damage Inc.
17 maart 2007, 20:34
Zo, ik heb er nog eentje voor dit topic, gaat over lange autoritten en gitaren kopen :).
Ben op zoek naar een resonatorgitaar, maar dan gewoon voor fingerpicking. Mijn gewone (akoestische) gitaar heeft een 45 mm topkam, terwijl de meerderheid gewoon een 43 mm topkam heeft. Staat er letterlijk overal op internet dat Johnson een topkambreedte heeft van 44 mm, dus dat komt een beetje in de buurt, denk je dan. En jawel, Musik Produktiv heeft een Johnson hangen, wat heet, drie stuks, in naturel, zwart, en sunburst. Dus ik drie uur in de auto, stap er binnen, meet de topkam, en die is 43 mm, dus gewoon wat ze allemaal zijn. Weer in de auto, drie uur en een kwartier terug, en dat alles dus voor Jan met de korte achternaam. Overigens, de mensen in die zaak (tenminste degene die ik sprak) was gewoon oke, moest een gitaar uit het magazijn halen, was gestemd e.d., vriendelijk en behulpzaam, dus daar ligt het niet aan. Maar toch, bijna 400 kilometer en dik zes uur later, wat een hobby......... :o.

Groet, Jan

Ik zou ook niet voor 1 gitaar zo ver weg gaan.
Maar wel van Den Bosch naar Köhln om inkopen te doen voor een berg zooi :) .

Rormo
17 maart 2007, 20:49
Zo, ff anderhalf uur lekker gespeeld. Wat een gitaar zeg voor 238 euro. Echt een geweldig geluid en gevoel er in. Moet er nog wel een tijdje mee experimenteren voordat ik alles 'sweetspots' vind, maar hij klinkt fantastisch. Alleen de stemmechanieken zijn redelijk brak. Maar dat moet makkelijk te vervangen zijn.

Uiteindelijk bij Jan Morien in Delft de gitaar gekocht. Aardige gozer, leuke winkel. Erg vriendelijk geholpen. Flink gelachen daar. Ga ik vaker kopen als ik nog eens iets nodig heb denk ik. Zelfs nog een heel klein beetje korting gehad. Werelds!

Damage Inc.
17 maart 2007, 21:16
Alleen de stemmechanieken zijn redelijk brak. Maar dat moet makkelijk te vervangen zijn.

Get Gotohs!? :)

Ik heb alleen maar Gotoh stemmechanieken, op de B.C. Rich gitaren, Ibanez, Epiphone, etc. allemaal met toeval.
De enige andere gitaar van goede kwaliteit met andere stemmechanieken is ene Washburn met Grovers.
Alleen die draaien zo ongelofelijk stroef terwijl ze wel van die zelfsmerende zijn, niet normaal, erg ongemakkelijk om precies te stemmen.
Terwijl ik ook mensen heb horen zeggen dat ze geweldig zijn, en artiesten zoals Dime en Zakk gebruik(t)en ze ook, dus... wtf èh :P .

- Damage Inc.

Flint Stone
17 maart 2007, 21:27
Ja , bij Vriese (hele vriendelijke mensen) ooit eens een demo-model Yamaha DG gekocht in zo’n opheffingsuitverkoop die ze altijd hebben. Spotgoedkoop, alleen toen ik thuis (Dordrecht) kwam deed hij het niet. Mocht ik hem met de post terugsturen.. Prompt kreeg ik een gloednieuwe teruggestuurd, met een excuusbriefje en ook nog een tientje voor de verzendkosten.

En als we nu toch namen aan het noemen zijn; Promusicstore in Rotterdam, heeft ook geen oefenhokjes maar in de winkel urenlang een versterker uitproberen; no problemo.En ongevraagd altijd wat korting of een goodie als een setje of een strap. Toffe gast, altijd ff een praatje over wat je doet enzo. En Music Supply in Dordrecht, zo klein en zo stampvol met instrumenten dat je niet eens wat kan proberen, maar die gasten zijn echte muzikanten. Voor een vleugelmoertje voor mijn drumstel, hebben ze meer dan een half uur heel nederland afgebeld. Hebben ze het besteld en kreeg ik het nog voor niets mee (ach jochie, die tweevijftig laat maar zitten). Dat is lang geleden, maar dat blijft me langer bij dan zo’n verkoper die eens een keer z’n dag niet heeft; dat is dan toch vooral zijn probleem.

RolandT
17 maart 2007, 21:37
Get Gotohs!? :) Kan je zeggen welk type je zou gebruiken?

Orpheo
17 maart 2007, 23:35
Kan je zeggen welk type je zou gebruiken?

geen gotoh's.... Sperzel locking tuners..

jplm
17 maart 2007, 23:43
De enige andere gitaar van goede kwaliteit met andere stemmechanieken is ene Washburn met Grovers.
Alleen die draaien zo ongelofelijk stroef terwijl ze wel van die zelfsmerende zijn, niet normaal, erg ongemakkelijk om precies te stemmen.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar, als er boven op de knoppen van de stemsleutels een kruiskopschroefje zit dan kun je daar de mate van "stroefheid van draaien" mee instellen. Maar ik neem aan dat je dat weer?

Groet, Jan.

Damage Inc.
18 maart 2007, 00:09
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar, als er boven op de knoppen van de stemsleutels een kruiskopschroefje zit dan kun je daar de mate van "stroefheid van draaien" mee instellen. Maar ik neem aan dat je dat weer?

Groet, Jan.

NEE, wist ik zeker niet grr... ik dacht meer van dat die schroeven waren om iets bij elkaar te houden zoals de meeste dingen.
Maar toch lijkt het of er iets niet helemaal goed is, ze waren toen ik de gitaar net had gekocht nog goed, maar nu is het dus... nou, niet fijn zeg maar.
Het lijkt bijna alsof de schroef die jij bedoeld ook mee strakker is gedraait.
Bedankt dat je het toch hebt gezegd.

Damage Inc.
18 maart 2007, 00:14
Kan je zeggen welk type je zou gebruiken?

Welk type Gotohs?
Ik weet niet of er ook verschil is in verschillende Gotohs, natuurlijk wel maten enzo, maar de functies of wat dan ook weet ik niet precies.
Maar wat me wel is opgevallen, ik heb iets van 3 verschillende modellen dan, en 1 daarvan hebben hele platte stemsleutels en ook een groot oppervlak aan de zijkanten.
Daardoor zijn ze wel fijn om precies te stemmen, en ze draaien heel fijn ook.
Maar types, modellen, functies, namen en nummers weet ik niet, alleen hoe ze eruit zien dan.
Ik weet dan wel bepaalde kenmerken dat ik kan zien dat het een Gotoh is.
OF er moeten van Gotohs ook weer licensed versies zijn wat dan irritant is :P .

Argh, hebben ze geen website ofzo?
*Begint te zoeken...*

Damage Inc.
18 maart 2007, 00:21
Nou, www.gotoh.com staat een of andere slechte maffe foto op.
Maar ik heb wel deze site gevonden: http://guitarpartsdepot.com/Merchant2/merchant.mvc?Session_ID=9f25c3dec3d4afa777b2dde9eb 009748&LNG=en-US&Screen=CTGY&Category_Code=Gotoh-Guitar-Tuners
De 2 stemsleutel-modellen die je op de fotos ziet heb ik ook, waarvan ik de eerste bedoelde met dat platte en groot oppervlak.
Schaller Style blijkbaar :) .

Punt
18 maart 2007, 00:24
Ik heb een tijdje geleden ook een Comet gekocht, daar had ik 6 minuten voor nodig ( 4 unplugged en 2 aangesloten). Ik vind het een beetje onnodig om 1,5 uur op zo'n ding te spelen.

Punt
18 maart 2007, 00:26
Alleen de stemmechanieken zijn redelijk brak. Maar dat moet makkelijk te vervangen zijn.

Uiteindelijk bij Jan Morien in Delft de gitaar gekocht. Aardige gozer, leuke winkel. Erg vriendelijk geholpen. Flink gelachen daar. Ga ik vaker kopen als ik nog eens iets nodig heb denk ik. Zelfs nog een heel klein beetje korting gehad. Werelds!

Die stemmechanieken zijn prima, da's gewoon napapagaaien wat anderen zeggen. Bij mij om de hoek heb ik hem trouwens voor 220 gekocht.

Rormo
18 maart 2007, 14:05
Vind ik geen napraten, ik weet heus wel wanneer m'n gitaar ontstemd is. En na 1 nummer met een solo met bends is de gitaar ontstemd. Heb al de schroefjes op de stemmers vaster gedraaid en dat helpt wel, maar niet genoeg, dus zal ze wel een keer vervangen. Voorlopig kan ik er wel mee leven.

Punt
18 maart 2007, 14:23
Vind ik geen napraten, ik weet heus wel wanneer m'n gitaar ontstemd is. En na 1 nummer met een solo met bends is de gitaar ontstemd. Heb al de schroefjes op de stemmers vaster gedraaid en dat helpt wel, maar niet genoeg, dus zal ze wel een keer vervangen. Voorlopig kan ik er wel mee leven.

Dat ligt meestal niet aan de mechieken maar aan de nut.
Ik heb geen enkel probleem met de stemmechanieken.

Damage Inc.
18 maart 2007, 14:49
Dat ligt meestal niet aan de mechieken maar aan de nut.
Ik heb geen enkel probleem met de stemmechanieken.

Mja, het lijkt me bijv. bij mij ook, als ik de tremolo flink omhoog trek, dat de snaren tussen de kam-klemmen door slippen en als ik weer loslaat nog blijven zitten natuurlijk ook.

Punt
18 maart 2007, 14:57
Mja, het lijkt me bijv. bij mij ook, als ik de tremolo flink omhoog trek, dat de snaren tussen de kam-klemmen door slippen en als ik weer loslaat nog blijven zitten natuurlijk ook.

Precies, dat heb je met bending ook ;)
Vooral als je snaren er wat langer opzitten omdat ze dan wat aanslag hebben e.d. Loopt minder soepel.

Hydra
18 maart 2007, 15:10
Imho is het hebben van een muziekzaak of er werken als verkoper ook een kutbaan eersteklas, laten we eerlijk zijn zoveel van die jonge gastjes met geen cent te makken de hele dag in je winkel en maar uitproberen om vervolgens te zien dat je echte handel wegloopt omdat ze de testhokken etc bezet houden Brrrrrr ieder zijn vak maar ik ben blij dat ik ander werk heb:P

In jouw geval met jouw comet even door de bril van de winkelier.. je speelt 1.5 uur !!!! persoonlijk vind ik dat absurt maargoed ieder zijn ding en als je hem dan koopt heeft die beste man netto een paar tientjes verdient hoera wat een feest... Wat niet wegneemt dat voor jouw kant ook wat te zeggen is maar relativeer dat die lui ook moeten leven en van die paar knaakjes van jouw comet kan het licht niet 1.5 uur blijven branden !!!

Rormo
18 maart 2007, 15:10
Dat ligt meestal niet aan de mechieken maar aan de nut.
Ik heb geen enkel probleem met de stemmechanieken.

En valt daar iets aan te doen?

DarknessAwaits
18 maart 2007, 15:33
Graphtech nut erop, of wat grafiet in de uitsparingen doen.

sickpunk
18 maart 2007, 16:36
de meest relaxte shop waar ik ooit ben geweest: MUPO in zwaag/hoorn.. ik zelf had er niets te zoeken, 2 bevriende gitaristen van mij wel... ze mochten alles pakken en uittesten in de hokken, absoluut geen probleem, af en toe een opmerking met een glimlach en knipoog "zeg jongens trekken jullie niet m'n complete zaak leeg ;)"... verkoper had vrij snel door dat ik me eigenlijk wel verveelde(niet veel bass spullen en niet wat mij kon boeien) "zeg gozer wil je anders een potje pielen op mijn bass?" bleek een originele fender P-bass uit '64 te zijn! grote SWR combo erbij gezet "have fun! hoor et wel als jullie weg gaan"... ben ruim een uur aant kutten geweest op dat ding, gozer is 1x langs geweest om ff te kijken en te vragen of ik me nog vermaakte...

heb me nog nergens zo op me gemak gevoeld, TOP zaak!

maar je kan een zaak niet afschrijven op 1 slechte ervaring... bij dirk witte in a'dam voel ik me de ene keer heel gaar behandeld en de volgende keer trek ik 6-10 bassen uit het rek en is het allemaal geen probleem...

Maatje van mij heeft laatst nog een gitaar bij Max gekocht, die vond et geweldig daar en was juist heel tevreden over de service...

en verder kan ik me er opzich wel wat bij voorstellen dat je als verkoper helemaal gek word als er over een dag 50 mensen komen testen en (bijvoorbeeld) maar een handje vol ook echt wat kopen... tuurlijk dta is onderdeel van het vak, maar het lijkt me niet echt geweldig, jullie wel?

AutoStatic
18 maart 2007, 16:36
Imho is het hebben van een muziekzaak of er werken als verkoper ook een kutbaan eersteklas, laten we eerlijk zijn zoveel van die jonge gastjes met geen cent te makken de hele dag in je winkel en maar uitproberen om vervolgens te zien dat je echte handel wegloopt omdat ze de testhokken etc bezet houden Brrrrrr ieder zijn vak maar ik ben blij dat ik ander werk heb:P

In jouw geval met jouw comet even door de bril van de winkelier.. je speelt 1.5 uur !!!! persoonlijk vind ik dat absurt maargoed ieder zijn ding en als je hem dan koopt heeft die beste man netto een paar tientjes verdient hoera wat een feest... Wat niet wegneemt dat voor jouw kant ook wat te zeggen is maar relativeer dat die lui ook moeten leven en van die paar knaakjes van jouw comet kan het licht niet 1.5 uur blijven branden !!!

Door dat korte termijn denken snijden dat soort winkeliers zichzelf alleen maar in de vingers. En wie zegt dat die "jonge gastjes met geen cent te makken" later geen "echte handel" worden?
En dat marge verhaal, tja, op 10 Comets verdien je evenveel als op één PRS. Wat is nou "echte handel" dan?


en verder kan ik me er opzich wel wat bij voorstellen dat je als verkoper helemaal gek word als er over een dag 50 mensen komen testen en (bijvoorbeeld) maar een handje vol ook echt wat kopen... tuurlijk dta is onderdeel van het vak, maar het lijkt me niet echt geweldig, jullie wel?

Je zegt het zelf al, het is onderdeel van het vak. Je hebt voor dat vak gekozen, accepteer dan ook de consequenties.

Hydra
18 maart 2007, 16:40
Door dat korte termijn denken snijden dat soort winkeliers zichzelf alleen maar in de vingers. En wie zegt dat die "jonge gastjes met geen cent te makken" later geen "echte handel" worden?


Hieruit begrijp ik dat je zelf geen ondernemer bent ?

AutoStatic
18 maart 2007, 16:42
Hé Hydra. Heb zelf een eigen winkel gehad. Weliswaar geen muziekinstrumenten. Maar heb dus wel enige ervaring met het ondernemerschap. En ik zag ze graag komen, de jonge gastjes zonder een cent te makken. Was erg gezellig, ze hadden het naar hun zin en dat betaalde zich uit met uiteindelijk toch een bezoekje van pa en ma die welwillend de knip opentrokken.

Punt
18 maart 2007, 17:04
En valt daar iets aan te doen?

Door een tech laten bijvijlen.
Ik geloof niet zo in insmeren met rommel, trekt vuil aan en koekt op den duur aan en wordt nog erger.

sickpunk
18 maart 2007, 17:19
Je zegt het zelf al, het is onderdeel van het vak. Je hebt voor dat vak gekozen, accepteer dan ook de consequenties.

ja maar aan gezien een ondernemer/verkoper ook een mens is... zal die ergenis er toch is een keer uitkomen, lullig voor de klant op dat moment(en ook voor hem) maar menselijk, daarom zeg ik ook dat je een winkel niet op 1 bezoekje kunt veroordelen...
en ik werk zelf ook in een winkel en je mag persoonlijke dingen of bepaalde ergenissen niet uiten naar een klant... maar heel soms lukt dat niet, dat is menselijk!

en ik praat het niet goed, maar ik snap het wel!

en als jij zelf een winkel hebt gehad, dan ken jij ook die ergenissen over/tegen/door bepaalde klanten...

AutoStatic
18 maart 2007, 17:26
@sickpunk. Oja, zeker, heb me best geërgerd aan sommige klanten. Maar ik vond het dan juist een uitdaging om die mensen dan toch de winkel uit te krijgen met een aankoop. Moest ik wel m'n dag hebben hoor ;) Zoniet dan wist ik wel heel subtiel de beslissing bij de klant zelf te leggen zonder teveel door te laten schemeren dat ik zo iets had van nou even niet.

Oja, en sluit me aan bij Punt wat betreft het topkammetje.

sickpunk
18 maart 2007, 17:55
daarom ;) soms moet je er gewoon overheen zetten... sommige trekken het bloed onder je nagels vandaan, dan word et wat lastiger...

ik bedoel overigens niet te zeggen dat de topic starter zo'n persoon is ;) maar maybe dta de verkoper gewoon een slechte klant voor em had of een slechte dag...

Rormo
18 maart 2007, 18:36
hehe. Nee, ik snap je punt wel. Maar goed, ik zal daar niet snel meer binnenlopen. Sowieso al niet, want het is niet bepaald om de hoek die winkel en ik ga standaard eigenlijk naar Feedback, alleen in dit geval niet om dat die geen LC gitaren hebben.

Orpheo
18 maart 2007, 18:55
ik vind dit zo'n zeiktopic worden....

Rormo
18 maart 2007, 20:19
Dan lees je het niet...

Orpheo
18 maart 2007, 20:26
moah t valt me iedere keer op he....en tja ik ben wel benieuwd waarom zo'n, imo, kansloos topic toch levensvatbaar blijkt te zijn...

ponq
18 maart 2007, 20:40
laat andere ff in hun waarde zeg. Er zijn hier posters die t blijkbaar leuk/interessant vinden om hun ervaringen en tips te delen. Als t jou niet boeit, prima, maar je hebt t wel te respecteren.

OT: +1 voor de graphtechs.

Orpheo
18 maart 2007, 20:43
laat andere ff in hun waarde zeg. Er zijn hier posters die t blijkbaar leuk/interessant vinden om hun ervaringen en tips te delen. Als t jou niet boeit, prima, maar je hebt t wel te respecteren.

OT: +1 voor de graphtechs.

ach wat zijn we op de teentjes getrapt. ik vind niet dat ervaringen uitwisselen kansloos is, maar het zeiken op verkopers en winkeliers.

Rormo
18 maart 2007, 22:10
Ach dit topic heeft mij geholpen om van m'n enorme kater gevoel af te komen. Ik baalde er echt enorm van, maar door het er hier ff uit te gooien heb ik het van me af kunnen schrijven.

In alle eerlijkheid vind ik het opvallend dat er hier op de site nergens een winkel vergelijker is. Of becijferaar zoals op tweakers.net de shopsurvey de kwaliteit van pc winkels aangeeft. Zo vaak komt het voor dat mensen vragen wat een goede winkel in de buurt is. Met een shop survey van gitaarwinkels zou dat makkelijk te beantwoorden zijn.

Punt
18 maart 2007, 23:20
In alle eerlijkheid vind ik het opvallend dat er hier op de site nergens een winkel vergelijker is. Of becijferaar zoals op tweakers.net de shopsurvey de kwaliteit van pc winkels aangeeft. Zo vaak komt het voor dat mensen vragen wat een goede winkel in de buurt is. Met een shop survey van gitaarwinkels zou dat makkelijk te beantwoorden zijn.

Max is een geweldige gitaarzaak, een van de betere in ons land. Zeker als je naar het assortiment kijkt. Jij past gewoon niet in de doelgroep.
De een gaat naar McDonalds en de ander naar een toprestaurant. Het is wellicht niet zo handig van zo'n zaak om LC's te vetkopen. Net zoiets als restaurant Parkheuvel dat een frietje oorlog verkoopt :)

Flint Stone
19 maart 2007, 00:25
Max is een geweldige gitaarzaak, een van de betere in ons land. Zeker als je naar het assortiment kijkt. Jij past gewoon niet in de doelgroep.
De een gaat naar McDonalds en de ander naar een toprestaurant. Het is wellicht niet zo handig van zo'n zaak om LC's te vetkopen. Net zoiets als restaurant Parkheuvel dat een frietje oorlog verkoopt :)

Wat een ongelukkige vergelijking. Ik neem aan dat ie geheel voor jouw rekening komt en dat Max Guitars hier helemaal buiten staat.

Rormo
19 maart 2007, 12:39
Max is een geweldige gitaarzaak, een van de betere in ons land. Zeker als je naar het assortiment kijkt. Jij past gewoon niet in de doelgroep.
De een gaat naar McDonalds en de ander naar een toprestaurant. Het is wellicht niet zo handig van zo'n zaak om LC's te vetkopen. Net zoiets als restaurant Parkheuvel dat een frietje oorlog verkoopt :)

Ik pas wel in de doelgroep, alleen hebben ze zich dat niet gerealiseerd. Heb voor een groot bedrag aan gitaren hangen hier. Echter was ik nu op jacht naar iets goedkoops. Maar ja, het is idd een beetje vreemd dat ze die LC's verkopen tussen al die dure LP's etc. Aan de andere kant als ze dat niets doen hebben ze starters niets te bieden en er zijn toch een hoop mensen die zo'n winkel binnenlopen die een goedekope startersgitaar zoeken. Als je voor die mensen niets te bieden hebt loop je een hoop inkomsten mis. Misschien moeten ze voortaan een banksaldo check doen als je een winkel binnenkomt :D

Damage Inc.
19 maart 2007, 12:45
Graphtech nut erop, of wat grafiet in de uitsparingen doen.

En GraphTech-zadeltjes die ik ook heb :P , nooit meer brekende snaren.
Alleen weet ik nog niet of de tremolo-zadels ook zo goed werken als die er zijn, maar dacht 't wel.
Ja ik heb ze dus alleen nog maar voor de vaste bruggen...

Speulert
19 maart 2007, 13:14
250 euro is veel geld voor een student zeg je eerst, verolgens heb je voor een groot bedrag aan gitaren thuishangen en moeten ze maar een banksaldocheck invoeren,anderhalf uur op een gitaar spelen die je toch niet koopt en in principe ook niks zegt over de gitaar die je gaat ontvangen lijkt me ook vrij nutteloos.
Ok misschien heeft maxguitars et in dit geval verkeerd aangepakt. Maar kom he tis toch een zaak die algemeen best een goede naam heeft.En mijn ervaring met max is dat ze die naam niet voor niks hebben gekregen.Topzaak vind ik et

Rormo
19 maart 2007, 15:48
Die gitaren hangen hier van toen ik nog werkte ipv studeerde. Toen had ik dus geld te spenderen omdat ik een inkomen had ;) Enne dat van die bankcheck was een geintje.

Punt
19 maart 2007, 19:19
Wat een ongelukkige vergelijking. Ik neem aan dat ie geheel voor jouw rekening komt en dat Max Guitars hier helemaal buiten staat.

Uiteraard is dit mijn mening, die staat helemaal los van wat dan ook.
Vond zelf de vergelijking wel aardig ;)

Flint Stone
20 maart 2007, 17:17
Max is een geweldige gitaarzaak, een van de betere in ons land. Zeker als je naar het assortiment kijkt. Jij past gewoon niet in de doelgroep.
De een gaat naar McDonalds en de ander naar een toprestaurant. Het is wellicht niet zo handig van zo'n zaak om LC's te vetkopen. Net zoiets als restaurant Parkheuvel dat een frietje oorlog verkoopt




Uiteraard is dit mijn mening, die staat helemaal los van wat dan ook.
Vond zelf de vergelijking wel aardig ;)

De vergelijking is idd wel aardig, maar ik wil er toch wel even op reageren

Op de eerste plaats vind ik het wel een beetje neerbuigend om de LC in deze vergelijking neer te zetten als een frietje oorlog. Maar dat daar gelaten. Als je als winkel besluit een frietje oorlog op het menu te zetten, dan moet je ook niet je neus ophalen voor een klant die daar om vraagt.

We weten natuurlijk niet of dat bij Max zo ligt. Dus vooralsnog hou ik het er maar op dat de verkoper zijn dag niet had. Ben wel benieuwd of hij vaker van die dagen heeft of dat dit een uitzondering is. :satisfie:

Punt
20 maart 2007, 17:24
Ik bedoel de vergelijking met een frietje niet neerbuigend hoor. Ik heb zelf een LC. Hardstikke leuke gitaar met veel "value for the money". Net als een frietje :)

Als je een frietje oorlog besteld ga je daarmee niet 4 uur aan tafel zitten, da's een snelle hap, "inpakken en wegwezen". :)

Lennartmot
20 maart 2007, 19:47
250 euro is veel geld voor een student zeg je eerst, verolgens heb je voor een groot bedrag aan gitaren thuishangen en moeten ze maar een banksaldocheck invoeren,anderhalf uur op een gitaar spelen die je toch niet koopt en in principe ook niks zegt over de gitaar die je gaat ontvangen lijkt me ook vrij nutteloos.
Ok misschien heeft maxguitars et in dit geval verkeerd aangepakt. Maar kom he tis toch een zaak die algemeen best een goede naam heeft.En mijn ervaring met max is dat ze die naam niet voor niks hebben gekregen.Topzaak vind ik et

Het gaat hier toch vooral om de verkoper? Ik vind het wel vreemd dat ze geen oefenhok hebben als het zo'n topzaak is..

Speulert
20 maart 2007, 20:38
Ben je dan een slechte zaak als je geen oefenhoek hebt?

Lennartmot
20 maart 2007, 21:18
Dat zeg ik niet, maar zo'n topzaak.. Dan is een hok als dat niet echt overbodige luxe.. Vooral niet na hoe Rormo is behandelt..

arjanb01
20 maart 2007, 21:23
Een goeie muziekzaak MOET gewoon een inspeel hok hebben, daarin schiet Max Guitars dus gewoon tekort. En ja, dat er verkopers zijn die klanten slecht behandelen, tsja... dat kan gebeuren in alle bedrijfstakken, is niet iets om gelijk een muziekzaak zwaar op af te rekenen vind ik....

Orpheo
20 maart 2007, 21:26
Een goeie muziekzaak MOET gewoon een inspeel hok hebben, daarin schiet Max Guitars dus gewoon tekort. En ja, dat er verkopers zijn die klanten slecht behandelen, tsja... dat kan gebeuren in alle bedrijfstakken, is niet iets om gelijk een muziekzaak zwaar op af te rekenen vind ik....


GELUL! alle goeie muziekzaken die IK ken hebben geen hokje

purple guitars
nederland muziek
sacksioni

en dan de wat mindere goden:
dirk witte
dijkman
de plug

gewoon, even een kleine greep....

drap
20 maart 2007, 21:31
Dat zeg ik niet, maar zo'n topzaak.. Dan is een hok als dat niet echt overbodige luxe.. Vooral niet na hoe Rormo is behandelt..

Op het forum van de 'concurrent' loopt precies hetzelfde topic. Daar hadden mensen ook al hun conclusie klaar over dit verhaal. Weet je de andere kant van het verhaal? Ik niet namelijk. De andere kant van het verhaal zou zo maar eens heel anders kunnen zijn. Men moet niet te snel oordelen.

Lennartmot
20 maart 2007, 21:34
Zeiken ze daar ook zo hard dan?

drap
20 maart 2007, 21:39
Weet niet, moet je kijken. Wat was er zeikerig aan m'n post dan? Ik dacht dat ik alleen een mening ergens over gaf en verder niks persoonlijks zei.

Punt
20 maart 2007, 23:02
Op het forum van de 'concurrent' loopt precies hetzelfde topic.

He? Welk forum?

Rormo
20 maart 2007, 23:03
Op het andere forum, waar ik ook wel eens postte, loopt idd hetzelfde topic. Daar opperde men dat je de andere kant van het verhaal niet weer. En dat is uiteraard waar. Maar ik kan wel zeggen dat ik geen enkele baat er bij heb om kritiek te leveren op Max guitars. Ik was zo pissed over de manier waarop ik behandeld was dat ik het gewoon van me af moest schrijven. Ik heb geen reden om dat verhaal verder te verzinnen of aan te dikken. Ik werk niet in een andere muziekzaak ofzo en zit lekker de concurrentie zwart te maken oid. Denk ook niet dat erg veel mensen zich door dit topic zullen laten beinvloeden. Meeste mensen zijn heel positief over max guitars, dus ik zal wel 'pech' gehad hebben in de behandeling die ik heb gekregen.

drap
20 maart 2007, 23:43
Op het andere forum, waar ik ook wel eens postte, loopt idd hetzelfde topic. Daar opperde men dat je de andere kant van het verhaal niet weer. En dat is uiteraard waar. Maar ik kan wel zeggen dat ik geen enkele baat er bij heb om kritiek te leveren op Max guitars. Ik was zo pissed over de manier waarop ik behandeld was dat ik het gewoon van me af moest schrijven. Ik heb geen reden om dat verhaal verder te verzinnen of aan te dikken. Ik werk niet in een andere muziekzaak ofzo en zit lekker de concurrentie zwart te maken oid. Denk ook niet dat erg veel mensen zich door dit topic zullen laten beinvloeden. Meeste mensen zijn heel positief over max guitars, dus ik zal wel 'pech' gehad hebben in de behandeling die ik heb gekregen.

Het gaat me ook niet alleen om specifiek jouw verhaal, ik wil graag in het algemeen eerst het verhaal van beide kanten weten voor ik ook maar mededogen ofzo kan hebben. Ik neem aan dat je een dergelijk topic opent om reacties te krijgen. In mijn ogen zijn alle reacties waarin een partij wordt gekozen in dit soort verhalen kort door de bocht, omdat men simpelweg het verhaal alleen van één kant hoort.

nickbongers
20 maart 2007, 23:45
ach.. de allerbeste gitaarwinkel waar ik tot nu toe ben geweest is stockenhoff in beek (bij nijmegen). die eigenaar is echt zon verschrikkelijk aardige kerel, en je ziet ook echt zijn enthousiasme als hij iemand helpt. toen een vriend van me er een gitaar wilde kopen (twijfelde tussen een jackson en een prs se) mocht ie ze allebij n paar daagjes meenemen om over zn eigen versterker te proberen. werd totaal niet moeilijk over gedaan.

arjanb01
20 maart 2007, 23:52
The American Guitarstore in Enschede, topzaak, enthousiaste mensen ! Toen ik mn Koch Studiotone in reperatie had, kreeg ik gewoon een andere studiotone tot die tijd te leen ! Prima toch ! En ze hebben ook nog inspeelhokjes !
Daar kunnen die muziekzaken uit het westen een puntje aan zuigen !

Lennartmot
21 maart 2007, 08:21
Weet niet, moet je kijken. Wat was er zeikerig aan m'n post dan? Ik dacht dat ik alleen een mening ergens over gaf en verder niks persoonlijks zei.

Nee joh, dat bedoelde ik ook niet.. Ik reageerde eigenlijk op Orpheo maar blijkbaar heb ik em niet gequote. Dus bij deze..

BLOK182
21 maart 2007, 09:32
Tja, het kan altijd dat het misloopt tussen klant en verkoper. Kan me voorstellen dat ze bij maxguitars (die zich focussen op exclusieve highend gitaren), wat zowiezo een kleine zaak is (vergeleken bij feedback etc), ze niet al teveel zitten te wachten op mensen die anderhalf uur (vind ik behoorlijk lang) hun goedkoopste gitaar zitten te jengelen. Niet netjes dat ze je zo behandelen (ik praat het niet goed) maar meer een flink misverstand, waarschijnlijk. Zelf kom ik er ook al bijna een jaar en wordt er altijd prima behandeld. Misschien ook wel omdat ik al veel gekocht heb. Tis inderdaad zo dat ze ook bij mij komen vragen of het zachter kan, als er andere klanten zijn:p

guiman
21 maart 2007, 11:16
Ik vind het absurd dat er in veel zaken geen gelegenheid is in een hok een gitaar uit te proberen. Als mensen vervolgens tussen de gitaren gaan zitten om een exemplaar eens flink te proberen, moet het personeel daar niet meteen gek van opkijken.
Voorbeeld: de nieuwe zaak van Tonika in Groningen, een van de grotere in ons land. Er hangen honderden gitaren aan de muur, maar nergens is ruimte om in afzondering en stilte een gitaar te testen. Vind ik vooral voor akoestische gitaren een absolute ramp. Deze zaak is gewoon te groot geworden en alleen nuttig als ze een aanbieding hebben.
Bij de concurrent, Westerhaven in Groningen, kan er ook niet apart worden getest. Maar daar is de houding van het personeel heel anders, veel vriendelijker en servicegerichter. Je neemt het daar dus voor lief dat je tussen de apparatuur zit te spelen.
Het allerbeste kun je een gitaar bij iemand thuis testen. Het zou goed zijn als muziekwinkels vaker apparatuur mee naar huis zouden geven voor een paar dagen, dan hoor je pas echt wat je in handen hebt. Dan wil ik er desnoods ook nog wel iets meer voor betalen...

Lucky
23 maart 2007, 15:32
Niet iedere winkelier heeft de fysieke of financiele ruimte om een batterij aan oefenhokken neer te zetten. In dat geval houdt je rekening met het feit dat je in een openbare ruimte zit. Als je je duurverdiende centen uitgeeft dan moet je goed testen waaraan. ook als het "maar" om een London City gaat.... maar het lijkt me dat anderhalf uur testen op een LC Telecaster toch wel meer dan voldoende moet zijn en ietwat riekt naar overdaad... hierin vind ik het dus niet gek dat de winkelier in die 90 minuten een paar keer langs komt om te kijken en te vragen.
Of een Tele een goede Tele is hoor je binnen 10 seconden onversterkt bespelen. Er zit nou eenmaal niet zoveel op behalve het hout en de snaren dat de tone kan beinvloeden. Laten we wel wezen... als hij niet goed klinkt met de solo van wonderful tonight en de tokkel van stairway... dan zal hij het hoogstwaarschijnlijk ook niet lekker doen bij de solo van cocaine, het intro van de doobie brothers, smoke on the water, sweet child o mine, hey joe, hotel california en nothing else matters.

Testen is geen optreden, testen is doelgericht zoeken naar de goede en slechte kanten van een instrument en beoordelen of het instrument aan jouw wensen voldoet. mijn inziens hoeft dat bij een Tele geen anderhalf uur te duren.... zo wel, dan denk ik dat je te weinig vooronderzoek hebt gedaan voordat je de winkel binnenloopt.

Tristan
23 maart 2007, 16:02
Tsja, ik denk dat een winkel die geen testruimte heeft gewoon niet ten allen tijde echt een goede winkel kan zijn...

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt bij Sacksioni in Amsterdam...
Ik heb daar een lange tijd met mijn Strat op een Marshall 2061x die ze daar hadden staan gespeeld, later ben ik nog een keer teruggegaan om hem met mijn ES335 uit te proberen, maar toen was het zo druk en moest die amp telkens weer zachter, ik heb dus uiteindelijk die amp niet echt goed kunnen beoordelen...
Vanwege deze reden heb ik de versterker daar dan ook niet aangeschaft en toen ik later terugging voor een volumepedaal (dat ik ook even wou testen) vroeg die verkoper heel pissig waarom ik dat allemaal wilde testen en dat ik er nooit iets kocht ofzo, terwijl ik er iedere keer als ik er was wel kleine dingen zoals snaren, plectra en een slide enzo had gekocht...

Tsja, ik weet het niet, sommige winkeliers/verkopers zijn gewoon megarelaxt en dan maakt het inderdaad geen reet uit of ze wel of geen testruimte hebben, maar de meeste winkeliers/verkopers zijn niet altijd even relaxt dus voor hen gezondheid en de gezondheid van hun winkel is het beter als ze een testruimte hebben...
Je merkt uiteindelijk toch aan zo'n winkelier/verkoper dat ze je proberen te peilen of dat je echt wel iets wil kopen en als ze dat dan verkeerd inschatten tsja, dan zijn het voor jou boerenlullen (dat hoeft voor een ander niet zo te zijn) en kom je er gewoon niet meer...

Jij investeert ook tijd om erachter te komen of een gitaar, versterker of wat dan ook iets is wat je zou willen aanschaffen, veel winkeliers/verkopers hebben daar geen oog voor, maar hun argument van de verloren tijd is omgekeerd evenredig eigenlijk ook van toepassing...

Ik vind zowiezo dat de meeste verkopers zichzelf en hun kennis veel te serieus nemen, ik heb zelf meestal meer kennis dan de gemiddelde verkoper, of weet in ieder geval vrijwel altijd duidelijk wat ik wil, dus zo'n verkoper hoeft helemaal geen tijd kwijt te zijn aan mij, het is meestal juist zijn of haar wens om de informatie waar ze ze trots op zijn te spuien richting mij terwijl ik daar helemaal niet om gevraagd heb, of het zogenaamde 'socialisen met de klant' en geouwehoer over niks...
Nu ben ik een relaxte gast, dus ik lul wel mee, maar voor mij hoeft het allemaal niet, tenminste niet als later blijkt dat ze het als verloren tijd gaan zien omdat ze weinig aan je verkocht hebben, dan is het gewoon vals en ongemeende quasi interesse...
Natuurlijk verliezen ze wel tijd als er geen testruimte is, omdat een andere klant dan vanwege het lawaai niet of moeilijk kan testen, maar feitelijk is dat een probleem van de winkelier en niet van de klant, als fatsoenlijke klant kan je er alleen notitie van nemen en je aanpassen, meer niet...

Overigens ben ik nooit bij Max Guitars geweest...

Het is denk ik zowiezo aan te raden om een aantal winkels te zoeken waar je goede zaken mee kan doen en waar je je prettig voelt, om daar de meeste van je aankopen te doen, dat denk ik wel...
Dan heb je ook gelijk geen last meer van quasi geinteresseerde en 'veel wetende' verkopers, maar kan je zo af en toe nog een fatsoenlijk gesprek hebben met iemand (al dan niet over gear)...

Voor mij zijn dat op die winkels op dit moment:
Jukebox
Nederland Muziek
Van De Haar

Zij hebben meestal de spullen die ik zoek, nette prijzen en ze maken er geen probleem van als ik iets wil testen, dus wat wil je nog meer?

Aimé
23 maart 2007, 16:25
Heb al een aantal keren een gitaar getest, en nog nooit klachten gekregen (zo slecht ben ik mss ook niet, hihi). Maar een anderhalf uur? Vind ik persoonlijk wel wat lang - 250 euro is voor een student inderdaad veel geld maar of het zoooooooooooooooooveel uitmaakt...veel gitaristen hier lijken zich over-professioneel te willen gedragen wanneer het aankomt op gitaardetails en service in winkels, tot in het irritante aan toe, oef zeg. Voor je naar een winkel gaat maak je toch gwn een lijstje op van dingen die je gaat controleren tijdens het testen, klopt het lijstje, kopen, klopt het niet, niet kopen. Simpel. En kan niet langer duren dan een halfuur

Tristan
23 maart 2007, 16:42
Tsja, het is relatief geen dure gitaar zo'n London City en anderhalf uur is wel behoorlijk lang, ik weet het niet, maar een winkelier doet er wel verstandig aan om vriendelijk kenbaar te geven dat het misschien wel lang duurt en dat het druk is...
Als verkoper moet je de situatie toch ook een beetje kunnen inschatten en desnoods een klant durven vragen of hij een andere keer terug wil komen...
Als een klant telkens maar zachter moet spelen waardoor hij geen duidelijk beeld van het instrument kan krijgen dan kost het zowel de winkelier als de klant gewoon erg veel tijd...
Het blijft een lastige situatie, maar als winkelier/verkoper wil je zo'n situatie toch ook ten allen tijde vriendelijk en correct oplossen lijkt me, maar ja, soms gaat dat gewoon niet, jammer maar helaas, zowel voor de winkelier/verkoper als voor de klant...

Bij mij is trouwens meestal juist het omgekeerde van toepassing, ik weet meestal binnen een minuut of dat ik een gitaar goed vind of niet, maar op gitaren waar ik echt wat mee heb blijf ik soms met gemak een uur achter elkaar doorspelen, helemaal geen besef meer van de tijd, dat zijn dan meestal wel de momenten waarop ik een gitaar koop, dat heb ik zo gedaan met mijn Strat en met mijn ES335 en van die gitaren heb ik ook nog nooit spijt gehad...

Lucky
24 maart 2007, 00:53
zoals iemand al eerder opmerkte. Er wordt natuurlijk slechts een kant van het verhaal belicht.
ik wil niemand gelijk of ongelijk geven (immers was ik er zelf niet bij) maar het zou natuurlijk best kunnen dat de klant wat overgevoelig is geweest op een gedesideerd doch vriendelijk (bedoeld) verzoek tot doorhakken van de spreekwoordelijke knoop.... na anderhalf uur guitarshop-classics.

Uiteindelijk is het gevoel van onredelijke behandeling altijd een kwestie van perceptie van degene die zich zo behandeld voelt.
Even geheel los van of dat daadwerkelijk en feitelijk ook het geval was.

Tristan
24 maart 2007, 01:39
Ja, dat is ook zo, maar het blijft mijns inziens een beetje dom van de winkelier/verkoper, zeker als je een klant voor het eerst ziet...
De eerste indruk moet gewoon goed of in ieder geval redelijk okee zijn, dan ben je eerder geneigd nog een keer terug te gaan, maar het is voor iedereen natuurlijk verschillend wat voor ervaringen hij of zij met een bepaalde winkel heeft...

arjanb01
24 maart 2007, 09:36
Inderdaad anderhalf uur is wel erg lang voor het testen van een gitaar. Wat eerder hier al gezegd werd met betrekking tot het testen van gitaren geldt ook voor mij.
Ik weet na hooguit 5 minuten testen al of dit een gitaar is die ik ook. Zo ja, dan heb ik geen besef meer van de tijd en speel ik zo een uur lang door. Heb ik laatst dus gehad met een Van De Haar strat. In de winkel getest, had er goeie verhalen over gehoord. En toen bleek dus dat dit DE strat voor me was. Nou, nu is ie in bestelling bij Erik en volgende week kan ik hem ophalen !
Dus ik heb echt geen anderhalf uur nodig om erachter te komen of een gitaar iets voor me is. Als hij na 5 minuten bevalt, speel ik dus door en koop ik hem.
Bevalt hij niet, hang ik hem dus na 5 minuten weg.
Nooit problemen gehad met opdringerige verkopers die klaagden dat ik te lang of te hard speelde.

Tristan
24 maart 2007, 14:19
Haha, volgens mij kopen wij op dezelfde manier een gitaar dan... :D

arjanb01
24 maart 2007, 14:29
Helemaal waar ! Maar waarschijnlijk komt het ook doordat je veel ervaringen hebt met verschillende gitaren, dus je hebt dan ook een bepaalde voorkeur ontwikkeld waar gitaren volgens jou aan moeten voldoen. Dus daarom kunnen wij vlot beslissen of het wat is of niet ! Denk ik tenminste....