PDA

View Full Version : vind het moeilijk om verder te komen en beter te worden.



felsie
15 maart 2007, 17:26
hey, ik speel nu zon 3-4 jaar gitaar, zonder les. in het begin was ik erg fanatiek en speelde ik +- 1 uur per dag, maar na een tijd ging dat heel erg over omdat ik het erg moeilijk vond om leuke liedjes te vinden en te weten wat te spelen. nu speel ik alweer een maandje weer meer en probeer ik weer erg fanatiek te spelen. maar ik vind het erg moeilijk om aan liedjes te komen, wat te spelen en hoe beter te worden. en les nemen is geen optie omdat ik gewoon geen tijd heb daarvoor en ook al pianoles volg.
hebben andere mensen ook dit probleem?
ik heb er over gedacht om gewoon veel gitaar boeken te kopen,Ipv met powertabs alles te spelen en heb er 1 gekocht via amazon maar nu blijkt dat ik alle liedjes in 1 oogopslag al half ken, en het meer geschikt is voor mijn zusje :(
ik ben binnenkort jarig dus ik kan gemakkelijk een nieuw gitaar boek van amazon halen, michien iemand tips? ik houd vooral van rock achtige dingen.
mvg
jonas

intGod
15 maart 2007, 18:10
Zoek een (serieuze) band. Da's het beste advies wat ik kan geven. Zoek een band en speel muziek die net iets boven je niveau ligt. Moet je over een paar maand kijken hoe je vooruit bent gegaan.

Waarom een band? "Verplicht" repeteren en iets om te oefenen en naar uit te kijken.

Luca P
15 maart 2007, 18:19
hey, ik speel nu zon 3-4 jaar gitaar, zonder les....

:cheerup: :seriousf:

Ik wil je niet ontmoedigen maar dat gevoel hou je wel voorlopig.
Ik speel nu 27 jaar en weet precies wat je bedoelt!
Vooral als ik die jochies zie op YouTube van een jaar of 15...
Neem je zelf op en als je over een tijdje terug luistert dan hoor je wel degelijk vooruitgang.
En niet iedereen is nu eenmaal even snel met leren.

felsie
15 maart 2007, 18:39
hey, bedankt voor de berichtjes :)
het lijkt me harstikke leuk om in een band te spelen, maar mijn probleem is dat ik niemand ken die kan zingen, niemand ken die kan basgitaar spelen, niemand drumt, terwijl wel in mijn vriendegroep er 6 gitaar spelen :P maar hoe leuk is het om met alleen 3 gitaren te spelen :P.

over de vooruigang; ik geloof wel dat ik vooruitgang boek, maar ik vind het zo lastig om nieuwe liedjes op mijn niveau te vinden, die ook nog eens leuk zijn. maar ik zal eens kijken of ik mezelf eens met een MP3 ofzo kan opnemen en op mijn computer opslaan :D (btw; ik ben over 2 weken precies ook een 15 jarig jochie hoor! :P)

Henkie spenkie
15 maart 2007, 18:55
In een band spelen kan ik inderdaad ook erg zwaar aanbevelen. Merk bij mezelf dat ik daar ontzettend veel van heb geleerd, en je raakt er ook veel meer door gemotiveerd om te oefenen en te spelen. Als je niemand kent om een band mee te beginnen kun je natuurlijk ook overal advertenties gaan lopen plakken (in oefenruimtes in de buurt, www.muziekantenbank.nl etc) Zo is mijn band ook bij elkaar gekomen en t werkt goed.

Les is opzich ook handig maar daar had je geen tijd voor zei je..das jammer (zijn trouwens ook wel leraren met zwaar flexibele lestijden hoor..ik heb iedere week weer op een andere dag en tijd les, wanneer ik maar wil)
Buiten dat zijn er misschien ook nog wel een soort van online lessen te vinden op bijv. youtube

en tot slot: er zijn in sommige muziekwinkels ook lesboeken met leuke (bekende) liedjes om te spelen. De verkoper kan je hierbij helpen (ook wat betreft nivo)

sjoerd5
15 maart 2007, 18:56
Verplaatst naar Speeltechnieken en Theorie

Dirk_Hendrik
15 maart 2007, 19:26
hey, bedankt voor de berichtjes :)
, maar mijn probleem is dat ik niemand ken die kan zingen, niemand ken die kan basgitaar spelen, niemand drumt, terwijl wel in mijn vriendegroep er 6 gitaar spelen :P maar hoe leuk is het om met alleen 3 gitaren te spelen :P.


Daar hadden deze jongens ook last van:
http://video.google.com/videoplay?docid=-4559510005057780538

intGod
15 maart 2007, 20:52
hey, bedankt voor de berichtjes :)
het lijkt me harstikke leuk om in een band te spelen, maar mijn probleem is dat ik niemand ken die kan zingen, niemand ken die kan basgitaar spelen, niemand drumt, terwijl wel in mijn vriendegroep er 6 gitaar spelen :P maar hoe leuk is het om met alleen 3 gitaren te spelen :P.

Datzelfde probleem had ik ook. Ik speel zelf wat toetsen, kan wat drummen, kan wat bassen, en zelfs wat gitaar spelen. Maar niet allemaal tegelijk, dus heb ik wat mensen bij elkaar gezocht. Op 3 maand tijd een band in elkaar gedraaid en hoppa.

Maar je kan ook altijd aansluiting zoeken bij een bestaande band, natuurlijk.

En als je het echt niet meer weet kan je altijd wat partituren naspelen van, oh, Yngwie Malmsteen (saai, maar goed voor de coordinatie), Lori Linstruth (melodisch en gebruikt heel veel delen van de nek) of een andere gitaarheld(in). En er is nog altijd ... Paganini ...

gorgasm
15 maart 2007, 21:07
je verteld niet wat je huidige niveau is?

peppie
15 maart 2007, 22:00
wat ligt jou het beste?

nummer na spelen?

oefeningen doen voor techniek?

tabs ? op gehoor? notenblad?

Pais
15 maart 2007, 22:14
Het lijkt me leuker om een muziekboek uit een muziekwinkel te halen, ipv via internet.

In groningen zit bijvoorbeeld een winkel alleen voor bladmuziek. Ik vind het echt geweldig om daar rond te snuffelen en wat boeken in te kijken.

(Om er vervolgens 1 of 2 mee naar huis te nemen en nooit weer wat mee te doen, maar dat terzijde. :chicken: )

Wat mij erg leuk lijkt om thuis zelf te doen, buiten mijn lessen om, is om fingerpicking te leren. Harry Sacksioni bijvoorbeeld heeft boeken uitgegeven met zijn muziek in noterschrift met de tabs eronder.
Maar voorlopig word ikzelf te goed bezig gehouden met het lesmateriaal om zoiets serieus te gaan beginnen.

GoldKiwi
15 maart 2007, 22:24
ik heb hetzelfde probleem....
een band is voor mij ook niet echt een optie, ik kan nog niet goed genoeg gitaarspelen
en ja ik ken genoeg om een bandje mee te beginnen, maar dan zal ik moeten drummen omdat er meer zijn die gitaar spelen en niemand die drumt behalve ik >< naja ook al lang niet meer gedaan maar het lukt nog wel denk ik :P

RjC_77
16 maart 2007, 15:00
Is de plaatselijke bibliotheek geen optie? Dan hoef je het materiaal niet aan te schaffen. Je kunt meestal ook gratis boeken verlengen als je nog niet klaar bent met je boek.

Probeer overigens die boeken te vinden waar ook een cd of dvd bijzit, zo heb je ook goed uitgevoerde voorbeelden van de tabs in je boek. Met tabs alleen vond ik het soms moeilijk om een goede voorstelling te krijgen van het stuk muziek dat behandeld wordt.

Zelf heb ik trouwens veel baat gehad bij het simpelweg meeplukken met cd's en dvd's en zelfs de radio. Of backingtracks als je het irritant vindt om door de gitaren heen te spelen.

heavy-metal-thunder
17 maart 2007, 17:50
probeer nummers op het gehoor na te spelen. Als je dit niet gewend bent, kan hier aardig wat tijd in kruipen Want uiteindelijk moet je er toe komen om iets dat je hoort of dat je in je hoofd hebt, direct te kunnen naspelen.

Henk_De_Wombat
18 maart 2007, 00:30
Je moet gewoon VEEl naar muziek luisteren er er heel veel van houden, en je niet limiteren aan één genre. Naar van alles wat luisteren is het beste voor inspiratie... vind ik dan he :D

felsie
18 maart 2007, 20:57
bedankt voor de reacties!
ik ga niet in een band voorlopig, omdat dit erg moeilijk word voor me maar mijn maat en ik hebben voorgenomen om veel samen te spelen, en hij is vandaag ook naar me gekome en same gespeeld, was super leuk :D als iemand nog goede nummers heeft om met zn 2e te spele :P
hij heeft me 14 tracks gegeven die hij van zn gitaar leraar kreeg, waarom hij dan kon inproviseren en dan vind ik erg leuk :D moet nog wel even leren toonladders te spelen :P michien heeft iemand een linkje waar de toonladders duidelijk staan?

ik ga ook proberen op gehoor iets na te spelen, lijkt me ook erg leuk. bedankt voor de tip :)

ik speel nu dit liedje graag (maar nog lang niet zo goed / strak!)
http://www.ultimate-guitar.com/tabs/g/guns_n_roses/knockin_on_heavens_door_power_tab.htm
dan weten julie een beetje mijn niveau. michien tips voor een GOED GITAARBOEK dat ik kan kopen? :D want ik heb niet echt een goede winkel in de buurt :<

jonas

gorgasm
18 maart 2007, 22:21
juist uit nieuwsgierigheid waarom wil je n boek?

-=JEROEN=-
19 maart 2007, 02:07
een leuke manier om te leren improviseren:

speel 2 akkoorden na elkaar, en laat de ander daar over soleren

wissel dit af, je maat speelt 2 akkoorden en jij soleren

begin eens met deze duo's:

Em + Am = http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=G&scchnam=Major&get2=Get
Em + A = http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=D&scchnam=Major&get2=Get
E + A = http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?scch=A&scchnam=Major&get2=Get
E + Am = mag je zelf uitzoeken

naast de ladders die ik erbij heb gezet, zijn er nog wel meer mogelijkheden, kijk zelf maar waar jullie op uit komen, wat jij mooi vind

hier nog wat duo's

E - G
E - D
E - C
E - G# (barré)
E - F
E - Bb

sjoerd5
19 maart 2007, 08:18
Ik merk dat ik ook steeds ietsje beter word.

Ookal leer ik niet zo veel meer bij via een leraar.
Dat komt omdat de hele dag aan het luisteren (en kijken) ben naar alles wat er qua muziek
om me heen gebeurt.

Kia
23 maart 2007, 20:50
Je kunt ook gaan proberen zelf liedjes uit te gaan zoeken. Dus bijvoorbeeld goed naar de bastonen luisteren en daar de juiste akkoorden bijzoeken. Houd je een poosje bezig en is goed voor je gehoor! ;)

peter_heijnen
24 maart 2007, 09:37
Je kunt ook gaan proberen zelf liedjes uit te gaan zoeken. Dus bijvoorbeeld goed naar de bastonen luisteren en daar de juiste akkoorden bijzoeken. Houd je een poosje bezig en is goed voor je gehoor! ;)
Liedjes uitzoeken is het allerbeste wat je kunt doen.

Als je dan met een bepaald liedje vast komt te zitten, of je bent niet zeker of je het wel goed doet of niet, neem je je zelf even op. Dan kun je eerst zelf terugluisteren hoe wat je doet echt klinkt. Kom je er dan nog niet uit, dan ga je op zoek naar iemand die je verder kan helpen. Met bijv een gerichte vraag hier op het forum zou je er dan zo uit moeten kunnen komen.

Heb je een liedje uiteindelijk helemaal uitgezocht, dan kun je het meespelen met de cd en dat is niet alleen leuk, maar ook erg goed om te leren samenspelen. Voor je het weet stap je zo in een bandje.

En stel je zou ook geinteresseerd zijn in de theorie achter de muziek, dan zou je ook aan de slag kunnen met muzieknotatie. Als je die leert te gebruiken door bijv een stukje dat je net hebt uitgezocht tegelijk op te schrijven, dan zul je later veel makkelijker en vooral op een natuurlijke manier met theorie om kunnen gaan.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.