PDA

View Full Version : Fender 75 problemen



Firebird
15 maart 2007, 17:08
Gaan we weer... Fender 75 problemen!!

Omdat mijn Fender 75 rare geluiden maakte (als in radiogeluidjes, piepjes van verschillende frequenties, kraakjes) heb ik m aan een kennis gegeven die redelijk verstand heeft van buizen versterkers. Ik breng m'n amps altijd eerst naar hem toe, mocht het voor hem te ingewikkeld worden gaat hij naar de repair.

Nu heeft hij even gekeken en geconstateert dat een van de eindbuizen kapot is, en de meest rechtse preamp buis helemaal roodgloeiend staat ('je kan er een boek bij lezen'), en microfonisch is. Volgens hem zou het kunnen dat het probleem aan de kapotte eindbuis ligt, maar zeker wist hij het niet. Ook de 'brandende' preamp buis was sowieso niet gezond. Hij zou hem volgende week nog even verder onderzoeken.

Nu is mijn vraag; heeft een van jullie ook wel eens zulke symptomen meegemaakt/gezien/verholpen?

Het gaat om een compleet zwarte Fender 75 uit begin '80. Al (van het forum hier vroegah) heeft 2 jaar geleden wat mods uitgevoerd (o.a. de amp wat brighter gemaakt, deze amp is redelijk donker van zichzelf) en wat geserviced en daarna heeft de amp zich erg goed gedragen, maar sinds een half jaar loopt ie gewoon te kloten.

Er zit een gebiased set TAD 6L6GC's in en verschillende 12AX7's (waaronder zelf nog een ouwe 'fender' 7025) en 12AT7's. Heb de versterker sinds maart vorig jaar niet meer gebruikt voor gigs en heeft sindsdien haast alleen maar in z'n flightcase in de kast gestaan.

Ik hoop dat iemand misschien iets weet, en dat evt. kosten niet te hoog zullen worden. Anders ga ik er serieus over denken de Fender te verkopen.

glasbier
15 maart 2007, 17:19
ik heb hetzelfde gehad met mijn fender30.
nieuwe buizen erin,en weer lekker gaan spelen.
niet verkopen want de 75 is een goede versterker!

BeeJee
15 maart 2007, 17:40
Ik sluit me aan bij Glasbier. Ik heb sinds enige tijd ook een Fender75, en daarnaast ook een high-end racksysteem en voorheen ook diverse andere buizenbakken gehad. De Fender75 vind ik ook een goede versterker. Het overdrive-kanaal stelt niks voor, maar het clean is goed en reageert zeer goed op pedalen.

Agent_Smith
15 maart 2007, 18:54
Ik sluit me aan bij Glasbier. Ik heb sinds enige tijd ook een Fender75, en daarnaast ook een high-end racksysteem en voorheen ook diverse andere buizenbakken gehad. De Fender75 vind ik ook een goede versterker. Het overdrive-kanaal stelt niks voor, maar het clean is goed en reageert zeer goed op pedalen.

Ja alleen die 15" speaker vind ik zo waardeloos. 2x12" cab aansluiten gaat al een stuk beter vind ik.

Firebird
15 maart 2007, 23:40
@ BeeJee & Glasbier:
Het zijn zeker toffe versterkers. Heb dat ding sinds mn 14/15de denk ik, allereerste buizenbak. Ik krijg er wel een ontzettend lekker scheurgeluid uit, daarom vind ik m ook zo goed.

Maargoed, als het te duur wordt om m te laten maken, dan moet ik misschien toch maar verkopen. Wat ik absoluut niet hoop..

@ Agent_Smith:
Ik had ook het idee om van die combo een top te laten maken. Ik heb nog n gaar 2x12 kast in de schuur staan, speakers erin en gaan!! Maargoed, als je amp t niet doen :D....

Agent_Smith
16 maart 2007, 08:26
@ Agent_Smith:
Ik had ook het idee om van die combo een top te laten maken. Ik heb nog n gaar 2x12 kast in de schuur staan, speakers erin en gaan!! Maargoed, als je amp t niet doen :D....

Nou, dat zou ik dan nooit doen hoor, een top van maken. Ik heb m al zo'n 20 jaar (van m'n vader gekregen) en gebruik m eigenlijk nooit. Maar als ik m weer eens pak dan het liefst idd met een 2x12 cab.
Verder heb ik nooit kunnen wennen aan de rare reactie van sommige controls en het (mijns inziens) toch wat gemis aan dynamiek en levendigheid. Aan dat laatste is met mods geloof ik wel wat te doen.

Firebird
16 maart 2007, 17:32
Nee, ik zou er dan een top-behuizing bij laten maken, zodat ik m als top en als combo zou kunnen gebruiken.

Maargoed... niemand die verder een idee heeft met wat voor problemen mijn versterker kampt?

Chris Winsemius
16 maart 2007, 17:45
(Problemen van afstand inschatten bij versterkers is zeer moeilijk/bijna niet te doen imho)

Die extreem rood oplgloeiende pre-amp-buis lijkt op het eerste gezicht 'n kaduuke buis. Kapotte eindbuizen kan na 'n paar jaar. Zijn (wel) alle elko's bij die service-beurt vervangen?

Firebird
16 maart 2007, 19:42
Hoi Chris,

volgens mij heeft Al toen alles gecheckt, en vervangen wat er aan vervanging toe was. Of dit ook elco's zijn geweest weet ik niet.

Je denkt dat versleten elco's ook een oorzaak kunnen zijn?

Chris Winsemius
16 maart 2007, 20:19
Je denkt dat versleten elco's ook een oorzaak kunnen zijn?

Hoeft niet persé, nogmaals: zeer moeilijk in te schatten zonder je amp op de werkbank te hebben...

matto
17 maart 2007, 19:46
Het kapotte preampbuisje ( die waar je een boek bij kunt lezen),kan ook nog de oorzaak zijn van het nu niet functioneren van een van de eindbuizen of is misschien de oorzaak dat een van de eindbuizen kapot is gegaan.
Als het opgloeiende preampbuisje degene is die het dichtst bij de eindbuizen zit dan zou ik die eerst maar eens vervangen.

BamBuFan1
17 maart 2007, 20:37
ik heb hetzelfde gehad met mijn fender30.
nieuwe buizen erin,en weer lekker gaan spelen.
niet verkopen want de 75 is een goede versterker!

+1, ik kocht de mijne (de 12"-versie) een jaar of vijftien geleden bij de plaatselijke accordeonzaak. Ze wilden liever een transistorversterker om accordeons mee te versterken, want deze ging ze te hard en klonk te bassig. Fl. 250 neergelegd, met veel moeite achterop de fiets mee naar huis genomen en nooit meer een andere amp gebruikt. Gewoon het cleane kanaal gebruiken en tig pedalen erachter.... zaaaaalig.

Firebird
13 april 2007, 15:22
Ff n bumpje :D

Weet iemand of ik ongestoord een van de 12ax7's kan vervangen met een 12au7? Bij mijn weten kan het wel, maar wil het zeker weten.

Lenny

Agent_Smith
13 april 2007, 18:36
Ff n bumpje :D

Weet iemand of ik ongestoord een van de 12ax7's kan vervangen met een 12au7? Bij mijn weten kan het wel, maar wil het zeker weten.

Lenny

Ja zou gewoon moeten kunnen neem ik aan. Ze zullen wel ietsje zwakker zijn maar dat kunnen de echte techneuten beter omschrijven denk ik :)

guitarnijboer
13 april 2007, 19:36
Ik wil ook nog een Fender 75 :) , maar dat terzijde.

Bij piepjes, kraakjes en radiogeluidjes zou ik beginnen met zoeken in de voorversterker; Kappot/slecht buisje, slechte soldeerverbinding, slecht contact buisvoetjes of misschien is de bright mod niet erg solide gesoldeerd.
Kapotte eindbuizen geven andere storingen, hoe weet je trouwens dat er eentje stuk is? Behalve als de gloeidraad stuk is of er een barst in het glas zit, zou ik niet weten hoe een eindbuis stuk zou kunnen zijn. (bij kortsluiting in de buis zou de hele versterker het immers niet meer doen omdat de zekering er uit vliegt) Buizen worden slechter maar houden er behoudens kortsluiting en kapotte gloeidraden niet spontaan mee op.

Je kan een 12ax7 doorgaans wel vervangen met een 12au7 maar de versterking is dan lager en hij staat dan niet goed ingesteld.