PDA

View Full Version : Snaarprobleem



Jyuuga
15 maart 2007, 15:12
Hey, ik heb een probleem met mijn a-snaar, die heeft een soort knapperig geluid. Ik heb al grafiet in de topkam gedaan maar dat verminderde het geluid maar een klein beetje. Moet ik een nieuwe topkam laten maken? Of ligt het aan de snaar? Ik had dit probleem al eerder, maar nu met een andere snaar.
Alvast bedankt,
Jyuuga.

glasbier
15 maart 2007, 15:17
is het fretbuzz?

Jyuuga
15 maart 2007, 16:36
Euuhm, misschien een domme vraag maar wat is dat?;) Je hoort het alleen als je de snaar aanslaat, in de buurt van de topkam... Maar bedankt voor je reactie :).

Speulert
15 maart 2007, 17:22
Fretbuzz ibetekent dat de snaar aanloopt tegen de frets waardoor je een klapperend geluid krijgt,als dit het geval is moet je je action verhogen

Spitfire
15 maart 2007, 17:44
Fretbuzz ibetekent dat de snaar aanloopt tegen de frets waardoor je een klapperend geluid krijgt,als dit het geval is moet je je action verhogen

Omdat hij zegt dat het bij zijn topkam vandaan komt, kan het ook zo zijn dat de groef in de topkam gewoon te laag is waardoor de snaar tegen de eerste fret aanloopt.

Speulert
15 maart 2007, 17:55
Omdat hij zegt dat het bij zijn topkam vandaan komt, kan het ook zo zijn dat de groef in de topkam gewoon te laag is waardoor de snaar tegen de eerste fret aanloopt.

Ja maar hij vraagt wat fretbuzz betekent dus dan leg ik hem uit wat fretbuzz betekent.wat de oorzaak ervan is heb ik et niet over gehad. en gleuf in topkam te laag, is dus te lage action zoals ik zei

Jyuuga
15 maart 2007, 18:58
Wat kan ik daar aan doen? Laten repareren of topkam helemaal vervangen?

Spitfire
15 maart 2007, 19:47
Wat kan ik daar aan doen? Laten repareren of topkam helemaal vervangen?
Je moet er eerst natuurlijk wel zeker van zijn dat het echt aan de topkam ligt. Is de holling van de hals in orde en is het überhaupt wel fretbuzz?

Jyuuga
15 maart 2007, 20:24
Hmmm....Het lijkt of de a snaar de 1e fret raakt, maar nog net niet...

DarknessAwaits
15 maart 2007, 20:46
Als je de A-snaar op de 4e fret indrukt en vervolgens met je vinger (andere hand) op de snaar tikt ter hoogte van de eerste fret moet er nog een beetje ruimte merkbaar zijn tussen die twee. Als het goed is hoor je dan ook een tikje.

Jyuuga
15 maart 2007, 20:57
Dat klopt, ik heb dan nog een beetje ruimte..

DarknessAwaits
15 maart 2007, 23:11
Dan zou je topkam in principe niet te laag zijn, dus kijken naar je actie denk ik.

Gitarezzo
16 maart 2007, 18:13
@Jyuuga

Als je geen ervaring hebt met het instellen van je gitaar en dergelijke en als je wil weten wat nou het probleem is moet je gewoon naar de winkel gaan waar je hem hebt gehaald. Als ze een beetje goede service hebben helpen ze heus wel en wordt het probleem opgelost.

Damage Inc.
16 maart 2007, 22:29
Kun je fretbuzz dus ook verminderen door de halspen te verstellen?

Want in heb namelijk een gitaar waar het heel erg is, vooral bij de gewonden snaren.
Ik begon al de tremolo hoger te draaien, maar ik dacht "Hee, dit is niet de bedoeling, het wordt veel te hoog zo." .
Het kan zijn gekomen omdat ik de snaren van de vorige eigenaar in Standaard E een stap omlaag naar Standaard D heb gestemd en wat geintoneerd.
Misschien zijn ze door de Standaard E stemming al eerst uitgerekt en nu te los door de lagere stemming.
Maar ook omdat de hals en weet ik wat nog misschien niet goed is ingesteld dus?

Zomaar ff een vraag tussendoor omdat ik ook over de hals las hier...
Ik dacht dat misschien de kam ook te laag kon zijn, maar hij kan niet echt "ingesleten" zijn ofzo omdat het een metalen locking nut is.

- Damage Inc.

Jyuuga
16 maart 2007, 22:39
Bedankt allemaal, en verrek, je hebt gelijk, dom van me dat ik niet naar de winkel ben gegaan...;)