PDA

View Full Version : 12-frets versus 14-frets staalsnarige.



Liefhebber
15 maart 2007, 13:36
Vaak wordt beweerd dat een 12-frets staalsnarige gitaar beter klinkt dan een 14-frets.
Wat zijn de argumenten?

Azrael
15 maart 2007, 14:05
Das geen al te grote gitaar zeker? :satisfie:

Buzz
15 maart 2007, 14:12
Vaak wordt beweerd dat een 12-frets staalsnarige gitaar beter klinkt dan een 14-frets.
Wat zijn de argumenten?

Je hebt bij 12 frets dus ietsje meer klankblad. Maar ik heb ze nooit naast elkaar gehoord. Wellicht is de bracing ook anders.

Einzeln
15 maart 2007, 14:13
Dat de er meer vlees is tussen brug en klankgat, of brug en rand van de gitaar. Ruimt voor resonantie is groter. Heb ik me allemaal laten vertellen.

De Beer
15 maart 2007, 14:20
is dat ook de reden dat sommige Ovations, die klankgaten/tjes boven in hebben?

Einzeln
15 maart 2007, 14:29
JA dat weet ik dan weer niet!

Picker
15 maart 2007, 16:03
http://mguitar.com/guitars/choosing/gImages/000-40S%20Mark%20Knopfler.jpg (http://mguitar.com/guitars/choosing/pImages/detail.php?m=000-40S Mark Knopfler)

Vaak zijn dit vrij kleine gitaren, maar door de hoge schouders wordt het klankkastvolume toch wat vergroot, terwijl de compactheid en comfortabele bespeelbaarheid blijven. Ze geven inderdaad vaak een vrij karakteristiek geluid: warm en zangerig. Uitstekende fingerpickers!

Ik had de Martin die je hierboven ziet en die klonk erg fraai. Toch was de relatief korte hals wat onhandig. Zeker als je een capo gebruikt zou je eigenlijk een cutaway willen.

Enra
15 maart 2007, 16:28
Als je eenmaal 12-fretters gewend bent en die sprankelende, warme en zangerige klank kunt waarderen, tja, dan ben je verkocht.

Sinds ik begonnen ben met het bouwen van 12-fret steelstrings is het simpelweg het type instrument dat ik zelf steeds weer pak en dat anderen steeds weer versteld doet staan; niet alleen door klank maar ook door het volume.

De brug zit dan ook iets verder bij het klankgat vandaan en wat dichter bij het staartblok. De brug is daardoor centraler geplaatst in het grootste oppervlak van het bovenblad. Daardoor worden trillingen veel meer rondom in plaats van voornamelijk achter de brug op het bovenblad overgebracht.

Inderdaad zijn het vaak wat kleinere en daardoor handzame instrumenten, alhoewel dat zeer zeker geen wet van Meden en Perzen is, er zijn bv ook dreadnoughts met 12-frets tot de klankkast.

Maar goed, zoals Picker al zei, als je met een capo speelt zou dat halsje al gauw te kort kunnen worden.

Liefhebber
15 maart 2007, 23:35
Enra,

Helemaal met je eens, die klank van 12-fretters. Als je in het verleden kijkt dan is er een tijd geweest dat bouwers de mensuurlengte van 12-fretters verkleinden. Dit had dan consequenties voor de snaarspanning. Tegenwoordig houdt men zich iha. toch aan een mensuurlengte van rond de 650 mm. Wat betreft volume, dat heeft toch vooral met de constructie te maken miz. Wat je zegt over de meer centrale plaatsing van het zadel in het grootste deel van het klankbord kan inderdaad wel eens de belangrijkste bijdrage leveren aan het zingende karakter van zo'n gitaar. Je vraagt je ook altijd af waarom niet meer een ovaal klankgat wordt toegepast in dit kader!
Ik neem aan dat jij ook het bracing patroon aanpast als je een 12 fretter bouwt?
Ik vraag me wel eens af of het niet mogelijk is om een waaierpatroon toe te passen, zoals bij de meeste klassieke gitaren.
Het zijn in ieder geval plaatjes, bijv. zo'n O-model met open kop!

Enra
16 maart 2007, 07:37
Enra,

Helemaal met je eens, die klank van 12-fretters. Als je in het verleden kijkt dan is er een tijd geweest dat bouwers de mensuurlengte van 12-fretters verkleinden. Dit had dan consequenties voor de snaarspanning. Tegenwoordig houdt men zich iha. toch aan een mensuurlengte van rond de 650 mm. Wat betreft volume, dat heeft toch vooral met de constructie te maken miz. Wat je zegt over de meer centrale plaatsing van het zadel in het grootste deel van het klankbord kan inderdaad wel eens de balangrijkste bijdrage leveren aan het zingende karakter van zo'n gitaar. Je vraagt je ook altijd af waarom niet meer een ovaal klankgat wordt toegepast in dit kader!
Ik neem aan dat jij ook het bracing patroon aanpast als je een 12 fretter bouwt?
Ik vraag me wel eens af of het niet mogelijk is om een waaierpatroon toe te passen, zoals bij de meeste klassieke gitaren.
Het zijn in ieder geval plaatjes, bijv. zo'n O-model met open kop!

Ik gebruik inderdaad een 'shortscale' voor de kleine gitaren, maar pas de bracings niet wezenlijk aan; dwz. ik gebruik de X-bracing, maar plaats die noodzakelijkerwijze iets anders vanwege de positie van de brug. En vanwege het kleine formaat mag dat vaak wat dunner, fijner.

Verder heb ik onlangs een 12-snarige steelstring gezien met een prachtige klank, maar met een waaierpatroon van de barcings als een Torres gitaar.

Picker
16 maart 2007, 08:33
Wat ik er ook leuk aan vind, is het "ouderwetse" uiterlijk, zeker als ze een slotted headstock hebben. Momenteel heb ik er geen, maar een OO12 van Santa Cruz of Collings staat zeker nog op mijn verlanglijstje... ;-)

Einzeln
16 maart 2007, 08:55
http://www.sagamusic.com/catalog/images/BR-361.jpg

Liefhebber
17 maart 2007, 20:11
http://www.sagamusic.com/catalog/images/BR-361.jpg
Hoe klinkt deze Nico?

Enra
17 maart 2007, 20:18
Oké, poginkje om een fotootje te plaatsen. Mijn favoriete 12-frettertje.

http://www.lionguitars.nl/images/DSC08667.jpg