PDA

View Full Version : burny goldtop vs tokai loverock



Wimvdb
15 maart 2007, 12:54
heb recent een mailtje gekregen om 1 van deze 2 te ruilen voor mijn sg , ik natuurlijk ik 7de hemel , en ben nu aan het hopen dat alles doorgaat. Persoon in kwestie woond een dorp verder...

Nu heeft hij een Burny goldtop voorgesteld en een tokai loverock. Maar hij weet zelf niets van de modellen en bouwjaar , en heeft ook geen foto's. Hij wil dat ik zelf kom kijken en dan oordeel.

Nu vraag ik aan jullie enkele feitjes ( ik weet dat hier LP kenners zitten ).

Welke is meer waard ?

Welke leunt het meest aan gibson's kant ?

Burny = voorloper fernandes ?
Tokai = voorloper epiphone ?
(dit zijn roddels die ik hoor )

Waar moet ik op letten ivm fakes ( ok , de persoon komt goed over enzo , heeft een hele brian moore / gibson ( heeft er zo eentje van 12000 € ) / fender / japanse vintage / ... collectie en is dus niet onder de minstbedeelden en lijkt me onwaarschijnlijk dat hij in fakes doet.

Meer info over bouwjaren/bouwplaatsen van die dingen ?


De goldtop zou zo eentje zijn :
http://elgitarrer.com/vintage-japanese-guitars/JapanGuitars/BurnyLP4.jpg


Tokai :

http://rsdaizo.hp.infoseek.co.jp/DSCF00061.jpg

Qua looks en specs zou ik zeker voor de burny kiezen , en dit lijkt me 95 procent de goeie keuze , natuurlijk ga ik testen...

Wat denken jullie ?

Stratman70
15 maart 2007, 15:14
Qua marktwaarde ontlopen deze gitaren elkaar niet zo enorm. Ik hoor goede verhalen over Burny's en ditzelfde ook over Tokai's (heb zelf 2 Tokai Springy's die ik geweldig vind.) Maar ook hoor je over beide gitaren dat er soms wat aan kan maneren.... zoals bij ALLE gitaren.

Dus....

gewoon testen! Je hebt er de gelegenheid voor en geef je ogen en vooral je oren goed de kost en beslis zelf. Niemand hier zal voor jou die beslissing kunnen maken. Hooguit waar je op kunt letten bij de aanschaf van een gitaar in het algemeen.

Zelf zou ik (bij gelijke kwaliteit) kiezen voor de Tokai, omdat ik gewoon een Tokaifreak ben. Maar dat is voor iedereen weer anders.

Luke-wannabe
15 maart 2007, 17:01
Die burny is cool!

ACSlater
15 maart 2007, 18:49
Burny = voorloper fernandes ?
Tokai = voorloper epiphone ?
(dit zijn roddels die ik hoor )


haha Tokai voorloper Epiphone? Als je om te beginnen eens googled op Tokai en Burny?

Van Burny heb ik eigenlijk nooit gehoord op die sloopplank van Orpheo na. Tokai wordt redelijk hoog aangeschreven op fora. Die Goldtop iet er wel heel cool uit moet ik toegeven.

Squier4ever
15 maart 2007, 18:54
die sloopplank van Orf was een Edwards.

maare Speeddemon heeft (geloof ik) 2 Burny LP's.
Burny had vroeger geloof ik zelfs een officieel sig. model van Joe perry (aerosmith). de gitaren schijnen echt zeer goed te zijn.

zelfde geld voor tokai, vooral de oudjes.

maar qua looks zou ik hier toch voor de Burny gaan, mits hij lekker speelt en klinkt.

frekie
15 maart 2007, 20:28
Ik zou wel de snaren eraf halen en het hals element eruit. Dan kan je pas zien of je een echte dikke maple top hebt. Een jap Tokai heeft die over het algemeen wel. Ik heb eens een scan binnen gekregen van een oude recensie in MM waarin stond dat de Burny geen massieve maple top had. Kan per exemplaar verschillen. Goed rondsurfen en veel plaatjes bekijken ook van in de pickup holtes. Met de LP wordt misschien wat minder gefaked, met de strats is het echt oppassen.

JacksonBas
15 maart 2007, 20:42
Ik heb alleen die tokai gehoord en k moet zeggen dat dat ding echt super goed klinkt

Agent_Smith
15 maart 2007, 21:11
Burny had vroeger geloof ik zelfs een officieel sig. model van Joe perry (aerosmith). de gitaren schijnen echt zeer goed te zijn.

En een Randy Rhoads sig LP. Echt way too cool!!

Zijn over het algemeen beiden hele goede gitaren.

Johannes
16 maart 2007, 00:17
die sloopplank van Orf was een Edwards.

maare Speeddemon heeft (geloof ik) 2 Burny LP's.
Burny had vroeger geloof ik zelfs een officieel sig. model van Joe perry (aerosmith). de gitaren schijnen echt zeer goed te zijn.

zelfde geld voor tokai, vooral de oudjes.

maar qua looks zou ik hier toch voor de Burny gaan, mits hij lekker speelt en klinkt.

Hey,

ik heb die Joe Perry sig. van Speeddemon overgenomen! Echt een fijne plank, ik ben er zeer over te spreken :) Tokai heb ik geen ervaring mee, alleen de inmiddels bekende verhalen van dit forum.

morris
16 maart 2007, 02:00
ligt eraan welke types het zijn.
Probeer dat eens te achterhalen, liefst met serienummer en dan kan ik je meer vertellen.

Speeddemon
25 april 2007, 12:43
Hey,

ik heb die Joe Perry sig. van Speeddemon overgenomen! Echt een fijne plank, ik ben er zeer over te spreken :) Tokai heb ik geen ervaring mee, alleen de inmiddels bekende verhalen van dit forum.
PARDON?!
:o :???:

Punt 1) Ik heb nooit een Joe Perry sig. gitaar gehad
Punt 2) De laatste gitaar die ik heb verkocht was een Cort S2900
Punt 3) Ik heb m'n beide Burny LPC's nog (en sinds gister een Burny SG '61 RI uit de 80's erbij)

Tupelo
25 april 2007, 13:57
Mijn Burny was perfect, behalve de verkeerd geplaatste brug die met geen mogelijkheid te intoneren was, gewoon slecht freeswerk.
Maar verder een top gitaar hoor! :D

Nog steeds een beetje cynisch over dat ding.
Baal er ergens wel van dat iedereen er zo enthousiast over is, want die van mij was door zijn gebrek dus echt gewoon knudde.
Beetje een 'waarom ik weer' gevoel.
Nu was ik 17 toen ik het ding kocht en had ik er de ballen verstand van.
Het kan ook zijn dat mijn bandmaatje met zijn '70 custom er niet tegen kon dat mijn gitaar erg veel op die van hem leek. :chicken:

Tupelo
25 april 2007, 17:51
Wat mij eraan doet denken dat een maat van mij destijds een Tokai speelde.
We hebben weleens samen gejamd & het viel mij altijd op dat zijn Tokai een stuk lichter en transparanter klonk (was ook aanzienlijk lichter).
Elementen van de Tokai leken haast wel enkelspoel te zijn.
Mijn Burny had veel meer bas en klonk veel dichtgesmeerder, leek meer ballen te hebben voor 'echte rock'.
Beide gitaren waren standaard, het is alleen jammer voor je dat ik de types niet meer weet.

Johannes
25 april 2007, 18:01
PARDON?!
:o :???:

Punt 1) Ik heb nooit een Joe Perry sig. gitaar gehad
Punt 2) De laatste gitaar die ik heb verkocht was een Cort S2900
Punt 3) Ik heb m'n beide Burny LPC's nog (en sinds gister een Burny SG '61 RI uit de 80's erbij)

duizend maal excuses, al die moeilijke nicknames... Ik bedoelde natuurlijk dat ik die Burny Joe Perry heb gekocht van Iceman. Sorrie voor de verwarring.

7okai
25 april 2007, 21:19
Hey !

De tokai is waarschijnlijk een LS-50 of LS-60 dus 1 van de lowend modellen (deze werden in een kleur gespoten en bestaan als het goed is uit 2 delen) is voor de rest niks ergs aan .


Ik zou iig proberen uittezoeken uit welk jaar de Tokai komt als het een 80'er is zou ik absoluut voor de Tokai gaan deze zijn echt waanzinnig goed (en de waarde wordt steeds hoger van de 80'er les paul's van Tokai)

Burny hoor ik ook goede verhalen over maar tokai nog betere.

Ik kan je ook een nummer sturen die met zo'n tokai is gespeeld dan moet je even pm'en

Speeddemon
26 april 2007, 09:58
Burny hoor ik ook goede verhalen over maar tokai nog betere.

Ik denk dat hierbij meespeelt, dat Tokai een stuk bekender is dan Burny en er ook wat mythevorming de ronde doet.

Paul Lenders (die die pedalboards enzo maakt voor bekende lui) is bijvoorbeeld een onzettend Burny fanaat. Ik weet niet hoeveel ie er heeft, maar minimaal een stuk of 5, 6.

Ik heb er zelf nu 3, 2 Les Paul Customs (1x Alpine White/Randy Rhoads, 1x Tobacco Burst (beetje Slash-achtig) en 1 SG '61 RI. Stuk voor stuk prima afgewerkte gitaren en die Les Pauls spelen fijner dan wat ik ooit van Gibson in m'n klauwen heb gehad.

't is dat Heerhugowaard niet bij mij om de hoek ligt, maar een A/B test tussen jouw Tokai '62 SG en mijn Burny '61 SG zou best mooi zijn. (helemaal als we Angus Young effe bellen :satisfie: )

Debaser
27 april 2007, 00:49
't is dat Heerhugowaard niet bij mij om de hoek ligt, maar een A/B test tussen jouw Tokai '62 SG en mijn Burny '61 SG zou best mooi zijn. (helemaal als we Angus Young effe bellen :satisfie: )

en m eerst laten klonen... tegelijk laten spelen

dan kan pas goed A/B=en