PDA

View Full Version : Fender Stratocaster vs Gibson Les Paul



artnaz
14 maart 2007, 22:26
Dat hier nog geen poll over is geweest! :D

Ik vroeg me erg af hoe dit bij de Gitaarnetters verdeeld is. Dus wat wordt het, een Stratje of een LP'tje? En nee, allebei mag niet...;)

Tho
14 maart 2007, 22:27
Als ik moest kiezen:

Keihard voor die Gibson LP! :rockon:

Luke-wannabe
14 maart 2007, 22:28
Stratocaster!!

glasbier
14 maart 2007, 22:31
natuurlijk STRATOCASTER,heerlijk helder,geen dichtgeslibt geluid als een les paultje,ouwelulle-gitaar!

artnaz
14 maart 2007, 22:34
Oeps, heb ik nu en een poll en een gewoon topic aangemaakt?:(

EDIT: Sorry, inderdaad... Mods, zou het samengevoegd kunnen worden als ik heel lief kijk?

happynjitram
14 maart 2007, 22:37
les paul! :hippie:

Tho
14 maart 2007, 22:39
het is toch ook wel een echt fendergibsoncultuurtje op dit forum.. ik vind dat opzich wel jammer

Anders Destium
14 maart 2007, 22:40
Er zijn hier al vaker polls over geweest.

Voor mij is het duidelijk: Les Paul



Het raarste vind ik nog dat er mensen bestaan die denken dat er maar twee typen gitaren bestaan, ignorance is bliss...

Tho
14 maart 2007, 22:43
Het raarste vind ik nog dat er mensen bestaan die denken dat er maar twee typen gitaren bestaan, ignorance is bliss...

En dat is inderdaad zo ongeveer wat ik bedoel!

artnaz
14 maart 2007, 22:44
het is toch ook wel een echt fendergibsoncultuurtje op dit forum.. ik vind dat opzich wel jammerKlopt, maar daarom wel interessant om te weten hoe het verdeeld is tussen de twee.

Tho
14 maart 2007, 22:48
Klopt, maar daarom wel interessant om te weten hoe het verdeeld is tussen de twee.

Mwah.. dat had ik al in de gaten. Het is inderdaad gewoon jammer dat er vrijwel nooit andere merken of gitaren aan bod komen. Nooit iemand die een keer een mooie foto post van zijn nieuwe Warrior, King V, of superstrat post of zo :)

The Underdog
14 maart 2007, 22:49
Les Paul. Is veel veelzijdiger dan een strat. Strat is ook cool, maar dan met humbuckers.

LaurentB
14 maart 2007, 22:52
Les Paul. Is veel veelzijdiger dan een strat. Strat is ook cool, maar dan met humbuckers.

Dat vind ik nou net van een Stratocaster, alhoewel ik een Les Paul mooier vind.

artnaz
14 maart 2007, 22:54
Mwah.. dat had ik al in de gaten. Het is inderdaad gewoon jammer dat er vrijwel nooit andere merken of gitaren aan bod komen. Nooit iemand die een keer een mooie foto post van zijn nieuwe Warrior, King V, of superstrat post of zo :)Ja inderdaad. Wat ook opvallend is is dat er toch aardig wat jonge forummers zijn, die toch aan de Strat/LP zijn. Terwijl ik juist zou denken dat juist deze generatie een wat bredere smaak zou hebben.

Zelf vind ik trouwens Strat en Les Paul beide super, maar de Strat is toch meer mijn ding. De goddelijke sounds van LP laat ik aan aanderen over...;)

Ratdawg
14 maart 2007, 22:55
Voor mij een SG of een tele.:p

Luke-wannabe
14 maart 2007, 22:57
het is toch ook wel een echt fendergibsoncultuurtje op dit forum.. ik vind dat opzich wel jammer
Fender en Gibson zijn gewoon de bekendste en meest gewilde gitaren. Face it.

steph
14 maart 2007, 22:58
Pepsi of Coca?
Ik vindt Les pauls te gek en stratocasters, en best of both worlds is (voor mij)een goede tele, SG of ES335.
Ook omdat dit zeker zulke klassiekers zijn.
Liever een goede strat dan een slechte LP, en ook andersom.
Een mooi voorbeeld is Clapton (nee ik ben geen fan), die speelde op alle bovenstaande, en maakte met alle bovenstaande klassiekers.
En Page gebruikte een tele voor Whole lotta love, en stairway to heaven, en geen LP, terwijl veel gitaristen dit niet wisten, maar toch een LP moesten hebben daarom.
BTW, M'n volgende gitaar wordt een ES335 of LP.

Tho
14 maart 2007, 23:00
Fender en Gibson zijn gewoon de bekendste en meest gewilde gitaren. Face it.

Ja..? Dat is ook eigenlijk waar we het over hebben, en dat we dat jammer vinden. Deze merken zijn zo vreselijk overhyped, dat mensen gewoon blind gaan voor een Gibson of Fender. Ik vind het jammer dat andere gitaren zo minder kans hebben, want het zou wel voor wat meer variatie zorgen op dit forum en elders

artnaz
14 maart 2007, 23:05
Ja..? Dat is ook eigenlijk waar we het over hebben, en dat we dat jammer vinden. Deze merken zijn zo vreselijk overhyped, dat mensen gewoon blind gaan voor een Gibson of Fender. Ik vind het jammer dat andere gitaren zo minder kans hebben, want het zou wel voor wat meer variatie zorgen op dit forum en eldersTja, het is op zich ook niet verwonderlijk. Het zijn de eerste twee echt grote merken die (helemaal toendertijd) de monopolie in handen hadden. En zoiets is niet zomaar weg te wissen...

Tho
14 maart 2007, 23:06
Tja, het is op zich ook niet verwonderlijk. Het zijn de eerste twee echt grote merken die (helemaal toendertijd) de monopolie in handen hadden. En zoiets is niet zomaar weg te wissen...

Helemaal waar, en dat is ook niet de bedoeling, want ik vind Gibsons prachtige gitaren, maar er is meer dan dat mensen! :)

artnaz
14 maart 2007, 23:08
maar er is meer dan dat mensen! :)Oef... Nu heb je een revolutie veroorzaakt. :D

Tho
14 maart 2007, 23:11
Oef... Nu heb je een revolutie veroorzaakt. :D

hahaha, ik hoop het! ;)

Chris Winsemius
14 maart 2007, 23:14
En Page gebruikte een tele voor Whole lotta love, en stairway to heaven, en geen LP, terwijl veel gitaristen dit niet wisten, maar toch een LP moesten hebben daarom.


Correct!
En 'n Supro versterker...

The Underdog
14 maart 2007, 23:19
Dat vind ik nou net van een Stratocaster, alhoewel ik een Les Paul mooier vind.
Let op, het zijn beide mijn lievelingsgitaren. Maar ik vind dat een les paul met de standaardpickups veel meer stijlen aankan dan een strat. Met die single coils kun je niet zwaar rocken, laat staan thrash metal spelen.

Aimé
14 maart 2007, 23:22
Telecaster! Vond het vroeger de meest afschuwelijke gitaren, en eigenlijk is dat nog altijd zo een beetje, maar gewoon het idéé...een plank hout zonder franjes. Heerlijk. En anders, stratocaster. Ik heb ook een les paul, maar dat ding speelt gewoon niet makkelijk in mijn geval, veel te hoekig, te zwaar, snaren lijken er makkelijker op te breken, breekbaarheid zelf, de hals ligt totaal niet makkelijk, dat verduivelde knopje had geen slechtere plek kunnen krijgen, zonder straplocks kan jem evengoed direct tegen de grond flikkeren, en het geluid zelf: met een tele of strat lijkt het wel alsof je gewoon ergens inplugged, en dat het direct goed klinkt, bij een les paul moet je wat afpolijsten. Dit is NATUURLIJK allemaal naar mijn gevoel :)

Aimé
14 maart 2007, 23:24
Let op, het zijn beide mijn lievelingsgitaren. Maar ik vind dat een les paul met de standaardpickups veel meer stijlen aankan dan een strat. Met die single coils kun je niet zwaar rocken, laat staan thrash metal spelen.

Ik zie iemand die een strat koopt om surf/pop te spelen, niet direct een trashmetal-side projectje opstarten :) je koopt een gitaar om een bepaalde stijl te spelen, toch?

steph
14 maart 2007, 23:27
Correct!
En 'n Supro versterker...
Hou op!!!
ik heb van de week een clipje gehoord met 5 verschillende ESsen uit de goede tijden ('58, '59 en noem maar op) over een supro'tje, waanzinnig!
Hoe zit dat nou Chris, bestaat dat nog?

glasbier
14 maart 2007, 23:27
ach,een strat heeft vele gedaantes.......

steph
14 maart 2007, 23:33
@ Chris, dit was het clipje...
http://www.soundclick.com/bands/songInfo.cfm?bandID=589296&songID=5074533

The Underdog
14 maart 2007, 23:38
Ik zie iemand die een strat koopt om surf/pop te spelen, niet direct een trashmetal-side projectje opstarten :) je koopt een gitaar om een bepaalde stijl te spelen, toch?
Daarom zei ik: een les paul is veelzijdiger. En ja, ik speel metal op een strat :)

Orpheo
14 maart 2007, 23:47
les paul. eenvoudig. op een LP kan ik bluesen, jazzen, rocken, metal spelen, met wat pielen ook funky slagjes doen. t kan echt wel. ik heb juist met een tele en strat dat ik uren moet kloten met m'n amp om een goeie sound te krijgen, terwijl met een LP dat ZO geregeld is. inprikken, mids altijd op 10, bas iets lager dan treble (4 en 6 dus), en dan maar gaan!

Squier4ever
14 maart 2007, 23:51
ik zeg ook LP, kan alles als het moet.
maar ik ben bevooroordeeld, heb ook een strat en een tele....
weliswaar geen echte, maar de sounds kloppen wel met de originelen.

en Tho, welke merken zijn er nog meer dan, ik ken alleen Gibson en Fender.....

steph
14 maart 2007, 23:52
ik zeg ook LP, kan alles als het moet.
maar ik ben bevooroordeeld, heb ook een strat en een tele....
weliswaar geen echte, maar de sounds kloppen wel met de originelen.

en Tho, welke merken zijn er nog meer dan, ik ken alleen Gibson en Fender.....
Zoals je zelf al schrijft, de "geen echte" :chicken:

Squier4ever
14 maart 2007, 23:55
tja ik ben maar een arme student. maar hoewel ik kopieën van de originelen heb, zit er in al mijn gitaren wel de desbetreffende tele, strat of LP sound.
heb vaak zat op echte gibsons en fenders gespeeld en ook dan ben ik nog steeds van mening dat de LP wint.

maar nogmaals ik heb momenteel geen geld voor echte Fenders en Gibsons, zo gauw ik geld heb eerst een nieuwe amp
dan zien we wel weer verder, wss een (echte) ES-335

Luke-wannabe
15 maart 2007, 00:04
Helemaal waar, en dat is ook niet de bedoeling, want ik vind Gibsons prachtige gitaren, maar er is meer dan dat mensen! :)
Maar sommige mensen zijn gewoon content met de originele ontwerpen.
Edit: Waaronder ik. Ik merk gewoon dat alleen de originele desigsn en sounds mij kunnnen bekoren. De enige toffe modellen die ik nog wel trek zijn MM Axis en Peavey Wolfgang gitaren. Voor de rest vind ik het helemaal niks.

Borus van den Brand
15 maart 2007, 07:51
Gibson Les Paul

Dweezman
15 maart 2007, 08:37
(Tokai) strat: m'n werkpaard waarbij ik niet bang ben voor krasjes e.d. Heerlijke player, absolute supertone met iets organisch. Dat ding leeft.

(Maar een LP is van oudsher mijn droomgitaar, qua looks. Ehm: goldtop met P90's that is...)

TMKXL
15 maart 2007, 09:03
Fender Strat.

G.G.
15 maart 2007, 09:36
Yep, strat, strats en niets anders dan strats.






(hoezo? ik, kortzichtig?)

Kim Wilson
15 maart 2007, 09:41
Fender strat natuurlijk. Wat een domme vergelijking...

john5
15 maart 2007, 09:42
Daarom zei ik: een les paul is veelzijdiger. En ja, ik speel metal op een strat :)


vindt zelf de strat veelzijdiger. de gibsons die ik heb bespeeld in de lokale muziekwinkel vondt ik toch wat te zwaar klinken. met de juiste effecten kun je met een strat meer bereiken dan met de LP...mja das mijn mening :gitarist:

bass blom
15 maart 2007, 09:43
mijn abslote nummer 1: Gibson Les Paul Custom
gedeelde 2e plaats, Fender Mex Strat en Gibson SG Classic P90

:D

Rutger
15 maart 2007, 10:20
Ik snap nog steeds niet waarom Strat en LP nog altijd tegenover elkaar worden gezet, maar goed.

Beide gitaren hebben hun charmes en zijn breed inzetbaar. t Is maar net wat je nodig hebt en voor welke muziekstijl. Ik heb zowel een Strat als een LP. Ik heb een coverband waarin de LP heel goed tot z'n recht komt, en een band met eigen songs waar de Strat z'n stempel op de sound drukt. De Strat is de plank waar ik uiteindelijk persoonlijk altijd op terugval, ik denk dat het de helderheid is dat het m doet voor mij.

LP_CL
15 maart 2007, 10:48
mijn abslote nummer 1: Gibson Les Paul Custom
gedeelde 2e plaats, Fender Mex Strat en Gibson SG Classic P90

:D
haha, je zet WEL een fender mex strat op 2, en niet bvb de Eric Johnson stratocaster??

beetje belachelijk, maar kom.

Mijn keuze gaat naar de LP. Hij is niet BETER, maar ik speel er persoonlijk liever op.

LaurentB
15 maart 2007, 10:53
Let op, het zijn beide mijn lievelingsgitaren. Maar ik vind dat een les paul met de standaardpickups veel meer stijlen aankan dan een strat. Met die single coils kun je niet zwaar rocken, laat staan thrash metal spelen.

Ja, maar omgekeerd kun je met een Les Paul niet lekker clean, funky spelen vind ik. Althans niet zo fijn als met een Stratocaster. En een Stratocaster past altijd wel in de mix, het snijdt overal doorheen als het moet.
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk in de stijlen die je speelt ligt, denk ik.

bat
15 maart 2007, 11:04
Puur persoonlijk ga ik voor de Strat. Maar dat heeft niks met de kwaliteiten van deze beide gitaren te maken. Les Pauls liggen mij gewoon niet lekker in de hand.

AutoStatic
15 maart 2007, 11:06
Voor mij een SG of een tele.:p

+1 en 10 tekentjes!

Kim Wilson
15 maart 2007, 11:07
+1 en 10 tekentjes!
11 tekentjes dus. :D

Squier4ever
15 maart 2007, 11:35
Ja, maar omgekeerd kun je met een Les Paul niet lekker clean, funky spelen vind ik. Althans niet zo fijn als met een Stratocaster. En een Stratocaster past altijd wel in de mix, het snijdt overal doorheen als het moet.
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk in de stijlen die je speelt ligt, denk ik.

het kan wel maar het klinkt gewoon anders als een strat. verder vind ik een strat voor stevige rock minder geschikt, dan heb ik veel liever een tele.

The Underdog
15 maart 2007, 13:07
Ja, maar omgekeerd kun je met een Les Paul niet lekker clean, funky spelen vind ik. Althans niet zo fijn als met een Stratocaster. En een Stratocaster past altijd wel in de mix, het snijdt overal doorheen als het moet.
Het hangt er een beetje vanaf waar de nadruk in de stijlen die je speelt ligt, denk ik.
Met een LP kun je juist wel clean en funky spelen zonder dat het schel klinkt.

Kim Wilson
15 maart 2007, 13:09
Met een LP kun je juist wel clean en funky spelen zonder dat het schel klinkt.
Wat een onzin, zeg. Je mag best van de Les Paul houden, maar dit slaat nergens op.

Rutger
15 maart 2007, 13:21
En een Stratocaster past altijd wel in de mix, het snijdt overal doorheen als het moet.
Dat vind ik ook het grote voordeel van de Strat. Het is geen enkel probleem om in wat voor situatie dan ook altijd door de mix heen te knallen! Met een LP kan dat wat meer moeite kosten.

De bridgepu van een Strat kan inderdaad schel klinken, maar daar heb je toneknoppen voor :)

nopster
15 maart 2007, 13:25
De bridgepu van een Strat kan inderdaad schel klinken, maar daar heb je toneknoppen voor :)

Als je de kabels anders verbind dan de standaard-bedrading. ;)

Fredric
15 maart 2007, 13:27
Ik vind dat een Gretsch tussen beide geluiden van de gitaren in ligt :)

The Underdog
15 maart 2007, 13:58
Wat een onzin, zeg. Je mag best van de Les Paul houden, maar dit slaat nergens op.
Mja, strats klinken in mijn oren altijd schel.

Kim Wilson
15 maart 2007, 14:11
Man, praat toch niet zo raar. Een strat klinkt helder, en in sommige gevallen is dat meer gewenst dan de zware volle klank van een LP. Voor wat funky slagpartijen is een strat prima geschikt. Het standaard brugelementis idd niet best, maar die is best te vervangen. Ook kun je de andere pups gebruiken. Ik gebruik de brug-pu niet eens.

mikeyaxeman
15 maart 2007, 14:14
Oh dit is weer zo'n eindeloze discussie.
Ik vind beide goed ze hebben allebei hun Charme.
Net als de Tele, SG enz. enz.

Rutger
15 maart 2007, 14:42
+1!


Als je de kabels anders verbind dan de standaard-bedrading. ;)
idd, geen verkeerde mod ;)



Ik gebruik de brug-pu niet eens.
ik wel, maar ik heb t origineel dan ook vervangen. klinkt niet meer dun en schel, maar vol(ler) en rauw

joke
15 maart 2007, 15:43
voor mij zijn de beste gitaren de ibanez artist uit de begin tachtiger jaren , combi van alles natuurlijk !
ze hebben smoel ,de kwaliteit van de oude gibsons ,sustain en het warme maar ook divers bruikbare gibson geluid die nu met een lampje tte zoeken is!
kortom de keus is gauw gemaakt!

AgileGhost
15 maart 2007, 15:50
Een mooie combi is een Strat met humbuckers en flink dikke snaren, dan pomp je er een fel en gedefinieerd geluid uit...

renier
15 maart 2007, 15:51
http://www.560sec.com/albums/944-LT1/beating_a_dead_horse.jpg

Jyuuga
15 maart 2007, 16:48
Ach ja, de verkoper in de gitaarwinkel zei dat een strat-imitatie een prima beginners gitaar is. Zo zie je maar weer wat voor een merk als Fender heeft.
Ik zie eigenlijk bijna nooit Gibson-imitaties (maakt niet uit wat, ook al zie ik vaker een LP als imitatie). Maar ik ga voor de Gibson SG. Daarna komt de LP. (Beide bespeeld bij vrienden.) En Dean is ook een mooi merk vind ik, terwijl ik tot een nieuwe generatie hoor(13).

Rutger
15 maart 2007, 17:00
Maar ik ga voor de Gibson SG. Daarna komt de LP. (Beide bespeeld bij vrienden.) En Dean is ook een mooi merk vind ik, terwijl ik tot een nieuwe generatie hoor(13).
Maakt niet uit, de meeste gitaristen zijn conservatief

NielsW
15 maart 2007, 17:32
Als ik me moet verlagen naar het niveau van een Les Paul of een Strat :P, doe mij dan maar een lekkere 62' Vintage Stratocaster!

Anders Destium
15 maart 2007, 17:38
Appel!







Peer!








Appel!







Peer!











Appel!







Peer!















Appel!







Peer!














Appel!







Peer!



Waarom moet iets nu altijd goed zijn ten koste van iets anders? Kansloze toestanden ook altijd.

NielsW
15 maart 2007, 17:48
z0mG Sp4mz0r!

Ik denk dat het hier meer gaat om wat je zelf de voorkeur geeft, niet om wat beter is. Zie het als een soort peiling :)

artnaz
15 maart 2007, 18:26
Ik denk dat het hier meer gaat om wat je zelf de voorkeur geeft, niet om wat beter is. Zie het als een soort peiling :) Juist. Dat is ook het probleem dat velen beide instrumenten prachtig vinden. Een "betere" is er niet. Maar ALS je er één moet kiezen...

Anders Destium
15 maart 2007, 18:27
En dan "toevallig" gaat het over de twee meest afgezaagde gitaren ooit, die verder nooit nooit nooit worden vergeleken? Polarisatie en papegaaien, wat zou een mens zonder moeten!

drap
15 maart 2007, 19:01
En dan "toevallig" gaat het over de twee meest afgezaagde gitaren ooit, die verder nooit nooit nooit worden vergeleken? Polarisatie en papegaaien, wat zou een mens zonder moeten!

Dat was ook mijn gedachte. Waarom dan maar twee typen.

Rutger
16 maart 2007, 00:23
En toch blijft iedereen happen op dit soort topics :seriousf:

Fenndangoband
16 maart 2007, 10:30
Toehappen doe ik zeker.... eindelijk nog eens een buitenkansje om zonder te schaamte te kunnen zeggen hoe lelijk en saai ik die Stratocaster strijkplanken vind :p. Nee nee... ik vind ze wel lelijk en saai maar ben zeker op de hoogte van hun kwaliteiten en alleen daarvoor al respecteer ik deze plankjes wel...
Maar ja... als het gaat om een gitaartje met ballen, attitude, schoonheid en versatile sound dan ga ik toch wel voor een LP'tje... natuurlijk moet je een goede hebben... Gibson heeft een tijdje LP's gemaakt die echt slecht zijn. Mensen die beweren dat je met een LP niet kan funken... tja... is net hetzelfde als zeggen dat je met een Strat niet kan bluesen. Het is niet omdat je persoonlijk een bepaalde stijl niet kan op een bepaald type gitaar dat je daarom het moet uitsluiten. Ik vind strats niet geschikt voor het "hard and heavy" werk maar er zijn er genoeg die het doen.

marter544
16 maart 2007, 10:32
Wat een kuttopic :chicken: Maar als ik moest kiezen dan de Les Paul.

drap
16 maart 2007, 10:41
Wat een kuttopic :chicken: Maar als ik moest kiezen dan de Les Paul.

Beetje een PVDA standpunt :)

Kim Wilson
16 maart 2007, 10:42
Meer een Opelmening...

Sjel
16 maart 2007, 11:11
Strat!!! Tenzij die Les Paul P90's heeft. In dat geval wordt het een heel moeilijke keuze.

Rutger
16 maart 2007, 11:19
Tja, om eerlijk te zijn... vind ik qua looks de LP veruit de winnaar.
Ik vind Fenders eigenlijk zo lelijk :sssh: maar die sound.... rillingen!

glasbier
16 maart 2007, 11:27
ach,als ik Gary Moore op zijn rode strat zie spelen,dan denk ik:"waar hebben we het over?"

crelis
16 maart 2007, 22:22
Citaat:
"Als ik me moet verlagen naar het niveau van een Les Paul of een Strat :P, doe mij dan maar een lekkere 62' Vintage Stratocaster!"

Daar ben ik het helemaal mee eens. bijde hebben een eigen sound. maar de 62' vintage stratocaster klinkt zóóóó mooi!!!!!! ik ben er al voor aant sparen :dance:

glasbier
17 maart 2007, 13:21
http://i161.photobucket.com/albums/t227/glasbier/CamPic288.jpg
mijn fender stratocaster '62 reissue met enkellaags zwart slagplaatje.

Realeigo
17 maart 2007, 14:24
Doe mij maar 'n Gretsch!

glasbier
17 maart 2007, 14:31
of een glasbier......!
maar eerlijk is eerlijk,een LP is mooi maar een strat is toch wel veelzijdiger,vind ik.
ik heb 3 gibsons les pauls gehad,maar kom toch weer terug bij de fender stratocaster.

arjanb01
17 maart 2007, 14:34
Strat, strat en nog een strat ! Ik heb mij Gibson LP vorig weekend verkocht, kon dr niet aan wennen ! Sound heel erg lekker, maar de hals en het gewicht is niet mijn ding.
Nu ben ik bij Erik vd Haar een strat aan het laten bouwen. In de uitvoering van een 1962'er ! Vintage white, relic met John Suhr Lowpeaks erin ! Beter is er voor mij niet !
Kan niet wachten tot hij binnen is !

Mr.Bluesbreaker
17 maart 2007, 14:37
Ik vind dat er in dit topic geen zinnig woord over te zeggen valt.
Natuurlijk heeft iedereen zijn voorkeur als het speelbaarheid van de beide gitaren betreft.
De halzen, bollingen van de toets, mensuur en constructie ervan draagt er aan bij dat het ene type gitaar voor mij lekkerder voelt en voor een ander om andere redenen weer minder kan zijn.

Je moet instrumenten en vooral hun klank wat dat betreft in hun context zien.
Bijvoorbeeld in veel producties wordt voor een vette rockklank met veel sustain en onderkant een les paul gerbuikt voor slag. Vaak worden dezelfde partijen nog eens gedubbelt met een telecaster op het brugelement omdat dit zorgt voor een breed geluidsspectrum:
Het vette dichtgesmeerde les paul geluid (ook een subjectieve term) wordt in balans gebracht met de helderheid, bite en definitie van de Telecaster.

Dat is een van de vele voorbeelden van contexten: stand alone is die ene telecaster slagpartij uit die ene rockproductie weer waardeloos om de hoofdmelodie in een jazzregistratie weer te geven.

Kortgezegd, je kan over dit onderwerp veel duscussieren, maar bruikbaarheid en voorkeur hangt voor mij altijd af van de situatie waarin ik verkeer. Ik speel zelf zowel op een PRS als een Les Paul standard als een telecaster. Dat komt omdat ik vaak in situaties zit die compleet andere dingen van mij vragen, deels studiegerelateerd. (compositie / productie)

Les Paul
17 maart 2007, 14:44
Strat en Les Paul zijn beide heerlijke gitaren. Ik heb ook 2 PRS-en en in de afgelopen jaren heel wat gitaren in bezit gehad en nog veel meer uitgeprobeerd. Maar ik merk steeds meer dat de Les Paul echt het beste bij mij past. Dat is niet conservatief of kortzichtigheid. Maar gewoon uit ervaring.
Ik mis bij de Les Paul veel, wat ik bij een PRS toch wel vind (Tremolo, algemene kwaliteit, laag gewicht etc) maar toch pak ik elke keer weer mijn LP R8. Het voelt gewoon het beste.

tmcm
17 maart 2007, 15:18
Afgezien van mijn voorkeur voor een tele of LP junior wegens effectief simplisme valt het me op dat een strat vele klassieke gezichten heeft -ik bedoel, Holly vs Vaughan vs Blackmore vs Gilmour vs Neil Rogers enz maar dat een LPpaf maar 1 sound kent namelijk de holy grail 59 op een Marshall en dat alle LP's daarmee vergeleken worden. Uitzondering is misschien Peter Green die per ongeluk zijn pickups verkeerd had aangesloten..

Women looked so good then
http://www.youtube.com/watch?v=JsVmsPv6_Ic

artnaz
17 maart 2007, 15:44
Hmm... Mijn bedoeling was eigenlijk een poll, puur voor de statistiek. Ik was benieuwd naar de voorkeur van de Gitaarnetters... Maar om technische redenen is dat helaas mislukt. Want om er over te discussiëren kan natuurlijk eindeloos duren...;)

Jorisch
17 maart 2007, 16:59
ik had in een ander topic over een gekochte SG het ookal geplaatst en ik keek even verder en toen kwam ik erachter dat het hier misschien beter staat
----------------
Gefeliciteerd! :D cool ook dat ie al lekker oud is

die SG gitaren trekken mij ook erg aan :)

Gibson gitaren hebben sowieso een flair

het enige wat ik altijd jammer vind van Gibsons is dat ze allemaal zo op elkaar lijken.

Als je 10 jaar een stratocaster hebt dan is hij volledig persoonlijk maar een gibson is wat afstandelijker voor mn gevoel

of ben ik de enige die dat vind? :)

gr
--------------------------

Dit vind ik een belangerijk aspect aan een gitaar (ik ben dan ook een sleutelaar)

Op een LP zet je hooguit andere elementen of je plakt er een sticker op (arg)

maargoed dat is natuurlijk vanuit een strat speler gezien

*AcousticGuitarMan*
30 december 2007, 12:21
Voor mij een :strat:

Jellyfish00
30 december 2007, 12:35
ouwe bump? ......

Mr.Fingers
30 december 2007, 13:04
ouwe bump? ......

Vroeg ik me ook net af :???:

Rocketman
30 december 2007, 13:10
Non-discussie inderdaad, dus toch maar even reageren. Een LP doet mij helemaal niks (na diverse pogingen ze toch leuk te vinden), terwijl ik mijn Strat nooit meer kwijt wil. Qua Gibson vind ik een SG al fijner dan een LP. Speel overigens vrijwel alleen maar Gretsch. Alleen als mijn Gretsch iets helemaal totaal niet kan pak ik even mijn Strat.

Edit: oh inderdaad heel oud topicje had ik niet gezien.

PomLoSo
30 december 2007, 17:51
Voor mij een Fender Strat 8-)

repelsteeltje
30 december 2007, 18:33
Les paul heeft mijn voorkeur maar ook de SG vindt ik een mooie gitaar.
Ik wil wel graag nog een Fender of squier strat hebben, mooi geluid.

k

Wiellem
30 december 2007, 18:44
Als het topic toch weer leeft een LES PAUL!

Gitaar4LifeDude
30 december 2007, 18:44
denk dan een strat. veel veelzijdiger dan een gibson met dat dikke geluid.
vind 't trouwens beide niet geweldig ofzo

sembo
30 december 2007, 18:47
ik vind het een moeilijke keuze maar ik zou toch voor de strat gaan.

pietjeekes
30 december 2007, 18:49
les paul for the win

Speeddemon
30 december 2007, 18:58
Les Paul.

Maar wel met push/pull pots en splitbare humbuckers. Dan haal ik er zo een dotje 60's surf/Shadows uit.

Een Strat met een brug-HB is natuurlijk ook erg o.k.

Ik gebruik beide, met verschillende doeleinden.

ER_MO
30 december 2007, 19:17
les paul :lp:

bass blom
30 december 2007, 19:19
http://www.hetgelegevaar.nl/LPCP94.jpg

bass blom
30 december 2007, 19:22
http://www.hetgelegevaar.nl/slotjegraag.jpg

Paulusstrat
31 december 2007, 00:16
Ik heb momenteel een Fender Strat maar een Gibson is ook vet maar heb nog nooit op eentje gespeeld weet niet hoe die aan voelt en speelt het is zo moeilijk om een keer eentje uitesten omdat ik linkshandig ben linkshandige gibsons les pauls zijn nog al zeldzaam en moeilijk te vinden :jam:

artnaz
31 december 2007, 00:41
De bedoeling van dit topic was eigenlijk een poll geweest, die mislukt is. Ik was en ben gewoon benieuwd waarom iemand één van de twee gitaren prefereert. En dus niet welke "beter" is. Want Bach is ook niet beter dan Beethoven, maar ik kan Bach wel prefereren omdat ik vind dat hij interessantere en dynamischere stukken maakt dat Beethoven, die meer een soort trendy popmuziek (niet te letterlijk nemen :satisfie:) maakte. Capiche?

Ik geef de voorkeur aan de Strat. Ik vind hem fijner te bespelen, en hij is wat veelzijdiger. Wat sound betreft vind ik de Strat over het algemeen mooier door de scherpe, agressieve, doch rijke tone. Maar de Gibsonsound is misschien net zo prachtig, maar dan op zijn manier...

Otje
31 december 2007, 10:18
(Blote dames met kettingen in een topic over Strats en Les Pauls....?)

Ik zit tussen Fender en Gibson in. Een Strat is gewoon mijn gitaar niet qua vorm en de plaats van de knoppen etc. Ook de halzen van Fender vind ik een tikkie minder. Maar ik ben wel door-en-door een enkelspoels mens :D. Dus ik speel op een Gibson Les Pauls met enkelspoelselementen en een Hagström Super Swede (een op de Les Paul gebaseerde gitaar met de langere Fender mensuur en fantastische enkelspoelsgeluiden). Ik heb dan wel het geluid wat ik zoek, op een gitaar die bij me past en met de waanzinnige Gibson hals en bijbehorende bespeelbaarheid.

Eko
31 december 2007, 10:24
Ik heb een voorkeur voor de Strat. Ik ben begonnen op een Les Paul maar kan met m`n rug gewoon het niet meer aan om met zo`n gewicht te staan een hele avond. Inmiddels ben ik een fan geworden van singlecoils. De enige uitzondering maak ik voor m`n Gretsch.

Orpheo
31 december 2007, 12:03
les paul. eenvoudig. op een LP kan ik bluesen, jazzen, rocken, metal spelen, met wat pielen ook funky slagjes doen. t kan echt wel. ik heb juist met een tele en strat dat ik uren moet kloten met m'n amp om een goeie sound te krijgen, terwijl met een LP dat ZO geregeld is. inprikken, mids altijd op 10, bas iets lager dan treble (4 en 6 dus), en dan maar gaan!

Ik quote mezelf, en nuanceer tegelijkertijd. We zijn een jaar verder, en de mening dat een strat en tele nog steeds klote zijn, heb ik niet meer, of nja; veel minder. Ik heb een waanzinnig goeie tele, en een heel toffe strat, maar goed, die laatste telt niet echt mee, omdat 't geen echte strat is (maple body, floyd, humbucker).

Ik heb echter bij tjd en wijlen een stratje bespeeld die waanzinnig klinkt. de strat van michaelae om precies te zijn.

Jorikjet
31 december 2007, 12:58
beiden, maar ik ga toch voor de strat aangezien die iets meer allround is door het hogere geluid

dimitri
31 december 2007, 13:10
Ik hou het ook bij een strat. Ik vind het geluid van een strat meer open dan dat van een les paul.

Rocketman
31 december 2007, 13:14
Ik vind de plaats van de knoppen bij een strat overigens ideaal. De tremelo vind ik ook super bruikbaar, daarnaast heb ik veel vaker lekker bespeelbare strats in mijn handen gehad dan LP's. Dat zou natuurlijk toeval kunnen zijn. Maar ja ik speel al tientallen jaren en heb best vaak LP's in mijn handen gehad. De eerste LP die lekkerder speelt dan mijn strat moet ik nog tegenkomen. Ik heb ook nog een Squier strat (die ik al 10 jaar niet meer aangeraakt heb) maar die speelt ook heerlijk. Het is maar net denk ik hoe zo'n ding om je nek hangt en hoe groot je vingers zijn en hoe lang je armen zijn. Zoiets.

Overigens ga ik voor mijn fav. sound en looks gewoon voor Gretsch. Daar zou ik er best nog wel een paar van willen naast de ene die ik al heb. Hoewel ik een '57 Goldtop toch ook niet zou afslaan. ;)

Anti
31 december 2007, 13:16
een stratocaster

Kim Wilson
31 december 2007, 13:18
Ik heb laatst nog een Les Paul met P90's mogen testen, en het blijven zompige bakken, vooral voor wat ik ermee wil. Voor übervette solo's is zo'n ding geweldig, dat wel, maar een beetje slaggitaar spelen in een bluesband, daar kan ik een LP niet voor gebruiken. Een Tele past me veel beter.

Steven-gh
31 december 2007, 15:29
Aangezien ik net mijn American Deluxe Strat heb kies ik uiteraard daarvoor! :jam:

Mitch
31 december 2007, 15:39
Voor mij een :strat:

Zeg....deze non-discussie was al lang bedorven hoor. Lekker laten liggen, het heeft geen zin om de schimmel ervan af te schrapen en het alsnog op te eten.
Je bent op het nippertje genomineerd voor de meest zinloze bump van de maand december ! Gefeliciteerd !

http://happybunny.orbitearthstores.com/images/loserLarge.jpg

Mr.Fingers
31 december 2007, 15:54
Je bent op het nippertje genomineerd voor de meest zinloze bump van de maand december ! Gefeliciteerd !


Mag deze dan op slot aub?

Vonk
31 december 2007, 16:21
Ik heb momenteel een Fender Strat maar een Gibson is ook vet maar heb nog nooit op eentje gespeeld weet niet hoe die aan voelt en speelt het is zo moeilijk om een keer eentje uitesten omdat ik linkshandig ben linkshandige gibsons les pauls zijn nog al zeldzaam en moeilijk te vinden :jam:

Ik quote deze nog even snel, erg komisch geschreven.