PDA

View Full Version : Koreaanse swamp ash Strat ombouwen?



steed
14 maart 2007, 21:02
Ik ben van plan om mat gold plated hardware op m'n strat te monteren. 't Is zo'n Koreaanse swamp ash met birds eye maple toets en SD pick-ups.

Iemand hier ervaring mee of ik dit ongestraft kan doen? De gaten in de kop zouden wel eens te groot of te klein kunnen uitvallen, tremolo zou niet exact kunnen passen... (een originele slagplaat van Fender monteren bvb. ging enkel mits de nodige aanpassingen.)

Nog iemand z'n Koreaantje omgebouwd?

G.G.
14 maart 2007, 21:22
Lijkt me nou niet echt een ingewikkelde klus. Spulletjes losschroeven, maten nemen en bestellen.

steed
14 maart 2007, 21:57
Komen die dingen in verschillende maten dan??

DarknessAwaits
15 maart 2007, 00:22
In je eerste post neem je al aan van wel, maar om je extra zekerheid te geven: Ja.

Tuners komen in verschillende maten: 8 of 10mm doorgaans, trems willen ook wel eens verschillen met elkaar bij de te plaatsen schroeven, enz.

steed
15 maart 2007, 01:04
Ik leefde in de veronderstelling dat gitaren van "westerse" makelij dezelfde standaarden hanteerden, niet dus...
tegenover de meer exotische modellen die zowat hun eigen ding zouden doen qua precisie en pasvorm.

Tips waar je verschillende "modellen" tremolo's en tuners vindt? Vox Humana geeft bvb enkel "Standard (USA?) Strat" op, en dan nog enkel het vintage model, niet het balanced model.

Mattia
15 maart 2007, 06:56
Hehehe....grapjas.

De meeste hoge kwaliteit hardware (Denk: Gotoh en dergelijke) is gemaakt om voor standard Strat (dus: USA strat) hardware zomaar in de plaats te kunnen. De meeste 6-hole vintage trems ook wel redelijk, maar je moet donders goed oppassen.

Bijna alle sealed tuners (non-vintage type) gebruiken tegenwordig 10mm gaten, soms (Grover, denk ik) 3/8", wat 9.6mm is (grofweg). Klusons, vintage-type, hebben kleinere posts. Je moet gewoon bij een goede verkoper vragen wat de spacing is, etc. en dan maar kijken hoe het precies past als je het al hebt. StewMac geeft op hun site ook alle maten weer die ze hebben.

Mattia

G.G.
15 maart 2007, 07:42
StewMac geeft op hun site ook alle maten weer die ze hebben.

Mattia

Gewoon een tuner losschroeven ende maat van het gat opmeten. Voor de brug de afstand tussen de schroeven opmeten en de afstand tussen lage E en hoge E en dan even mailen met voxhumana, tonefactory of kijekn op www.warmoth.com of www.stewmac.com

fred dons
15 maart 2007, 07:54
de koreaanse light ash strat heeft pseudo US hardware, hiermee bedoel ik dat de brug op de american standard brug lijkt (2 point trem) maar het niet is, hij heeft wel de zelfde maten. probleem is wel dat een gouden american standard brug over de usd 250 kost en ook nog eens moeilijk te krijgen is. De wilkinson zou overigens ook passen en de hipshot trem heeft de studs ook op de zelfde plek zitten, echter je zult wel andere studs moeten installeren.

de tuners zijn 10 mm en gelijk aan gotoh's (maar dan door ping gemaakt)

steed
15 maart 2007, 15:32
Da's nog 's concrete info zie! Waarvoor dank! De tuners van Schaller zouden dan moeten passen (die zouden 10mm doorsnede gebruiken).

En bij Collins heb ik een gold plated tremolo gevonden die dezelfde features zou hebben als de American Standard. Hij is wel een pak goedkoper!

Iemand ervaring met Collins? Het feit dat ze ook budgetgitaren bouwen spreekt misschien niet in hun voordeel als je kwaliteit zoekt...

G.G.
15 maart 2007, 15:35
Da's nog 's concrete info zie! Waarvoor dank! De tuners van Schaller zouden dan moeten passen (die zouden 10mm doorsnede gebruiken).

En bij Collins heb ik een gold plated tremolo gevonden die dezelfde features zou hebben als de American Standard. Hij is wel een pak goedkoper!

Iemand ervaring met Collins? Het feit dat ze ook budgetgitaren bouwen spreekt misschien niet in hun voordeel als je kwaliteit zoekt...

Linkje.........

fred dons
15 maart 2007, 15:37
collins is dezelfde hardware als boston en dat is best wel ok hoor

steed
15 maart 2007, 17:46
Gewoon een tuner losschroeven ende maat van het gat opmeten. Voor de brug de afstand tussen de schroeven opmeten en de afstand tussen lage E en hoge E en dan even mailen met voxhumana, tonefactory of kijekn op www.warmoth.com of www.stewmac.com

Thanx voor de links btw ! Zeer handig.

steed
18 maart 2007, 14:46
Linkje.........

Hier eindelijk het linkje:

http://www.musik-produktiv.de/shop2/shop04.asp/artnr/100016731/sid/!08071695/quelle/listen

Ik twijfel wel een beetje aan de compatibiliteit met een standard strat tremolo. Ik vermoed dat deze Collins na montage iets verder naar voor staat.

(Help, hoe krijg ik de link als "link" gepost??)

steed
18 maart 2007, 15:06
Een paar dagen geleden liep ik een Schaller gold plated tremolo (ik probeer een plaatje te posten maar lukt niet) tegen het lijf en nu vind ik 'm niet meer. 't Is een gewone Schaller, géén Schaller Floyd Rose. Na uren googlen en webshops afschuimen niks gevonden.

Iemand enig idee waar ze die dingen verkopen?

fred dons
19 maart 2007, 08:42
die schaller bruggen zijn allemaal op bestelling en levertijd is enorm lang
ik heb er wel eens 1 gekocht bij peer dellen die hem toevallig op voorraad had
(en ze zijn ook niet goedkoop)

als je toch op sjiek gaat en een betere trem wilt kun je misschien beter voor de hipshot gaan ?
(en die collins gaat inderdaad niet passen zonder dat je een kleine aanpassing moet uitvoeren, deze trem lijkt meer op de gotoh 2 point dan de us standard die je nodig hebt)

steed
19 maart 2007, 15:24
De hipshot ziet er ook wel leuk en degelijk uit (en ook best prijzig, 139 €) maar 't zijn vooral die roller saddles van de Schaller die het 'm doen bij mij. En ik vermoed ook dat hij misschien iets beter "assorti" is met de Schaller Locking tuners.

Wat die tuners betreft vind ik 2 modellen: mét bevestigingsvijsje of zonder, en laat het nu net de gold plated zijn die ik niet vind zónder vijsje. Ik vrees dat de kop van een strat de montage mét vijsje net niet toelaat wegens te dicht op elkaar staande tuners.

fred dons
19 maart 2007, 16:04
die hipshot is bij stew mac een stuk goedkoper en rollerzadels zijn leuk maar niet perse nodig op een trem (maar die schaller ziet er wel gelikt uit)
en qua afstand zou de tuners niet moeten uitmaken hoor die is standaard op jouw strat, je hebt alleen wel 10 mm tuners nodig

persoonlijk vind ik goto tuners de mooiste "goud" kleur hebben en ze zijn daarnaast ook nog eens goed en goed betaalbaar

Mattia
19 maart 2007, 16:08
Zie StewMac voor de Hipshot; 94 dollar voor de chroom versie.

steed
19 maart 2007, 23:00
Passen de beide hipshot modellen ("flat" en "contour") probleemloos op een standard strat? Blijft bestellen in de US goedkoper na betalen van shipping rates en invoertaksen?

En heeft Gotoh locking tuners in het gamma dan?

Ik wacht op een mail van Tonefactory ivm die Schaller, anders zou het wel 's die hipshot kunnen worden. Ik neem aan dat het enige verschil tussen een "flat" en een "contour" de looks zijn?

steed
19 maart 2007, 23:48
ik heb er wel eens 1 gekocht bij peer dellen die hem toevallig op voorraad had
(en ze zijn ook niet goedkoop)


@ Fred: paste die Schaller goed op een standard stratocaster en was je er tevreden over?

fred dons
20 maart 2007, 13:01
ja ik was er tevreden over en hij past op een us standard maar ik vond uiteindelijk de hipshot beter (en mooier)

en per saldo ben je net wat goedkoper uit inclusief vervoer en tax maar het loont zeker om gelijk wat meer dingen te bestellen

en gotoh heedft magnum locking tuners die bij tonefactory onder het kluson label worden verkocht (wel even kijken voor de shaft grote omdat kluson 8 en 10 mm heeft)

steed
20 maart 2007, 15:45
en zo gaat een mens aan het twijfelen hé. Waarom vond je de hipshot beter?
Mooi is-ie alleszins.

De kleur van die gotoh locking tuners is idd wel knap maar ik vind ze een nogal lange shaft hebben. Lijkt me minder praktisch en vooral ook minder mooi. Ondertussen ben ik het Schaller systeem ook zo gewoon geraakt en gaan appreciëren (van op m'n strat plus) dat ik me moeilijk kan motiveren voor iets anders, hoewel de Sperzels ook een optie zijn.

fred dons
20 maart 2007, 16:03
dan zou ik sperzels nemen, die vind ik weer stabieler dan schallers (die hebben nl speling in de gear)

de hipshot is stabieler (hij heeft rollers ipv van messen) en is van massief messing waardoor hij (voor mij) beter klinkt

fred dons
20 maart 2007, 17:35
deze zou volgens mij ook moeten passen
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=75744

steed
20 maart 2007, 17:35
en heeft de hipshot ook een "no wobble" trem? Iets waarvan ik dacht dat alle "gedraaide" tremolo's er last van hebben.

steed
20 maart 2007, 17:45
deze zou volgens mij ook moeten passen
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=ondegit&md=details&id=75744

Yep, idd op 't eerste zicht. Alleen jammer dat de zadels standaard zijn. Ik neem aan dat de Schaller en Hipshot iets "snaarvriendelijker" zijn (minder breken). Maar het principe van de trem arm staat me wel aan.

fred dons
20 maart 2007, 18:04
je zou er nog grafieten zadels op kunnen gooien, weet je zeker dat je dat probleem niet hebt

steed
22 maart 2007, 12:02
Ik speel idd met dat idee, temeer ik 1 comment heb gelezen die stelt dat de hipshot zadels na een paar maanden intensief gebruik al zouden inslijten? Al eerder gehoord?
Wel jammer van de goudkleur dan...

fred dons
22 maart 2007, 12:47
ik heb geen enkel probleem met mijn hipshot zadels en aangezien ze massief messing zijn blijven ze na het slijten goudkleurig dus dat hoeft het probleem niet te zijn

steed
22 maart 2007, 13:36
Wel een beetje lullig; ik had liefst alles bij dezelfde shop besteld maar dan blijkt dat Stewmac wel een hipshot heeft maar geen polished gold Sperzels. WDmusic heeft die dan weer wel maar geen hipshot. Daar zou ik voor een Deluxe Fulcrum Trem moeten gaan (lijkt op een Diego maar is het niet?). En 2X shipping en invoerrechten betalen is ook wat bar (of worden invoerrechten per % op waarde berekend?)...

steed
22 maart 2007, 13:49
Linkje naar de Deluxe Fulcrum trem:

http://www.wdmusic.com/deluxe_fulcrum_tremolo_gold_24807_prd1.htm

Hendriks
22 maart 2007, 14:41
Een standaard Fender slagplaat past niet ,de hals heeft 22 frets en loopt dus door over de body , ik heb net een andere slagplaat op mijn lite ash gezet , heb de oude en de nieuwe op elkaar geplakt met tape en toen met de dremel het overtollige plastic weggeschuurd , werkt perfect .

steed
22 maart 2007, 15:55
Een standaard Fender slagplaat past niet ,de hals heeft 22 frets en loopt dus door over de body , ik heb net een andere slagplaat op mijn lite ash gezet , heb de oude en de nieuwe op elkaar geplakt met tape en toen met de dremel het overtollige plastic weggeschuurd , werkt perfect .

Yep, heb ik ook moeten doen. Wel een beetje raar want de slagplaat kwam van m'n strat plus en die heeft ook 22 frets...

Heb je de hardware laten zitten?

Hendriks
22 maart 2007, 16:20
Alleen de slagplaat en straplocks vervangen, volgens mij is de hardware nog niet zo slecht , ik gebruik de tremelo ook niet en hij ontstemt ook niet snel, maar mischien heb ik dan geluk gehad. Viel mij trouwens op dat de body een SSS frezing heeft dit ten opzichte van de meeste ,mex,Highways en japanners die allemaal een badkuip hebben. Ik vind de lite ash ook beter dan die andere , maar ja "made in Korea" is voor veel mensen een obstakel.

steed
22 maart 2007, 21:48
Ik heb ook niet echt klagen over de hardware hoor, of het zou de "wobble" in de tremolo moeten zijn. Ik wil gewoon per sé locking tuners omdat die veel praktischer zijn op een concertgitaar. En waarom dan ook niet ineens een "haut-de-gamme" tremolo steken. Zo wordt die lite ash mijn #1, Koreaan of niet.

Ook ik stond er nogal sceptisch tegenover toen de verkoper me voorstelde 'm eens te proberen nadat ik een paar Amerikaantjes had gehoord ('k vond 'm wel onmiddellijk heel mooi). De klank overtuigde direct véél meer dan de American Standards dus de keuze was snel gemaakt.

De doorverkoopwaarde is dan wel nul (zeker bij mij, heb een flinke laag van de lak afgehaald (en klínken!) en de gebruikssporen zijn ondertussen ook niet min) maar deze blonde gaat bij mij niet meer buiten!

Hendriks
22 maart 2007, 22:17
En daar gaat het uiteindelijk om : hoe klinkt en speelt hij.

steed
23 maart 2007, 00:14
En daar gaat het uiteindelijk om : hoe klinkt en speelt hij.

Precies...
En hoe ziet hij eruit natuurlijk... :D

steed
9 mei 2007, 19:33
Ondertussen is alles gemonteerd en uitvoerig getest. De Sperzels zijn idd fantastisch; mooi, degelijk en praktisch (met dank aan Fred voor het puike advies).
De klank van de gitaar is nu een pak helderder en dat was even schrikken maar met het "hoog" op de meeste presets wat teruggedraaid is alles terug ok, mét meer definitie.
Bij de tremolo heb ik één bedenking: de hendel heeft naar mijn smaak een té scherpe hoek waardoor hij zelfs bij gematigd gebruik vlak boven de snaren komt te zitten. Ik probeer "rond" het probleem te spelen maar da's eigenlijk jammer en zo niet mogen hoeven bij een dergelijke trem.

Vandaar de vraag: kan je ongestraft een (gold plated) trem hendel verplooien, al dan niet door het zaakje een beetje -of flink- op te warmen? Of springt de coating er dan vanaf?

fred dons
9 mei 2007, 20:17
ik denk dat je het meeste kans maakt met buigen zonder verwarmen, hij hoeft vaak ook maar een mm of wat te verbuigen om al weer prettig te spelen. ik zou hem ergens klem in zetten (werkbank of gewoon een 6-8 mm gat dat je in een stuk hout hebt geboord) en dan voorzichtig buigen

steed
11 mei 2007, 18:42
Dat van dat gaatje boren had ik zelf nog niet aan gedacht ! Thanx again, Fred ! Zo vermijd je ook event. schade door een te hard aangedraaide bankschroef...