PDA

View Full Version : Hoe doet ie 't!



drap
14 maart 2007, 20:55
Mensen, ik heb een vraagje naar aanleiding van een dvd die ik nu aan het kijken ben, namelijk die van 'Pearl Jam - Live at the Garden'. Er staat ook een nummer op genaamd 'You Are' (vreselijk tof nummer, maar dat terzijde). In dit nummer gebruikt de slaggitarist een voor mij vreemdsoortig effect. Het klinkt wat naar een soort delay, maar veel schokkeriger. Voor de duidelijkheid, ik heb ff een clipje opgezocht op joetjoep:

http://www.youtube.com/watch?v=dnUTeZ174kY

Wat van effect is dit nou? Is dit nou een soort delay en dan met veel mutewerk ofzo? Je zou toch zeggen dat ook de afgekapte tonen dan doorklinken, tenminste, zo werkt het wel met mijn delay. Weet iemand antwoord op m'n al wat langer brandende vraag?

Harry
14 maart 2007, 21:04
is dat niet gewoon een tremolo?

AutoStatic
14 maart 2007, 21:06
Klinkt als een tremolo met misschien een octaver?

drap
14 maart 2007, 21:07
Geen idee, daarom vraag ik het ook :D

Het is inderdaad nog niet eens zo'n hele rare gedachte, een hele trage tremolo ofzo.

Dirk_Hendrik
14 maart 2007, 21:18
Als ik even kijk naar 1 van de eerste frames waar je een gitaar ziet ben ik geneigd te gaan voor een single delay (1 repeat dus) en een ritmisch uitgedokterd aanslagpatroon

maar da's een hele wild guess...

Lennert
14 maart 2007, 21:24
Als ik even kijk naar 1 van de eerste frames waar je een gitaar ziet ben ik geneigd te gaan voor een single delay (1 repeat dus) en een ritmisch uitgedokterd aanslagpatroon

maar da's een hele wild guess...

Dat idee krijg ik ook inderdaad, als je goed luisterd klinkt het ook niet alsof er 1 keer wordt aangeslagen waarop dan een aantal repeats door een effect volgen maar idd meer alsof er vaker dan 1 keer wordt aangeslagen steeds.

drap
14 maart 2007, 21:33
Als ik even kijk naar 1 van de eerste frames waar je een gitaar ziet ben ik geneigd te gaan voor een single delay (1 repeat dus) en een ritmisch uitgedokterd aanslagpatroon

maar da's een hele wild guess...

Dat is inderdaad ook nog een heel aannemelijk idee, alleen ik vind het niet zo overeenkomen met z'n slag als ik het nummer nog eens zo bekijk op die dvd. Als ik het goed zie en tel dan is de 'delay' niet helemaal evenredig. Hoewel hij ook weer hammer-ons gebruikt, dus ook dat is dan weer moeilijker om te zien. De tweede 'echte' noot is in ieder geval een hammer-on, verder kan ik het niet goed genoeg zien. maar je idee vind ik opzich helemaal nog niet zo raar en je zou ook maar zo eens gelijk kunnen hebben.

intGod
14 maart 2007, 21:40
Square Thang ... Tenminste zo heet de patch op mijn effectenbak. Het is een soort van gate die op gezette tijden 100% open en 100% dicht gaat. Ik ben alleen de naam van dat effect kwijt :(

drap
14 maart 2007, 21:46
Ik heb eens ff gezocht middels onze grote vriend Google en daar vond ik bij de term 'Square' in ieder geval een tremolo effect. 'Square thang' is zo niet al één begrip te vinden.

Iemand een EHX Dr. Q ruilen tegen een tremolopedaal met een 'Square' effect erin? :D

Michael AE
14 maart 2007, 21:51
Misschien een ZVex Seek Trem? Heb even geen audio, dus ik kan niet luisteren...

Einzeln
14 maart 2007, 21:56
Gewoon een stutter tremolo

intervine divention
14 maart 2007, 22:19
die square thang staat op de pod XT volgens mij, is idd een stutter trem.

drap
14 maart 2007, 22:52
Gewoon een stutter tremolo

Met zekerheid? Want ik vind het geluid wel zo tof dat ik er best een nieuw pedaal voor wil aanschaffen, of er een zooi pedalen voor weg wil doen.

Een Pod XT gaat het in ieder geval met zekerheid niet worden :D Ik heb toch nog steeds de voorkeur naar analoge pedalen. Uitzonderingen daargelaten, want toch drie van m'n pedalen zijn digitaal. Maar in ieder geval niks met patches ofzo.

Marshallover
14 maart 2007, 23:08
Ik heb een vergelijkbaar effect in een multibak gehad en klonk precies hetzelfde. 1 keer aanslaan en de volgende effecten maakten het af:

Textremelo met speed op 3.7

Echoplus op 405 ms en vol gebruik van de echo
Feedback op 0

Wat je er vervolgens voor hangt aan overdrive maakt niet uit... het klinkt erg vet!

B_2_the_a
14 maart 2007, 23:16
lijkt me erg tremelo achtig :)

drap
14 maart 2007, 23:33
Multibakken is voor mij een absolute no go :stop: Veel te veel opties en patches en weet ik het wat. Ik moet met één trap op een pedaal m'n geluid hebben. Ik zal me dus maar eens gaan verdiepen in tremelo pedalen. Iemand suggesties voor een fijn tremelo pedaal die de trick doet zoals in dat nummer van Pearl Jam?

Mag een vraag naar ruilen hier ook, of valt dat ook onder spam? Ik sta in ieder geval open voor een leuke ruil. Ik heb nog wel wat pedaaltjes in de aanbieding.

Marshallover
14 maart 2007, 23:56
Multibakken is voor mij een absolute no go :stop: Veel te veel opties en patches en weet ik het wat. Ik moet met één trap op een pedaal m'n geluid hebben. Ik zal me dus maar eens gaan verdiepen in tremelo pedalen. Iemand suggesties voor een fijn tremelo pedaal die de trick doet zoals in dat nummer van Pearl Jam?

Mag een vraag naar ruilen hier ook, of valt dat ook onder spam? Ik sta in ieder geval open voor een leuke ruil. Ik heb nog wel wat pedaaltjes in de aanbieding.

Ik zeg ook niet dat je een multibak moet kopen maar ik geef alleen voorbeeld hoe het zou kunnen. Als je volgens mij een tremelo in combinatie met een echo op die instellingen zet ben je er.

drap
15 maart 2007, 00:02
Ik zeg ook niet dat je een multibak moet kopen maar ik geef alleen voorbeeld hoe het zou kunnen. Als je volgens mij een tremelo in combinatie met een echo op die instellingen zet ben je er.

En ik zei op mijn beurt ook niet dat jij dat zei :) Ik bedoelde het eigenlijk meer in de zin van alle suggesties zijn welkom, maar een multi geval is uitgesloten.

hoofd
15 maart 2007, 00:15
Ik heb een tremolo pedaal met square wave optie.. Deze:

http://www.dirk-hendrik.com/images/optotrem1.jpg

Mag jij raden wie 'm gemaakt heeft! ;)

Ik zal morgen 's kijken of ik er een geluid als uit de clip mee kan krijgen..

drap
15 maart 2007, 00:18
Ik heb een tremolo pedaal met square wave optie.. Deze:

http://www.dirk-hendrik.com/images/optotrem1.jpg

Mag jij raden wie 'm gemaakt heeft! ;)

Ik zal morgen 's kijken of ik er een geluid als uit de clip mee kan krijgen..

Jij staat vast wel open voor een ruil (zie onderschrift), ofniedan! :)

drap
18 maart 2007, 01:22
Er zijn hier toch ook Carl Martin Surf Trem bezitters? Zijn die dingen ook in staat enigszins in de buurt te komen van dat square wave geluid? Goedkoop zijn ze ieder geval wel.

rjong999
18 maart 2007, 02:03
Het effect is een zgn. sample-and-hold effect, dat daarna door een sequencer gejaagd wordt. Leuk gedaan, ik ben er zelf ook mee aan het klooien. Met zang klink het ook erg leuk, vooral met van die korte samples.

drap
18 maart 2007, 02:17
Het effect is een zgn. sample-and-hold effect, dat daarna door een sequencer gejaagd wordt. Leuk gedaan, ik ben er zelf ook mee aan het klooien. Met zang klink het ook erg leuk, vooral met van die korte samples.

Maar dan gaat het niet lukken met enkel een tremelo pedaal? En zo niet, heb je ook suggesties waar ik naar moet kijken? Wat merken enzo? Ik ben namelijk best een leek op het gebied van pedalen.

Einzeln
18 maart 2007, 09:38
Maar dan gaat het niet lukken met enkel een tremelo pedaal? En zo niet, heb je ook suggesties waar ik naar moet kijken? Wat merken enzo? Ik ben namelijk best een leek op het gebied van pedalen.

Nogmaals het is een tremolo

Sep.
18 maart 2007, 10:13
ik wil mij niet moeien...
is ergens een nummer van Rage against tthe machine waar soortgelijk effect in komt...
Lijkt verdacht hard op tremelo en autowah...
Maar ik denk dat ik uit mijn moog ringmodulator ook wel zo iets kan toveren
het blijft een fijn nummer. Is de DVD een aanschaf waard?



iemand interesse in schaller fuzz/ colorsound tremelo/boss ODD1????

the feable
18 maart 2007, 12:20
Heej mensen! Hoe ze het live doen weet ik niet! Maar... Op de plaat hebben ze de hele gitaarpartij door een drumcomputer gehaald, ik weet niet of ze dat live ook doen..

Maar met een goede tremelo kom je natuurlijk een heel eind...
Ontzettend gaaf! Meesterlijk vet nummer sowieso, en geniale band natuurlijk ;)

Mitch
18 maart 2007, 15:17
Boss heeft in de GS10 en GT8 de slicer zitten, beetje een meer geprocessede tremolo, daar kun je precies dit effect mee krijgen. Tijdje terug daar een leuke jam mee gedaan, was ontzettend leuk.
Maar ja, als je niet aan de multi wil (begrijpelijk) dan is het een kwestie van blokgolf tremolo, juiste tempo instellen en erg goed getimed aanslaan....
Lichte fuzz en/of een compressor ervoor om het wat vlakker te krijgen.

drap
18 maart 2007, 23:45
Bedankt voor de reacties alvast. Maar dan kom ik terug op een eerdere vraag. Die Carl Martin Surf Trem, zou dat pedaal het kunnen als je de sensitivity knop helemaal opendraait? Het prijsje is zeer aantrekkelijk in ieder geval.

@Rep.: De dvd is zeker weten een aanschaf waard :)

drap
23 maart 2007, 22:36
De Nobels TR-X Tremolo Effect Vintage, is dat wat? Iemand ervaring mee?

Luke-wannabe
29 augustus 2007, 12:32
Bump!!
Ik gok dat dit zo werkt: Een Tremolo die heel erg gevoelig in gesteld staat. En dan een Delay met 2 of 3 repeats met de level op 100%.

David1223
29 augustus 2007, 13:05
You Are (Pearl Jam song)
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
"You Are"

Song by Pearl Jam
from the album Riot Act
Released November 12, 2002
Recorded February 2002 – May 2002 at Studio X and Space Studio, Seattle, Washington
Genre Alternative rock
Length 4:30
Label Epic
Writer(s) Matt Cameron, Eddie Vedder
Producer(s) Adam Kasper, Pearl Jam
Riot Act track listing
"Thumbing My Way"
(Track 7) "You Are"
(Track 8) "Get Right"
(Track 9)
"You Are" is a song by the rock group Pearl Jam off of their 2002 album, Riot Act. It features music written by drummer Matt Cameron with lyrics co-written by Cameron and lead singer Eddie Vedder. Cameron plays rhythm guitar on the studio version.

Cameron created the song's music by feeding his guitar through a drum machine.[1] As a result the song features a reverb-soaked guitar sound and a swaggering beat. Cameron and bassist Jeff Ament both compared the song to The Smiths' "How Soon Is Now?".[2]

According to the liner notes for Lost Dogs, the song's original title was "Undone". When the song's title was changed to "You Are" Vedder borrowed the original title for the song "Undone".

The song was an album track pick at All Music Guide, along with "Save You" and "Love Boat Captain".[3]

When "You Are" is performed live it is typically accompanied by a light show. One such performance can be evidenced on the DVD Live at the Garden. A performance of the song is also included on the DVD Live at the Showbox.

Fondant
29 augustus 2007, 13:38
Het antwoord heren;
dit is een arpeggiater functie van een pedaal van Roger Linn Design.
Bekend als de "AdrenaLinn".

Deze arpeggiofunctie werkt met een drumsequens die je ook kunt afzetten.
Intussen zijn er reeds drie versies op de markt, en ze zijn niet echt goedkoop.

http://www.rogerlinndesign.com

Een andere gitaarheld die met dit pedaal een bekend nummer maakte is John Mayer. Hij gebruikte een dergelijke arpeggiofunctie op het nummer "Bigger than my Body".

Live: http://www.youtube.com/watch?v=eBd7d-nsN2s
Clip: http://www.youtube.com/watch?v=ud_DW73ybFA

drap
29 augustus 2007, 15:19
Ik was er wel al achter dat het niet alleen met een tremolo pedaal lukt. Maakt niet uit, het tremolo pedaal is één van de betere aanschaffen die ik heb gedaan het afgelopen jaar :) Toch nog bedankt voor de antwoorden, al is het wat laat :D

Luke-wannabe
29 augustus 2007, 23:35
Het antwoord heren;
dit is een arpeggiater functie van een pedaal van Roger Linn Design.
Bekend als de "AdrenaLinn".

Deze arpeggiofunctie werkt met een drumsequens die je ook kunt afzetten.
Intussen zijn er reeds drie versies op de markt, en ze zijn niet echt goedkoop.

http://www.rogerlinndesign.com

Een andere gitaarheld die met dit pedaal een bekend nummer maakte is John Mayer. Hij gebruikte een dergelijke arpeggiofunctie op het nummer "Bigger than my Body".

Live: http://www.youtube.com/watch?v=eBd7d-nsN2s
Clip: http://www.youtube.com/watch?v=ud_DW73ybFA
Wow! Klinkt te gek! Sjonnie M is zo goed!