PDA

View Full Version : RG Floyd rose probleem *zucht*



Madcow
14 maart 2007, 20:41
Naja ibanez is net gefixt.
hij had gezegt: ik heb hem gestemt tussen eb en E in omdat de snaren net nieuwe zijn.
ik draaien naar eb.
en nu krijg ik de snaren niet gestemt, tering

Help help

armageddon
14 maart 2007, 21:17
Nja, Floyd tunen kost wat tijd dus ik weet niet wat er fout gaat.
Wat gebeurt er waardoor het fout gaat volgens jou?

Madcow
14 maart 2007, 21:33
Ik stem met de fine tune de eerste 3 snaren en als ik dan weer de E sjek is die weer oervals

Noid
14 maart 2007, 21:44
Yep, is inherent aan Floyd Rose principe: je hebt een zwevende tremolo, wat betekent dat de tremolo op z'n plaats wordt gehouden door trekkracht van de snaren en de tegengestelde trekkracht van de tremolo veren. Omdat je nu hoger gaat stemmen wordt de trekkracht van de snaren groter dan de tegengestelde trekkracht van de tremolo veren. Daardoor kantelt de hele tremolo wat naar voren en daardoor wordt de spanning op de net gestemde snaar weer wat lager ... gevolg: vals. Je zult hem dus eerst globaal goed moeten stemmen en dan het fijnstemmen een aantal keer moeten herhalen, want het verschil wordt wel steeds kleiner.

Als je nog maar net een gitaar met Floyd hebt kun je goed gek worden van 't systeem. Maar door het vaker te doen krijg je wel door hoe 't werkt en wordt je er steeds handiger in en dan stelt het ook niet veel meer voor. Dan heb je 'm met nieuwe snaren in een paar minuten op stemming.

Madcow
14 maart 2007, 22:02
OK dus eigenlijk dit: Ik haal de achterkap eraf. Ik draai de schroeven meer naar binnen/buiten. weer stemmen? Moet dit allemaal gebeuren als de lockingnut vast of los staat?

Martien
14 maart 2007, 22:18
naja kan maar dan alleen als je er andere snaren op hebt gegooit als wat je ervoor had,

zoniet
gewoon rustig en stap voor stap stemmen, merk je dat je brug teveel naar voor komt of naar achter duikt, weer een stapje terug doen.
Als hij hiervoor goed stond met dezelfde dikte snaren en zonder andere gekke-geit zou ik het gewoon proberen zoals het stond, maar de fine tuning pas op het einde gebruiken

Madcow
14 maart 2007, 22:23
Maar ik kan het niet globaal stemmen omdat elke keer als ik aan eentje draai dan gaat die ergens anders weer losser

Nickname
14 maart 2007, 22:31
Maar ik kan het niet globaal stemmen omdat elke keer als ik aan eentje draai dan gaat die ergens anders weer losser

Kerel.. voordat je verder gaat en je het jezelf nog veel moeilijker gaat, kan ik je als tip geven om eerst eens het princiepe achter het FR systeem te kennen. Een hele goede site daarvoor is ibanezrules.com (http://www.ibanezrules.com)

Kijk er maar eens op :satisfie:

Madcow
15 maart 2007, 14:59
uhm ik kom er gewoon niet uit, ik wil me gitaar stemmen, en het lukt niet, ik snap het hele vering gebeuren, maar wat kan ik er dan tegen doen? Hoe kan ik stemmen? ook graag in het nederlands want wat Flat en sharp betekend weet ik ook niet
Maja toch bedankt voor die link

Noid
15 maart 2007, 19:46
Niks aan de hand:

Ten 1e: nee niet die plaat aan de achterkant er af halen en aan die veren zitten.

Ten 2e: gewoon doorgaan met stemmen. Eerst de lage E, dan de A etc tot aan de hoge E. Tussendoor niet checken of die lage E nog wel zuiver is, want dat is hij nu toch nog niet. Als je alle 6 de snaren hebt gehad gewoon weer bij de 1e beginnen met stemmen etc. Na een paar keer dat achter elkaar gedaan te hebben, zul je merken dat je steeds minder hoeft te draaien aan het stemmechaniek om de betreffende snaar weer op stemming te krijgen. Daarom dus nog een aantal keer het hele rondje van al de 6 snaren stemmen herhalen. Als de boel redelijk stabiel is na zo'n stemrondje draai je de lockingnut aan en stemt dan de snaren nog een keer met de fijnstemmers.

Ten 3e: als je er toch niet uitkomt, is er nog niks aan de hand, ga dan gewoon even terug naar die kerel die je gitaar heeft afgesteld, en vraag hem om het je even uit te leggen/voor te doen.

Succes.

Martien
15 maart 2007, 22:46
Wat kan, is dat als je doet wat 'noid' zegt, is dat je brug cq tremelo helemaal naar je body trekt als je er te weinig veren achter hebt, maar int principe is het niet nodig, probeer anders eens om alles achter elkaar een slag op te winden, en dan neit persee op je stemming letten,

wat ik vroeger deed toen ik veel tijd had, was snaren losser halen, blokje hout onder je floyd zetten, zoals je je brug wilt hebben qua hoogte, en dan langzaam stemmen, tot je blokje vrij komt, je begint dan al met stemmen als je snaren slap hangen en zo lopen ze langzaam samen op.

Madcow
16 maart 2007, 14:56
Jow.

het is mij gelukt om het geknak in de headstock te stoppen(imbus aandraaien achter in de headstock -_-) Maar nu ik heb gestemt heb staat de floyd teveel naar achter, welke kant moet ik de schroef draaien om hem meer naar voren te halen?


Sammy

Noid
16 maart 2007, 15:05
welke kant moet ik de schroef draaien om hem meer naar voren te halen?
Sammy

Welke schroef?

Madcow
16 maart 2007, 15:19
Van de klem. die aan de achterkant zit. enig tips over het stemmen?