PDA

View Full Version : Verschil tussen Alnico II, III, V en IV



Yamhammer_71
14 maart 2007, 20:29
Wat is het eigenlijk het verschil tussen de verschillende Alnico's?

Ik zou graag wat meer willen weten over de verschillende eigenschappen en geluid wat ze over het algemeen voortbrengen.

____________
Pick the Blues :speed:

The Underdog
14 maart 2007, 20:39
Google is je vriend. :)

Chris Winsemius
14 maart 2007, 22:11
Hoe hoger het nummer hoe sterker de magneet. In het algemeen hebben lagere nummers iets meer warmte en (bij single coils) ook minder sustain-beperkende string-pull.

Daarnaast is de ene A# de andere A# niet....

Kortom: eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen...

Agent_Smith
14 maart 2007, 22:50
En hoe verhouden Alnico magneten qua klank zich tot ceramische? Anyone?

The Underdog
14 maart 2007, 22:52
En hoe verhouden Alnico magneten qua klank zich tot ceramische? Anyone?
http://www.seymourduncan.com/support/faqdescr.shtml#magnets

Nogmaals: gebruik google!

Chris Winsemius
14 maart 2007, 22:59
En hoe verhouden Alnico magneten qua klank zich tot ceramische? Anyone?

met dezelfde spoel: meer klinisch, meer hoog

Yamhammer_71
15 maart 2007, 07:57
Hoe hoger het nummer hoe sterker de magneet. In het algemeen hebben lagere nummers iets meer warmte en (bij single coils) ook minder sustain-beperkende string-pull.

Daarnaast is de ene A# de andere A# niet....

Kortom: eigenlijk geen zinnig woord over te zeggen...

Hoi Chris,

Dit wekt al meer duidelijk op. Kan het zijn dat een Alnico IV brug-element minder sustain geeft en een wat dunnere klank dan een Alnico II in de brug?

Functioneert een Alnico II ook als rock-pickup in de brug? Zou het graag willen weten.

piezo
15 maart 2007, 09:44
Chris, de hoogte van het nummer zegt helemaal niets over de sterkte, is alleen een aanduiding voor het type legering, meer niet. V en VIII zijn het sterkst (en anisotropisch = maar in 1 richting goed te magnetiseren). Bepalend voor het effect op het geluid is - behalve natuurlijk de sterkte - vooral het "rendementsverlies" (als gevolg van wervelstromen)

Keramische magneten zijn per eenheid van massa zwakker maar wel veel efficiënter, omdat er geen wervelstromen in optreden, en hebben daarom vooral meer attack (lees: geen compressie effect).

bert k
15 maart 2007, 10:02
gebruik google!
Underdog, dit is een gitaristenforum, met als doel het praten over gitaaronderwerpen. Alleen maar verwijzen naar Google draagt niets bij, en is erg irritant. Als je niets van het onderwerp weet, post dan niets.

Bert K, mod

Agent_Smith
15 maart 2007, 10:20
Thanx Bert!
Wat we gewoon vragen is wat praktische ervaringen met verschillende magneettypen. Natuurlijk verschilt het erg per instrument, maar ik denk dat er wel een soort van vuistregel is vast te stellen.

G.G.
15 maart 2007, 10:24
Keramische magneten zijn per eenheid van massa zwakker maar wel veel efficiënter, omdat er geen wervelstromen in optreden, en hebben daarom vooral meer attack (lees: geen compressie effect).

Hee, nu weet ik waarom ik een bepaald setje keramische geodkope pups die ik hier heb liggen zo lekker vind klinken. Nooit geweten van die attack.

chennie
15 maart 2007, 10:25
Hoi Chris,

Dit wekt al meer duidelijk op. Kan het zijn dat een Alnico IV brug-element minder sustain geeft en een wat dunnere klank dan een Alnico II in de brug?

Functioneert een Alnico II ook als rock-pickup in de brug? Zou het graag willen weten.

Ik weet er niet veel vanaf, maar ik heb een alnico II pro als humbucker van Seymourd Duncan in mn les paul. Het wordt verkocht als "voor dat meer edge over je blues" of "voor de rockers" en "zelfde pick up als slash". Natuurlijk reclame praat, maar je kan er wel mee rocken. Is alleen niet mijn sound, kopen ? :)

Chris Winsemius
15 maart 2007, 11:16
Chris, de hoogte van het nummer zegt helemaal niets over de sterkte, is alleen een aanduiding voor het type legering, meer niet. V en VIII zijn het sterkst (en anisotropisch = maar in 1 richting goed te magnetiseren). Bepalend voor het effect op het geluid is - behalve natuurlijk de sterkte - vooral het "rendementsverlies" (als gevolg van wervelstromen)


Hoi piezo

Maar je meldt dat V en VIII 't sterkst zijn...

Yamhammer_71
15 maart 2007, 11:24
Ik weet er niet veel vanaf, maar ik heb een alnico II pro als humbucker van Seymourd Duncan in mn les paul. Het wordt verkocht als "voor dat meer edge over je blues" of "voor de rockers" en "zelfde pick up als slash". Natuurlijk reclame praat, maar je kan er wel mee rocken. Is alleen niet mijn sound, kopen ? :)

Nein...thanks in ieder geval. Ik denk nog na over een goede brug-pickup, want de Alnico IV klinkt nog te scherp en dun in verhouding tot de hals-pickup. Omdat ik BK pickups heb, wil ik dat karakter met een andere pup in de brug behouden....het liefst houd ik het daarom bij BK en niet bij Duncan.
Ik zoek dus een warme brugpickup met een woody, punchy cleane tone en een zingende sustain om ook rock/hardrock te spelen. Ik hoop dat Alnico II is wat ik zoek....

bert k
15 maart 2007, 11:41
Hoi piezo

Maar je meldt dat V en VIII 't sterkst zijn...

Dan zijn toch VI en VII minder sterk?

Kim Wilson
15 maart 2007, 11:47
Het is dus niet een aanduiding van de sterkte, blijkbaar. Het is niet zo dat II de zwakste is en VIII de sterkste...

kassie
15 maart 2007, 19:27
Ik zoek dus een warme brugpickup met een woody, punchy cleane tone en een zingende sustain om ook rock/hardrock te spelen. Ik hoop dat Alnico II is wat ik zoek....

dan ben je met de alnico 2 pro aan het juiste adres