PDA

View Full Version : Sweeppicking + tapping probleem



Muncky
14 maart 2007, 16:27
Beste mensen,

De laatste 3 weken hou ik mij vrij intensief bezig met het leren van de sweep picking techniek. Het sweep picken op zich gaat al behoorlijk, alleen heb ik een probleem wanneer ik op de e-snaar noten bij wil tappen op de top van de sweep. Ik krijg het maar niet voor elkaar om die "tap-noten" duidelijk te laten klinken. Ik heb meerdere soorten sounds en ook effecten geprobeerd om toch die "tap-noten" duidelijk te laten horen. Heb ik misschien een bepaald soort effect of iets dergelijks nodig waarbij ik meer output krijg bij het tappen? Overschakelen op de hals humbucker heeft ook geen effect. Zelfs gebruik maken van een overdrive helpt niet, wat ik zelf overigens erg vreemd vindt.

Ik bespeel een Godin LG en een Ibanez SA-Series. Ik sluit het geheel aan op een Line6 POD. Instellingen van de POD staan op Rectified met Chorus/Delay effect.

Heeft iemand enig idee?

Gr,
Martijn

Reel Big Fish
14 maart 2007, 17:58
Met tapping bedoel je two hand tapping (dus zeg maar dat je met je strumming hand sommige noten 'aantikt')?

Als dat zo is, zou ik hier ook graag tips voor willen want ik heb hetzelfde probleem!

Danieldg
14 maart 2007, 18:36
Dit is vooral kwestie van oefenen, maar dit zal moeilijker zijn hoe dikker je snaren. Ook een smallere hals wil wel eens helpen + een hoge output humbucker met flink wat distortion / phaser.
Een goede oefening op het tappen is het tapstuk van Eruption van Van Halen. Hot For Teacher ( intro ) van Van Halen en Spanish Fly zijn ook zeer goede stukjes om hierop te oefenen :)

intGod
14 maart 2007, 18:56
Hij heeft het volgens mij over het gecombineerd tappen + sweepen.

Oefening gaat je helpen. Het heeft te maken met twee dingen: je vingers moeten soepel en snel genoeg worden EN je moet kracht ontwikkelen.

Probeer alles zo traag mogelijk en verhoog je snelheid geleidelijk - misschien slechts per week, niet elke dag sneller en zeker niet elke minuut sneller. Dat is de beste manier om te leren. Snelheid is een neveneffect van nauwkeurigheid!

Mitch_mashinguard
14 maart 2007, 22:03
misschien slechts per week, niet elke dag sneller en zeker niet elke minuut sneller Misschien moet ik me daar ook maar aan houden. Ik kan dit alleen langzaam, snel wordt het al gauw niet soepel en strak meer. Ik weet in mijn hoofd hoe het werkt en wat ik precies moet doen, maar mijn klauwen kunnen de nauwkeurigheid op hoge snelheid niet aan. Eén keer in de zoveel dagen een klein beetje sneller lijkt me inderdaad wel effectiever dan elke dag een beetje sneller willen.

intGod
15 maart 2007, 09:58
Eén keer in de zoveel dagen een klein beetje sneller lijkt me inderdaad wel effectiever dan elke dag een beetje sneller willen.

Je merkt na een maand vanzelf dat het allemaal soepeler loopt, sneller gaat etc. Oefenen met een metronoom wil ook helpen om jezelf onder controle te houden. Hou daarbij ook rekening met het feit dat "te traag" niet bestaat. Begin met een tempo wat net iets lager ligt dan de snelheid waarop je het goed kan uitvoeren. En dan elke dag 2 of 3 BPM sneller.

Zoals ik zei: je merkt vanzelf na een maand als je het in een solo gooit tijdens een repetitie dat het plots veel soepeler en "vanzelviger" gaat dan een maand geleden.