PDA

View Full Version : Bassen op een gitaaramp?



BenB
14 maart 2007, 14:36
Ik wou dus wel eens weten of het mogelijk is om een bass a la Squier P-bass special aan te sluiten op een flextone III, gewone gitaarversterker dus...
Reden dat ik dit idee heb ik omdat die amp de fender Bassman kan nabootsen, en dat is oorspronkelijk toch een basversterker? :)

Tx!

vox
14 maart 2007, 14:40
ik denk dat het wel gaat werken maar niet lekker gaat klinken, ik denk dat de frequentie te laag is..

het heeft daar ergens mee te maken..

ik heb ook een bassman op mijn versterker.. en voor de gein heeft onze bassist het eens gedaan maar kwam zuinig schraal geluid vanaf..

BenB
14 maart 2007, 15:01
Hmm dank je voor je reactie!
Dan maar even doorsparen voor een line 6 lowdown, daar lees ik veel goede dingen van en de demo's klinken ook erg goed. :)

happynjitram
14 maart 2007, 17:02
Kan je dan de amp niet opblazen?

Equalizer
14 maart 2007, 17:35
Het versterkergedeelte kan het waarschijnlijk wel aan, maar gitaarspeakers zijn niet op van die lage basfrequenties gebouwd. Uitkijken dus!

Jorisch
14 maart 2007, 19:05
ik heb gehoord dat door de lage frequenties je speakers verder uitslaan dan ze op berekend zijn

gevolg : gescheurde speakers

niet te hard zetten lijkt me :)

ik speel ook bas op een klein gitaar ampje en heb nergens last van maar ik zet um niet hard en ik zou nooit op mn dure fender versterker gaan bassen

gr joris

vox
14 maart 2007, 20:14
maar op een oude bassman (dus geen modulatie) zou het wel kunnen..

misschien een van de eerste.. ik denk dat de nieuwere weer aanpassingen hebben voor de gitaristen.. denk ik hoor..

Henkie spenkie
14 maart 2007, 22:54
Toen ik begon met bassen had ik niet eens geld voor een versterker (kon 't niet betalen van t kleine beetje zakgeld waarvan ik het toen nog moest doen) Heb toen gewoon een verloopstekker gepakt en hem in de microfoon ingang van mijn stereo gestopt (5inch speakertjes ofzow). Eigenlijk werkte dat ook prima (en het was niet eens een dure sereo ofzow). Hij ging alleen niet zo heel hard maar de speaker ging er ook niet stuk aan ofzo. Later ook nog over de gitaarversterker van mijn broertje gespeelt en dat ging ook prima.

Dus mijn conclusie: Geen probleem. Het wil prima. Je zal alleen wel minder mooi geluid hebben denk ik. Voor scheurende speakers zou ik ook niet doods benouwd wezen. Het klopt wel dat je de versterker niet te hard moet zetten (zou er geen repetities met een hardrock band mee spelen), maar volgens mij kan hij ook wel redelijk wat hebben. Bovendien denk ik dat als je het rustig probeert je wel merkt hoever je kan gaan. Die radio speakers begonnen bij een bepaald volume vrij veel te trillen en gaven bij een lage E een geen strak geluid meer (heel lichte korte kraak ofzow). volgens mij is je speaker dan nog niet echt beschadigd ofzow, tenminste dat was bij mijn radio niet, die gaf nog perfect geluid daarna. Ik zou dan alleen wel het geluid meteen weer een stukje zachter zetten en niet meer zo hard.

yhcmarc
15 maart 2007, 08:39
Thuis speel ik bas op mijkn behringer gitaarcombotje en sinds kort heb ik mijn basamp, een ampeg SVT4PRO, in de oefenruimte en op het podium verruild voor mijn ampeg V4 gitaaramp, klinkt veel ruiger en het laag vind ik ook lekkerder. Uiteraard staat er een ampeg 8x10 onder de top ;) Dus ja het kan ...

sickpunk
15 maart 2007, 16:18
bassman is een bass versterker, correct... MAAR hij word grotendeels voor gitaar gebruikt...

en je kan ook bassen op een gitaar VERSTERKER, maar niet op een gitaar SPEAKER... ja kan wel, maar vrij grote kans dat je de boel toch echt sloopt...

Henkie spenkie
15 maart 2007, 18:29
ja kan wel, maar vrij grote kans dat je de boel toch echt sloopt...
Valt echt wel mee.. zolang je hem niet te hard zet, gebeurt er echt niet iets dat schadelijk is voor je speaker... normaal thuisgebruik kan zown ding echt wel tegen hoor

Flint Stone
15 maart 2007, 23:22
Ik wou dus wel eens weten of het mogelijk is om een bass a la Squier P-bass special aan te sluiten op een flextone III, gewone gitaarversterker dus...
Reden dat ik dit idee heb ik omdat die amp de fender Bassman kan nabootsen, en dat is oorspronkelijk toch een basversterker? :)

Tx!
De flextone III ken ik niet. Ik heb basgitaar leren spelen over een gitaarversterkertje (Aria AG35), voor huiskamervolumes is die goed genoeg. Het was alleen geen echt het basgeluid.
Ik heb pas ook twee sets gebast over een Roland JC 160. Die heeft 4 10 inch speakers en kan loeihard en ook heel strak laag. Zo’n ronkende basknor komt er ook wel mooi uit en hij geeft ook wel de illusie van zo’n vette Ampegkast of zo’n hoge Bassman cab. Maar dat heel zware, diepe laag dat je kan voelen, dat je broekspijpen laat wapperen, dat doet ie niet.
Maar voor iedereen op mij begint te schieten; mischien doet een Flextone of een Bassman ri dat weer wel, I dunno. :satisfie:

Kojak
17 maart 2007, 12:00
Een bass-cabinet is in principe dicht, vaak met een baspoort. De speaker wordt dan door de kast 'in bedwang' gehouden. Een open gitaar versterker of cab waarbij je aan de achterkant zo tegen de speaker(s) aan kijkt houdt in ieder geval de speaker(s) niet tegen. Zowiezo zijn gitaarspeakers niet gemaakt voor die lage bass-frequenties en klinken met een basgitaar vaak ook niet zo hard.

Waarschijnlijk wil het dus thuis om te oefenen nog wel maar kijk uit als je in een oefenruimte mee probeert te komen met de rest, je hoort dan ook vast niet of je amp over zijn nek gaat en vervolgens de speakers vernielt.

Kortom: kijk er mee uit en succes

Gear Slut
17 maart 2007, 21:56
Ik wou dus wel eens weten of het mogelijk is om een bass a la Squier P-bass special aan te sluiten op een flextone III, gewone gitaarversterker dus...
Reden dat ik dit idee heb ik omdat die amp de fender Bassman kan nabootsen, en dat is oorspronkelijk toch een basversterker? :)

Tx!Werkt niet.
Hele andere frequentie karakterestieken.
Leuke versterekers hoor, maar draai je volumepot een stukkie dicht en het wordt bagger!

Kojak
18 maart 2007, 13:22
Het nabootsen van een bassman versterker gaat hoogstwaarschijnlijk om het gitaargeluid dat een bassman produceert.

Een bassman wordt immers vooral veel voor gitaar gebruikt.

elerik
9 april 2007, 21:10
Even een vraagje tussen door als het toch over dit onderwerp gaat.

Wie heeft al eens zijn gitaar speakers opgeblazen met een basgitaar?
Denk even aan cabineten en niet aan kleine transistor versterkers.

Ik speel dus al sinds ik ben begonnen ben (4 jaar terug)bijna alleen over G12h 75hz.
En met een Marshall superlead 74'.

Ik heb nog nooit een speaker laten scheuren of kapot gemaakt.
Zelfs al zet ik mijn amp op 10, blaas ik niet een speaker er mee op.
Het enigste wat dan scheurt zijn mijn trommelvliezen.
Het ken ook niet liggen aan mijn amp want die is net voor €400 gerepareed(buizen+pots+elco`s, student)

Ligt dat aan mij of is het puur geluk?

De reden voor mijn vraag is dat ik heel veel mensen hoor zeggen:""Niet bassen over mijn gitaar cab"" terwijl ik maar 2 keer heel mijn leven iemand een gitaar cab heb horen opblazen/scheuren.
Ik wil nu wel eens weten hoe vaak het voorkomt.

FruscianteFan
9 april 2007, 21:24
Ik bas over een klein Voxje, met een 8,5" speaker als ik me niet vergis. Gaat prima, maar ik zet de boel ook nooit hard.

Flint Stone
9 april 2007, 22:31
Wie heeft al eens zijn gitaar speakers opgeblazen met een basgitaar?
Denk even aan cabineten en niet aan kleine transistor versterkers.



M’n Warwick 1 x 15 basscombo (de voorloper van de Sweet) heb ik er doorgedraaid. Die heeft/had een soort loudness-knop voor als je wat zachter speelt. Niet bedoeld om nog een tandje bij te zetten als alles al maximaal openstaat. Overigens hoorde ik niks knallen of scheuren toen hij de geest gaf, gewoon zo’n schetengeluid, fart, fart, fart en na twee minuten doorspelen – wat doe je anders midden in een nummer – doodse stilte.
Verder in mijn jeugdige onschuld ook wel eens een Dynacord Eminence van mijn vader opgeblazen. Of het door de bas kwam weet ik niet, maar er kwam wel rook uit.
Maar een gitaarcabinet nee, dat zou ik nog eens moeten proberen.:seriousf:

Hendrix
9 april 2007, 22:38
Een stukje dat ik vond over Terry 'Geezer' Butler(bassist van Black Sabbath):

Butler recorded the album using 70-watt Laney guitar amp and a Park 4 x 12 cabinet. The cab contained only three speakers, and two of those were badly worn! Butler attributes his distorted bass sound to these clapped-out speakers. With no cash to replace them and only two days to record the album in the studio, there was simply no time to try to get the perfect bass sound, just get on and play. Butler has said he hated the sound on the album at first, but has grown used to it over time.

Ik kan alleen niet opmaken uit deze tekst of de speakers al kapot waren of dat deze opgeblazen zijn door er met een basgitaar over te spelen.