PDA

View Full Version : Belachelijke prijzen bij lokale gitaarboer



Blend
14 maart 2007, 14:15
Bij de lokale gitaarboer, (nouwja, eigenlijk een muziekwinkel, die toevallig een aardige gitaarafdeling heeft) zag ik een Gibson SG Special hangen, daar vroegen ze maar liefst 1200 euro voor!
Bij Feedback hangt diezelfde gitaar voor 800 euro.
Ook voor een aantal andere gitaren vroegen ze (een stuk) meer dan de adviesprijs. Om maar een voorbeeld te noemen: London City Comet: 275 euro (Adviesprijs: 250 euro).
Voor de plectrums betaalde je ook geloof ik iets van 60 cent. Is dat normaal voor de lokale gitaarboeren?

Realeigo
14 maart 2007, 14:20
nee


+10 tekens

intGod
14 maart 2007, 14:28
Hoe lokaal is die boer? Misschien koopt hij alles wel via ebay in ...

Blend
14 maart 2007, 14:30
@intGod:
Geen idee. Het is een flinke winkel, ergens in Sliedrecht. Ik heb wel eens slechtere zaken van binnen gezien...

Kim Wilson
14 maart 2007, 14:34
@intGod:
Geen idee. Het is een flinke winkel, ergens in Sliedrecht. Ik heb wel eens slechtere zaken van binnen gezien...
En hier is je antwoord al. Het is een goeie winkel, die op zichzelf staat. Logisch dat die meer marge moeten draaien dan een grote keten als Feedback. En als het een beetje meezit, geven ze wel ruim korting óf hele goeie service.

marc_o
14 maart 2007, 14:37
Als lokale boer kun je niet zomaar op tegen de Feedback en dergelijke ketens, die kopen aantallen in waar de lokale zaak alleen maar van kan dromen (of niet natuurlijk). Daardoor drukt Feedback haar prijs, niet alleen dat, maar door de grote versceidenheid aan producten hebben ze veel meer kans winst te genereren. Overigens is er wel een limiet aan korting die men mag geven, het is niet zo dat men een nieuwe Les Paul mag verkopen voor zeg maar € 700,-


Als voorbeeld heb je een fijne zaak in Terneuzen, een zaak die alsmaar beter en leuker wordt. Wilde Gibson dealer worden en dat kon ook, maar moest wel een X-aantal gitaren inkopen (met bijbehorend prijskaartje, uiteraard). Hij verkoopt ze voor een zeer schappelijke prijs, maar zag her en der ook aanbiedingen die echt te gortig zijn. Een importeur kan vervolgens actie ondernemen tegen te grote kortingen.

Kortom, een kleine zaak zal vaak iets duurder zijn, maar aan de andere kant heb je meer persoonlijk contact en is de service over het algemeen wat beter en directer.


Wat je kiest, moet de consument zelf maar uitmaken.

Spitfire
14 maart 2007, 15:39
Kortom, een kleine zaak zal vaak iets duurder zijn, maar aan de andere kant heb je meer persoonlijk contact en is de service over het algemeen wat beter en directer.

Wat me trouwens wel opvalt is dat de 'kleine dingen' (snaren, plectra, dat soort dingen) wél goedkoper zijn bij kleine zaakjes.

GuitarMaster
14 maart 2007, 15:41
Ik betaal hier nog steeds 11-12 euro voor een pakje EB snaren bij de lokale gitaarboer.

Kaïn
14 maart 2007, 15:45
Damn! Bij Dirk de Witte in Utrecht betaal je 6 voor een setje EB :o

Spitfire
14 maart 2007, 15:56
EB is hier 7,90, maar ik koop altijd D'addario en die zijn 5 euro

Madcow
14 maart 2007, 16:06
Hier in roermond zijn eb snaren rond de 6(ultra slinky) en not even slinky is 9,50,- dacht ik, en plectrums zijn 1 euro. en verder is het meeste spul daar vrij duur, maja je hebt teminste servise

ventje
14 maart 2007, 16:10
ja, bij ons is de lokale gitaar boer ook zo abnormaal duur, ze verkopen alleen maar kut gitaren van stagg :

en de service is ook nog een bagger!

maar voor een setje EB's of D'addario betaal ik hier wel 7.90!!!

das dus bijna dubbel zoveel als wat ik ervoor betaal bij feedback!

ik ben dus maar zo snel mogelijk naar feedback gegaan om een 10pack D'addarios o.9's te halen

ventje
14 maart 2007, 16:11
1 euro voor een plectrum is belachelijk!

plectrums 50 cent
snaren 5 eu

dat zou het eigelijk moeten zijn!

GunMetalBlue
14 maart 2007, 16:11
EB is hier 7,90, maar ik koop altijd D'addario en die zijn 5 euro

Bij mij zijn die dan weer 9,-

Squier4ever
14 maart 2007, 16:12
ik betaal 9 eu's voor een setje EB0.11 beefy slinky, 60 cent voor een pick.

AART
14 maart 2007, 16:46
Ik ga meestal naar Piët Guitars in arnhem.
8,60 euro voor een pakje EB, 60 cent voor een plectrum.
Voor een lokale gitaarboer prima prijzen en geweldige service.

Blend
14 maart 2007, 18:45
Tja, de service was opzich aardig, ik kwam er eigenlijk alleen om wat spullen voor m'n keyboard te halen, en heb toen even rondgekeken, maar daar ga ik dus nooooit een gitaar kopen, dat weet ik wel :mad:

Swampash
14 maart 2007, 19:11
maar EB speelt fijner. (mijn bescheiden mening)

Nickname
14 maart 2007, 19:37
Als voorbeeld heb je een fijne zaak in Terneuzen

Hele dikke +1!!!!! 8-)

GuitarRik
14 maart 2007, 19:44
Wat kweekt een gitaar boer?:P :hippie:

bert k
14 maart 2007, 23:15
Mahoniehout.

Squier4ever
15 maart 2007, 00:14
je moeder?
of bier?
of goudvissen?
of whiskey?
drumstellen?

............

Flint Stone
15 maart 2007, 13:19
Kortom, een kleine zaak zal vaak iets duurder zijn, maar aan de andere kant heb je meer persoonlijk contact en is de service over het algemeen wat beter en directer.

Een tijdje terug stond hier ook zo’n discussie (kopen met korting), maar toen was het argument juist dat een klein zaakje juist heel goedkoop kon zijn, omdat het minder vaste kosten zou hebben dan een zaak met een groter pand, meer personeel etcetera.

Volgens mij is het maar net de manier waarop een winkelier zijn kosten per produkt wil terugverdienen: kleine winstmarge x veel verkopen of grotere marge x minder verkopen. Er zijn heel veel kleine zaakjes die goedkoop zijn en ook een paar grote die ook goedkoop zijn en ik vind het bij allebei leuk om m’n spullen te kopen. Overigens was Feedback vroeger ook gewoon een klein winkeltje ergens achteraf in een oude woonwijk.

marc_o
15 maart 2007, 13:33
Is ook wat voor te zeggen uiteraard, personeel is erg duur, en inkoop ook, dus het zal een beetje van alles zijn.

Toen Feedback nog in het vorige pand zat, verkochten ze nieuwe USA strats voor 1100 gulden!!, en dat lag echt niet ver van de inkoopprijs vandaan. Feedback doet hiermee uiteraard aan klantenbinding en koopt met meerdere winkels groots in. Het maakt mij verder niet veel uit waar ik iets koop, als ik er een goed gevoel bij heb en ik heb het geld, voila, kan overal zijn...

MonkeyFace
15 maart 2007, 14:31
als ik in Breda kijk (voor mij het dichtste bij) dan zie ik dat er 2 niet al te grote gitaarzaken zijn, die zich eigenlijk vooral richten op de beginner. Het hangt er vol met Stagg en London city, cheapo reeks van BC Rich en Ibanez, hier en daar een Squier. Als je vraagt naar -bijvoorbeeld- Gibson, Fender, Martin, L'Arrivee, PRS, dan word je doorverwezen naar de website of krijg je een prijslijst mee.

Beetje jammer dus..

john5
15 maart 2007, 14:37
Als lokale boer kun je niet zomaar op tegen de Feedback en dergelijke ketens, die kopen aantallen in waar de lokale zaak alleen maar van kan dromen (of niet natuurlijk). Daardoor drukt Feedback haar prijs, niet alleen dat, maar door de grote versceidenheid aan producten hebben ze veel meer kans winst te genereren.

hier klopt helemaal geen kont van...feedback koopt deze spullen in via de importeur, het maakt niets uitof ze nou veel gitaren inkopen of maar 1…de prijs per gitaar blijft hetzelfde. En als de lokale muziekboer bij die zelfde inporteur is aangezloten, kun je de zelfde gitaar bij feedback, voor minstends 2 tientjes minder krijgen…mits je goed onderhandeld. importeurs leveren nooit met korting op een grote hoeveelheid gitaren. feedback, een van de grootste online en ''off-line'' gitaarwinkels vintik persoonlijk nogal erg duur.

Kaboemba
15 maart 2007, 15:30
hier klopt helemaal geen kont van...feedback koopt deze spullen in via de importeur, het maakt niets uitof ze nou veel gitaren inkopen of maar 1…de prijs per gitaar blijft hetzelfde. En als de lokale muziekboer bij die zelfde inporteur is aangezloten, kun je de zelfde gitaar bij feedback, voor minstends 2 tientjes minder krijgen…mits je goed onderhandeld. importeurs leveren nooit met korting op een grote hoeveelheid gitaren. feedback, een van de grootste online en ''off-line'' gitaarwinkels vintik persoonlijk nogal erg duur.

Nou dat lijkt mij toch echt niet, het is heel normaal dat je inkoop per gitaar (of ander item) een stuk lager is bij grote afname. Dat is bij heel veel handel zo dus waarom zou dat hierbij niet zo zijn, hoe kom je aan die wijsheid is mijn vraag dus.

fred dons
15 maart 2007, 15:35
@John 5

Feedback is zelf importeur van een aantal merken dat zij voert (o/a Dean)
daarnaast weet ik dat zij dus wel korting van een groot aantal distribiteurs en importeurs krijgen omdat zij en groot inkopen en ook nog eens op tijd betalen (wat zeldzaam is in deze wereld)

john5
15 maart 2007, 15:52
heb zelf bij een importeur gewerkt we leverden spullen voor H&K studio e.d

maar van korting geen sprake...
en ik weet uit ervaring dat je bij kleinere muziekwinkels je spullen goedkoper kunt krijgen...
ik hel momenteel mee in onze lokale muziekwinkel.

bij feedback staat altijd advieprijs aangegeven en een prijs van feedback...
je moet nooit afgaan op adviesprijzen. en de winkel waar ik werk Levert (welke gitaar dan ook) onder de prijs van feedback...terwijl de adviesprijs hoger ligt. Als je kijkt naar wat het produceren van een gitaar kost, vindt ik dat je er belachelijk veel voor betaald.

marc_o
15 maart 2007, 15:55
heb zelf bij een importeur gewerkt we leverden spullen voor H&K studio e.d

maar van korting geen sprake...
en ik weet uit ervaring dat je bij kleinere muziekwinkels je spullen goedkoper kunt krijgen...

Ik heb 2 kennissen met gitaarwinkels en zij krijgen wel degelijk korting bij grotere bestellingen, dat jullie dat nou niet deden, wil niet zeggen dat dat representatief is voor de gehele sector. heb zelf bij Peavey gewerkt (jaja, in de 80-er jaren) en ook daar was korting bespreekbaar bij grote bestellingen...

Speulert
15 maart 2007, 16:17
hier klopt helemaal geen kont van...feedback koopt deze spullen in via de importeur, het maakt niets uitof ze nou veel gitaren inkopen of maar 1…de prijs per gitaar blijft hetzelfde. En als de lokale muziekboer bij die zelfde inporteur is aangezloten, kun je de zelfde gitaar bij feedback, voor minstends 2 tientjes minder krijgen…mits je goed onderhandeld. importeurs leveren nooit met korting op een grote hoeveelheid gitaren. feedback, een van de grootste online en ''off-line'' gitaarwinkels vintik persoonlijk nogal erg duur.
Hier klopt helemaal geen kont van, de prijs per gitaar blijft helemaal niet het zelfde (mits er in opdracht van de producent geen vaste prijs gehanteerd dient te worden ofzoiets) Begin eens een gesprek in welke muziekwilnkel dan ook hierover.Allemaal zullen ze vertellen over korting bij bulkbestellingen. Tenminste wel de winkels waar ik kom.

Kaboemba
15 maart 2007, 21:15
heb zelf bij een importeur gewerkt we leverden spullen voor H&K studio e.d

maar van korting geen sprake...
en ik weet uit ervaring dat je bij kleinere muziekwinkels je spullen goedkoper kunt krijgen...
ik hel momenteel mee in onze lokale muziekwinkel.

bij feedback staat altijd advieprijs aangegeven en een prijs van feedback...
je moet nooit afgaan op adviesprijzen. en de winkel waar ik werk Levert (welke gitaar dan ook) onder de prijs van feedback...terwijl de adviesprijs hoger ligt. Als je kijkt naar wat het produceren van een gitaar kost, vindt ik dat je er belachelijk veel voor betaald.

Ik heb het idee dat hier iemand niet helemaal objectief is. ELKE importeur geeft korting bij een grote inkoop. Sorry maar wat je zegt gaat er bij mij niet in, zo werkt handel niet.