PDA

View Full Version : Serienummer Gibson lp custom, welk jaartal?



ieme
13 maart 2007, 17:58
Hoi,
ik heb een lp custom met serienummer 127126 welk jaartal komt deze 1973?
alvast bedankt!
ieme

Yamhammer_71
13 maart 2007, 18:05
Hoi,
ik heb een lp custom met serienummer 127126 welk jaartal komt deze 1973?
alvast bedankt!
ieme

Staat er ''Made in USA'' achter op de headstock?
En is het serie-nummer achter erin gegraveerd?
Das belangrijk om te weten.

ieme
13 maart 2007, 18:06
ja en ja........

drap
13 maart 2007, 18:07
Bij Guitar Dater Project komt er 1963 uit, maar dat komt me stug voor.

Dat serienummer, is dat ingedrukt achterop de kop?

edit: Ja dus. Dan zeg ik 1963 :)

Yamhammer_71
13 maart 2007, 18:10
http://216.239.59.104/search?q=cache:CxK1LePs2CkJ:www.guitardaterproject .org/gibson.aspx+Gibson+serial+numbers&hl=nl&ct=clnk&cd=5&gl=nl

Hier kun je zoeken uit welk jaar jouw Les Paul Custom komt.

De 'Vintage panel' eronder moet je ook ff gebruiken...twee dingen aanvinken.
Het lijkt erop dat het een 71'-er is. In ieder geval geen uit 73'...die van jou is ouder.

Dit kreeg ik eruit:
Your guitar was made at the
Kalamazoo or Nashville Plant , USA
approximately in: 1970, 1971 or 1972

Agent_Smith
13 maart 2007, 18:19
Aan de hand van een dergelijk early 70s nummer kun je onmogelijk een bouwjaar afleiden. De nummers zijn behoorlijk random gebruikt (al is een nummer uit de 120xxx reeks zeer vaak een '74er).
Ik neem aan dat de gitaar een 'pancake'-body heeft en een 3-delige mahonie neck? Het best kun je de potmetercodes aflezen (indien origineel). Daan staat dan iets als: 1377340 om maar wat te noemen. '137' staat voor CTS. '73'=jaar en '40'=productieweek. De gitaar kan dus nooit ouder zijn dan de productiedatum van de pots (indien origineel), sterker nog: de gitaar is altijd wat jonger.

Agent_Smith
13 maart 2007, 18:22
Oja, detailfoto's zijn altijd welkom natuurlijk :)

dano
13 maart 2007, 18:23
of hier even rondneuzen: http://www.lespaulforum.com (zowieso erg leuk om rond te neuzen)

BaseSix
14 maart 2007, 00:01
en om 1963 uit te sluiten.... er werden toen geen Les Pauls gemaakt. Alleen SG Les Pauls wat in feite gewoon normale SG's zijn.

Michiel

drap
14 maart 2007, 01:21
en om 1963 uit te sluiten.... er werden toen geen Les Pauls gemaakt. Alleen SG Les Pauls wat in feite gewoon normale SG's zijn.

Michiel

Dat las ik inderdaad ook in een ander topic (jij waarschijnlijk ook :) ). Daarom zei ik ook, het komt me stug voor. Misschien een foutje in het systeem van de site waar ik het van heb, weet ik het. Ik heb echt tot twee keer dezelfde informatie ingevoerd en twee keer kreeg ik hetzelfde. Ik voer 127126 in als serienummer, ik geef 'Les Paul Custom' aan als model, ik vink 'electric solidbody' aan en vink 'impressed into back of headstock' aan bij de vraag waar het serienummer staat en kom op dit uit:

Your guitar was made at the
Kalamazoo Plant, USA
approximately in: 1963

Yamhammer_71
14 maart 2007, 09:30
Dat las ik inderdaad ook in een ander topic (jij waarschijnlijk ook :) ). Daarom zei ik ook, het komt me stug voor. Misschien een foutje in het systeem van de site waar ik het van heb, weet ik het. Ik heb echt tot twee keer dezelfde informatie ingevoerd en twee keer kreeg ik hetzelfde. Ik voer 127126 in als serienummer, ik geef 'Les Paul Custom' aan als model, ik vink 'electric solidbody' aan en vink 'impressed into back of headstock' aan bij de vraag waar het serienummer staat en kom op dit uit:

Your guitar was made at the
Kalamazoo Plant, USA
approximately in: 1963


Das wel opmerkelijk. Dan zou je inderdaad denken dat het om een 63'-er gaat, maar als je i.p.v ''electric solidbody'', ''made in usa headstock'' aanvink (zoals ook het geval was bij zijn Les Paul Custom), dan krijg je de jaren 70', 71' en 72'.

Het lijkt me dan waarschijnlijker dat het om een 71'er gaat; dit getal komt ook weer terug in het serienummer.....vandaar.

Misschien zouden we er een foto van moeten zijn om het zo ook beter te kunnen beoordelen.

ieme
14 maart 2007, 09:32
Das wel opmerkelijk. Dan zou je inderdaad denken dat het om een 63'-er gaat, maar als je i.p.v ''electric solidbody'', ''made in usa headstock'' aanvink (zoals ook het geval was bij zijn Les Paul Custom), dan krijg je de jaren 70', 71' en 72'.

Het lijkt me dan waarschijnlijker dat het om een 71'er gaat; dit getal komt ook weer terug in het serienummer.....vandaar.

Misschien zouden we er een foto van moeten zijn om het zo ook beter te kunnen beoordelen.


waar moet ik fotos van maken?

ieme
14 maart 2007, 09:32
welke details bedoel ik dan...

Yamhammer_71
14 maart 2007, 09:46
waar moet ik fotos van maken?

Van de achterkant van de headstock.
Misschien dat menig gitarist daar uit kan halen of het een 60's of een 70's LP Custom is.
Een foto van de hele gitaar zou natuurlijk ook mooi zijn.
Of het helpt met de beoordeling weet ik niet, maar 60's lijkt me toch net iets anders dan een 70's LP Custom.

Orpheo
14 maart 2007, 10:14
ieme, kan je een foto maken van de achterkant van t headstock? maar eigelijk is het al een beklonken zaak; '63 kan niet, want toen werden geen les pauls gemaakt. dus tis iets uit de jaren 70. rond 1973 dus. jaartje eerder, jaartje later. zo ongeveer.

Yamhammer_71
14 maart 2007, 10:34
ieme, kan je een foto maken van de achterkant van t headstock? maar eigelijk is het al een beklonken zaak; '63 kan niet, want toen werden geen les pauls gemaakt. dus tis iets uit de jaren 70. rond 1973 dus. jaartje eerder, jaartje later. zo ongeveer.

Dat denk ik namelijk ook :)

Agent_Smith
14 maart 2007, 10:38
ieme, kan je een foto maken van de achterkant van t headstock? maar eigelijk is het al een beklonken zaak; '63 kan niet, want toen werden geen les pauls gemaakt. dus tis iets uit de jaren 70. rond 1973 dus. jaartje eerder, jaartje later. zo ongeveer.

Mijn eerste gok zit idd ook rond '73-'74.
De cijfers 71 in het serienummer hebben totaal niets te maken met het bouwjaar.
Check even de volgende dingen:
-body uit 1 stuk of 'pancake' (te zien aan dunne streep aan de zijkant v/d body)
-1-delige neck of 3-delig (exclusief 'wings' van de kop)
-matriaal v/d neck (moet wel mahonie zijn)
-'volute' ('hieltje') bij overgang neck/kop
-waarschijnlijk staat er 'Made in USA' onder het s/n gestanst
-ja en als het kan de potcodes

Orpheo
14 maart 2007, 10:45
Mijn eerste gok zit idd ook rond '73-'74.
De cijfers 71 in het serienummer hebben totaal niets te maken met het bouwjaar.
Check even de volgende dingen:
-body uit 1 stuk of 'pancake' (te zien aan dunne streep aan de zijkant v/d body)
-1-delige neck of 3-delig (exclusief 'wings' van de kop)
-matriaal v/d neck (moet wel mahonie zijn)
-'volute' ('hieltje') bij overgang neck/kop
-waarschijnlijk staat er 'Made in USA' onder het s/n gestanst
-ja en als het kan de potcodes

pancake zegt niks!! mijn '76 custom is NIET pancake, maar mijn andere '76 wel!

Agent_Smith
14 maart 2007, 11:19
pancake zegt niks!! mijn '76 custom is NIET pancake, maar mijn andere '76 wel!

Pancake zegt alles. Bijna alles dan. Je jouwe is dan absoluut een hoge uitzondering (als het echt een '76er is :) ).

ieme
14 maart 2007, 11:22
Check even de volgende dingen:
-body uit 1 stuk of 'pancake' (te zien aan dunne streep aan de zijkant v/d body)

Body is 1 stuk, maar top is wel pancake, zie geen streep aan rand body

-1-delige neck of 3-delig (exclusief 'wings' van de kop)

1 delig voor zover ik kan zien

-matriaal v/d neck (moet wel mahonie zijn)

lak is er een stuk af en lijkt me mahonie

-'volute' ('hieltje') bij overgang neck/kop

ja, heeft daar een hieltje, volgens mij is hij kleiner dan mijn vorige 73er

-waarschijnlijk staat er 'Made in USA' onder het s/n gestanst

Ja klopt zit er in, onder t sn

-ja en als het kan de potcodes

1973

Agent_Smith
14 maart 2007, 12:18
Check even de volgende dingen:
-body uit 1 stuk of 'pancake' (te zien aan dunne streep aan de zijkant v/d body)

Body is 1 stuk, maar top is wel pancake, zie geen streep aan rand body

-1-delige neck of 3-delig (exclusief 'wings' van de kop)

1 delig voor zover ik kan zien

-matriaal v/d neck (moet wel mahonie zijn)

lak is er een stuk af en lijkt me mahonie

-'volute' ('hieltje') bij overgang neck/kop

ja, heeft daar een hieltje, volgens mij is hij kleiner dan mijn vorige 73er

-waarschijnlijk staat er 'Made in USA' onder het s/n gestanst

Ja klopt zit er in, onder t sn

-ja en als het kan de potcodes

1973

Okee, dat is helaas wat tegenstrijdig :(
De potcodes zijn in dit geval het meest bepalend. Aangezien dat '73 is zal de gitaar van '73 of '74 zijn. Later niet, omdat vanaf '75 andere serienummers en de maple halzen kwamen.
'Made in USA' en de volute zijn ongeveer na 1969/70. Het kan eigenlijk niet anders dat hij een pancake body heeft een een 3-piece neck. Als hij zwart is is het soms wat moeilijk te zien. Vaak beter te zien in de cavities en aan de achterkant van de kop.

Waar blijven trouwens die foto's? :D Lekkere LP p0rn is nooit verkeerd!

BLOK182
14 maart 2007, 12:28
Ben voor de gein mijn LP Custom ook eens gaan daten:

Serial: 509061, impressed on back headstock, GEEN made in USA
Pancake-body
Volute
3-delige nek (mahonie)
Naturel-finish

Volgens guitar-dater komtie uit 65-68 OF 74-75, afhankelijk van de opties die ik aanvink:-) Waarschijnlijk ook gewoon begin 70's....

Agent_Smith
14 maart 2007, 12:40
Ben voor de gein mijn LP Custom ook eens gaan daten:

Serial: 509061, impressed on back headstock, GEEN made in USA
Pancake-body
Volute
3-delige nek (mahonie)
Naturel-finish

Volgens guitar-dater komtie uit 65-68 OF 74-75, afhankelijk van de opties die ik aanvink:-) Waarschijnlijk ook gewoon begin 70's....


Hele late 1969 denk ik.

BLOK182
14 maart 2007, 15:14
Thanks voor de info. Heb je misschien een idee hoe ik em precies kan laten daten? Of is dat door de rare gebruiken rond de 70's onmogelijk? Zou dit graag doen i.v.m. verzekering.

BLOK182
14 maart 2007, 15:30
Heb zelf nog ff research gedaan, en kennelijk schijnt het "Made in USA" het verschil te maken tussen 60's en 70's. Ikzelf heb dus geen "Made in USA", en een 6-nummerig getal (509061). Zie ook de foto. Volgens het online bluebook zou het nu toch gaan om een laat-60'er:)

http://img182.imageshack.us/img182/6136/dsc01228ux2.jpg

Agent_Smith
14 maart 2007, 15:47
Heb zelf nog ff research gedaan, en kennelijk schijnt het "Made in USA" het verschil te maken tussen 60's en 70's. Ikzelf heb dus geen "Made in USA", en een 6-nummerig getal (509061). Zie ook de foto. Volgens het online bluebook zou het nu toch gaan om een laat-60'er:)

http://img182.imageshack.us/img182/6136/dsc01228ux2.jpg

Maar is dit een Custom? Of een GT? '68 en '69 Customs zijn namelijk black, and black only :)
Maar als hij origineel is geldt hetzelfde als hoger in deze thread: potcodes lezen.
Maar omdat je een 3-piece neck en pancake body hebt is het heeeeeeel laat '69 op z'n vroegst. Rond die tijd kwam 'Made in USA' weer terug, dus de meeste kans bij jou is laat '69/1970.

BLOK182
14 maart 2007, 16:13
De pots zijn door de jaren heen vervangen, daar kan ik dus niet van op aan. Ik heb nu contact met Gibson, die hebben tegenwoordig een msn-service, je voegt ze toe en hebt instant messaging contact, enorm handig. Ik heb de foto's gestuurd die ze nodig hadden, en er wordt aan gewerkt. Ik hou jullie op de hoogte:p

bass blom
14 maart 2007, 16:22
mijn lpc is ook nog steeds een raadsel

puntje op de i wel of niet zegt ook iets..

meer info ook hier:

http://www.provide.net/~cfh/gibson5.html#lpc

BLOK182
14 maart 2007, 16:32
Na veel overleg met Gibson had die gast niet echt een idee daar...conclusie was "waarschijnlijk in de 70's" :p Probeer nu nog wat andere bronnen aan te boren.

BaseSix
14 maart 2007, 19:56
Om jullie een klein beetje te helpen...

Vanaf eind 1961 tot 1969 verving een nieuw model solidbody gitaar het model dat wij kennen als de Les Paul. Onthoudt echter, dat de Les Paul van origine een soort van signature model was. De Les Paul modellen werden slecht verkocht en dus besloot Gibson een nieuw model te introduceren in 1961. Deze wel de Solidbody Guitar (SG) Les Paul genoemd. De naam Les Paul werd dus opnieuw aan een solidbody gitaar gekoppeld, maar is dus in feite de SG zoals wij die heden ten dage kennen. De relatie tussen Gibson en Les Paul (de persoon/gitarist) verslechterde in de jaren 60' en Les wilde zijn naam niet gekoppeld zien aan dit SG model. Zo verdween de naam Les Paul en bleef alleen SG over. Eind jaren zestig merkte Gibson tot hun grote verbazing dat de vraag naar de oudere Les Paul modellen zo sterk gegroeid waren dat ze in '69 opnieuw in productie werden genomen (alleen de custom en standard Gold Top die toen P90's had). De relatie met Les Paul (opnieuw de gitarist) was verbeterd en de naam werd opnieuw gekoppeld aan het model wat wij dus de Les Paul noemen.

LP's uit '69 en begin jaren '70 hebben meestal pancake bodies (mahonie, esdoorn, mahonie en nogmaals esdoorn) en halzen uit drie delen, maar er zijn er ook gnoeg die een hals uit één stuk hebben en/of de body uit één stuk. Body en nekken uit één stuk zijn zeldzaam, maar ze bestaan zeker. Het terug traceren naar een exact jaartal is vrij lastig met gitaren uit die tijd (al kunnen leden van het LesPaulForm.com je goed helpen) omdat er simpelweg geen standaard is. Er zijn vele verschillen te vinden binnen éénzelfde jaartal.

Maar in ieder geval kan vastgesteld worden dat hij niet uit '61 - '68 kan komen. De Les Paul custom uit die jaren zijn SG's want die heetten toen zo officieel.

Groeten en succes met zoeken,

Michiel

rjong999
25 augustus 2007, 17:54
Het best kun je de potmetercodes aflezen (indien origineel). Daan staat dan iets als: 1377340 om maar wat te noemen. '137' staat voor CTS. '73'=jaar en '40'=productieweek.
How bizar, how bizar. Dat zijn precies de potmetercodes van mijn sg custom (uit '74 of '75, volgens het serienummer)

Agent_Smith
25 augustus 2007, 18:06
How bizar, how bizar. Dat zijn precies de potmetercodes van mijn sg custom (uit '74 of '75, volgens het serienummer)

Okee dan. Nou de potmeters zijn dus 40e week van '73 gemaakt. Geleverd aan Gibson, in een bakje gelegen en gemonteerd. Jouw gitaar zal een hele vroege '74er zijn lijkt mij dan.
Fotootje? :)