PDA

View Full Version : Emg 85,89/60



RedBuell
13 maart 2007, 12:36
Ga binnenkort mijn gitaar (RG770) afbouwen, spuitwerk is eindelijk af.

IK wil er dus een setje EMG's in zetten. Ik had als tip gekregen vaneen gitaarbouwer (de brug in monnickendam) een 89 in de hals en een 60 in de brug.

Na wat tegenslagen (gitaartje spuiten werd iets duurder dan verwacht) wil ik zelf de EMG's in bouwen, de gitaar inelkaar zetten en het laatse deel door een gitaarbouwer laten afbouwen, het gaat dan meer om de Floyd goed afstellen.

Ik heb het gat van de middelste single coil opgevuld en heb de sleuf van de 5 standen switch ook dicht gemaakt. Ik wil 2 humbuckers schakelen met een Les Paul style 3 standen switch. Ik heb 1 vol en 1 tone knop.

Nu komt het probleem, volgens mij moet ik voor een EMG 89 een extra pot (push/pull) hebben en wil het bij alleen vol en tone houden.

Ik begin ook te twiojfelen over die 60 in de brug, mischien wordt dat een beetje te modderig op hi gain. Ik denk nu eerder aan 85 in de brug en 60 in de nek. Wie heeft suggesties....?

O ja nog een paar kleinigheidjes, moet ik een ander output hebben (stereo) zit die erbij of moet ik die apart bestellen?

Ik heb een setje 60/85 gevonden op ebay bij ProMusicTools door kost het setje € 194,- ex verzend kosten van totaal €18,- of kan ik beter hier naar de winkel gaan. http://stores.ebay.nl/ProMusicTools-com_EMG_Humbuckers_W0QQcolZ4QQdirZ1QQfsubZ7907845Q QftidZ2QQtZkm

NielsW
13 maart 2007, 12:42
EMGs zijn altijd goed! Kun je misschien wat meer vertellen over de muziek die je maakt. Dat heeft mijns inziens direct verband met de te kiezen pickups.

Even heel direct. EMG81 = Metal, EMG85 = Clean Rock tot Metal en EMG60 zou ik gebruiken voor Blues/Rock tot Metal.

RedBuell
13 maart 2007, 12:52
Meestal metal maar ook wat minder zware rock moet niet echt een one trick guitar worden hoewel het daar wel meer op gaat lijken natuurlijk nu ik de middelste single weg gehaald heb en er EMG's in zet

. Ik heb een Marshall dsl 401 en heb eens een LTD met een 81 in de brug daarover getest en vond het geluid veeeel te schel en kreeg het niet lekker afgesteld. De 60 in de nek vond ik echt top klinken.

Hoe jij het zo uitlegt zou ik moeten gaan voor 85 in de brug en 60 in de hals.

Gitaro
13 maart 2007, 17:44
Zou ik ook doen (60 in de nek). Maar als het na verloop van tijd toch gaat jeuken wissel je ze gewoon om, dankzij het quickconnect systeem hoef je namelijk niks te solderen.

Yamhammer_71
13 maart 2007, 17:49
Inderdaad een hele goede combinatie!
EMG 60 in de hals, EMG 85 in de brug.

Ik heb een Les Paul gehad met 2 originele EMG 85 elementen en de 85 ''zingt'' echt heerlijk vloeiend in de brugpositie met veel sustain. Absoluut niet schel.
Geen ervaring met EMG 81, maar die staat wel bekender als 'schel'.
Al met al: EMG 60 in de hals, EMG 85 in de brug. Zal je denk ik enorm bevallen.