PDA

View Full Version : epiphone les paul custom



RenéZ
13 maart 2007, 10:03
Is de epiphone les paul custom geen goede gitaar?
Veel mensen zeggen dat je beter een gibson kunt kopen, maar ook veel mensen zeggen dat je dit een les paul is die de kwaliteit van een gibson heeft, voor de prijs van een epiphone.
Weet iemand meer hierover?
alvast bedankt

Dirkdewaard
13 maart 2007, 10:07
(Ik ben het met de eerste groep mensen eens, anders zou gibson geen gitaren meer verkopen :) )

Ik zou de gitaar proberen, kijk hoe goed hij is gemaakt en hoe hij klinkt.
Met een Gibson er naast, you be the judge. :rockon:

LaurentB
13 maart 2007, 10:11
Ja, daar zit echt wel een kwaliteitsverschil in, hoor. Maar ook een héél fors prijsverschil natuurlijk. En gewoon gaan proberen, inderdaad. Dan weet je of je het verschil in kwaliteit het prijsverschil waard vindt.

MesaMaY
13 maart 2007, 10:14
Ik heb de epi custom en ik kan wel verschil merken tussen de standard en de custom. Hij klinkt strakker en minder moddiger. Verschillende getest in de lokale muziek winkel hier, ook met echte gibsons en ik vond het verschil in geluid, het prijsverschil niet echt rechtvaardigen. Ben ook maar een arme student :sssh: Heb dan de custom gepakt, die ik veel lekkerder vond spelen en ook nog goedkoper was.

Oftewel waren de gibson daar nu zo slecht of was deze custom erg goed ik weet het niet. Hoe dan ook altijd op spelen als je er een koopt.

zeppo
13 maart 2007, 10:28
Het is ook vaak een kwestie van *mindere* pickups. Als je een goede Epi hebt, en je gooit er betere pickups in, dan maakt dat ook al een groot verschil. Denk aan de Epi LP Joe Perry, die standaard met Gibson Burstbuckers uitgerust is, maar daardoor ook eenstuk duurder is.

Wabbie
13 maart 2007, 10:53
Kameraad van mij heeft een epi custom, en ik moet zeggen het is een prima gitaar. Speelt heerlijk en klinkt, zelfs met de orginele elementen, prima. Het haalt het natuurlijk niet bij de duurdere gibsons, maars Customs zijn tegenwoordig geloof ik ook echt reteduur dus tja.
Qua bang-for-the-buck kun je er weinig verkeerd aan doen, klinkt en speelt het beter dan een echte gibson, mja dat moet je zelf maar even bepalen want daar zijn de meningen nogal over verdeelt.

Yamhammer_71
13 maart 2007, 10:59
Volgens mij is een Epiphone les Paul Custom gewoon een goede gitaar.
Altijd proberen, ook verschillende uitvoeringen.
Als ik een Epiphone ZOU kopen, zou het in ieder geval een LP Custom zijn...is ook duurder geloof ik.

Nashville6120
13 maart 2007, 11:35
Koop een Epiphone Les Paul Custom en de 'gewone' Gibson Les Paul Standard zet ze naast elkaar op je kamer en kijk eens na een maand op welke je het meeste speelt..

Ok, er zijn goeie Epiphones maar imo zullen ze nooit kunnen tippen aan een Gibson.
Maar zeker zijn geld waard! Als jij vindt dat hij goed speelt zou het gek zijn het te laten.

sebass
13 maart 2007, 12:47
Die epi is een hele goede gitaar. Speelt geweldig. Ik heb er hier ook een staan met enige modificaties. De potmeters gaan op den duur wel kapot, die ben ik nu aan het vervangen (na 7 jaar) en de elementen heb ik ook vervangen wat een enorm verschil maakt. Ik heb nu precies het geluid dat ik zocht. Daarbij verweerd de "gouden" hardware, maar ik vind dat niet lelijk.

Voor het prijsverschil vind ik die Gibson niet veel beter. Maargoed je betaald natuurlijk ook voor een deel voor de naam en de charmes. Bedenk wel dat nieuwe elementen ook al snel zo'n 250 euro kosten.

Al met al een hele goede gitaar en nooit spijt van gehad. Ik zal hem ook nooit weg doen.

Lennert
13 maart 2007, 13:05
Ik heb ook een epi les paul custom. Speel er nu 2 jaar op en ben nog altijd geen gitaar tegengekomen die ik liever had willen hebben.. Hij klinkt en speelt gewoon goed. Heb laatst bij musik-produktiv de vergelijking met de "real-deal" gedaan, een gibbie custom dus, maar die speelde eigenlijk niet per se beter dan m'n epi.. het geluid was wel muzikaler, vooral bij clean, maar ik speel niet clean, ik speel zwaar overstuurd en dat doet m'n epi nog altijd beter. Vond het verschil in geluid en speelgemak dus absoluut de meerprijs niet rechtvaardigen. Doe deze gitaar ook echt niet meer weg.

Yamhammer_71
13 maart 2007, 17:41
Ik heb ook een epi les paul custom. Speel er nu 2 jaar op en ben nog altijd geen gitaar tegengekomen die ik liever had willen hebben.. Hij klinkt en speelt gewoon goed. Heb laatst bij musik-produktiv de vergelijking met de "real-deal" gedaan, een gibbie custom dus, maar die speelde eigenlijk niet per se beter dan m'n epi.. het geluid was wel muzikaler, vooral bij clean, maar ik speel niet clean, ik speel zwaar overstuurd en dat doet m'n epi nog altijd beter. Vond het verschil in geluid en speelgemak dus absoluut de meerprijs niet rechtvaardigen. Doe deze gitaar ook echt niet meer weg.

Daarom...''naam'' zegt niet altijd iets. Het is ook voor een heel groot gedeelte waar je mee tevreden bent en 'wat' je zoekt. De Epi zou dus inderdaad super kunnen zijn voor jouw doeleinden, iemand anders vind het weer 'crap'. Puur meningen, maar absoluut geen slechte gitaar. Een Epi kan juist 'hot' zijn, fantastisch als je er een waanzinnige sound uit kunt halen.

GuitarRocker
13 maart 2007, 20:03
Over smaak valt niet te twisten...

Ikzelf heb heel recent een Epiphone Les Paul ultra gekocht. Ik heb uren en uren doorgebracht bij Piens Musicstore om gitaren uit te testen. PRS, Fender, Gibson, ESP, LTD, Epi...enz ik heb ze allemaal uitgeprobeerd. Maar omwille van mijn voorliefde voor Les Paul bleef ik al snel haken bij Gibson of Epi. Ik heb vanalles getest..Epi custom, Standard, studio en ultra. Ik heb de Standard gibson de custom geprobeerd... Nu als ik de Epi ultra en de Gibson Custom naast elkaar leg moet je al heel goed luisteren om een verschil te horen( let wel, je hoort een verschil!) maar ik vond (opnieuw persoonlijk) de warme klanken van de Epi beter klinken.
Dus heb ik ook deze gekocht. Zééééér vlot bespeelbare hals, de achterzijde van de hals is mat afgewerkt wat de bespeelbaarheid beter maakt.
Wat heb ik wel nog veranderd (en opnieuw dit is louter persoonlijk) dat zijn de pickups. Een Seymour Duncan Jazz in de neck positie en een Jeff Beck in de rug positie. Nu is dit mijn droom gitaar, ze speelt beter dan ze eruitziet en voor amper 800 euro ....

Yamhammer_71
13 maart 2007, 20:20
Over smaak valt niet te twisten...
Dus heb ik ook deze gekocht. Zééééér vlot bespeelbare hals, de achterzijde van de hals is mat afgewerkt wat de bespeelbaarheid beter maakt.
Wat heb ik wel nog veranderd (en opnieuw dit is louter persoonlijk) dat zijn de pickups. Een Seymour Duncan Jazz in de neck positie en een Jeff Beck in de rug positie. Nu is dit mijn droom gitaar, ze speelt beter dan ze eruitziet en voor amper 800 euro ....

Ik heb vandaag toevallig nog een bloedmooie gitaar gezien voor 450 euro...een LTD Les Paul Goldtop achtige gitaar. Damn...die was prachtig, gelijmde hals, ''Duncan Designed'' P90's, hele mooie headstock en goede klank + bespeelbaarheid. Als ik het geld er voor had, had ik hem zonder twijfel gekocht al speel ik momenteel op een Gibbie LP Standard.
Hoe klinken de Duncan Jazz en JB trouwens? Clean en distorted? Goede combi in je LP Standard?

GuitarRocker
14 maart 2007, 10:01
de LTD is inderdaar ook een heel mooie gitaar. Ikzelf heb ook een LTD EC-400 en deze zijn een droom om te bespelen en hebben een schitterende sound.

De pickups in mijn epi klinken fantastisch. Ik heb kan gaan van sprankelend clean tot crispy clean en van een milde overdrive tot scheurende distortion. Zéér goeie pickup combinatie voor "gewone" rock (de versterker doet natuurlijk ook héél veel voor de sound)

rock'n roll

www.re-motion.be

Yamhammer_71
14 maart 2007, 10:05
de LTD is inderdaar ook een heel mooie gitaar. Ikzelf heb ook een LTD EC-400 en deze zijn een droom om te bespelen en hebben een schitterende sound.

De pickups in mijn epi klinken fantastisch. Ik heb kan gaan van sprankelend clean tot crispy clean en van een milde overdrive tot scheurende distortion. Zéér goeie pickup combinatie voor "gewone" rock (de versterker doet natuurlijk ook héél veel voor de sound)

rock'n roll

www.re-motion.be

Oke mooi, dan is de EPI LP wel het geld waard!
Ik heb voorheen niets met LTD gehad, maar als je ze toch eens goed van dichtbij bekijkt en vasthoud dan zijn het prachtige gitaren...speelde inderdaad ook top + goede sound en dat voor 450 euro. Zal binnenkort al wel verkocht zijn :)

RedBuell
8 april 2007, 00:42
Wat van brug zit er op een Epi custom, ik heb wel smoel op een Epi custom ebony, daar wil ik dan een setje EMG 60/85 in zetten. KAn alleen op de Epi site niet vinden wat van brug en welke tuners erop zit.

The_W85
8 april 2007, 01:40
Ik speel zelf over een Epi LP Custom, en wat een vette gitaar is het. Er zal natuurlijk veel verschil met een echte gibson zijn, maar daar heb ik helaas de centjes niet voor :satisfie:

grayfink
8 april 2007, 09:34
Bij de nieuwe Epi's zit er wel degelijk een verschil tussen de standard en custom.
De custom's zijn beter. Die worden volgens mij in Korea gemaakt, de gewone standard's in China. Tenminste, dat heb ik op dit forum meerdere keren gelezen. De custom die ik een tijdje geleden bespeelde was een perfecte gitaar. Deed in afwerking niet onder voor een goede Gibson, de gitaar had een heel lage actie, lekker gepolijste frets, speelde super. Over de elementen van de custom kan ik niets zeggen. Ik heb zelf een Epi standard gehad. Die elementen waren niet al te top in vergelijking met die van een Gibson, waren te modderig en te ongedefinieerd. Was verder een prima gitaar, maar niet zo goed als die custom die ik testte.

glacius
8 april 2007, 11:13
ik heb liever een ''goedkope'' gibson dan een dure epiphone, waarom ? omdat in de ''goedkope'' gibson betere electronics zitten en het gewoon al een beter stukje hout is .. epiphone gitaren worden gemaakt uit meerdere delen, gibson doet dit niet ..

ik geloof dat de epiphone les paul custom tegen de 600 euro zit en je voor 900 euro een gibson les paul studio kunt kopen..
met de gibson les paul studio ben je veeeel beter af dan de epiphone les paul custom..

grayfink
8 april 2007, 11:20
Dan moet je die 900€ wel hebben natuurlijk.

Franc
8 april 2007, 11:49
Er wordt hier ff met 300 euro gesmeten alsof het niets is.
Wel eens uitgerekend hoeveel procent dat van je maandsalaris is?

Volgens mij wordt er aan een duurdere Epi meer aandacht besteed dan aan een goedkope Gibson.
Die Gibson is niet voor niets zo goedkoop. En dat er beter hout voor wordt gebruikt geloof ik ook niet. Die Gibson is niet voor niets zo goedkoop.

The Underdog
8 april 2007, 12:29
Zo'n goedkope Gibson is gewoon goedkoop. Epiphones kosten niet zoveel vooral omdat ze in China of Korea gemaakt worden. Een arbeider krijgt 20 € per maand. Gibsons worden in de VS gemaakt, waar de lonen veel hoger liggen. Daarom wordt er op andere zaken bespaard.

Franc
8 april 2007, 12:34
Precies. Die medewerkers worden niet minder betaald als ze een goedkoper model maken, dus 1x raden waar de besparing wel zit.

Dat gedoe met Gibson is beter omdat het Gibson is zit tussen de oren.
Een Amerikaan bouwt een gitaar niet beter dan een Chinees/Koreaan omdat hij Amerikaan is. Niet eens omdat hij meer betaald krijgt, want dat is relatief tov de levensstandaard. Hij kan hooguit een betere gitaar bouwen omdat hij betere basismaterialen heeft. Dat materiaal kost wat het kost, dus bij een goedkope Gibson moet op materialen en afwerking zijn bespaard.

En is dus niet per definitie een betere investering dan een goedkope Epi (waar ook nog eens 300 euro verschil in aanschafprijs in zit).

FruscianteFan
8 april 2007, 12:43
Ik heb sinds november 2005 een Epiphone Les Paul Custom, en ik heb er nooit spijt van gehad. Voor een paar honderd euro méér had ik een Gibson SG Special Faded kunnen hebben, maar die gitaar beviel me gewoon veel minder. Geluid dat eruit kwam, afwerking, feel, het was allemaal gewoon minder. Ligt voor een groot deel natuurlijk ook aan het model.

en dat prijsverschil is een hoop geld ja, maar ik vind het overdreven om te gaan denken in percentages van je maandsalaris. Een goed instrument is namelijk niet iets wat zo kort meegaat. Die Les Paul heeft me bij aanschaf €500 gekost, veel geld. Maar het is dan wel helemaal mijn instrument, en het moet wel heel vreemd lopen wil ik haar ooit wegdoen.

grayfink
8 april 2007, 13:51
http://www.musik-produktiv.de/epiphone-lp-custom-eb.aspx

Zoiets had ik laatst in handen. Een perfect spelende, perfect afgewerkte gitaar.