PDA

View Full Version : Marshall JCM 800 single channel verschillen



Jimwoud
13 maart 2007, 09:43
Hallo,

Hoe verschilt(klank, kwaliteit, enz) het versterker gedeelte van de combo versies 4104 en 4010 van de 2204(2203) headversie?

Wil namelijk een 4010 gaan kopen en eventueel een topje van maken.

En is het mogelijk om er een seriele FX loop in te laten bouwen, om eventueel te gebruiken als poweramp voor een pre-amp?

Tenx Jim

Chris Winsemius
13 maart 2007, 11:53
Hoi Jim


Hoe verschilt(klank, kwaliteit, enz) het versterker gedeelte van de combo versies 4104 en 4010 van de 2204(2203) headversie?

Qua circuit niets, je hebt wel circuitverschillen tussen de horizontal en vertical input modellen (laatst nog 1tje omgebouwd van hor. naar vert.: wat warmer en makkelijker clean te draaien).
Daarnaast heb je verschillen tussen de 50 en 100 Watt versies door andere trafo's, spanningen en filtering.
Daarnaast is er wel 'n fysiek verschil: bij de combo's hangen de buizen naar beneden en bij de tops staan ze rechtop. Zonder voor- en achterpaneel te vervangen en de aanduidingen leesbaar te houden zou je dus het chassis als 'n oude Fender top boven in de kast moeten zetten ipv onder in zoals bij de JCM800s.


En is het mogelijk om er een seriele FX loop in te laten bouwen, om eventueel te gebruiken als poweramp voor een pre-amp?

Dat is allemaal mogelijk.

Jimwoud
13 maart 2007, 12:06
Hoi Chris,

bedankt, dat zijn nog eens antwoorden. Ik weet genoeg. Volgens mij is degene die ik kan krijgen met horizontale inputs.

Maar qua sound lijkt het dus veel op elkaar?

gr Jim

Chris Winsemius
13 maart 2007, 13:02
Hoi Jim

Graag gedaan.
Met hetzelfde cabinet/speakers zal 'n hor. input top hetzelfde klinken als de combo-versie op hetzelfde cabinet.
Je hebt wel toleranties en soms (willekeurige) verschillen in Marshalls, zelfs nog in de jaren 80.

Lang verhaal kort: zelfde amp in 'n andere kast.

frekie
13 maart 2007, 21:12
Ik heb ooit dacht ik een 4010 gehad, single channel 6 knoppen JCM800 50W 1X12 combo. Had ik een V30 in, ging al aardig hard. Heb ik in een oefenruimte eens op een blauwe Marshall 4X12 gehad. Laat ik het zo stellen ik had geen moeite om over de drummer heen te komen 8-)
Ik denk dat die 4010 beter klinkt op een 4X12 dan als combo, als combo was ie erg aggressief met te weinig laag naar mijn smaak. Met een 4X12 erachter ligt dat uiteraard heel anders.