PDA

View Full Version : Waar moet ik naar kijken? (Richwood gitaar)



StringImprovisor
13 maart 2007, 01:16
Hallo iedereen,

Ik heb pas geleden een Richwood Stratocaster gekocht (zwarte logo). Ik heb de zoek functie gebruikt en positieve en negatieve dingen gehoord over deze gitaar.

Ik heb in een eerdere post gelezen dat er bij sommige Richwood gitaren dode frets zijn of kromme hals. Wat ik me dus af vroeg, is hoe je dat precies ziet? Hoe weet ik dat de hals krom is? Of dat er een fret dood is (Tot nu toe blijken alle frets wel goed te klinken).

Ik heb ook gelezen dat het handig is om de gitaar af te stellen. Maar hoe doe ik dat precies? Ik kreeg 2 sleutels bij de gitaar geleverd, waarschijnlijk om hem dus af te stellen? Of heb ik het mis?

Ja zijn misschien domme vragen, maar ik vraag me toch wel een aantal dingen af. Ik vind de gitaar persoonlijk super klinken, vraag me aleen af of ik er nog meer uit kan halen als dat ik nu kan.

Enig advies?

Alvast bedankt :hippie:

drap
13 maart 2007, 01:31
Normaal gesproken is het zo dat je een gratis afstelbeurtje krijgt bij het kopen van een nieuwe gitaar bij een muziekwinkel, dus daar zou ik eerst eens naar vragen.

Als ik het zo lees kan je het sowieso het beter aan een muziekwinkel overlaten. Vooral met dingen als je halspen aanpassen kan je veel kwaad doen aan je gitaar.

DarknessAwaits
13 maart 2007, 01:33
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop natuurlijk, en mooi dat hij je goed bevalt.

Als er een fret 'dood' is dan klinkt de bijbehorende noot niet echt goed, hij kan dan niet vrij trillen en klinkt heel kort en 'doods'. Mocht je geen van deze symptomen herkennen is er dus ook niets aan de hand.

Of de hals krom is kun je makkelijk controleren door de de E-snaar op de eerste fret (mag met capo of linkerhand) in te drukken en op de 17e fret (met ringvinger rechterhand) en vervolgens de afstand van de snaar tot de 7e fret te controleren door op de snaar te tikken. Als het goed is is er net een beetje beweging naar de fret toe mogelijk voordat hij 'm aanraakt, zoniet dan staat de hals te bol en als het een behoorlijke ruimte is dan staat de hals te hol. Een van de twee sleutels is waarschijnlijk voor de halspen, daarmee kan je dit aanpassen.

De andere sleutel zal zijn voor de individuele zadelhoogtes, als je goed kijkt zie je daar kleine imbusboutjes in zitten. Zo kun je de hoogte per snaar verstellen. Maar als het niet nodig is zou ik het voorlopig niet proberen, en wil je het wel gaan doen kun je het beste gewoon nog wat op het forum rondneuzen over hoe en wat. Er staan verschillende sites vermeldt waar een complete set-up voor je gitaar wordt besproken.

STW
13 maart 2007, 01:42
hier wat afstelinfo: http://www.donhofstee.nl/index.html