PDA

View Full Version : Nieuwe cab, of alleen nieuwe speakers?



dePerik
13 maart 2007, 00:15
Al een tijdje wilde ik de 412 cab van mijn Laney halfstack (die ik dus net een week of zes heb) oenmakenof te kijken welke speakers er in zitten.
Vanavond dat dus maar es gedaan, de helft ba de band kon iet dus ik had wat tijd over om lekker te klungelen met m'n geluid.
...En dat vond ik eigenlijk niet zo heel denderend, ondanks dat ik de top helemaal heb laten reviseren... ik nu begreep ik waarom.
vier prachtig zilveren H|H speakers lachten mij toe en het spaanplaat ook.
Vandáár die sinaasappelsound, de kenner weet genoeg.

Kortom: wat te doen? Alleen nieuwe speakers is goedkoper en ik houd de halfstack intact, blijft matching met de top.
Helemaal nieuwe (tweedehands) cab is duurder, als ik de top ooit wil verkopen denk ik dat dat minder goed gaat omdat de cab er niet bij zit. En bovendien moet ik dan weer gaan testen om te kijken wát dan....

Ik kan natuurlijk ook de hele boel verkopen maar ik denk dat er dan gewoon teveel geld bij moet en bovendien ben ik er van overtuigd dat die top een heel goed geluid heeft, alleen dat ik dat nog niet heb mogen horen.
Wat raden jullie aan?

Squier4ever
13 maart 2007, 00:18
ik zou een nieuwe of tweedehandse 4x12 kopen, dat is denk ik waardevaster als het vervangen van je speakers.....
als je die los verkoopt krijg je er vaak veel minder voor terug als wanneer ze ingebouwd zitten.

welke muziek speel je?
en is het een nieuwe of een vintage laney top.

dePerik
13 maart 2007, 00:27
Rock, stevig, prog/alternative met een licht metal inslagje edoch met zo goed 70s symphonisch.
Die Laney is in 1990 gebouwd, volledige buizenbak.
Als ik al een neiuwe cab koop wil i ker graag V30's in hebben, die vind ik tof klinken.

Toaster
13 maart 2007, 10:34
Ik zou voor nieuwe speakers gaan. Het is belangrijk dat je weet welke speaker wat doet. Een speaker doet net zo veel als de top zelf.

Ik zou gaan voor celestion greenbacks. Eventueel Rola's uit de jaren 70. De ri's heb ik één keer gehoord. Kon daar niet direct mijn vinger opleggen wat anders was. Maar de oudjes zijn echt magistraal.

Mochten de speakers niet bevallen kun je altijd andere speakers halen.

Als je uiteindelijk weet wat je speakers doen kan je altijd nog eens onderzoeken welke kast je nou lekker vindt. Dat laatste lijkt mij moeilijker als de speakers zelf.

Jimwoud
13 maart 2007, 10:38
Ik zou voor nieuwe speakers gaan.

Ik zou lekker een nieuwe 4x12 kopen, een klote kast(spaanplaat) met goede speakers klinkt toch minder dan een goede kast met goede speakers dunkt mij.

Toaster
13 maart 2007, 10:46
ik zie het zoeken naar geluid meer als hobby. Dus ik hoef niet vandaag of morgen mijn geluid te vinden.

Het zoeken naar de juiste speaker is best leuk, en mag van mij best lang duren.

Maar TS is denk ik hoe dan ook geholpen met een greenbacks. Je kan eens naar Jukebox in Boekel rijden. Die heeft wel een aantal zelfde kasten staan met verschillende speakers.

Squier4ever
13 maart 2007, 10:49
maar niet alleen de speakers maken de klank van een kast.
je kunt wel dure speakers gaan kopen maar in een, zoals de TS al aangaf spaanplaat kast, gaat dat nooit zo lekker klinken als in een fatsoenlijke multiplex kast!

verder +1 voor de GB's

Kim Wilson
13 maart 2007, 10:51
Een spaanplaat cab zal nooit goed klinken, al hang je de beste speakers in de wereld erin.

Als je het uiterlijk van de Laney wil behouden, kun je ook altijd een cab (laten) bouwen. Wel wat duurder...

dePerik
13 maart 2007, 20:32
Als je het uiterlijk van de Laney wil behouden, kun je ook altijd een cab (laten) bouwen. Wel wat duurder...
DAMN, dat is een goeie optie! Helemaal niet bij stilgestaan. Ik kan 'm als een replica laten bouwen, origineel 1" Amerikaans eiken (nee geintje),de hardware van die ouwe er af slopen, op de nieuwe zetten, Greenbacks er in (of toch niet liever V30's ?) opnieuw tolexen, klaar!!! Die ouwe cab raak ik dan wel weer kwijt voor 100 euri of zo.

Ahem, dat kost me ongeveer hoeveel? Want dat is dan natuuuuurlijk weer es hét probleem :angry:

Kim Wilson
13 maart 2007, 20:33
PM me even. ;)

dePerik
13 maart 2007, 23:14
PM me even. ;)
'you've got mail'

vulvasonic
14 maart 2007, 00:24
Ik heb het hier al vaker gevraagd, maar nooit echt antwoord op gekregen; WIE heeft er ervaring met de 4x12 kast van Vox?

Ik bedoel, vrijwel iedereen loopt weg met hun huidige AC30CC serie (terecht naar mijn mening), maar de personen die een losse top kopen combineren die meestal met een cabinet die ze reeds in hun bezit hebben.
Ik vraag dat, ook met het oog op de vraag van Perik, omdat die kasten heel goedkoop zijn ivm de meeste andere merken. Ik meen dat ze 499 euro kosten (staat ook verrekte leuk bij mijn twee AC30's).

Kwaliteit, wie?

Tristan
14 maart 2007, 00:36
Daar zitten in ieder geval behoorlijke schijt speakers in, dus kost het je nog minimaal 3 a 400 euro en dan heb je er nog maar Vintage 30's in, dan zou ik eerder voor die Vox 2x12 met Alnico Blues gaan, kost ongeveer evenveel geloof ik...

Tristan
14 maart 2007, 00:38
@DePerik:
Wat betreft speakers, ik weet het niet, wat voor model is die Laney van jou, is het zo'n multichannel 50 of 100 watt top ofzo?
In dat geval zou ik persoonlijk eerder voor Vintage 30's of G12H's gaan, dan hou je tenminste nog een beetje ballen over, die nieuwe G12M Greenbacks hebben echt totaal geen ballen, dan zijn die oude beter...

dePerik
14 maart 2007, 13:41
@DePerik:
Wat betreft speakers, ik weet het niet, wat voor model is die Laney van jou, is het zo'n multichannel 50 of 100 watt top ofzo?
In dat geval zou ik persoonlijk eerder voor Vintage 30's of G12H's gaan, dan hou je tenminste nog een beetje ballen over, die nieuwe G12M Greenbacks hebben echt totaal geen ballen, dan zijn die oude beter...

Ik zou graag G12H's of Lead 80's hebben. Ook nog best V30's of Greenbacks maar die zijn me gewoon te duur. Helemaal mooi volgens mij trouwens zijn die Alnico Gold's, ah ja, dat zit er gewoon niet in.
Ik heb een kwartetje G12t- 75's op het oog. Standaard in heel veel Marshall cabs en voor nu even goed genoeg. Én een remake van de cab door Kim en/of mijzelve!
Ik moet allen nog even broeden op hoe ik vrouwlief dit nu weer verkopen ga :sssh:

edit: Oh ja ik heb 'n 100 watt buizentop, wordt vergeleken met een hotrod JCM800, voor wat het waard is. Voorin 4 JJ longplates 603, achterin 4 TAB selected.

Joey Handsome
14 maart 2007, 14:28
Tja, G12T75's vind ik zelf toch beduidend mindere speakers. Spaar dan nog eventjes door zou ik zeggen.

Tristan
14 maart 2007, 14:34
Ik zou graag G12H's of Lead 80's hebben. Ook nog best V30's of Greenbacks maar die zijn me gewoon te duur. Helemaal mooi volgens mij trouwens zijn die Alnico Gold's, ah ja, dat zit er gewoon niet in.
Ik heb een kwartetje G12t- 75's op het oog. Standaard in heel veel Marshall cabs en voor nu even goed genoeg. Én een remake van de cab door Kim en/of mijzelve!
Ik moet allen nog even broeden op hoe ik vrouwlief dit nu weer verkopen ga :sssh:

edit: Oh ja ik heb 'n 100 watt buizentop, wordt vergeleken met een hotrod JCM800, voor wat het waard is. Voorin 4 JJ longplates 603, achterin 4 TAB selected.

Nou, dan zou ik helemaal voor (oude) G12H's of voor (oude) G12M's gaan, dat zijn i.m.o. verreweg de beste speakers i.c.m. Marshall achtige amps en ze zijn nog een beetje te betalen, niet echt veel duurder dan Vintage 30's...
Die G12T75's zou ik niet doen, klinken echt een stuk minder i.m.o. en je komt er ook nooit meer vanaf...
Ga dan tenminste nog voor (oude) G12-65's ofzo, die klinken echt veel beter, Classic Lead 80's zou ook nog kunnen...
Het hangt er een beetje vanaf wat je zoekt, voor vette en wat aggressievere slagsounds zou ik een G12H pakken, voor vette warme en romige solosounds een G12M...

Kim Wilson
14 maart 2007, 14:36
Ja, hehe. Oude G12H of G12M kosten €500 voor 4 stuks, G12T kun je met een beetje geluk voor €150 op de kop tikken. Logisch dat er wat verschil in mag zitten. Voor een (tijdelijke) budgetoplossing zijn G12T's prima speakers.

Joey Handsome
14 maart 2007, 14:38
Maar waar moet je ze dan weer laten als je ze weer kwijt wilt? Daarnaast heeft hij nu ook brakke speakers, zoveel verschil zal het dan ook niet maken. Zonde van het geld zou ik denken.

Kim Wilson
14 maart 2007, 14:41
Ja, dat klopt ook. Een goeie cab kan al een heel verschil maken. Eventueel later een set goeie speakers erin. Stap voor stap, dan blijft het leuk. Er moet wat te dromen overblijven. :)

Tristan
14 maart 2007, 15:06
Ja, dan zou ik ook gewoon de speakers uit de Laney cab gebruiken eerlijk gezegd, tsja, of hij moet die Laney cab kunnen verkopen voor een paar honderd euro, dan G12T's scoren en pas later G12H's of G12M's scoren, dat kan natuurlijk ook, maar je bent uiteindelijk altijd duurder uit met van die tussenstapjes...
Het beste is volgens mij gewoon de Laney cab verkopen, een nieuwe cab bouwen en daar (oude) G12H's of G12M's in hangen...

dePerik
14 maart 2007, 23:06
:hippie: Een warm gevoel bekruipt mij bij het zien van zoveel adviezen, overwegingen en meningen! Maar geld blijft geld en dat heb ik op dit moment te weinig (en dat zal altijd wel zo blijven). Maar zoals die cab nu klinkt ga ik voor geen goud het podium op.
Enneh, laten we wel wezen; volgens mij heeft er niemand op de hele wereld een ouwe Laney cab met G12H's of G12M's, tenzij je Paul Gilbert heet. :stop:

Tristan
14 maart 2007, 23:15
Euh, even een ideetje hoor, maar heb je nooit aan een 2x12 gedacht?
Dat scheelt toch twee speakers en weer een hoop geld... :)
Hoeveel watt heeft je amp trouwens en welk model Laney is het nou precies?

dePerik
15 maart 2007, 22:38
Het is een Laney AOR series II top, eind jaren 80/begin 90 gebouwd. 100 Vette Watten.
Ik vind dit niet echt een top voor een 212 cab, ik ben geloof ik zo puriteits dat ik gewoon vind dat het een halfstack hoort te zijn.

Tristan
16 maart 2007, 01:19
Okee, tsja, het was maar een idee, ik ken die amp overigens niet, is het een channel switcher?

almarvk
16 maart 2007, 08:59
Die G12T-75 speakers van Celestion zijn prima speakers. Ik snap niet waarom iedereen die zo loopt te bashen. Ik heb ze zelf in m'n zelfbouw 2x12 zitten en het klinkt in mijn setup prima tot zeer goed.

En als je ze goedkoop op de kop kan tikken zou ik het doen.

Outrage
16 maart 2007, 10:22
Even een opmerking. Een vriend van mij speelt op een laney top (gh50), en als hij die aansluit op de kast van zijn JCM600, dan klint die versterker gelijk een heel stuk vetter - zeker in vgl met zijn laney kast.
In die kast zitten (volgens een marshall foldertje) 4 G10C-30 speakers.

Interessant is het misschien ook wel om eens de harmony-central reviews na te lezen. Niet alleen van AOR, maar ook van Gh50/100. Ik weet ook wel dat je die reviews steeds met een stevige korrel zout moet nemen, maar af en toe zitten er wel leuke tips tussen. Bv.:


Now for the sound.... Factory this amp is very raw,grainy, and loud.I was never satisfied with the stock sound and chose to replace the power section with mesa el34's.... this evened out the tone and the harmonic was better but the amp was still very "Flat sounding" and lacked character but..... after much research in the tube area cramming my skull with much info I finally purchased a full re-tube kit with JJ E34L's a balanced ecc803s "blanaced triode" for the phase inv. 2 ecc83s graded HOT for high gain and then a standard ecc83 in the v4 position all for about 70$.... This combomation LIVENED up this amplifier. The tone is thick and creamy WONDERFULLY harmonic's .. not quite as beefy sounding as a marshall... or as crisp as a deluxe reverb but somewhere in between. The high's are trimmed and not piercing , the low and mids are where this amp comes alive. The amps natural drive is so appealing to me now that I am contemplating laying my rat and option5 destination overdrive pedal aside for the footswitch to punch in and out the amps natural drive that is as smooth as they come. Clean this amp is smooth and crisp and starts to break up around 7 in the preamp offering a slight vintage drive. This overall sound is very appealing to the "Shoegazer" in me. To sum it all up the tone is truly "Unique"

"Cab Info"
4X12
__________celestion_________
(g12m greenback) ( Vintage 30 )
( vintage 30 )(g12m greenback)

"Custom not original config"

Je ziet wel wat je ermee doet.

dePerik
16 maart 2007, 22:24
@Tristan: Ja heeft één kanaal crunch tot drive, maar als je de low input pakt is ie daarop gewoon clean. En een kanaal 'over the top'. In de manual staat dat dit kanaal het eerste kanaal verder overneemt alsof de gain van 11 tot 20 doortelt, zowel op preamp als op master volume. Ik vind dat kanaal kut klinken, maar wellicht dat ik m'n mening bij moet stellen als ik een betere cab heb. Het normale kanaal is echter heel goed, alleen zegt mijn gevoel dat ie nog vééél beter kan als ie o een goeie cab staat.
Laat ik es een linkje doen naar Harmony Central, waar de 50 watt versie gereviewd staat. Natuurlijk subjectief, maar toch:
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Guitar+Amp/product/Laney/AOR+50+Series+II+Head/10/1

Ik bedoel maar...
@Outrage: Gaat dit nou over die Laney gh50? Of over de cab? Dat laatste lijkt me niet.

Tristan
16 maart 2007, 23:20
Hmm, dus wel een channel switcher maar wel een beetje gericht op (gehotrodde) klassieke sounds, in dat geval zou ik toch voor een G12H, Vintage 30 of G12-65 gaan denk ik...
De G12H klinkt het meest vintage, kan wel agressief klinken maar klinkt niet dun of schel...
De Vintage 30 kan in combinatie met sommige amps wel dun of schel klinken, is met sommige amps weer te gek...
De G12-65 is een speaker die je als je goed zoekt misschien nog voor weinig op de kop zal kunnen tikken, klinkt in ieder geval beter dan een G12T75 en is ook een betere investering denk ik...

Outrage
17 maart 2007, 09:11
Ik bedoel maar...
@Outrage: Gaat dit nou over die Laney gh50? Of over de cab? Dat laatste lijkt me niet.

Ik zie nu dat eigenlijk gewoon het laatste stukje had moeten posten - het stukje onder cab info. Dit gaat dus over de gh50 en de cab.

dePerik
17 maart 2007, 21:46
Ah, ik dacht al zoiets

Realeigo
17 maart 2007, 21:55
Psst! tonefactory heeft op het moment hele goedkope V30, Heritage en Greenbacks.

Tristan
17 maart 2007, 22:17
Hmm, ongeveer 90 euro het stuk voor zowel de G12H als de Vintage 30, de Heritage serie zie ik er niet bij staan, ongeveer 290 euro voor Alnico Blue is ook niet duur, dat zijn wel mooie prijzen... :D

dePerik
17 maart 2007, 22:32
Jah, hou op...de hele reden waarom ik dit topic gestart ben ligt al op z'n gat...
Ik zal het voorlopig toch nog even moeten doen met het spul wat ik heb. Gewoon een kwestie van geen poen op niet het juiste moment :sneaky:

Gear Slut
17 maart 2007, 23:05
Godsakke zeg, een kast vol met speakers van E395- per stuk!(Dream on, dream on....en hoe ging dat liedje nog maar verder?)
Greenbacks, zou ik zo zeggen!(100W)

dePerik
20 maart 2007, 21:44
Om er dan toch nog even op terug te komen...
Zegt de drummer van onze band, die al heel lang in 'de muziek'zit, dat het dus prima is dat de cab van spaanplaat is en niet van multiplex of hout. Hij zegt dat de grote speakerbouwers allemaal spaanplaat gebruiken, dat het prima materiaal is. Ik geloofde dat niet zo maar ik heb nou ook weer geen keihard bewijs dat het onzin is.
Heeft iemand wel dat bewijs? IK WIL BEWIJS :mad: :mad:
Want anders ga ik overwegen om toch alleen neiuwe speakers te kopen :confused:

Tristan
20 maart 2007, 22:06
Onzin, hij bedoelt waarschijnlijk hifiboxen, daarbij wordt het door sommige fabrikanten voordelig geacht dat de box zo stijf mogelijk is en zo min mogelijk mee resoneert (zo min mogelijk kleuring van het geluid) en dan is spaanplaat beter geschikt, er worden zelfs boxen uit beton gegoten heb ik ooit wel eens gehoord...

AART
20 maart 2007, 22:15
Alle grote merken gebruiken 18 mm berkenplex.
Sommige mesa metalgrill kasten werden ook wel eens met mahonie multiplex gebouwd, maar nooit spaanplaat.

Mesa
ENGL
Bogner
VHT
Soldano
Marshall Handwired

Allemaal 18 mm void free brich ply oftewel berken multiplex B/BB.

dePerik
20 maart 2007, 22:56
Alle grote merken gebruiken 18 mm berkenplex.
Sommige mesa metalgrill kasten werden ook wel eens met mahonie multiplex gebouwd, maar nooit spaanplaat.

Mesa
ENGL
Bogner
VHT
Soldano
Marshall Handwired

Allemaal 18 mm void free brich ply oftewel berken multiplex B/BB.

In wetenschappelijke termen doe je nu aan falsificatie: een stelling wordt aangenomen, omdat een bewijs dat de stelling onjuist is afwezig is. Maar ik wil verificatie: direkt bewijs dat de stelling onjuist is. Tristan zit dan meer in de buurt.

Wat overigens niet wegneemt dat beiden wel overtuigen. Maar ik kan me ook voorstellen dat 18 mm mulpiplex vooral veel sterkte geeft. Maar misschien ook meer 'leven'. Ik zie ook wel eens kasten van binnen en die zijn dan gedempt met schuimrubber, vilten lappen etc. Da's dan toch weer niet goed, lijkt me?

Kim Wilson
21 maart 2007, 08:50
Ligt eraan wat je wilt. Als je je cab te hol en te bonkig vind klinken, kun je daar op verscillende manieren iets aan doen. Of je stopt er isolatiemateriaal in, en je kunt ook extra steunbalkjes aanbrengen, waardoor de grotere platen steviger worden en zo minder resoneren. Het is maar wat je wilt.

dePerik
21 maart 2007, 22:47
Klinkt logisch, nooit zo bij stilgestaan. Het zou mijn voorkeur niet hebben geloof ik, maar dat is misschien meer omdat ik de visie aanhang dat minder meer is als het om dit soort zaken gaat.
Da's ook de tragiek van mijn gitaargearzoektocht. Eigenlijk wil ik een rig die ik kan aansluiten om mijn hoofd, zodat ik alleen maar hoef te dénken aan een bepaalde sound en dat die er dus direkt uitkomt. Geen gedoe met spul waar je kabeltjes tussen moet prikken.