PDA

View Full Version : Loop Stations...



tomhaze
12 maart 2007, 23:43
Goeiedag allen,

Mijn oog is sinds een paar dagen op een loop station gevallen. Ik zag een paar filmpjes online van gitaristen die zo in hun 'eentje' op het podium toch een hele band als het ware neer kunnen zetten. Dit doe ik zelf ook al heel lang thuis door alles apart en heel lang op te nemen, dus zon loopstation zou een ideale uitkomst bieden.

Nu heb ik eigenlijk 2 namen zien/horen vallen op het net. De BOSS en de Roland RC-20(XL).

Roland RC-20: http://www.roland.com/products/en/RC-20/index.html
BOSS RC-20XL: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/RC-20XL/

Mijn vraag is of jullie hier je ervaringen met deze loopstations of andere loopstations kunnen posten, dat helpt altijd toch wel weer met mijn uiteindelijke keuze. Ze kosten uiteindelijk toch zo'n 250 euro en da's wel een vrij groot bedrag voor mij.

Alvast bedankt,

Mvg,

Tom

intGod
13 maart 2007, 09:45
Ik heb die Boss laatst uitgeprobeerd. Er zitten wat probleempjes aan ...

a) Als je wat wil meespelen dan moet je dat ding eerst in de juiste maatsoort spelen. En de juiste BPM. Niet zo heel erg handig op een podium als je drummer zonder click speelt.
b) Wat je uit het ding haalt gaat ook weer je versterker in. Dus als je versterker op een distorted patch staat wordt alles distorted, inclusief de beperkte rythmesectie die erin zit. Oplossing daarvoor zou zijn om het ding achter je effecten te zetten en je versterker enkel als versterker gebruiken.

Ik vond het ding niet handig. Ik heb er een halfuur op zitten rommelen maar ik heb er niets fatsoenlijks uit gekregen. Dat is vooral omdat ik op zoek ben naar iets wat doodgewoon opneemt wat je speelt en dat vervolgens weer afspeelt als je dat nodig hebt. Voor mij zou de delay van Line6 veel beter zijn daarvoor.

AutoStatic
13 maart 2007, 10:22
Goeiedag allen,

Mijn oog is sinds een paar dagen op een loop station gevallen. Ik zag een paar filmpjes online van gitaristen die zo in hun 'eentje' op het podium toch een hele band als het ware neer kunnen zetten. Dit doe ik zelf ook al heel lang thuis door alles apart en heel lang op te nemen, dus zon loopstation zou een ideale uitkomst bieden.

Nu heb ik eigenlijk 2 namen zien/horen vallen op het net. De BOSS en de Roland RC-20(XL).

Roland RC-20: http://www.roland.com/products/en/RC-20/index.html
BOSS RC-20XL: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/RC-20XL/

Mijn vraag is of jullie hier je ervaringen met deze loopstations of andere loopstations kunnen posten, dat helpt altijd toch wel weer met mijn uiteindelijke keuze. Ze kosten uiteindelijk toch zo'n 250 euro en da's wel een vrij groot bedrag voor mij.

Alvast bedankt,

Mvg,

Tom

Ben ook aan het kijken naar zo'n apparaat. De RC-20 en RC-20XL zijn identiek (Boss=Roland=Edirol), alleen de XL versie heeft een langere sampletijd (18 minuten geloof ik). Je hebt er ook nog een stompbox versie van, de RC-2. Die is honderd euro goedkoper. Wat de verschillen precies zijn durf ik niet zo 1-2-3 te zeggen. Met een Akai Headrush E2 kun je ook loops maken (23 seconden geloof ik). Zo'n apparaat heb je al voor €125,-.

Verder deel ik IntGod's mening niet:
a) Er zit een tapfunctie op. Drummer heeft dus geen clicktrack nodig.
b) Dit probleem zul je hebben met alle sequencers/samplers die je op je versterker aansluit. Dat is geen beperking van het apparaat en vind ik zelf geen reden om zo'n apparaat wel of niet aan te schaffen.

Verder is de Delay van Line6 honderd euro duurder. €350,- voor een apparaat van 8 jaar oud vind ik veel teveel geld. En ook met dit apparaat heb je het eerdergenoemde "probleem".

hendrix2
13 maart 2007, 10:29
Bekijk eens de Boss RC2. Die kost bijna 100 euro minder dan de RC20XL en heeft wel bijna al dezelfde functies.
Ik ben er erg tevreden over.

intGod
13 maart 2007, 11:03
En ook met dit apparaat heb je het eerdergenoemde "probleem".

De Line6 is een stop/start systeem. Klik, opnemen, klik afspelen. Geen gedoe met het feit dat je net voor het einde van een maat hebt opgenomen of dat je net een 7/8e stuk aan het spelen bent en het ding staat ingesteld op 8/8e.

Wat betreft a) en b) heb je wel gelijk.

Maar als je een one-man band bent dan heb je wel een leuk ding in huis met die Boss loopstation.

Tristan
13 maart 2007, 11:26
Ik weet het niet hoor, ik vond de Boss eerlijk gezegd ook nogal klote vanwege de hier al genoemde nadelen...
Ik heb zelf een Akai Headrush E1 en die werkt erg makkelijk, maar die kan dan wel ongeveer maar een halve minuut opnemen (inclusief overdubs), dus ik weet niet of dat is wat de Topic Starter zoekt...
Ook een gave optie is de Electro Harmonix 16 Second Delay, volgens mij kan die langer opnemen, werkt ook in beats en maten maar dat kan je als het goed is omzeilen door op te nemen als je gewoon in de delay modus zit in plaats van de opname modus, het is tevens een geweldig klinkende delay dus het is wel een veelzijdig ding...
De Akai Headrush kost als ik het goed heb trouwens zo'n 199 euro nieuw...
Je hebt ook nog de Digitech Jamman, als je veel opnametijd wil dan is die waarschijnlijk erg cool, want daar kunnen verschillende flashcards in waardoor hij een hele lange opnametijd krijgt en volgens mij is hij goedkoper en compacter dan die RC20XL...

AutoStatic
13 maart 2007, 11:45
Akai Headrush E2 is €119,- bij onze Oosterburen.

http://www.musikhaus-korn.de/wg/hs/Akai-Headrush-E2_8407.aspx

Tristan
13 maart 2007, 11:55
Hmm, vreemd, daar zit dan nog geen BTW bij neem ik aan maar dan is het nog steeds wel retegoedkoop, mijn E1 kostte destijds 199 euro...
Is het geen tweedehandsje ofzo?

AutoStatic
13 maart 2007, 12:27
Nee zijn nieuwe. Je kunt ze ook hier (http://www.laconic-records.com/Frameset/mitte/produktview.php?art_num=13220030001X&l1=Guitar&url1=selectview&l2=%20%3E%20Akai&url2=&l3=%20%3E%20E2%20Headrush&url3=&hg1=13&ng1=22&marke=marke.art_mtx%20=%20'Akai'%20and&art_mtx=%20%3E%20Akai&vp=0&bp=1000000&sort=art_mtx,%20art_bez&count=1) bestellen, nog een euro goedkoper.

intGod
13 maart 2007, 12:37
Hmm, vreemd, daar zit dan nog geen BTW bij neem ik aan maar dan is het nog steeds wel retegoedkoop, mijn E1 kostte destijds 199 euro...
Is het geen tweedehandsje ofzo?

Duitsland is vaak goedkoper, ook al vanwege hun lager BTW tarief.

Tristan
13 maart 2007, 13:41
Ja okee, maar dat BTW tarief geldt alleen voor Duitsland, dus dat geldt niet als je online koopt, alleen als je het bij de winkel zelf ophaalt...

AutoStatic
13 maart 2007, 13:46
Duitsland is een EU land. Als EU burger kun je dan ook de aangeboden spullen kopen voor de prijs zoals die staat aangegeven op de websites. Zie http://www.musikhaus-korn.de/seiten/versandkosten.aspx
Je betaalt niks extra's, alleen de verzendkosten.

Zo'n Digitech Jamman is wel even een maatje meer dan een RC-20XL. Mooi apparaat :cheerup:

sickpunk
13 maart 2007, 13:50
Ja okee, maar dat BTW tarief geldt alleen voor Duitsland, dus dat geldt niet als je online koopt, alleen als je het bij de winkel zelf ophaalt...

je betaald gewoon wat er op die site staat+(eventuele)verzend kosten...

Tristan
13 maart 2007, 13:52
Ik wil er niet om strijden maar ik dacht dat in Duitsland een BTW tarief van 6% geldt in plaats van de 19% hier in Nederland, Music Store Koln heeft zelfs speciale websites voor Nederlandse klanten met de (hogere) Nederlandse BTW tarieven erin berekend, in de winkel gelden de Duitse prijzen...

Die Digitech Jamman is inderdaad wel cool, het lijkt wel een gaaf apparaat zo qua specs, ik heb er echter nooit eentje getest ofzo...

intGod
13 maart 2007, 14:12
Ik wil er niet om strijden maar ik dacht dat in Duitsland een BTW tarief van 6% geldt in plaats van de 19% hier in Nederland, Music Store Koln heeft zelfs speciale websites voor Nederlandse klanten met de (hogere) Nederlandse BTW tarieven erin berekend, in de winkel gelden de Duitse prijzen...

Onzin. Je koopt het ding in een Duitse winkel, wat onderdeel is van de EU en dus betaal je geen extra belasting. 16% BTW is het geldende tarief in Duitsland (in tegenstelling tot de eerdere 15% die ik vermeld had).

Kim Wilson
13 maart 2007, 14:21
Nou, Tristan heeft hier wel een punt. Toen ik destijds een Celestion Greenback bestelde bij Music Store, stond ie in het Duits voor €66, en toen ik vervolgens de Nederlandse versie bekeek, kostte hij plotseling €67,nogwat. Geen wereldverschil, maar er wás een verschil...

AutoStatic
13 maart 2007, 15:03
Schijnbaar betaal je dan 1% servicekosten voor de vertaling ;)

Tristan
13 maart 2007, 15:06
Nou, Tristan heeft hier wel een punt. Toen ik destijds een Celestion Greenback bestelde bij Music Store, stond ie in het Duits voor €66, en toen ik vervolgens de Nederlandse versie bekeek, kostte hij plotseling €67,nogwat. Geen wereldverschil, maar er wás een verschil...

Ja, het gaat hier natuurlijk om kleine bedragen maar ik meen me te kunnen herinneren dat het bij grotere aankopen zoals gitaren en versterkers e.d. nog aardig tegen kan vallen, op de site van Music Store staat het ook expliciet vermeld dat je als Nederlander via de Nederlandse site moet bestellen, omdat er in Nederland een ander BTW tarief geldt...

BeeJee
13 maart 2007, 15:26
Tristan heeft gelijk.

Einzeln
13 maart 2007, 19:30
Loopertje voor weinig. Ik ben binnenkort jarig. Eens kijken of ik mijn sociale netwerkje zo gek krijg.

Einzeln
13 maart 2007, 20:28
Akai Headrush E2 is €119,- bij onze Oosterburen.

http://www.musikhaus-korn.de/wg/hs/Akai-Headrush-E2_8407.aspx
Komt op 127 euro neer, met verzenden naar Nederland

tomhaze
15 maart 2007, 07:55
Bedankt voor de vele reacties :) Wordt zeer gewaardeerd.
Het is denk ik ook gewoon d'r op spelen en kijken of het bevalt.
Wat ik er mee wil bereiken is eigenlijk een beetje te laten zien in deze 2 filmpjes:

Komisch filmpje van Najib die hem met een microfoon gebruikt:
http://www.youtube.com/watch?v=uEA_22RBClI

Gitarist Trace Bundy gebruikt een loop station:
http://www.youtube.com/watch?v=JWPQLDKOnh4

Swan
16 maart 2007, 17:28
is er iemand bekend met dat muzikhaus Korn kwa betrouwbaarheid?

Swan
16 maart 2007, 19:05
nog n leuk loopvid.
http://www.youtube.com/watch?v=Wg-h7Zgh1EU


ARGH
GAS!

Tristan
16 maart 2007, 23:24
Muzikhaus Korn?
Ik ken wel de band Korn, bedoel je misschien Music Store Koln?

AutoStatic
17 maart 2007, 10:33
http://www.musikhaus-korn.de

Dat is waar ze die Akai Headrush E2 hebben staan voor €119,-
Geen ervaring met die winkel.

Tristan
17 maart 2007, 11:24
Ah, in dat geval heb ik geen idee...

Swan
20 maart 2007, 20:57
bump, iemand ooit zaken mee gedaan? t is wel erg cheap...

AutoStatic
20 maart 2007, 23:07
Iemand trouwens ervaring met de Digitech Jamman? Het lijkt me een mooi apparaat alleen kom ik vaak tegen dat als je live een loop opneemt het moeilijk is het einde te bepalen, dwz de Jamman neemt even de tijd om de loop weg te schrijven oid. De RC-20 XL schijnt dit niet te hebben.
En hoe zit het met de RC-2? Kan daar geen handleiding van vinden. Wat zijn de echt grote verschillen in vergelijking met de RC-20 XL?

Toon DW
21 maart 2007, 15:00
Ik heb ervaringen met de Boss RC-2 en de Digitech Jamman. Beide hebben zo hun voor- en nadelen.

Het grote voordeel van de RC-2 is dat het erg compact is, makkelijk werkt eens je weet hoe ie in elkaar zit en 32 realistische drumpatronen heeft.

De Jamman zijn "drumpatronen" zijn eigenlijk meer het geluid van een ouderwetse metronoom. Je moet je van de drum niet teveel voorstellen: die is echt heel teleurstellend! Anderzijds is het met de Jamman weer mogelijk veel langere opnames te maken dan met de Bosspedaaltjes én je kan ze ook makkelijk naar de computer doorsturen om ze daar weer op te slaan, verder te bewerken, enz.

Ik verkies de Boss omdat ik dat pedaaltje, met zijn realistische drums, het prettigst vind. Ik zou je die dan ook - voor een one-manband - willen aanraden.

Het verschil met de RC-20XL zit em voornamelijk in de bediening: daar kan je dan weer via de pedaaltjes mee van loop switchen enz. Ze doen exact hetzelfde, maar met de Twinpedal heb je meer bedieningsmogelijkheden. Met een extra FS-6 switch kan je dat met de RC-2 ook allemaal, maar ik weet niet of het kleine pedaaltje dan nog - qua prijs - zoveel interessanter blijft dan de RC-20XL.

AutoStatic
22 maart 2007, 10:03
Hé Toon DW, bedankt! Wil het pedaal vooral live gaan gebruiken en dan vooral om loops te maken. De drumpatronen vind ik niet zo interessant, het gaat me vooral om bedieningsgemak en dat het pedaal doet wat je wilt. Ik had van de Jamman ook begrepen dat het "aangrijpingspunt" van de pedalen niet zo goed afgesteld is, bij de Boss pedalen zou dit wel goed zijn. Dus als je bijv. een opname wilt beginnen of eindigen zou dat bij de Jamman niet stroken met je intuïtie terwijl dat bij de RC's wel het geval zou zijn.
Ander nadeel van de Jamman lijkt me juist dat Flash geheugen. Dat is veel storingsgevoeliger dan een geheugenchip op de PCB van het pedaal zelf lijkt me. Moet er niet aan denken dat tijdens een optreden zo'n geheugenkaartje corrupt raakt. En heb jij nog verschil in geluidskwaliteit gemerkt aangezien de Jamman op 44,1 Khz opneemt en de RC's op 32 Khz?

Joppnl
24 maart 2007, 15:45
Onlangs even een Jamman van de winkel te leen gehad, speel zelf met een RC20.

Heeeel snel de Jamman weer terug gebracht. Wat meteen erg negatief opviel was de bediening van de pedalen, bij boss zit er gewoon een beter "moment" in, misschien is de hoek anders of zo maar de Boss voelt veel beter aan.

Daarnaast wat op viel is dat we korte stukjes niet in de Jamman kregen, het leek erop alsof je JM een minimale opnametijd nodig had, heel erg vreemd, hij deed t dan wel maar je hoorde eerst wat je had opgenomen, dan een stukje pauze en dan weer terug naar het begin. De Boss heeft dat niet.

Verder is het niet mijn ding om ook nog allerlei drum/baspatronen in zo'n ding te stoppen, wordt het allemaal alleen maar gecompliceerder door.

Wellicht ben ik wat bevooroordeeld tov de Boss RC20 (XL) omdat ik die al een paar jaar heb maar nee, voor mij geen JM.

Joppnl
24 maart 2007, 16:02
Oh,

baai de wee: als je de loopstation in de effects-loop van je amp zet (uiteraard moet ie dat dan wel hebben) kan je clean een loopje opnemen, dan je amp op crunch of wat dan ook zetten en over je loopje heen soleren (althans, dat werkt prima bij mij op deze manier).

Met losse effecten is het natuurlijk nog makkelijker: als laatste in de lus de loopstation zetten en je kan opnemen hoe je t wilt en dan je effect aanzetten en er overheen spelen.

Ook erg geschikt om die (droge) toonladders mee te oefenen!!

AutoStatic
25 maart 2007, 11:48
Moment, dat woord zocht ik. Ah en korte loopjes trekt ie ook niet? Wordt het toch met enige zekerheid een RC-20 XL. Bedankt voor de info Joppnl! Kun je nog wat zeggen over een eventueel verschil in geluidskwaliteit tussen de Jamman en de RC-2(0) (XL)?

Harald
25 maart 2007, 12:25
Ken de Boss niet, maar herken het probleem met de Jamman niet. Je moet even doorhebben wanneer je moet trappen, dan kun je mooie loops maken. Gebruik hem toruwens nooit voor heel korte loops. Zet er meestal een heel akkoordenschema in. Kijk op mijn site voor een voorbeeld van een iets kortere loop in Live situatie. http://www.gitaarspel.nl/sounds.php?lan=nl (Mirèl's Song (Video))

Thuis ook handig om jazz nummers te spelen. Even akkoordenschema erin zetten en improviseren. Meerdere lagen werkt ook prima, en je kutn de laatste laag dan bv. ook weer weghalen.

Joppnl
25 maart 2007, 12:38
over de geluidskwaliteit kan ik niet echt iets zeggen, misschien dat theoretisch de 1 een hogere sample-rate heeft dan de ander maar eerlijk gezegd is dat niet hetgeen wat me opviel.

Ach, de jamman zal heus geen slecht apparaat zijn hoor, maar mijn indruk met beiden naast elkaar is toch dat ik de voorkeur geef aan een Boss.

Wat wel weer handig van de JM is dat je de geheugenkaartjes kan wisselen. Zeker als je van tevoren iets in je loopstation wilt zetten en dat later wilt gebruiken. Bij de Boss kan je uiteraard ook deze loopjes in het geheugen zetten maar goed, vol = vol (aai, gevaarlijke uitspraak :-) ) en bij de JM zou je geheugenkaartjes kunnen wisselen.

Zelf programmeer ik dat niet van tevoren, maar goed, ga zelf maar eens uitproberen in de winkel met de info die je hier hebt, succes !

Oh en PS: bij de RC20XL kan je de laatste laag (zoals Harald hierboven beschrijft) ook weer weghalen, bi de voorloper, de RC20 kan dat niet, fout=vaud dan....

Swan
25 maart 2007, 12:51
vraagje, waarom ga je dan voor de Boss en niet voor die Akai Headrush E2?

AutoStatic
25 maart 2007, 15:57
Omdat die maar een halve minuut sample tijd heeft en veel functionaliteit ontbeert tov van de Jamman en de RC's. Wil ook wel langere loops kunnen maken. Nou is dat minimum looptijd probleempje op zich niet zo'n probleem, zou ik op kunnen vangen met mijn DD-6.
Moet die apparaten toch maar eens naast elkaar gaan proberen...

@Harald, had je die sirene ook in de Jamman gezet? ;)

Harald
25 maart 2007, 18:13
Praat me niet van die sirenes... :D Dat ging de hele avond door. Ze zitten daar aan de rand van het centrum van Dortmund, en blijkbaar ligt er en belangrijke uitvalsroute voor de ambulances en politie langs.

Vroeg me bij dat nummer ook af of ik er een grap van zou maken en opnieuw beginnen, maar besloot door te spelen. Deed een voorprogramma en wilde ook niet te lang spelen. Wilde Stephen Bennet zelf ook graag zien.

Trouwens, je kunt de laatste partij niet alleen weghalen, maar evt. dan ook weer terugzetten. Is wel leuk als je een stukje af en toe wil dubbelen. Vind het een heerlijk kastje. Ik kan trouwens verder niet vergelijken met andere apparaten. Die Boss is vast ook heel leuk. De Jamman heeft lekker ruim de tijd trouwens. Je kunt er een behoorlijk schema zonder problemen in zetten, en dan heb ik ook nog de nodige dingen gewoon overgehouden. Zo'n apparaat is ook leuk om snel een ideetje ruw uit te werken, of jezelf even op te nemen om te luisteren hoe je iets speelt. Werkt toch sneller dan een opname op de pc of recorder maken. Dus ook geweldig oefengereedschap. QUa drum heb ik trouwens geen idee wat erin zit. Ken alleen de metronoom. Die zet ik gewoon op volume 0.

AutoStatic
26 maart 2007, 11:03
:)
Ha ha, ik kan echt niet nadenken als ik aan het optreden ben. Ben erg slecht in multitasken, heb het al druk genoeg met gitaarspelen en zingen...

Maar je hebt nog geen problemen gehad met corrupte flash kaartjes of iets dergelijks? En het stoppen van de opname, geen vertragingen? Lees ik ook wat over terug her en der.

Harald
26 maart 2007, 11:25
Nee, tot nu toe geen problemen mee gehad. Wel eens zitten stuntelen bij een optreden, schema gelooped tijdens zangcouplet, wil eroverheen spelen, geen geluid. Dus maar instrumentaal schema met akkoorden, bas en solo improviseren... In de pauze even kijken, blijkt de input op mic ipv instrument te staan, eigen fout dus. Altijd even checken bij soundcheck. Sowieso wel handig ivm volumes.

Gebruik het apparaat nou ook weer niet dagelijks, corrupte flashkaarten lijkt me toch meer een slijtage probleem. Maar die kun je dan iig makkelijk vervangen. Is met interne geheugen weer lastiger lijkt me.

AutoStatic
4 april 2007, 11:02
Ok, heb net een Jamman aangeschaft via Ebay, met FSX3 footswitch erbij. Toch voor de Jamman gekozen vooral omdat dat je het apparaat aan de computer kan hangen en je je niet druk hoeft te maken over enig geluidsverlies en te weinig opslagcapaciteit.

Joppnl
5 april 2007, 14:49
gefeliciteerd en veel plezier er mee. Misschien leuk als je wat ervaringen met het apparaat hebt de +en en -en hier nog eens te posten,

AutoStatic
5 april 2007, 19:18
Bedankt! Ik zal m'n bevindingen van het apparaat zo adequaat mogelijk proberen te beschrijven..
Apparaat is opgestuurd. Wordt dus na de Paas, helaas.

Einzeln
24 april 2007, 20:57
Bots!

En????

AutoStatic
25 april 2007, 16:11
Oja! Weet je, ben er nog nauwelijks aan toegekomen om dat ding uitgebreid te testen. Maar de eerste indrukken:

- Perfect om thuis mee te rommelen. Loopjes opnemen, afspelen en vervolgens erover heen pielen.
- In bandverband tot nu toe vrij negatieve indruk:
# ter plekke opgenomen loops zijn vrijwel onmogelijk te versnellen of te vertragen, de Jamman verzint zelf een tempo en heb nog niet uit kunnen vogelen hoe die dat doet en op wat voor manier je dat aan kan passen.
# Even snel een loopje inspelen op een vooraf ingesteld tempo werkt ook niet echt handig. De Jamman werkt met time signatures. Dus hij wil dat je per sé begint op de 1ste tel. En heb je het loopje er strak op staan dan is eventueel versnellen en vertragen alsnog een crime, maar dit is een stukje routine, komt hopelijk nog wel. Misschien moet ik met andere intervallen werken, om de 2 of 4 tellen ipv op elke tel.
- Onmogelijk om loop weg te draaien. Als je het volume van de loop lager doet dan gaat ie in ene helemaal uit bij het derde streepje. Meer mensen hier last van? Anders is ie stuk. Maar gok het er op dat het een erg onhandige tekortkoming is van de Jamman.

Maar zoals al gezegd, moet me nog eens goed over dat apparaat buigen. Tot nu toe bijzonder gematigd enthousiast.

Pun
26 april 2007, 17:06
Ik ben eigenlijk toch alleen maar van plan om een loopstation thuis te gebruiken om wat solotjes en zo uit te vogelen, dus ik vroeg me af of bijvoorbeeld Behringer een goedkope variant heeft?

Het enige wat hij hoeft te doen is een bepaalde riff op te nemen en die constant af te spelen, hoeft allemaal niet zo moeilijk en instelbaar te zijn. Op dit moment doe ik het door gewoon mijn versterker aan de PC te hangen, een stukje opnemen in Cool Edit Pro, dan de kabel omswitchen zodat de PC naar de return van de effectsloop gaat en het zo continu af te spelen. Dus dat is eigenlijk alles wat ik ook met een loopertje wil, alleen dan is het dus veel gemakkelijker dan allemaal aan te moeten kloten met de PC.

pol
27 april 2007, 01:54
Ik heb nu een rc-20 xl, leuk ding, heel eenvoudig qua gebruik, en plaats voor 11 loopjes.

wel een nadeel, het apparraat kan niet zo hoge ingangsvolumes aan blijkbaar, en om over stukken uit te soleren zouden de loops pas na de distortion mogen staan, of moet je 2 amps gebruiken, 1tje om de loop af te spelen en de andere om te soleren, met de loop voor de distortion wordt al al snel een brei.

Swan
27 april 2007, 09:41
@pol: ja maar dat is toch logisch? dat heeft elke looper...
en zit er geen 'gain'regelaar oid op voor het ingangsvolume?

pol
27 april 2007, 09:51
jawel, er zit een gainregeling op, maar zelf met mijn gitaar erop moet die al vrij laag staan om niet te vervormen.

Swan
27 april 2007, 10:18
hm dat is wel erg raar... dan zou hij voor mij echt totaal onbruikbaar zijn...

Einzeln
27 april 2007, 11:10
hm dat is wel erg raar... dan zou hij voor mij echt totaal onbruikbaar zijn...

Digitale vervorming, ken ik ook bij andere delaytjes. Het is naar!

AutoStatic
27 april 2007, 13:55
Is bij de Jamman ook zo. Zit ook een volume regeling op maar vraag me af waarom eigenlijk. Op de DD-6 bijv. zit toch ook geen volumeregeling voor het inkomende signaal? Moet nog even zoeken op welk volume het even hard is als een signaal zonder de Jamman ertussen.
En bij meer dan twee loopjes wordt het al snel een brei op een wat harder volume, thuis heb ik daar nauwelijks last van.
Voor zover ik weet heeft Behringer geen loopstation-achtig apparaat. Je zou op de PC Guitar Rig kunnen proberen, daar zit een loopstation module bij.

Einzeln
27 april 2007, 14:37
Met een regelbare ingang kan ik me iets voorstellen om die vervorming te voorkomen.

Joppnl
28 april 2007, 15:54
de RC20 heeft wel een regelbare ingang, vrij makkelijk te bereiken trouwns (meest rechtse knop bovenop het apparaat. Zit ook een ledje op wat oplicht als het te hard gaat.

Ik heb mijn RC20 achteraan de loop staan dus met 1 of 2 overdrives er voor en ook een wah maar geen probleem met afstellen, knopje staat mooi middenin op de 5 dus kan zachter/harder.

@pol: je kan de RC ook in de effectsloop van je versterker zetten (als je versterker dat heeft uiteraard) kan je ook de aan/uit van een overdriver op je amp benutten en kan je iets eerst clean inspelen, daarna loop laten loopen en de amp op overdrive, pakt ie alleen de gitaar en niet de loopstation op overdrive.

Suc6,

artnaz
17 juni 2007, 22:21
Ik zit ook serieus te gassen op zo'n Loop Station. Alleen zijn sommige dingen mij nog steeds niet duidelijk...

1 - Kon je nou met Boss of met de Jamman de laatste loop weghalen/terugzetten?
2 - Hoe sluit je eigenlijk én een mic, én een gitaar aan op zo'n ding? En is dat bij beide merken mogelijk?
3 - Ik heb gelezen dat je bij de RC20 nog een (dubbele) footswitch aan kan sluiten. Iemand enig idee wat je ermee kan?

AutoStatic
18 juni 2007, 10:50
Ik zit ook serieus te gassen op zo'n Loop Station. Alleen zijn sommige dingen mij nog steeds niet duidelijk...

1 - Kon je nou met Boss of met de Jamman de laatste loop weghalen/terugzetten?
2 - Hoe sluit je eigenlijk én een mic, én een gitaar aan op zo'n ding? En is dat bij beide merken mogelijk?
3 - Ik heb gelezen dat je bij de RC20 nog een (dubbele) footswitch aan kan sluiten. Iemand enig idee wat je ermee kan?1 - Weghalen kan met allebei, terugzetten weet ik zo snel niet
2 - Zowel de RC-20 als de Jamman hebben een Mic (XLR) en een Instr (Jack) aansluiting. Je kunt ze niet allebei tegelijkertijd gebruiken, er zit bij beide een switchje op om te schakelen tussen de inputs
3 - Volgens mij switchen tussen bepaalde modes en taptempo. Maar weet ik niet zeker.

Reneke
4 juli 2007, 23:07
Dag mannen,

Ik overweeg ook de aanschaf van een loopstation. Jamman of RC-50. Maar kun je d'r nou ook in een band live mee spelen, zonder click voor de drummer? Doet iemand van jullie dat?Op youtube vind ik alleen filmpjes van mensen die hem solo gebruiken.
Het lijkt mij geschikt om het looppedaal te gebruiken om solotjes wat voller te laten klinken in ons 3-mans bandje. Even een stukje begeleiding net vantevoren live opnemen en tijdens de solo laten afspelen. Of moet ik dat 'even' weg laten?

Bedankt voor jullie ervaring,
rene

AutoStatic
5 juli 2007, 10:13
Hé René,

Ik heb dus zelf een Jamman maar je moet wel een goeie drummer hebben wil je de Jamman in een band live kunnen gebruiken. We hebben al wel wat uitgeprobeerd maar dat vergt wel de nodige concentratie. Ben nog aan het nadenken hoe we de Jamman het beste kunnen gebruiken, waarschijnlijk ga ik 'm over dezelfde versterker gooien die onze drummer voor zijn SPD-S gebruikt zodat hij 'm goed kan horen. Ben er sowieso al achter dat met een loop uit de Jamman meespelen al heel snel voor een modderige brij zorgt als je één versterker gebruikt.
En dat 'even' hoef je niet weg te laten, maar ik zou je toch aanraden de boel vantevoren op te nemen.

EuroCinema
5 juli 2007, 14:45
ik gebruik een boss dd-6 om te loopen. Je bepaalt het loopppunt met de voet en kunt eeuwig doorgaan met laag-op-laag. Voor mij werkt dat prima. Oh ja, en als je live speelt moet je of goed timen met inspelen/samplen en de drummer moet goed naar je luisteren en strak blijven. Maar dat moet ook als je niet loopt. :)

AutoStatic
5 juli 2007, 15:07
Ja maar met een DD-6 kun je niet vantevoren wat opnemen. Ook is je looptijd met 8,2 sec. nogal kort. En veel drummers kunnen niet luisteren en meespelen, aangezien het meestal precies andersom is.