PDA

View Full Version : waarom altijd `porieenvuller`?



orreltak
12 maart 2007, 19:25
waarom wordt hier altijd porieenvuller gebruikt voor putjes,porieen en oneffenheden?houdt dit de resonantie beter in stand?
waarom kan ik geen 2-comp plamuur gebruiken zoals woodcap of woodfill?
het meest schuur je toch weer af.

Mattia
12 maart 2007, 20:26
Woodfill en dergelijke zijn de dik om goed in de porieen te blijven zitten. De reden om te vullen is dat je anders geen mooi, glad, spiegel-achtig oppervlak kunt verkrijgen.

Verder: je kan 'gewoon' epoxy gebruiken. Werkt ook.

fred dons
13 maart 2007, 08:01
wat Mattia al zegt, de term porieenvuller wordt hier niet als "merknaam" maar meer als techniek gebruikt en daar kun je meerdere produkten voor gebruiken, alleen is niet alles even geschikt om ook daadwerkelijk porieen te vullen

vosarnout
13 maart 2007, 14:10
Om nog een stapje verder te gaan, je kunt de lak ook gewoon als porienvuller gebruiken.... Vooral bij een gestainde of blanke body is hier veel voor te zeggen...

The_Darkness
13 maart 2007, 14:45
Is een porieën vuller ook nodig als je je gitaar denkkend lakt? of is goed in de grondverf zetten ook voldoende?

fred dons
13 maart 2007, 18:40
@ vosarnout, ligt er aan, bij swampash bijvoorbeeld blijf je hierdoor uiteindelijk wel de porieen zien omdat de lak gegarandeerd krimpt, bij de houtsoorten waar dit niet gebeurt heb je ook geen vuller nodig
@ the Darkness
weer afhankelijk van het hout, het process is er om de porieen te verbergen en dan maakt een dekkende lak vrij weinig uit

Mattia
13 maart 2007, 19:51
Je kan lak gebruiken, maar het is a) veel duurder b) duurt het veel langer c) trekt waarschijnlijk nog dieper in het hout (als er effect is op de klank, is het niet positief).

Zoals Fred zegt, maakt geen moer uit of het solide kleur is of gewoon doorzichtig. Als het een glans finish is, ziet het er hartstikke fout uit als je de porien ziet. Bij een semi-matte finish (denk olie), en dan juist naturel, NIET dekkende kleur, kan het juist leuk staan/goed passen.

AvU
13 maart 2007, 20:10
Maar ik wil graag mijn bass body refinishen, volgens mij is het alder. Hiervoor heb ik toch geen porien vuller nodig ofwel?
Dan kan ik toch gewoon beginnen met een grondlak/primer, dan kleur, dan transparante lak.

grt. Arjan

fred dons
13 maart 2007, 20:55
inderdaad daar heb je geen porienvuller voor nodig

vosarnout
14 maart 2007, 09:51
@fred: Ik kan me inderdaad voorstellen dat het bij swamp ash wat lastiger is.
Ik heb mijn tele overigens wel zo gedaan. Body gestaind en dan veel lagen lak...Maar goed het ging me daar zekers niet om een super strakke afwerking.

Toch werkt bv Sander de Gier als ik mij niet vergis bij veel van zijn bassen ook op deze manier.

The_Darkness
14 maart 2007, 14:26
waar kan ik hier in nederland van die porienvuller kopen want bij de bouwmarkt hebben ze dat niet.
In wat voor soort winkels wel

Mattia
14 maart 2007, 15:14
Goede verfwinkel. Baptist heeft 't ook.

orreltak
14 maart 2007, 22:22
iemand wel eens ervaring gehad met polyesterplamuur(merk:FEW)?is goed schuurbaar en heeft een hele fijne/gladde afwerking.aanrader?

G.G.
15 maart 2007, 07:45
iemand wel eens ervaring gehad met polyesterplamuur(merk:FEW)?is goed schuurbaar en heeft een hele fijne/gladde afwerking.aanrader?

Heb ik weleens gebruikt met goed succes. Op mijn laatste stratje zit nu witte Karwei grondverf en Karwei lakplamuur, daarna weer witte Karwei grondverf (maar dat is meer vanuit het relic-oogpunt.