PDA

View Full Version : In-Ear Monitor: Op podium of bij PA?



intGod
12 maart 2007, 15:43
Besten,

Ik heb een vraagje over een in-ear monitor. Staat deze doorgaans bij de PA of op het podium? Ik heb hem momenteel namelijk in een rack zitten maar in dat rack zit ook spul wat ik gewoon op het podium nodig heb. Het lijkt me toch niet zo moeilijk om even een xlr van de PA naar het podium te trekken, of wel? Vooral omwillen van het feit dat ik graag zelf de sensitivity en de stereomix afstel.

Zaterdag (eigenlijk zondag) opgetreden en die kerel had de schuif van de gitaar zo hard openstaan in de monitor dat mijn toch al redelijk overstuurde gitaar ook nog eens lekker ging kraken :( Als ik dan tenminste de gevoeligheid had kunnen afstellen had het nog wat geweest ...

ruezzz
13 maart 2007, 11:32
Een monitormengtafel staat doorgaans op het podium, zodat of de monitormixer erbij kan (die in gebaar/oog/bierflesgooi-contact staat met de muzikanten) of de muzikant zelf zijn mix kan aanpassen.
Dus normalerwijze kun je een xlr naar de monitortafel leggen.
Of, als de monitors via de zaaltafel geregeld worden, lijkt het me vrij eenvoudig om via stageblock en multikabel een lijntje te trekken.

Kim Wilson
13 maart 2007, 11:34
Of je loopt even naar een microfoon om aan te geven wat er niet goed is...

intGod
13 maart 2007, 11:59
Of je loopt even naar een microfoon om aan te geven wat er niet goed is...

Tja ... Op een gegeven ogenblik is dat voor de mensen in de zaal niet leuk meer. Ik stond zaterdag elke tien seconden te zeggen dat het niet goed was :( En dat was geen arrogantie, dat was gewoon het feit dat de geluidsman maar twee standen op zijn paneel had: helemaal open of helemaal dicht :(

intGod
13 maart 2007, 12:00
Een monitormengtafel staat doorgaans op het podium, zodat of de monitormixer erbij kan (die in gebaar/oog/bierflesgooi-contact staat met de muzikanten) of de muzikant zelf zijn mix kan aanpassen.
Dus normalerwijze kun je een xlr naar de monitortafel leggen.
Of, als de monitors via de zaaltafel geregeld worden, lijkt het me vrij eenvoudig om via stageblock en multikabel een lijntje te trekken.

Mijn idee. Dank je.

Kim Wilson
13 maart 2007, 12:10
Tja ... Op een gegeven ogenblik is dat voor de mensen in de zaal niet leuk meer. Ik stond zaterdag elke tien seconden te zeggen dat het niet goed was :( En dat was geen arrogantie, dat was gewoon het feit dat de geluidsman maar twee standen op zijn paneel had: helemaal open of helemaal dicht :(
Dat is jammer. Een goeie monitormix is afhankelijk van de communicatie tussen muzikant en geluidsman. Als dat niet goed verloopt, kan het dus ernstig mis lopen. Jammer...

ruezzz
13 maart 2007, 14:04
Probeer altijd zo zacht mogelijk signaal in te sturen.
Anders vervormt de boel snel, verlies je dynamiek en hoor je dus geen reet terwijl je een bak herrie op de oren hebt.
Zet gewoon je (beltpack)ontvanger in eerste instantie vrij hard, draai hem vervolgens terug naar gewenst volume. Als je tijdens gig harder wil, draai je het volume gewoon wat op.

boss
13 maart 2007, 20:00
In-Ear monitors zijn geweldig ALS je een goede monitormix hebt!!!!
Wij gebruiken ze al jaren, maar maken dan ook zelf onze monitormix.
De enkele keren dat de mix door iemand anders werd gemaakt gingen we altijd terug naar wedges.
Met uitzondering van de lead zang, dan kan de monitormixer zich daar op concentreren. En zelfs dat viel niet altijd mee.
Voor In-Ears is een goede mix ZEER belangrijk!!!
Als antwoord op je vraag "waar zet je de zender?" op het podium dus!