PDA

View Full Version : Tweed Deluxe 5E3 eindelijk af!



Dylan61
12 maart 2007, 14:06
Bij Mission Amps USA in oktober besteld een Tweed Deluxe 5E3 Kit.

Het heeft even geduurd eerdat ik alle bestelde onderdelen ook echt had.

Mr. Bruce keek niet zo krap betreft de Spraque Caps, Mercury Magnetics OT, carbon weerstanden, Vol Mod en Humbucker Mod, deze zaten er ondanks de upgrading waar ik extra voor betaald had niet bij,
dan denk je misverstand die ruilt hij wel even om, maar nee dat heeft dus maanden geduurd en pas na veel (&%$#$#@) aandringen...!

Na aankoop krijg je een link met foto's om de amp na te maken, ideaal.

Overige onderdelen, op een schakelaar na, erg goede kwaliteit. (Ik heb zelfs drie weerstanden over...)

Het cabinet is ook van hele goede kwaliteit, vintage look gevernist. Het chassis is heel stevig en prachtig chroom.

Betreft het geluid, het is even wennen om op standje twee zonder moeite een overdrive te hebben, maar het geluid is heel zuiver zonder brom of bijgeluiden. Mooi vol geluid, goed voor de Blues en Rock.

Het leuke is het hele chassis is gemakkelijk te bereiken en goed te upgraden of te veranderen.

Met de paar knoppen en input jacks, (Nederlands?) kun je veel met het geluid doen.

De speaker is een goedkope Jensen C12Q, even een Celestion G12H eraan gehangen en dat gaf al een kompleet andere versterker, dus hier zijn nog mogelijkheden genoeg om eens van speaker te veranderen.

Helaas heb ik de instructies voor de Vol Mod nog steeds niet ontvangen, ik denk iets meer headroom, clean tot standje drie, zou perfect zijn.

De buizen die er nu inzitten zijn:
5Y3GT NOS - 6V6EH - 6V6EH - 12AX7EH - 12Y7EH

Als iemand suggesties heeft of deze versterker ook wel eens gebouwd heeft, alle ervaringen zijn welkom.

Chris Winsemius
12 maart 2007, 14:48
Tof! (ff afgezien v/d nog te ontvangen parts).

Heb er zelf diverse gebouwd en 't zijn gewoon toffe, rauwe en zeer dynamische versterkers. AlnicoBlue d'r in en je blaast menig 50 Watter weg :)

Je zou de volumeregelaar(s) op je gitaar ietsje kunnen terugdraaien voor 'n cleaner geluid.

De volume-mod heb ik zelf 'n x ontworpen niet wetende dat Bruce 'm ook gebruikte; amp is dan clean tot +/- de helft maar je hebt dan niet meer de interactie zoals bij de originele circuits tussen de twee volumeknoppen en de tone-knop.

guitaraddict
12 maart 2007, 18:02
Chris, ik neem aan dat je bedoelt de 12ay7 in de voortrap.

Als je de kathode weerstand in de 1e gainstage van 820 naar 1k5 brengt geeft dit niet wat meer headroom ?

Chris Winsemius
12 maart 2007, 18:58
Chris, ik neem aan dat je bedoelt de 12ay7 in de voortrap.

Nee, zelfs met 'n 12AY7 (zie ook de start in dit topic) gaat ie snel in overdrive.


Als je de kathode weerstand in de 1e gainstage van 820 naar 1k5 brengt geeft dit niet wat meer headroom ?

Kan, gain gaat wat omlaag.

In 'n standaard 5E3 kun je 'n cleaner geluid krijgen door in te pluggen op het bright-kanaal en dan de volume-regelaar v/h normale kanaal ietsje boven de 10 te zetten. Wel (ietsje) meer ruis maar 'n erg mooie mid-dip.

Neil Young maakt dmv. 'n apparaat met 3 motortjes (boven op z'n amp om de potmeters te verdraaien) gebruik van 3 of 4 presets van zijn favoriete settings op zo'n tweed Deluxe.

jor15
12 maart 2007, 20:29
Hoi,

Als je de volume mod nog moet bouwen met alleen drie weerstanden over, dan zou ik:
a) mijn layout en wiring nog es checken, of
b) nog maar eens een mail aan Bruce sturen.

Om van bij stock 5E3 clone Bruce's volume mod in te bouwen heb je wat meer onderdelen nodig (andere potmeter, een stuk of 5 caps en twee weerstanden).

Fantastische versterker trouwens, zowel met als zonder mod.

jor15

Dylan61
12 maart 2007, 20:41
Bedankt, die interactie van de knoppen ga ik zeker morgen proberen.

Wat vinden jullie hier van?:

Fixed - adjustable bias conversion for tube amplifiers.

http://area51tubeaudiodesigns.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=001&Product_Code=fixedbias&Category_Code=cat004

rijco.nl
16 maart 2007, 13:00
Bedankt, die interactie van de knoppen ga ik zeker morgen proberen.

Wat vinden jullie hier van?:

Fixed - adjustable bias conversion for tube amplifiers.

http://area51tubeaudiodesigns.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=001&Product_Code=fixedbias&Category_Code=cat004
gaat je vermogen dan ook omhoog ? ben benieuwd hoe dat gaat klinken , meer in de richting van een BF princeton.

Chris Winsemius
16 maart 2007, 13:15
Het vermogen gaat wat omhoog. Wordt strakker in het laag en je krijgt wat meer "definitie" en iets minder compressie.

Qua bias-circuit is die v/d brown Deluxe (6G3) goed als basis.

rijco.nl
16 maart 2007, 13:52
Het vermogen gaat wat omhoog. Wordt strakker in het laag en je krijgt wat meer "definitie" en iets minder compressie.

Qua bias-circuit is die v/d brown Deluxe (6G3) goed als basis.
blijft ook cleaner op wat hogere volumes neem ik aan, zoek namelijk een kleine cleane tube amp met de Fender vibe, afgelopen weekend gespeeld met een mic. voor m'n amp is me erg goed bevallen.

Chris Winsemius
16 maart 2007, 15:24
blijft ook cleaner op wat hogere volumes neem ik aan, zoek namelijk een kleine cleane tube amp met de Fender vibe, afgelopen weekend gespeeld met een mic. voor m'n amp is me erg goed bevallen.

Als je 'n cleanere amp zoekt is die vol/tone-mod beter (en veel makkelijker in te bouwen).
Andere optie is 'n bf Deluxe met of zonder reverb.

rijco.nl
17 maart 2007, 10:27
Als je 'n cleanere amp zoekt is die vol/tone-mod beter (en veel makkelijker in te bouwen).
Andere optie is 'n bf Deluxe met of zonder reverb.
is een princeton reverb ook een optie? met 12 inch en long tailed Phase Inverter (bijna een deluxe ) las ik op harmony central .

Chris Winsemius
17 maart 2007, 11:38
is een princeton reverb ook een optie? met 12 inch en long tailed Phase Inverter (bijna een deluxe ) las ik op harmony central .

Zeker!
Als je de tremolo opoffert dan kun je op die manier 'n 1 kanaals DR bouwen.

Ik hoop er binnenkort 1tje te voltooien....

rijco.nl
17 maart 2007, 13:05
Zeker!
Als je de tremolo opoffert dan kun je op die manier 'n 1 kanaals DR bouwen.

Ik hoop er binnenkort 1tje te voltooien....
lijkt me wel een goede amp, heb er nooit over gespeeld, zag op de dvd van Norah Jones een gitarist er over spelen, klinkt best wel ok.

Chris Winsemius
17 maart 2007, 13:51
lijkt me wel een goede amp, heb er nooit over gespeeld, zag op de dvd van Norah Jones een gitarist er over spelen, klinkt best wel ok.

Je mag hem hier 'n x proberen met je eigen gitaar. Ik had eerder 'n DR gebouwd maar die heeft al 'n nieuw/tevreden baasje. Er zal in de toekomost ook wel weer 'n 5E3 gebouwd worden.

Anyway; hierbij de specs van m'n "DR junior" project:

- 1x12" PrincetonReverb cabinet van TAD
- eyeletboard, faceplate en chassis van TAD
- trafo's en spoel van MercuryMagnetics
- Celestion G12H30 speaker
- middle en (post pi)mastervolume regelaar

Het was ff passen en meten met de uitgangstrafo en spoel maar het meeste werk is al gedaan qua opbouw.

Ik hoop 'm voor de meeting in Sittard gereed te hebben maar je mag absoluut mailen in de loop van april als je 'm 'n x wil proberen.

Fijn weekend!

rijco.nl
18 maart 2007, 12:52
Je mag hem hier 'n x proberen met je eigen gitaar. Ik had eerder 'n DR gebouwd maar die heeft al 'n nieuw/tevreden baasje. Er zal in de toekomost ook wel weer 'n 5E3 gebouwd worden.

Anyway; hierbij de specs van m'n "DR junior" project:

- 1x12" PrincetonReverb cabinet van TAD
- eyeletboard, faceplate en chassis van TAD
- trafo's en spoel van MercuryMagnetics
- Celestion G12H30 speaker
- middle en (post pi)mastervolume regelaar

Het was ff passen en meten met de uitgangstrafo en spoel maar het meeste werk is al gedaan qua opbouw.

Ik hoop 'm voor de meeting in Sittard gereed te hebben maar je mag absoluut mailen in de loop van april als je 'm 'n x wil proberen.

Fijn weekend!
je neemt zeker de eindtrap van de deluxe reverb, met choke een 'screen grid' weerstanden, snap eigenlijk niet waarom de princeton niet van de weerstanden heeft.

Chris Winsemius
21 maart 2007, 00:10
je neemt zeker de eindtrap van de deluxe reverb, met choke een 'screen grid' weerstanden,

Yep; OT, grotere reverb-tank, PI en pre ook. Gewoon 'n een kanaals DR met reverb en/maar zonder tremolo in 'n PR behuizing. Eigenaar van die DR had vandaag de amp in aanbouw gezien en was zeer benieuwd...


snap eigenlijk niet waarom de princeton niet van de weerstanden heeft.

In 'n PR zit ipv een choke en screengridstoppers 'n gezamelijke weerstand van 1k waarbij ook door de stroomopname van alle noval-buisjes de spanningsval groter is tussen plates en screengrids dan bij 'n DR.'n

Ander voorbeeld is de tweed Deluxe met 'n 5k weerstand op die plek. Bepaalde Fender tweed 5Ex(A) types hebben zeker baat bij toegevoegde screengridstoppers omdat de screens op dezelfde plek gevoed worden als de B+ voor de OT.

Als de G2 spanning ruim 2 Volt lager is dan de plate-spanning en de buizen juist gebiased dan overleven vele 6V6s het goed, qua moderne de TAD 6V6GTB-STRs en de JJ 6V6GT zeker. Houd bij de PR de biasing iets kouder dan normaal wegens de bias-modulating tremolo.

Chris Winsemius
26 maart 2007, 00:00
Yep, m'n DR jnr. is gereed!

't Was ff wat experimenteren met gelijkrichters omdat ik 'n MM PrincetonReverb PT gebruik ipv. 'n MM DR PT. Ik begon met 'n 5U4, daarna 'n GZ34 en nu zit er 'n SS-rectifier in (don't worry: d'r zit ook 'n standby schakelaar op) zodat ik 415 Volt op de (JJ) 6V6 platen heb, gebiased op +/- 9.5 Watt per stuk.

Moet nog wat kleine dingetjes doen en de grotere reverb-tank netjes zien te plaatsen maar 't klonk zeer goed, ben ook blij dat er 'n post-pi-mv opzit want met de normale volume-regelaar op 1 "knalt ie al behoorlijk" :)

Compacter en lichter dan 'n reguliere DR. Had 'm getest met 'n Stratje en 'n LP en binnenkort gaat ie zeker mee naar wat jamsessies om de trafo's en speaker lekker in te spelen. Qua volume maak ik me weinig zorgen want die eerdere DR blies overal overheen...

Ik zal aan 'n maat vragen om wat foto's te maken en die zal ik hier dan posten.

onze_jef
8 mei 2008, 11:42
Tof! (ff afgezien v/d nog te ontvangen parts).

Heb er zelf diverse gebouwd en 't zijn gewoon toffe, rauwe en zeer dynamische versterkers. AlnicoBlue d'r in en je blaast menig 50 Watter weg :)



'k heb nu ook een 5E3 (Ceriatone clone) en speel in bariton stemming. Onze drummer is aardig luid en 'k vind dat hij 't net niet trekt... ook als ie aan een 4*12 cab hangt.

Zijn er buiten die AlnicoBlue nog andere speakers de moeite waard?

Chris Winsemius
8 mei 2008, 11:51
'k heb nu ook een 5E3 (Ceriatone clone) en speel in bariton stemming. Onze drummer is aardig luid en 'k vind dat hij 't net niet trekt... ook als ie aan een 4*12 cab hangt.

Zijn er buiten die AlnicoBlue nog andere speakers de moeite waard?

'n Tweed Deluxe zou ik zelf niet als 1e keuze doen voor 'n bariton stemming (zelf denk ik dan eerder aan 'n grotere blackface of 'n cleanere plexi).

Celestion Heritage H30 is ook zeer puik in 'n 5E3 maar qua volume en "bariton-geschiktheid" ga je het ook daar niet mee redden...

onze_jef
8 mei 2008, 13:18
er mag heus wat laag roll off zijn hoor... ik gebruik hem samen met een 100W Sovtek... die 5E3 zou eerder het hoog en midden wat rijker moeten maken

Chris Winsemius
8 mei 2008, 17:56
er mag heus wat laag roll off zijn hoor... ik gebruik hem samen met een 100W Sovtek... die 5E3 zou eerder het hoog en midden wat rijker moeten maken

Dat zit niet in 'n CT OT.... 'n 5E3 is behoorlijk "mid-focussed" maar met "goeie" waarden, spanningen, speaker(s) en parts zit er zeker 'n rijk mid en hoog in.
Je kan wat gaan tweaken en 'n efficiëntere en meer heldere speaker gebruiken.

Wat is trouwens de gemeten voedingsspanning in je CT 5E3?

onze_jef
8 mei 2008, 18:54
Oei, ik heb daar geen idee van... 'k heb die overgekocht en toen was ie al gebouwd en afgesteld.

Nuja, binnenkort is men amptech terug van een tour en dan zal ik bij hem eens wat zooien met speakers of speakercombinaties.