PDA

View Full Version : originaliteit vs bruikbaarheid



Orpheo
11 maart 2007, 21:57
Ik probeer een gitaar te verkopen, maar die mist de originele elementen. die krengen feedbackten als een malle, en t klonk nergens naar. nu zitten er bareknuckles in (veel beter!) en nu wil niemand 'm hebben 'omdat de originele elementen er niet inzitten en er anderen in hebben gezeten'.

waar slaat dat op?!

ik kreeg ook de vraag 'zit de originele nut er nog op?'. ik zei voor de gein nee, er zit nu een andere benen topkam op. oh dan hoef ik 'm niet.

ik begrijp dat gezeur echt niet. wil je nu spelen, over mierenneuken?!

Tho
11 maart 2007, 21:59
Tsja, ik snap het eigenlijk wel hoor, maar voor de verkoper is het natuurlijk altijd vervelend ;)
Die mensen houden waarschijnlijk gewoon iet van het idee dat er aan de gitaar 'geprutst' is.

Orpheo
11 maart 2007, 22:01
als ik een gitaar koop, (wat ik vaak doe...) maakt 't me geen bal uit of er aan geknutseld is, als t maar goed is gedaan. liever dat ie goed speelt en klinkt en goed aanvoelt...

Tho
11 maart 2007, 22:03
als ik een gitaar koop, (wat ik vaak doe...) maakt 't me geen bal uit of er aan geknutseld is, als t maar goed is gedaan. liever dat ie goed speelt en klinkt en goed aanvoelt...

ja jij, maar als ik een gitaar koop, is dat sowieso nooit 2e hands. Ik vind het gewoon niet prettig, dus ik wil al helemaal niet dat er aan geknutseld is

Dirkdewaard
11 maart 2007, 22:05
Tja, vaak "upgrade" je je gitaar naar eigen smaak. Ik koop het liefst een "nieuwe" gitaar zonder onderdelen ik verander toch het meeste weer.

Maar blijkbaar altijd handig om je originele onderdelen te bewaren voor dit soort kopers.

Trek die Bareknuckels eruit, koop een paar el-cheape pickups en verkoop de gitaar. Wat voor elementen heb je nodig en wat voor BK heb je er nu in?

yhcmarc
11 maart 2007, 22:07
Ik probeer een gitaar te verkopen, maar die mist de originele elementen. die krengen feedbackten als een malle, en t klonk nergens naar. nu zitten er bareknuckles in (veel beter!) en nu wil niemand 'm hebben 'omdat de originele elementen er niet inzitten en er anderen in hebben gezeten'.

waar slaat dat op?!

ik kreeg ook de vraag 'zit de originele nut er nog op?'. ik zei voor de gein nee, er zit nu een andere benen topkam op. oh dan hoef ik 'm niet.

ik begrijp dat gezeur echt niet. wil je nu spelen, over mierenneuken?!

Wat jij nergens naar vindt klinken vindt een ander misschien wel fantastisch.

Rinze
11 maart 2007, 22:12
ja jij, maar als ik een gitaar koop, is dat sowieso nooit 2e hands. Ik vind het gewoon niet prettig, dus ik wil al helemaal niet dat er aan geknutseld is

Ik koop juist bij voorkeur geen nieuwe gitaren. Een gebruikte gitaar voelt lekkerder, als er tenminste op gespeeld is en het is natuurlijk goedkoper. Wanneer het om een gitaar gaat die origineel wat bijzonders was dan snap ik wel dat mensen hem graag origineel willen kopen, anders niet. Ik verander vaak van alles aan gitaren, elementen zijn natuurlijk een kwestie van smaak, maar verder kun je er echt wel van uit gaan dat de gitaar er beter van wordt. En goede elementen raak je ook los wel weer kwijt, toch?

Blijkbaar zijn er dus twee types kopers: de knutselaars en de mensen die de gitaar graag in nieuwstaat willen hebben.

Orpheo
11 maart 2007, 22:15
Wat jij nergens naar vindt klinken vindt een ander misschien wel fantastisch.

noem me gestoord, maar ik vind constante piep en feedback echt niet lekker klinken, en ik ken niemand die een stijve plasser krijgt van piep, squeel en feedback.

OP SLAAPKAMERVOLUME!!

Orpheo
11 maart 2007, 22:17
Tja, vaak "upgrade" je je gitaar naar eigen smaak. Ik koop het liefst een "nieuwe" gitaar zonder onderdelen ik verander toch het meeste weer.

Maar blijkbaar altijd handig om je originele onderdelen te bewaren voor dit soort kopers.

Trek die Bareknuckels eruit, koop een paar el-cheape pickups en verkoop de gitaar. Wat voor elementen heb je nodig en wat voor BK heb je er nu in?

ik heb er nu p90's in humbuckerformaat inzitten, en er moeten 2 gibson paflike elementen in (of seymour duncan jb's).

de bareknuckles houd ik ook. absoluut. dat zit in de deal.

D3nnis
11 maart 2007, 22:28
Ik probeer een gitaar te verkopen, maar die mist de originele elementen. die krengen feedbackten als een malle, en t klonk nergens naar. nu zitten er bareknuckles in (veel beter!) en nu wil niemand 'm hebben 'omdat de originele elementen er niet inzitten en er anderen in hebben gezeten'.


Nou, als ik kon kiezen tussen een gitaar waar al bareknuckles in zitten of waar ik zelf mee aan de gang moet dan wist ik het wel!

Maar voor dit soort gein bewaar ik altijd de originele onderdelen...ook de strapbuttons en dergelijke.
Maar de originele snaren niet :D

Orpheo
11 maart 2007, 22:38
wat een ongelooflijke klootzak is die kerel zeg. ik heb al aangegeven dat die BKP's van mij blijven. nu wil hij mijn LP+bkp's+100 pleuro voor zijn PRS'sje. dikke vinger drie bier. deze deal gaat mooi niet door. de mazzel!

Eko
11 maart 2007, 23:08
Voor sommige verzamelaars geld niet de staat waarin de gitaar verkeerd maar de hoeveelheid originele onderdelen. Als ik een Squier zie uit begin jaren 80 dan wil ik geen upgrades,verbeteringen,toevoegingen en/of reparaties maar 100% origineel. Anders geen interesse. Is niet slecht bedoeld , maar ik wil ze gewoon origineel hebben en heb geen zin in 5 jaar zoektocht naar een paar onderdelen.
Om te spelen heb ik gewoon heel goede instrumenten, maar het verzamelen is toch iets anders.

Luke-wannabe
11 maart 2007, 23:12
wat een ongelooflijke klootzak is die kerel zeg. ik heb al aangegeven dat die BKP's van mij blijven. nu wil hij mijn LP+bkp's+100 pleuro voor zijn PRS'sje. dikke vinger drie bier. deze deal gaat mooi niet door. de mazzel!
Naturel LP?

Orpheo
11 maart 2007, 23:17
Naturel LP?

jep.

@ Eko: ja, maar deze kerel wilde 'm dus echt om te spelen spelen.


maar die hele hype van 'origineel' *puke*. :stop:

Tho
11 maart 2007, 23:35
jep.

@ Eko: ja, maar deze kerel wilde 'm dus echt om te spelen spelen.


maar die hele hype van 'origineel' *puke*. :stop:

Dat is helemaal geen hype man, dat is gewoon feel

Luke-wannabe
11 maart 2007, 23:37
jep.

@ Eko: ja, maar deze kerel wilde 'm dus echt om te spelen spelen.


maar die hele hype van 'origineel' *puke*. :stop:
:p Gibson pups die piepen?? Ok..
Toch maar weer aan de PRS?

Michael AE
11 maart 2007, 23:39
Persoonlijk kies ik ook liever voor een goede klank en bespeelbaarheid vs. originaliteit, maar ik snap ook best dat verzamelaars de originele onderdelen willen hebben.

Orpheo
11 maart 2007, 23:45
:p Gibson pups die piepen?? Ok..
Toch maar weer aan de PRS?

ja, t waren oudjes. niet gewaxpot. verschrikkelijke dingen.

nja, ik wil wel weer een PRS. speelde wel heel lekker. maar t mist toch altijd wel 'iets'.

Michael AE
11 maart 2007, 23:52
ja, t waren oudjes. niet gewaxpot. verschrikkelijke dingen.

nja, ik wil wel weer een PRS. speelde wel heel lekker. maar t mist toch altijd wel 'iets'.

Laatst een sessie gedaan op een PRS van een drummer waar ik mee speelde. Heel erg leuke gitaren. Hij speelde heel lekker en was goed stemvast. Hij klonk een stuk minder vet dan mijn LP, maar had wel weer een soort van strakheid die ik wel kon waarderen zonder klinisch te zijn. Klonk heel dynamisch en open. Dat heb ik wel eens anders gehoord bij PRS zullen we maar zeggen...

Random_hero
12 maart 2007, 00:25
Als ik een gitaar kon kopen waar ook nog eens BK's in zaten...

Mafkezen met hun originele elementen

Nickname
12 maart 2007, 19:30
Ik vind het ook vreemd, zodra je een "upgrade" doet aan je gitaar gaat de waarde meestal achteruit. Daarom verkoop ik mijn gitaren ook niet... ik heb nu 3 gitaren en elke daarvan heeft wel een mod (2 daarvan nieuw gekocht en zelf gemod, de 3e gemod gekocht) En ik ben er reuze tevreden mee :satisfie:

Gitaristje 18
12 maart 2007, 19:35
Bij mij gaat de speelbaarheid en klank boven de originaliteit.
Ik hoef ook geen oude gitaar te hebben. Ik ben ook tevreden met een gloednieuwe.
Ik verkoop mijn gitaren niet, ze nemen weinig plek in en het is toch leuk om ze te bewaren en er af en toe op te spelen. Lekker veel afwisseling door steeds meer gitaren die je naarmate de tijd verstrijkt hebt. Wil je een vol geluid, neem je die, wil je een feller geluid, neem je die, wil je single coil spelen, neem je die.

vulvasonic
12 maart 2007, 20:32
Vaak gaat het toch ook helemaal niet om de kwaliteit van de gitaar?
En de koper interesseert het zich ook geen fluit dat er andere elementen in een gitaar gezet zijn. Feit is wel dat de waarde van een instrument mede bepaald wordt door de originaltiteit van de onderdelen.

Kwestie van marktwerking. Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar zo gaat het.

Gitaristje 18
12 maart 2007, 21:35
Ja het gaat dan idd meer om het hebben van een originele gitaar. Mij gaat het bij de gitaar enkel en alleen om het feit dat ik een yes gevoel krijg als ik een gitaar bespeel.

armageddon
12 maart 2007, 21:56
Nickname heeft mijn gitaar gekocht waar ik EMG's in heb gezet. Ik had ook de grootste moeite om aan mensen uit te leggen dat gemod niet direct inhoudt dat het slechter is. Ik kan me wel voorstellen dat je sceptisch bent dan, maar daarom ben ik ook gewoon bereid foto's te maken van de binnenkant etc, want dat hoort er gewoon bij.

Noid
12 maart 2007, 22:10
Voor sommige mensen is iets pas goed als het volledig origineel is. De redenatie is dan dat die gitaarfabriek beter weet dan die vage gitarist die nu een gitaar verkoopt wat goed is en wat niet. Zo van:
X: "ja maar jij hep geen echte Gibson"
Antw: "wablief: het staat hier toch echt op de kop hoor"
X: "ja maar in die van jou zitten niet de originele elementen, dus dan klinkt ie ook niet meer zo als die door Gibson bedoelt is"
Antw: "Ja en? Daardoor blijft 't echt wel een Gibson en klinkt ie alleen (nog maar) beter"
X : "dat zeg ik dus: geen echte Gibson, en daarom moet ik hem ook niet!" (ik vermoed dat zo'n persoon zich nog geen mening heeft gevormd over wat goed of slecht is/hiertoe niet in staat is).

Tsja, ieder zijn eigen versie van de werkelijkheid natuurlijk, sommigen beginnen het (jaren) later wel te begrijpen, anderen nooit. Het zij zo. Verder succes met de verkoop.

Dirkdewaard
12 maart 2007, 22:15
Onderdelen maken de gitaar, ik heb 1 humbucker in mijn LP classic zitten die letterlijk 2 keer zoveel waard is als de gitaar en de rest van de onderdelen samen. Iemand die gitaar speelt weet of een gitaar of onderdeel goed is.
Mierenneukders die een "originele zwarte gibson les paul uit 1997" willen weten dat niet. Ook weten ze vaak niet wat de originele onderdelen zijn dus dat scheelt. :)

Squier4ever
12 maart 2007, 22:19
heb je serieus oude PAF's erin zitten?

wat voor werk doe jij/ welke loterij heb je gewonnen?

Nickname
12 maart 2007, 22:27
Nickname heeft mijn gitaar gekocht waar ik EMG's in heb gezet. Ik had ook de grootste moeite om aan mensen uit te leggen dat gemod niet direct inhoudt dat het slechter is. Ik kan me wel voorstellen dat je sceptisch bent dan, maar daarom ben ik ook gewoon bereid foto's te maken van de binnenkant etc, want dat hoort er gewoon bij.

Dikke +1! Want ik ben er nog steeds heel erg tevreden mee :satisfie: ondanks/dankzij de mods

Agent_Smith
12 maart 2007, 22:41
Onderdelen maken de gitaar, ik heb 1 humbucker in mijn LP classic zitten die letterlijk 2 keer zoveel waard is als de gitaar en de rest van de onderdelen samen. Iemand die gitaar speelt weet of een gitaar of onderdeel goed is.
Mierenneukders die een "originele zwarte gibson les paul uit 1997" willen weten dat niet. Ook weten ze vaak niet wat de originele onderdelen zijn dus dat scheelt. :)

Helemaal waar, maar bij bijvoorbeeld een volledig untouched '68 LP zou ik heb absoluut niet over mijn hart kunnen verkrijgen ook maar één soldeerverbinding te verbreken...
Een '97er echter kun je rustig naar hartelust verbouwen :)

tmcm
12 maart 2007, 22:50
ik snap het probleem niet zo

tis toch wel algemeen bekend dat wanneer je een gitaar verkoopt waaraan gemod is dat dit behoorlijk op de prijs drukt dus stop je de originele onderdelen onder het aanrecht weg totdat je hem verkoopt. That's how it works...

Balthazar
12 maart 2007, 22:55
ik snap er niets van. als ik bijv een fender strat met schaller locking tuners, grafieten topkam, grafieten zadeltjes, en van zandt elementen , enzovoorts,tegen zou komen voor de prijs waar de originele strat voor weg zou gaan, zou ik me geen twee keer bedenken.

Orpheo
12 maart 2007, 23:07
probleem opgelost. er gaat een refin tegenaan. en dusdanig dat ie heel eenvoudig in originele looks terug te zetten is. maar dat wil ik niet. ik wil 'm niet kwijt. hij speelt en klinkt zo lekker!

Luke-wannabe
12 maart 2007, 23:15
Helemaal waar, maar bij bijvoorbeeld een volledig untouched '68 LP zou ik heb absoluut niet over mijn hart kunnen verkrijgen ook maar één soldeerverbinding te verbreken...
Een '97er echter kun je rustig naar hartelust verbouwen :)
68 LP's bestaan tog niet??

Luke-wannabe
12 maart 2007, 23:15
probleem opgelost. er gaat een refin tegenaan. en dusdanig dat ie heel eenvoudig in originele looks terug te zetten is. maar dat wil ik niet. ik wil 'm niet kwijt. hij speelt en klinkt zo lekker!
!!! Refin??? Waarom dan? Wat was uberhaupt de reden dat je m verkocht? De looks?

Agent_Smith
12 maart 2007, 23:27
68 LP's bestaan tog niet??

Gelukkig wel! :)

Orpheo
12 maart 2007, 23:30
!!! Refin??? Waarom dan? Wat was uberhaupt de reden dat je m verkocht? De looks?

bestaan dus wel, '68er LP's :) er is zelfs een hele reissue serie van.

de looks. die natural kleur van de top was wel tja... ok in t begin, wat nieuws. maar ik begin me er nu heel heel erg aan te ergeren! maar Fred Dons gaat er een tobaccoburst op maken, er gaan grover tuners op, 3 superdistortions, cream slagplaat, gouden knopjes, en ik heb mijn eigen ace frehley LP! zo deed hij t toendertijd ook.

OF ik moet wel een HEEL goeie deal tegenkomen binnen nu en 48 uur :)

Luke-wannabe
13 maart 2007, 00:15
Gelukkig wel! :)
Maar er is tog een break geweest qua LP productie? Van wanneer tot wanneer was dat?

Orpheo
13 maart 2007, 00:17
Maar er is tog een break geweest qua LP productie? Van wanneer tot wanneer was dat?

1961 tot en met 1967...vanaf 1968 gingen ze weer aan de slag.

Eko
13 maart 2007, 17:32
Om een vergelijking te maken : Als ik een originele jaren `60 Ford wil hebben als verzamelaar heb ik niets aan een auto me metalliclak in rose/paars met een 300 watt stereo MP3/CD radio en tijgerlook stoelhoezen en bling,bling velgen. Misschien zijn die onderdelen op zich wel meer waard dan de auto waar ze inzitten, het is niet tijdsorigineel. Als dagelijks vervoermiddel zou je zoiets niet gebruiken , als verzamelobject wel.
Daarom willen verzamelaars graag originaliteit.

Luke-wannabe
13 maart 2007, 17:40
1961 tot en met 1967...vanaf 1968 gingen ze weer aan de slag.
Ok dan! Nog nooit een 68 lp gezien :s

Agent_Smith
13 maart 2007, 18:29
Ok dan! Nog nooit een 68 lp gezien :s

Had ik er maar een paar :) '68 (en min of meer ook '69) LP raken zo langzamerhand onbetaalbaar helaas...

frekie
13 maart 2007, 20:28
Aan de ene kant snap ik ook wel dat verzamelaars 100% origineel willen maar tegenwoordig wordt wel erg veel "vintage" verklaard vind ik. Gitaren zijn instrumenten en moeten bespeeld worden. Kluson mechanieken zijn vaak niet zo denderend en worden vervangen door Schaller enz. En dan kan je niet meer terug want je moet de gaten in de kop groter maken.
Ik bewaar wel altijd de originele onderdelen bij de gitaren in de koffer voor je weet nooit. Ik heb net mijn Richwood stratje weer min of meer origineel gemaakt voor de verkoop, helaas het loopt niet storm. Krantenwijken betalen nu beter dan vroeger blijkbaar :) Gek genoeg hebben die cheapo originele elementjes die met tape bij elkaar worden gehouden ook wel weer wat, op huiskamer volume dan he :satisfie:

Dirkdewaard
13 maart 2007, 21:11
Om een vergelijking te maken : Als ik een originele jaren `60 Ford wil hebben als verzamelaar heb ik niets aan een auto me metalliclak in rose/paars met een 300 watt stereo MP3/CD radio en tijgerlook stoelhoezen en bling,bling velgen. Misschien zijn die onderdelen op zich wel meer waard dan de auto waar ze inzitten, het is niet tijdsorigineel. Als dagelijks vervoermiddel zou je zoiets niet gebruiken , als verzamelobject wel.
Daarom willen verzamelaars graag originaliteit.

Klopt, maar dit is geen gitaar uit de jaren 60. :cooler:

drap
13 maart 2007, 21:18
Ik heb op m'n Gibson SG standard uit '83 de elementen vervangen voor Bare Knuckles, omdat de originele elementen harder jankten dan een loopse teef en ik heb de draaiknoppen vervangen voor nieuwe, omdat de ouwe gescheurd waren. Is m'n gitaar nou ook minder waard geworden? Niet dat het me wat uit zou maken, omdat ik 'm toch niet verkoop, maar ik zou er echt van op kijken als ie nu ineens minder waard is.

Orpheo
13 maart 2007, 21:24
Ik heb op m'n Gibson SG standard uit '83 de elementen vervangen voor Bare Knuckles, omdat de originele elementen harder jankten dan een loopse teef en ik heb de draaiknoppen vervangen voor nieuwe, omdat de ouwe gescheurd waren. Is m'n gitaar nou ook minder waard geworden? Niet dat het me wat uit zou maken, omdat ik 'm toch niet verkoop, maar ik zou er echt van op kijken als ie nu ineens minder waard is.


ja is ie dus blijkbaar...ik snap ook niet waarom, maar tis wel zo.

ik heb net weer op de bewuste LP gespeeld. klinkt en speelt wel HEEL lekker. jammer dat ie zo godsgruwelijk lelijk is....

Dirkdewaard
13 maart 2007, 21:45
Ik heb op m'n Gibson SG standard uit '83 de elementen vervangen voor Bare Knuckles, omdat de originele elementen harder jankten dan een loopse teef en ik heb de draaiknoppen vervangen voor nieuwe, omdat de ouwe gescheurd waren. Is m'n gitaar nou ook minder waard geworden? Niet dat het me wat uit zou maken, omdat ik 'm toch niet verkoop, maar ik zou er echt van op kijken als ie nu ineens minder waard is.

Ik zou er juist meer voor betalen, voor mij is hij dus meer waard. :)

drap
14 maart 2007, 01:35
Maar het is dan wel een erg vreemd cultuurtje hoor. Als ik een oldtimer koop mag ik hopen dat er inmiddels andere banden onder zit en het liefst ook een nieuwe accu, om maar niet te spreken over de uitlaat. Maar als je je ouwe gitaar upgrade met betere onderdelen dan wordt ie plots minder waard. Gitaristen sporen niet. Een refinish zou ik nog in kunnen komen, of als er echt hele ouwe PAF's van de eerste serie in heeft gezeten, daar zou een verzamelaar nog een punt hebben. Hoewel ik een gitaar iets vind om op te spelen. Wat heb ik aan een 40 jaar ouwe gitaar die voor geen meter klinkt.

FruscianteFan
14 maart 2007, 08:36
Die vergelijking gaat nauwelijks op: banden zijn beter vergelijkbaar met snaren, hoewel de velgen wel weer heel belangrijk zullen zijn. Over het algemeen mogen onderdelen in auto's best vervangen worden, zolang ze maar vervangen worden door originele (dus hetzelfde product, maar nieuwer) onderdelen.

Een topkam op een oude Strat mag best eens vervangen zijn, ze slijten immers. Maar dan moet er wel een zelfde model/materiaal exemplaar op zitten, en geen graphtech.

Het vervangen van de elementen zou je dan kunnen vergelijking met het opvoeren van de motor: de gitaar heeft dan meer in haar mars, maar het verandert haar karakter ook en daar ligt het probleem met name.

Verder moet ik zeggen dat ik het leuk vind om op een originele gitaar te spelen, maar het is veel leuker om een goed aangepast exemplaar in mijn handen te hebben.

ieme
14 maart 2007, 08:49
offtopic, orph, ik heb gister ook weer een 72 custom gekocht... miste mn oude 3pu wel erg... ;)

Mr.Bluesbreaker
14 maart 2007, 08:56
Orpheo, als een gitaar geweldig speelt maar er niet zo denderend uitziet: houden!

Wat mij betreft zou ik op een roze Les Paul standard spelen als het een beter instrument zou zijn dan mijn huidige zwarte. Het liefste speel ik op 110% een zaal plat op een godsgruwelijk lelijk instrument dan dat ik een matig spelend, mooi instrument in mijn handen heb.
Goeie keus om een refin te doen wat dat betreft, gewoon houden als de speelbaarheid te gek is.

ieme
14 maart 2007, 09:13
maak hem dan alpine white, 3 gold pus, gold bridge, gold bigsby, zwarte elementringen....

WAAAAUWWW

intGod
14 maart 2007, 10:01
Ik heb een aantal tweedehands gitaren gekocht. Ik koop _nooit_ gitaren waar aan geknutseld is. Ook niet als het door de beste gitaarbouwer ter wereld is gebeurd. Ook niet als het alleen maar verbeteringen zijn.

Ik heb een gitaar graag in "originele" staat in mijn handen. Wat ik er daarna zelf mee doe boeit niet zo :)

Orpheo
14 maart 2007, 10:03
maak hem dan alpine white, 3 gold pus, gold bridge, gold bigsby, zwarte elementringen....

WAAAAUWWW

eindelijk iemand die het met me eens is! :D

maar ik ga dat niet doen. ik ga 'm anders maken, ik post er zo wel een foto van. simpel gezegd: net als de ouwe LP die ace gebruikte. ik wil namelijk de achterkant naturel houden; ik vind die singlepiece mahonie back zo mooi :chicken: wel lache dat je je ouwe miste ghehe

@ Mr. Bluesbreaker: agreed. ik had 'm ook alleen geruild tegen een gitaar die net zo lekker was als deze. maar die is er niet. duh ik heb 'n customshop lp custom alpine white laten schieten en deze genomen. met de juiste elementen erin (de p90's zijn iets te lief nog, maar voor blues wel lekker smerig! :D ) is deze gitaar echt geweldig.

Orpheo
14 maart 2007, 10:07
Ik heb een aantal tweedehands gitaren gekocht. Ik koop _nooit_ gitaren waar aan geknutseld is. Ook niet als het door de beste gitaarbouwer ter wereld is gebeurd. Ook niet als het alleen maar verbeteringen zijn.

Ik heb een gitaar graag in "originele" staat in mijn handen. Wat ik er daarna zelf mee doe boeit niet zo :)

beetje beperkt beeld huh, vind je niet? als ik bv een usa strat kan kopen voor 800 euro waar sperzel tuners opzitten, grafieten nut, graphtech zadels, seymour duncan/bareknuckle elementen, switchcraft switch en cts pots, of 800 en dan 100% origineel, dan ben ik een RUND als ik die eerste niet neem....


edit: zelfs al is 't een jap of een mex. dan zet ik t wel over in een tweedehandsbody, maar ja, ik ben nooit moeilijk geweest wat dit betreft. klinkt t, speelt t? ja? mooi, dan is ie van mij doei!

Luke-wannabe
14 maart 2007, 11:29
Ik heb een aantal tweedehands gitaren gekocht. Ik koop _nooit_ gitaren waar aan geknutseld is. Ook niet als het door de beste gitaarbouwer ter wereld is gebeurd. Ook niet als het alleen maar verbeteringen zijn.

Ik heb een gitaar graag in "originele" staat in mijn handen. Wat ik er daarna zelf mee doe boeit niet zo :)
Waarom niet dan? Ik vind dat echt heel vreemd dat je dat ECHT NIET doet..

Yamhammer_71
14 maart 2007, 11:53
Waarom niet dan? Ik vind dat echt heel vreemd dat je dat ECHT NIET doet..

Ik kan me er wel iets bij voorstellen als de gitaar zowat volledig ''eigen'' is gemaakt, maar een paar kleine aanpassingen puur wat de gitaar ECHT ten goede komt, is toch niet zo erg?

Rutger
14 maart 2007, 12:13
Als je een verzamelaar bent, kan ik er nog wel inkomen. Dan wil je alles origineel hebben, want dan is ie meer waard.

Als gebruiker lijkt het me alleen logisch dat je voor het beste gaat, en als een gitaar daarvoor wat aanpassingen heeft ondergaan, lijkt het me toch dat je er dan alleen maar enthousiaster van wordt!?

Ik houd er wel rekening mee als ik een gitaar verkoop. Ik vervang meestal de pu's, maar bewaar de originelen en zet er dan in de adv bij dat ze die er bij krijgen. Zijn mensen blijkbaar toch altijd blij mee

Yamhammer_71
14 maart 2007, 12:22
Ik houd er wel rekening mee als ik een gitaar verkoop. Ik vervang meestal de pu's, maar bewaar de originelen en zet er dan in de adv bij dat ze die er bij krijgen. Zijn mensen blijkbaar toch altijd blij mee

Das heel netjes! Je hebt natuurlijk gitaristen die alle onderdelen er nog bij willen om hem weer helemaal origineel te maken. Smaak, smaak en smaak.

Volgens mij krijg je ook geen goed beeld meer van je eigen gitaar als je ''miljoenen'' keren de elementen bijvoorbeeld hebt verandert...misschien vraag je je dan af: ''Hoe klonk ie toen'', ''Wat was nou eigenlijk beter?''.
Ik heb 1x de elementen laten vervangen (EMG's door passieve BK's) en ben meer dan tevreden met het geluid van die gitaar nu. Maar hoe hij toen met de EMG's precies klonk weet ik al niet meer in details...eigenlijk zou je steeds een zelfde riff op moeten nemen en afluisteren bij dergelijke veranderingen...kun je altijd terugkijken of het voor 't gehoor opeens toch wat lekkerder klinkt of niet. Noem maar een zijstraatje :)

intGod
14 maart 2007, 12:34
Waarom niet dan? Ik vind dat echt heel vreemd dat je dat ECHT NIET doet..

Omdat ik dan niet het gevoel heb dat ik een gitaar gekocht heb, maar wel het "hobbyproject" van iemand anders. Ik begrijp wel waarom iemand dat doet, maar mijn gevoel zegt het niet te doen. Zo koop ik ook geen opgevoerde auto's, geen motoren met niet-originele uitlaten etc ... Dat wil ik allemaal zelf doen ;)

Binnenkort iemand vinden die dat WEL doet want er bestaat kans dat mijn opgevoerde Turbo Volvo de deur uit moet :(