PDA

View Full Version : '70s Ibanez ST200 vraag



yhcmarc
11 maart 2007, 21:48
Hey, ik ga as. dinsdag mogelijk een '70s Ibanez ST200 oppikken. N.a.v. de ST50 die ik sindskort heb ben ik erg geinteresseerd geraakt in deze gitaren en wil ik dus die 200 ook erbij. Echter, de originele pickups zitten er niet meer in en de huidige eigenaar heeft ze ook niet. Heeft iemand een idee welke pickups er origineel inzaten en zo ja, waar te verkrijgen. Zo nee, welke pickups zouden het meeste lijken op de originele om erin te zetten mits de huidige pickups niet bevallen natuurlijk.

thnx

zeppo
11 maart 2007, 22:33
Dat zal erg moeilijk worden om nog originele pickups te vinden.
Je zou Ebay eens in de gaten kunnen houden. Of wachten tot je een 'complete' ST200 voorbij ziet komen. Toegegeven, die zie je niet zo vaak, maar het komt wel voor ...

interessander
12 maart 2007, 00:53
Ik gok op super 70ies of V-2, die zaten ook in de icemans van die tijd. originele ibanez elementen dus zeker niet meer te krijgen, tweedehands duiken hier en daar nog wel eens wat ibanez elementen op. Een dimarzio superdistortion als vervanging heeft mijn '79 iceman goed gedaan, hoewel het originele brugelement zeker niet slecht was.

AutoStatic
12 maart 2007, 14:27
Marc, ik weet niet hoe goed je Spaans is:
http://es.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Studio_(serie) (http://es.wikipedia.org/wiki/Ibanez_Studio_%28serie%29)

Hebben ze het ook over V-2 Super Humbuckers.
Ziet er mooi uit allemaal.

yhcmarc
12 maart 2007, 17:06
Ik gok op super 70ies of V-2, die zaten ook in de icemans van die tijd. originele ibanez elementen dus zeker niet meer te krijgen, tweedehands duiken hier en daar nog wel eens wat ibanez elementen op. Een dimarzio superdistortion als vervanging heeft mijn '79 iceman goed gedaan, hoewel het originele brugelement zeker niet slecht was.

Ik heb een DP106 (superdistortion Dual sound) in een van mijn andere gitaren en is zeker wel ok, maar niet echt fantastisch .. heb even gekeken bij dimarzio, de combi tone zone + paf pro of een evolution setje lijkt me wel wat.

interessander
12 maart 2007, 17:36
Ik heb de evolution ook als brugelement, maar die vind ik dan niet echt fantastisch, de superdistortion is smeriger en vettiger.. ik weet niet hoe de dual soudn zich verhoudt tot de dp100 maar ik neem aan dat er wel verschillen zijn.

Rinze
12 maart 2007, 18:19
De V2's heb ik in een Artist gehad, zijn volgens mij gewoon Japanse Super Distortion clones: ze zien er zo uit en het zijn keramische high output-scheurbakken. Ik heb ze trouwens een poosje geleden aan een liefhebber verkocht, jammer, anders had je ze wel mogen overnemen... Ik zou er gewoon een paar goede elementen in zetten, al naar gelang je smaak/doel qua gebruik.

yhcmarc
12 maart 2007, 19:33
Eerst maar eens afwachten hoe de huidige pickups zijn en de algehele staat/feel van de gitaar natuurlijk ;)

tmcm
13 maart 2007, 00:02
yep, waren V2's. Werden gemaakt door Dimarzio voor Ibanez, zo gaat het verhaal en dat hoeft helemaal niet waar te zijn dus. Heb ze net weer in een gitaar geschroefd, had er Fralin paf's inzitten, maar ik vind ze niet minder. Anders. Output is 13.5 en ze klinken als een paf pro, daar zijn ze zo op het gehoor nog het best mee te vergelijken. Geen slechte dingen. Op Ebay gaan ze voor een drol want boutique is het nu helemaal. Doe er je voordeel me.

Orpheo
13 maart 2007, 00:20
Ik heb de evolution ook als brugelement, maar die vind ik dan niet echt fantastisch, de superdistortion is smeriger en vettiger.. ik weet niet hoe de dual soudn zich verhoudt tot de dp100 maar ik neem aan dat er wel verschillen zijn.

eigenlijk is de dual sound de superdistortion. 'vroeger' was t verschil dat de dualsound 3 conductor was (voor coiltap) en de SD 2 conductor. tegenwoordig beiden 4 draadjes, maar de dualsound heeft erbij nog een toggleswitch.

zoon van Piet
13 maart 2007, 10:50
Herinneringen komen in me op... lang geleden speelde ik regelmatig op een ST200 van een vriend. Daar zaten idd de V-2's op, die regelrechte Japanse DiMarzio kopieen waren - maar dan wel wat minder van klank, moet ik zeggen.
goeie gitaar, je kreeg een beetje zwarte vingers van de gelakte 'ebonized rosewood'-toets. En doorlopende halzen vonden we toen allemaal schitterend.

Persoonlijk vond ik de combinatie van die V2's met de nogal brute actieve eq niet echt geweldig, maar dat kan persoonlijk geweest zijn. Die tweebands actieve regeling is typisch voor toen en naar huidige maatstaven nogal achterhaald: behoorlijk wat ruis en dynamiekverlies. Het was allemaal nogal weinig fijnzinnig en leverde te snel zompige basgeluiden of -vooral- schelle treblesoundjes op. Warme, volle sounds waren moieliker te realiseren. Ik was toen al van mening dat een setje betere, warmer en opener klinkende
pickups het ding goed zou doen.
Dat hoeft allemaal niet voor jou te gelden natuurlijk. Ik kan me wel wat voorstellen bij de gedachte dat de sound in deze tijd beter zou passen dan toen (+/-1980). En er is altijd wat te zeggen voor originaliteit, natuurlijk.

yhcmarc
14 maart 2007, 17:07
Ik heb de gitaar opgepikt voor het bescheiden bedrag van 225 euro, de actieve eletronica zit er niet meer in en de pickups zijn wel aardig maar niet geweldig en ze hebben nogal last van rondzingen. Nu ben ik op ebay aan het bieden op een vintage dimarzio PAF element voor de hals positie en ben ik nog aan het twijfelen voor een in de brug positie, ik neig op het moment toch heel erg naar een Dimarzio superdistortion. Het schakelaartje dat er op zit om de actieve eletronica mee aan / uit te zetten ga ik nu maar gebruiken als een coil switch zodat ik de pickups ook als single coil kan gebruiken en een volume / volume / tone schema erin ga knutselen.

Verder is het een fijn gitaartje dat lekker speelt, moet nog wel even wennen aan de dikke neck maar dat komt goed. Ik heb ook het gevoel dat deze neck wel iets dunner is dan die op mijn ST50.