PDA

View Full Version : humbucker splitten



rinaldo
11 maart 2007, 17:07
ik heb een humbuckertje liggen die ik graag in m,n strat wou plaatsen icm de singelcoils, maar als ik op de site van sd kijk dan zie ik aleen maar elementen waar 5 draden uitkomen, en die van mij heeft er maar 3. nl. een witte een rode en een massa draadje.

kan deze gesplit worden? en zo ja hoe sluit ik dat dan aan?

Squier4ever
11 maart 2007, 17:46
ik vrees dat die niet gesplit kan worden nee. je moet namelijk een 4-conductor wired humbucker hebben (5 draadjes in totaal dus). die van jou heeft 2 aarde draden en een signaal draad, hiermee kun je niet splitten

AvU
11 maart 2007, 19:32
het zou heel misschien kunnen, maar dat meot je het element open maken, Dan zie je waarschijnlijk de 2 spoelen aan elkaar gemaakt zijn, als die los maakt heb je de begin en het einde van de 2 spoelen. Als je risico aan durft kun je het proberen.

grt. Arjan

macronelli
12 maart 2007, 12:07
Je hebt helemaal geen vier draadjes nodig... Dit is alleen nodig als je single/humbucker wilt schakelen en dan in de humbuckerstand ook nog kunnen kiezen tussen serie/parallel of in fase/uit fase (dit allemaal met de twee spoelen die een humbucker telt).
Echter alleen voor een simpele hum/single keuze zijn drie (twee en een mantel) draadjes genoeg. Onder andere de WSC-pickups (vox humana) hebben een rood draadje, een wit draadje en een buitenmantel en deze zijn wel degelijk splitbaar! Als je de mantel en één van de twee draaje aansluit heb je het enkelspoels aangesloten, het andere draadje is dubbelspoels... Ik weet niet meer uit mijn hoofd welke kleur bij welke schakeling hoort. Dat kan je wel horen als je het aansluit met een wisselschakelaar of als je ze door meet met een universeel meter. Dit laatste lijkt me ook handig om te kijken of jouw pickup wel deze bedrading heeft: De weerstand tussen de manteldraad en één van de twee draadjes zou ongeveer het dubbele moeten zijn aan dat van die tussen de manteldraad en het andere draadje. Meet je helemaal geen verbinding tussen manteldraad en beide (of één) draden dan zit ie toch iets anders in elkaar...

rinaldo
12 maart 2007, 18:52
hey bedankt macronelli, zoiets dacht ik ook al,wist het aleen niet zeker
want volgens mij had m,n gibson pickup gewoon twee draden, een mantel en een signaal draadje, en die kan dus niet gesplit worden.

ik ga het even nameten met een universeel meter

iig bedankt.

charlotte
13 maart 2007, 12:28
Hey Rinaldo, :)

Kijk even op mijn site bij de dubbelneck, en dan op de hardware/electronica pagina, kun je zien hoe ik het gedaan heb.

hieronder een voorproefje :
http://home.hetnet.nl/~charlotte.mijnders3/029%20humb%202.jpg

op de site staat e.e.a. beschreven,


succes, groetjes Charlotte :hippie:

steed
11 april 2008, 14:07
Even dit oude draadje opgepikt om te zien of ik het snap.

Voor een tele project wil ik 2 humbuckers gebruiken die ik single coil kan schakelen met een "E" model Megaswitch van Stewmac. De stelling van Macronelli lijkt mij idd haalbaar en passend voor deze switch, maar ik zit in de knoop met de draadjes.

Als ik het juist heb blijft bij de gesplitte humbucker het zwarte draadje (begin van coil 1) aan de ground, wordt het draadje van coil 1 naar coil 2 doorgeknipt om beide eindjes met een nieuw draadje te verbinden met de switch ("pick-up coil tap" genaamd bij stewmac, toch?), gaat het witte draadje (begin van coil 2) als "hot" naar de switch en wordt de hele humbucker geaard door een derde draadje naar de volume pot.

Klopt?

steed
15 april 2008, 21:30
Oei, niemand die verder al 's een humbucker heeft gesplit? :confused: