PDA

View Full Version : Gitaar in de nummers van anouk



GunMetalBlue
11 maart 2007, 16:31
In de nummers 'Michelle' en 'Sacrifice' van anouk denk ik twee keer dezelfde gitaar te horen. Ze hangen qua sound toch erg dicht tegen elkaar. (Ik veronderstel best hevige EQ-behandeling in de studio)

Weet iemand welke gitaar dit is? Of welk model dit geluid benadert?

Dank!

blominski
11 maart 2007, 17:44
Ik denk aangezien Martijn van Agt de man is die de accoustische sessies voor zich neemt dat het een Gibson SJ200 is.
Normaal gezien is dit toch de accoustische die Martijn gebruikt.
Maar als je de single versies bedoelt zal het misschien ingespeeld zijn door Paul Jan Bakker.
Dat was toen één van de gitaristen die ze had (heeft er ondertussen al verscheidene gehad)
Hier passeren ze eens de revue Derk Groen, Jack Pisters, Lex Bolderdijk, Paul Jan Bakker, Rene van Barneveld, Roland Dirkse, Ruud Groenendijk, Leendert Haaksma en Martijn van Agt (in willekeurige volgorde, juist de laatste 2 zijn gebleven)
Correct me if I'm wrong.

Greetz,

Bjorn.

GunMetalBlue
11 maart 2007, 17:50
Dan ga ik eens snuizen naar de gitaren van deze mensen...


Bedankt!

Luca P
11 maart 2007, 17:53
Anouk ja....:cheerup:

http://img1.putfile.com/thumb/3/6913475436.jpg (http://www.putfile.com/pic.php?img=4956771)

Die mag ik graag zien hehe....
...wat was de vraag alweer?

Daniël_san
11 maart 2007, 19:18
In de nummers 'Michelle' en 'Sacrifice' van anouk denk ik twee keer dezelfde gitaar te horen. Ze hangen qua sound toch erg dicht tegen elkaar. (Ik veronderstel best hevige EQ-behandeling in de studio)

Weet iemand welke gitaar dit is? Of welk model dit geluid benadert?

Dank!

Ingespeeld op een Martin OM, Haaksma gebruikt een Larrivee en van Agt inderdaad een SJ200 van Gibson.

blominski
11 maart 2007, 20:52
Ingespeeld op een Martin OM, Haaksma gebruikt een Larrivee en van Agt inderdaad een SJ200 van Gibson.

Weet je ook wie van de negen die nummers heeft ingespeeld?

Greetz,

Bjorn.

Yamhammer_71
11 maart 2007, 22:10
Als ik aan Anouk denk, denk ik meteen aan Larrivee.
Volgens mij heb ik ooit eens een stuk gelezen, dat ze zelf Larrivee gebruikt en geloof dat ''Nobody's wife'' zowieso met een Larrivee was opgenomen.
Live weet ik het niet...wel een Gibson SJ200.

blominski
12 maart 2007, 07:37
Na wat zoekwerk in mijn CD collectie heb ik het één en het andere gevonden.
Michel werd accoustisch ingespeeld door Lex Bolderdijk en elektrisch door Paul-Jan Bakker.
Lex Bolderdijk was ook degene die de nummers op Anouk's debuutalbum "Together Alone" heeft ingespeeld.

Nu nog even opzoeken met welke plank Lex speelt en klaar is kees.

Greetz,

Bjorn.

Yamhammer_71
12 maart 2007, 10:40
Na wat zoekwerk in mijn CD collectie heb ik het één en het andere gevonden.
Michel werd accoustisch ingespeeld door Lex Bolderdijk en elektrisch door Paul-Jan Bakker.
Lex Bolderdijk was ook degene die de nummers op Anouk's debuutalbum "Together Alone" heeft ingespeeld.

Nu nog even opzoeken met welke plank Lex speelt en klaar is kees.

Greetz,

Bjorn.

Volgens mij bestaat er een ook unplugged dvd van Anouk...naar alle waarschijnlijkheid zou je die akoestische gitaar ook tegen kunnen komen.

blominski
12 maart 2007, 13:12
Volgens mij bestaat er een ook unplugged dvd van Anouk...naar alle waarschijnlijkheid zou je die akoestische gitaar ook tegen kunnen komen.

Ik heb vanmorgen nog eens in een haastje gekeken naar "Anouk is alive" de DVD van haar laatste tour en Martijn speelt "Michel" op z'n Gibson SJ200.
Voor het nummer "Falling Sun" speelt hij als ik me niet vergis op een Martin.
Ik ben niet zeker welk model maar wat ik er kan van maken is dat het een OO 14fret ofwel een OOO 14fret is, kan iemand dit bevestigen?

Greetz,

Bjorn.

northernlake
12 maart 2007, 14:21
Voor het nummer "Falling Sun" speelt hij als ik me niet vergis op een Martin.
Ik ben niet zeker welk model maar wat ik er kan van maken is dat het een OO 14fret ofwel een OOO 14fret is, kan iemand dit bevestigen?

Screenshotje van die Martin?

blominski
12 maart 2007, 16:16
Screenshotje van die Martin?

Allez ik denk toch dat het een Martin is, 'k ben aan het twijfelen :roll:
Of zou het misschien een Santa Cruz zijn?

http://i94.photobucket.com/albums/l93/blominski/MartijnvanAgt.jpg

Wie heeft het antwoord?

Greetz,

Bjorn.

blominski
12 maart 2007, 18:02
Zo te zien heb ik me serieus vergist van model , dit is toch wel een dreadnaught model en ik denk toch wel dat het een Santa Cruz is, kan er dit iemand bevestigen?

Santa Cruz dreadnaught (http://www.santacruzguitar.com/acousticguitars/details/dreadnought.html)

Greetz,

Bjorn.

northernlake
12 maart 2007, 21:00
Ik denk dat je gelijk hebt. Het Martin logo is niet gerekt tot binnen de bovenste tuners:

http://www.usd.edu/smm/PluckedStrings/Guitars/MartinGuitars/10697/10697MartinGuitarHeadStock.jpg

Yamhammer_71
13 maart 2007, 18:23
Hey Blominski,

Na wat speurwerk ben ik naar alle waarschijnlijkheid de gitaar tegengekomen die je bedoeld...de foto hier op het forum bevestigd het trouwens ook.

Het is een Santa Cruz ''Vintage Artist''.
http://www.santacruzguitar.com/acousticguitars/details/vintagejumboguitar.html

blominski
13 maart 2007, 20:29
Ha,

dus toch een Santa Cruz ik dacht eerst dat het de gewone dreadnaught was omdat door te weinig lichtinval de kop zwart bleek te zijn.
Maar toen ik wat meer stilstaande beelden maakte van de DVD zag ik de bruine houtkleur van de kop dus zal het inderdaad zeker wel de "vintage artist" zijn.

bedankt Yamhammer.

Yamhammer_71
13 maart 2007, 20:30
Ha,

dus toch een Santa Cruz ik dacht eerst dat het de gewone dreadnaught was omdat door te weinig lichtinval de kop zwart bleek te zijn.
Maar toen ik wat meer stilstaande beelden maakte van de DVD zag ik de bruine houtkleur van de kop dus zal het inderdaad zeker wel de "vintage artist" zijn.

bedankt Yamhammer.

Geen dank.
Het is trouwens een geweldige gitaar lijkt me.

blominski
13 maart 2007, 20:44
Het is trouwens een geweldige gitaar lijkt me.

Heb je trouwens een gedacht wat Martijn zijn beauty moet kosten?

Daniël_san
14 maart 2007, 21:49
€3000,- +!!! Dure dames die santa cruzes, maar wel ontzettend goed.

p604p603
14 maart 2007, 21:52
Heeft of weet iemand de akkoorden van het nummer Michelle

Don Capo
14 maart 2007, 22:05
Misschien dat je dat beter even in het subforum tablatuur kan vragen...

al staat het een ieder vrij hierop te antwoorden natuurlijk.

Michael AE
15 maart 2007, 02:14
Even voor de duidelijkheid, Martijn heeft een J200, geen SJ200 en in de studio gebruikt hij meestal zijn oude Guild. ;)

blominski
15 maart 2007, 18:39
Even voor de duidelijkheid, Martijn heeft een J200, geen SJ200 en in de studio gebruikt hij meestal zijn oude Guild.

Goed om weten, bedankt.

Zijn er soms mensen hier op 't forum die Martijn persoonlijk kennen?
Misschien vanop de rockacademie of dergelijke....
Ik vindt hem in ieder geval één van de betere gitaristen van onze lage landen (mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk).
Wat vinden jullie van Martijn?

Greetz,

Bjorn.

Michael AE
18 maart 2007, 05:39
Goed om weten, bedankt.

Zijn er soms mensen hier op 't forum die Martijn persoonlijk kennen?
Misschien vanop de rockacademie of dergelijke....
Ik vindt hem in ieder geval één van de betere gitaristen van onze lage landen (mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk).
Wat vinden jullie van Martijn?

Greetz,

Bjorn.

Ja, ik ken hem persoonlijk. Hij geeft les bij mij op het conservatorium. (Pop-afdeling Amsterdam.)

Super aardige vogel met een top-sound! En hij kan ook nog eens een leuk partijtje spelen.

blominski
19 maart 2007, 08:57
Ja, ik ken hem persoonlijk. Hij geeft les bij mij op het conservatorium. (Pop-afdeling Amsterdam.)

Amaai krijg je werkelijk zelf les van Martijn :o
Hoe zitten die lessen eigenlijk in elkaar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig.
Ikzelf volg les in België klassieke richting, maar zou toch wel binnen een paar jaartjes dit willen combineren met Jazz gitaar bij ons op de academie.
Moet wel zeggen dat jullie in Nederland wel een heel stuk verder staan in muziekscholen dan wij hier in ons klein Belgenlandje.
Ik wil dan wel zeggen kwa verschillende mogelijkheden (pop, rock,....).
Dit is nu eigenlijk wel de enige reden waarom ik spijt heb geen Nederlander te zijn :seriousf:

greetz,

Bjorn.

duckman
19 maart 2007, 10:01
Even voor de duidelijkheid, Martijn heeft een J200, geen SJ200 en in de studio gebruikt hij meestal zijn oude Guild. ;)

SJ200 en J200 zijn dezelfde gitaren.
Beide benamingen werden gebruikt door de jaren heen.

Is de Guild die hij gebruikt ook een jumbo?

Michael AE
19 maart 2007, 16:15
SJ200 en J200 zijn dezelfde gitaren.
Beide benamingen werden gebruikt door de jaren heen.

Is de Guild die hij gebruikt ook een jumbo?

Oh, dat wist ik niet. Dacht dat een SJ200 nog meer opsmuk had dan een J200.

Die Guild is een dreadnought model.

Michael AE
19 maart 2007, 16:22
Amaai krijg je werkelijk zelf les van Martijn :o
Hoe zitten die lessen eigenlijk in elkaar ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig.
Ikzelf volg les in België klassieke richting, maar zou toch wel binnen een paar jaartjes dit willen combineren met Jazz gitaar bij ons op de academie.
Moet wel zeggen dat jullie in Nederland wel een heel stuk verder staan in muziekscholen dan wij hier in ons klein Belgenlandje.
Ik wil dan wel zeggen kwa verschillende mogelijkheden (pop, rock,....).
Dit is nu eigenlijk wel de enige reden waarom ik spijt heb geen Nederlander te zijn :seriousf:

greetz,

Bjorn.

Hey Bjorn,

Die lessen met Martijn zijn best tof. Meestal begon ik met wat gepraat over gear, angezien we beiden een beetje op 1 lijn zitten qua smaak. Daarna veel imporvisatie en begeleiding, maar ook andere dingen. Zo'n beetje alles waar je zelf vind dat je iets kunt leren.

Ik heb zelf ook Jazz gedaan en alhoewel dat erg leuk was, kan ik op de pop-afdeling toch veel meer kanten uit met mijn creativiteit. Bovendien ben je niet aan 1 stijl gebonden. Ik kan nu van Country naar Heavy Metal zonder dat iemand in mijn nek staat te hijgen omdat ik geen Coltrane aan het oefenen ben. :D