PDA

View Full Version : Piëzo probleem



Janne
11 maart 2007, 16:06
Nee, geen problemen met Karel :).
In mijn ayers zit een piezo, maar nu heb ik een tijdje geleden de brug in stukjes gezaagd, dit heeft akoestisch wel mooi uitgepakt. Maar bij versterking pakt ie de g en d snaar bijna niet, die worden duidelijk veel minder versterkt dan de andere snaren (en ook als je het volume harde zet verandert er bij die snaren minder dan bij de rest).
Waar kan dit aan liggen, minder contact met de pickup? (stukje onder het zadel bedoel ik dan). Zou er iets beschadigd kunnen zijn waardoor er daar geen signaal aangemaakt wordt ofzo?
Hopelijk kan iemand hier mij helpen.
Groeten,
Janne

harrie-beton
11 maart 2007, 16:59
de piëzo is een element wat reageert op drukverschillen. Ik denk dat de brug onder de snaren die je noemt niet goed contact maakt met de piëzo. Een piezo heeft meer baat bij een brug uit 1 stuk.

Ik hou ook niet van zo piëzo meer. Geef mij maar een goed klinkende gitaar en een microfoon.

kornelius
11 maart 2007, 18:29
Ik hou ook niet van zo piëzo meer. Geef mij maar een goed klinkende gitaar en een microfoon.

opmerking een moderator recording&vintage waardig :)

Janne
11 maart 2007, 18:48
Opnemen doe ik over t algemeen met n combinatie van microfoon en piezo, maar dan is het alleen gitaar of gitaar en zang.
Als ik in een band akoestisch gitaar speel (met drums, bas, accordeon en 4-6 blazers) is een piezo toch iets minder gevoelig voor feedback en beweging etc.
maar ik ga ns een stukje hout onder de aparte zadels leggen dan, kijken of dat het probleem oplost, en anders gewoon n nieuw zadel dan.

chris c
11 maart 2007, 19:41
Als je een stukje hout tussen het zadel en de piezo plaatst, ga je nog veel meer klank verliezen !
Ik vermoed ook dat het feit van het zadel in stukjes te snijden invloed heeft op de druk die elke snaar op de piezo uitoefent, en dat die daar niet op berekend is.
Ik zou er dus een nieuw uit één stuk terugplaatsen.

Enra
11 maart 2007, 19:51
maar ik ga ns een stukje hout onder de aparte zadels leggen dan, kijken of dat het probleem oplost, en anders gewoon n nieuw zadel dan.

Dat is goed! Piezo's die niet onder alle snaren evenredig veel druk krijgen kun je soms met behulp van een flinterdun stukje Vuren of Linden de druk beter laten verdelen. Pak een scherpe schaaf en schaaf een mooie krul, daar snij je dan een stripje vanaf; dat materiaal is voldoende dik en heeft nauwelijks invloed op toon. Maar neem één lengte en niet voor elke snaar een stukje!!!

't Is een beetje gemier en gepriegel, maar geeft niet zelden uitstekende resultaten.

Enra.

Janne
11 maart 2007, 22:08
Ok, bedankt, ga ik dat eens proberen. Een heel nieuw zadel kan natuurlijk ook, maar deze is nu mooi op hoogte enzo.

Ron Houben
12 maart 2007, 09:10
Hallo Janne,

Dit is de eeuwige strijd met een piëzo strip, balans. Zorg eerst dat je beentje helemaal vlak is van onderen. Dat doe je zo:
Plak een stuk schuurpapier op een absoluut vlak stuk (bijvoorbeeld glas of metaal) dit doe je met dubbelzijdig tape. Teken met een stift een lijn op de onderkant van het beentje en haal het beentje met de onderkant over het schuurpapier heen. Kijk ernaar en je ziet waar er nog stift te zien is. Daar is het beentje dus "hol" vlak het beentje af tot de stiftlijn niet meer te zien is, dan is het beentje vlak. Zo, dat is één.
Het beentje is nu goed. Snaren opspannen en luisteren. Nu zal/kan het nog altijd zo zijn dat de balans niet goed is. Dat is nu eenmaal zo met piëzo keramische kristallen. Nu moet je per snaar bepalen of je op die plek nog wat van het beentje weghaalt (bij de te harde snaar, maar wees erg voorzichtig! weg is weg) of een fineertje onderlegt (bij de te zachte snaar). Dit is een kwestie van goed luisteren en geduld. De snaren moeten er erg vaak op en af. Daarom kost het ook wat om een element in te laten bouwen. Soms gaat het heel snel, soms duurt het eeuwig.

Het inzagen van het zadel wordt vaker gedaan om electrische overspraak tussen de snaren te voorkomen.

Je kunt ook naar een gitaarbouwer/reparateur gaan. Die doet dit dan allemaal voor je.

Succes!

Picker
12 maart 2007, 19:38
In het algemeen geeft een gesegmenteerd zadel juist een evenwichtere respons op piezo. Dat is één van de redenen om je zadel te segmenteren. Voor de druk op de piezo maakt het niets uit.

Ik vermoed dat je piezo stuk is. De strip zou over de gehele lengte een evenwichtige respons moeten geven. Doet ie dat niet, dan zitten er ergens scheurtjes in of zo. Ik zou de piezo vervangen, aan het gesegmenteerde zadel zal het zeker niet liggen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je zadelsegmentjes niet perfect vlak/loodrecht zijn. Zeker als je ze één voor één hebt bijgevijld is die kans groot.

greencharlie
12 maart 2007, 22:35
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een "goedkope" fishman piezo (ag125), een nieuwe erin gestoken en het probleem was er nog steeds, andere bruggetjes geprobeerd (zowel been, als Tusq, als gesegmenteerd, als walrusivoor gaven problemen, 1 goedkoop stukje been ve winkel hier in de stad lostte het probleem op; vergeet wat ze je op Amerikaanse sites over bruggetjes wijs maken); je kan beter investeren in een iets duurder kamelementje, ga voor de matrix of b-band (is trouwens goedkoper en werkt perfect in mn nieuwe gitaar, zonder dat je moet solderen).

chris c
13 maart 2007, 11:33
Het hangt er ook van af welk element in je gitaar zit.

Als het een Fishman Matrix element is, ligt het bijna zeker aan een ongelijke druk van de snaren. Ik heb eens een mail gestuurd naar Fishman omdat ik een gelijkaardig probleem had. Bleek dat de hoek van sommige snaren achter het brugzadel niet scherp genoeg was, waardoor de druk op die snaren zwakker was.
Een gesegmenteerd zadel raden ze af voor de Matrix, dat hielp blijkbaar alleen bij oudere piezo's (zoals de AG125, die uit 6 afzonderlijke piezodeeltjes bestaat), niet met de nieuwe Matrix (gevoelig materiaal over de hele lengte).

Op de Fishman website is er nog heel wat informatie te vinden over mogelijke balansproblemen.

Als het een Fishman Matrix is, zou ik dus toch eerst een zadel in 1 stuk opnieuw proberen alvorens een nieuw element te kopen. Trouwens, als ik het goed begrijp zijn de problemen pas begonnen nadet je het zadel in stukjes gezaagd hebt?

Janne
13 maart 2007, 19:23
Voor zover ik me kan herrinneren zijn ze pas daarna gekomen ja, maar daarvoor heb ik een hele tijd niet versterkt gespeeld dus dat weet ik niet zeker. Ik weet ook niet of het meteen daarna gebeurd is.
Ik hoop dat het op te lossen is met afvlakken, een stukje hout of een nieuw zadel, nieuwe piezo heb ik liever niet (het is een fishman classic 4). Het is nu ff druk, hopelijk heb ik binnenkort wat rust om er mee aan de slag te gaan. En dan van t weekend maar mn andere elektrisch akoestische gitaar bij mn ouders meenemen hierheen, kan ik die de volgende repetitie meenemen.