PDA

View Full Version : band opnemen met 4-track (cassette bandje)



rijco.nl
11 maart 2007, 13:54
ik heb een oud fostex multitrackertje liggen waar je 4 sporen tegelijkertijd mee kan opnemen, nou wil ik een opname maken van de band bestaande uit,
zang (over zang installatie)
percussie (over zang installatie)
sax (over zang installatie)
toetsen (over zang installatie)
gitaar
bas
drums
nou dacht ik om 2 goedkope overhead microfoontjes te kopen,welke ?? om de band als geheel op te nemen op 2 sporen, er blijven dus 2 sporen over hoe kan ik die het beste benutten ?

nautic3l
11 maart 2007, 18:15
Zo kan je idd goed opnemen. Je zou er voor kunnen kiezen om de vocal misschien direct op te nemen en eventueel de kick. Zang wil nog wel eens verzuipen in de mix met 2 mics in de ruimte, evenals de kick.
Wat wel belangrijk is, is de plaatsing van de 2 mics in de ruimte. Lekker mee experimenteren.

Qua mics weet ik niet zo goed, wij gebruiken meestal wat voor handen is. Dat varieert van een cheap-ass mic van 25 euro tot een Shure SM58 of een Sennheiser MD 421. Wij gebruiken de 4-track meestal om schetsjes mee op te nemen in het oefenhok. Misschien hebben anderen suggesties?

Groet van de Naut

Han S
11 maart 2007, 18:31
Wat wil je met die opnamen doen? Is het alleen om terug te kunnen horen wat je in de oefenruimte presteert, of wil je een demo opnemen?

amon
11 maart 2007, 19:57
voor 2 a 3 tientjes kun je ook een stel professionele mics huren (neumann bijvoorbeeld), misschien ook de moeite waard om naar te kijken.

Han S
11 maart 2007, 20:28
voor 2 a 3 tientjes kun je ook een stel professionele mics huren (neumann bijvoorbeeld), misschien ook de moeite waard om naar te kijken.

En dan gebruiken om opnamen te maken met een porta?
Dat is zoiets als racebanden monteren op een Fiat Panda.

Rinze
11 maart 2007, 21:25
Ik nam vroeger met mijn Fostex wel bandjes op met twee Realistic PZM's, eerst de band in gewoon stereo en dan de zang en evt. solo's er nog apart bij. Een hoop van die opnames waren best wel goed, hing wel sterk van de band af. Een drummer die niet goed zijn snare raakt krijgt op die manier geen snare op de opname. Het is natuurlijk geen studiokwaliteit maar voor demodoeleinden of als pre-produktie was het toen zeker voldoende. Het zou natuurlijk kunnen dat de eisen de laatste 15 jaar hoger zijn geworden, daar ben ik niet zo van op de hoogte.

bert k
12 maart 2007, 00:52
Ik heb ze nog liggen, die PZM's van Realistic. Prima keuze voor een gewone stereo-opname, dat werkt best.

Ik zou, net wat Han zegt, geen mics gaan huren voor een demo op cassetteband, dat ga je niet horen.

rijco.nl
12 maart 2007, 09:38
Wat wil je met die opnamen doen? Is het alleen om terug te kunnen horen wat je in de oefenruimte presteert, of wil je een demo opnemen?
meer om te kunnen horen wat je in de oefenruimte presteert, weet jij misschien twee goede goedkope microfoontjes daarvoor ? tevens wil ik opnames maken van optredens waar de hele band over een p.a. speelt, dus twee sporen van de mengtafel en twee van de nog aan teschaffen microfoontjes die aan beide kanten van het podium staan om later thuis een balans te zoeken tussen zaal en mengtafel geluid, vind meestal live opnames vanaf de mengtafel vrij droog klinken, en de zang is altijd harder.

rijco.nl
12 maart 2007, 09:41
Zo kan je idd goed opnemen. Je zou er voor kunnen kiezen om de vocal misschien direct op te nemen en eventueel de kick. Zang wil nog wel eens verzuipen in de mix met 2 mics in de ruimte, evenals de kick.
Wat wel belangrijk is, is de plaatsing van de 2 mics in de ruimte. Lekker mee experimenteren.

Qua mics weet ik niet zo goed, wij gebruiken meestal wat voor handen is. Dat varieert van een cheap-ass mic van 25 euro tot een Shure SM58 of een Sennheiser MD 421. Wij gebruiken de 4-track meestal om schetsjes mee op te nemen in het oefenhok. Misschien hebben anderen suggesties?

Groet van de Naut
Je zou er voor kunnen kiezen om de vocal misschien direct op te nemen en eventueel de kick
dat ga ik eens proberen, de kick klinkt altijd klote in de oefenruimte

Han S
12 maart 2007, 10:40
Die PZM's van Realistic zijn te gek, maar niet meer nieuw te koop en 2e hands brengen ze al meer op dan ze nieuw hebben gekost.

PZM staat voor 'Pressure Zone Microphone' en het is een speciale condensator met een zeer klein membraan wat zich in de zg drukzone bevindt.

Ze zijn in principe rondomgevoelig en ze klinken bijna altijd goed. Je taped ze ergens tegen de muur en je bent klaar.

Je kunt ze gebalanceerd maken, de kabel is al twee aderig dus je hoeft er alleen maar een XLR aan te solderen. Ik heb er een 9 volt batterij aan zitten, aansluitkapje met de twee draadjes gewoon naar binnen en vastgesoldeerd, batterijtje met stage tape er aan vast.

Ik heb ze nu permanent in de vleugelpiano zitten, aan de klep vastgeschroefd, niks mis mee.

Ik weet niet of je phantompower tot je beschikkng hebt, maar dan zou je een paar condensators kunnen gebruiken. Ik heb laatst een paar Samson CO2 microfoontjes gekocht voor 110 euro het paar.

Dit zijn van die zg penseel microfoontjes en ik heb ze uitgebreid vergeleken met een paar klassieke AKG C451's met CK1 kapsel, welke op marktplaats gaan voor 350 euro.

De AKG klinkt wat rijker, wat voller en het hoog is wat gladder, maar de Samson komt daar verdomd dicht bij en is bovendien richtinggevoeliger wat ze als OH mic op drums wel erg geschikt maakt.

Op trompet, saxofoon, banjo, akoestische gitaar, op akoestische bas, overal deden ze het meer dan redelijk op.

Mogelijk is dit een geschikte microfoon voor je, veelzijdig, klein en dus makkelijk mee te nemen en bestand tegen een hoge geluidsdruk.

bert k
12 maart 2007, 11:46
Ik denk dat die ouwe Portastudio's nog geen fantoomvoeding hadden, dus dan zou je er weer een extra kastje bij moeten kopen.
Als het echt niet veel mag kosten kan je ook op Marktpklaats een zoeken op 'stereomicrofoon'

rijco.nl
12 maart 2007, 13:38
Die PZM's van Realistic zijn te gek, maar niet meer nieuw te koop en 2e hands brengen ze al meer op dan ze nieuw hebben gekost.

PZM staat voor 'Pressure Zone Microphone' en het is een speciale condensator met een zeer klein membraan wat zich in de zg drukzone bevindt.

Ze zijn in principe rondomgevoelig en ze klinken bijna altijd goed. Je taped ze ergens tegen de muur en je bent klaar.

Je kunt ze gebalanceerd maken, de kabel is al twee aderig dus je hoeft er alleen maar een XLR aan te solderen. Ik heb er een 9 volt batterij aan zitten, aansluitkapje met de twee draadjes gewoon naar binnen en vastgesoldeerd, batterijtje met stage tape er aan vast.

Ik heb ze nu permanent in de vleugelpiano zitten, aan de klep vastgeschroefd, niks mis mee.

Ik weet niet of je phantompower tot je beschikkng hebt, maar dan zou je een paar condensators kunnen gebruiken. Ik heb laatst een paar Samson CO2 microfoontjes gekocht voor 110 euro het paar.

Dit zijn van die zg penseel microfoontjes en ik heb ze uitgebreid vergeleken met een paar klassieke AKG C451's met CK1 kapsel, welke op marktplaats gaan voor 350 euro.

De AKG klinkt wat rijker, wat voller en het hoog is wat gladder, maar de Samson komt daar verdomd dicht bij en is bovendien richtinggevoeliger wat ze als OH mic op drums wel erg geschikt maakt.

Op trompet, saxofoon, banjo, akoestische gitaar, op akoestische bas, overal deden ze het meer dan redelijk op.

Mogelijk is dit een geschikte microfoon voor je, veelzijdig, klein en dus makkelijk mee te nemen en bestand tegen een hoge geluidsdruk.
die Samson CO2 lijkt mij wel wat, heb alleen geen 48 phantom voeding, is dat makkelijk zelf te maken?

bert k
12 maart 2007, 14:57
Nee, dat loont de moeite niet. Je kan makkelijker een los doosje kopen (of een dubbele, als je twee mics wilt aandrijven. Kijk hier (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/browse_list.html?mv_arg=1075), daar staan er een paar.

rijco.nl
12 maart 2007, 19:21
Nee, dat loont de moeite niet. Je kan makkelijker een los doosje kopen (of een dubbele, als je twee mics wilt aandrijven. Kijk hier (http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/browse_list.html?mv_arg=1075), daar staan er een paar.
heb er dan wel weer 2 nodig word wel prijzig en veel rotsooi om weer mee te sjouwen gedoe met stekkers verlengsnoeren enz, nee dat word geen donder, bestaan er geen goede cond. mic.s die op een batterijtje werken dan ?

nautic3l
12 maart 2007, 20:22
Gebruiken jullie voor de zangversterker ook een mengtafel? If so kan je kijken of daar geen fantoom voeding op zit. Dan zou je de condensator mics daar in kunnen sturen en deze 2 kanalen via een groep naar bijvoorbeeld de monitor out kunnen sturen van het mengpaneel ipv de stereo out. De 2 uitgangen van de monitor out moet je dan in kanaal 1 en 2 steken van de Fostex en klaar is Klara. Wel zorgen dat je de kanalen op het mengpaneel hard links en hard rechts pant, want anders krijg je op beide sporen hetzelfde signaal.

Maar als je niet tot deze mogelijkheid beschikt dan zou ik zoals Bert K. zei zo'n fantoom kastje aanschaffen. Zoveel geld is het niet en naar mooie opnames luisteren van je eigen band is onbetaalbaar!

Groet van de Naut

rijco.nl
12 maart 2007, 22:08
Gebruiken jullie voor de zangversterker ook een mengtafel? If so kan je kijken of daar geen fantoom voeding op zit. Dan zou je de condensator mics daar in kunnen sturen en deze 2 kanalen via een groep naar bijvoorbeeld de monitor out kunnen sturen van het mengpaneel ipv de stereo out. De 2 uitgangen van de monitor out moet je dan in kanaal 1 en 2 steken van de Fostex en klaar is Klara. Wel zorgen dat je de kanalen op het mengpaneel hard links en hard rechts pant, want anders krijg je op beide sporen hetzelfde signaal.

Maar als je niet tot deze mogelijkheid beschikt dan zou ik zoals Bert K. zei zo'n fantoom kastje aanschaffen. Zoveel geld is het niet en naar mooie opnames luisteren van je eigen band is onbetaalbaar!

Groet van de Naut
ja dat kan ook maar als je dan de fantoom aanschakel krijgen alle mics de 48+, lijkt me niet zo gezond voor een sm-58, nooit geprobeerd trouwens.

Azrael
12 maart 2007, 22:11
ja dat kan ook maar als je dan de fantoom aanschakel krijgen alle mics de 48+, lijkt me niet zo gezond voor een sm-58, nooit geprobeerd trouwens.

Geen enkel punt! Phantoom op een dynamische mic gaat prima en dat doet prakties iedereen omdat het inderdaad vaak zo uitkomt.

rijco.nl
12 maart 2007, 22:15
Geen enkel punt! Phantoom op een dynamische mic gaat prima en dat doet prakties iedereen omdat het inderdaad vaak zo uitkomt.
wist ik niet, een mic. plug heeft 3 polen waar zit de 48+ dan ?

bert k
12 maart 2007, 23:08
De stroom zit tussen de + en de -, maar niet via de massa. Een dynamische mic ziet die stroom helemaal niet. Best een slim systeem

Er bestaan idd condensators met een batterijtje, bv die PZM's waar we het over hadden.

Maar doe niet te overspannen over condensators, het is niet zaligmakend. Ik zou gewoon met dynamische mics aan de slag gaan, die klinken ook prima, zeker op cassette. Je hebt wat minder tophoog met een dynamische, maar dat ga je dus helemaal niet horen op die portastudio, die komt zo hoog niet.

Frits van Mourik
12 maart 2007, 23:10
De +48V staat via weerstanden op XLR-pin 2 en 3; de 0V staat op pin 1.
Bij een gewone, moderne dynamische microfoon is het microfoon-element (de mic. zelf, dus) verbonden met 2 en 3.
Pin 1 is uitsluitend afscherming, dus niet met het element verbonden.
Zo komt die 48V dus nooit over de mic zèlf, vandaar fantoom; de spanning is er wel, maar doet niet mee; je hebt er dan ook geen last van.

Han S
12 maart 2007, 23:17
Er zijn alleen problemen bekend met fantoom op ribbon mics waarvan de trafo niet goed was aangesloten. Ook kunnen er problemen zijn als de microfoonkabel sluiting maakt, maar normaal ziet een dynamische microfoon die spanning helemaal niet, zoals Frits al zei.

rijco.nl
15 maart 2007, 22:30
Die PZM's van Realistic zijn te gek, maar niet meer nieuw te koop en 2e hands brengen ze al meer op dan ze nieuw hebben gekost.

PZM staat voor 'Pressure Zone Microphone' en het is een speciale condensator met een zeer klein membraan wat zich in de zg drukzone bevindt.

Ze zijn in principe rondomgevoelig en ze klinken bijna altijd goed. Je taped ze ergens tegen de muur en je bent klaar.

Je kunt ze gebalanceerd maken, de kabel is al twee aderig dus je hoeft er alleen maar een XLR aan te solderen. Ik heb er een 9 volt batterij aan zitten, aansluitkapje met de twee draadjes gewoon naar binnen en vastgesoldeerd, batterijtje met stage tape er aan vast.

Ik heb ze nu permanent in de vleugelpiano zitten, aan de klep vastgeschroefd, niks mis mee.

Ik weet niet of je phantompower tot je beschikkng hebt, maar dan zou je een paar condensators kunnen gebruiken. Ik heb laatst een paar Samson CO2 microfoontjes gekocht voor 110 euro het paar.

Dit zijn van die zg penseel microfoontjes en ik heb ze uitgebreid vergeleken met een paar klassieke AKG C451's met CK1 kapsel, welke op marktplaats gaan voor 350 euro.

De AKG klinkt wat rijker, wat voller en het hoog is wat gladder, maar de Samson komt daar verdomd dicht bij en is bovendien richtinggevoeliger wat ze als OH mic op drums wel erg geschikt maakt.

Op trompet, saxofoon, banjo, akoestische gitaar, op akoestische bas, overal deden ze het meer dan redelijk op.

Mogelijk is dit een geschikte microfoon voor je, veelzijdig, klein en dus makkelijk mee te nemen en bestand tegen een hoge geluidsdruk.

http://feedback.nl/?id=55&b=CSGII is dit gelijk aan de PZM van Realistic ???

Han S
15 maart 2007, 22:37
Dat weet ik niet maar het zou zomaar kunnen, de Tandy/Realistic PZM komt ook bij Crown vandaan.

bert k
15 maart 2007, 23:40
Hij lijkt er wel op. Maar een stuk goedkoper dan de originele PZM's van Crown, die waren dacht ik over de driehonderd gulden (ja, gulten toen nog.) Interessant...