PDA

View Full Version : Locking // Nonlocking trem



a darker shade of grey
11 maart 2007, 13:06
Ik heb een klein vraagje:
Wat is nou het verschil in klank/handling/stemvastheid tussen een locking trem en een niet locking trem? Er zijn namelijk gitaristen die kennelijk bewust kiezen voor non-locking. John Petrucci's sig bij MusicMan heeft geen locking nut. Andy Timmons bij Ibanez ook niet. En ik meen zelfs ooit EVH modellen gezien te hebben zonder locking nut, en dat is toch niet de meest subtiele tremolo gebruiker...

Kaïn
11 maart 2007, 14:56
Het verschil zit em grotendeels in de aanwezigheid van een topkam die je vastschroeft. Zonder zow'n kam is het makkelijker (om)stemmen in een live situatie. Ik kan me voorstellen dat gitaristen de voorkeur hebben voor een non-locking topkam omdat het makkelijker in het gebruik is.
Qua stemvastheid is er niet een gigantisch groot verschil. Tenzij je echt bizar aan het stuntvliegen bent ontstemt een goede trem niet, locking of niet. Er zal wel een subtiel verschil zijn maar ik heb nooit merkbaar een verschil gevoelt.

a darker shade of grey
11 maart 2007, 15:43
Dus locking heeft niet echt een grote meerwaarde?

FrankC
11 maart 2007, 16:39
Non locking schijnt beter te zijn voor de klank. Meer dynamiek. Teminste dat heb ik van horen zeggen. Zelf is me dat nooit zo op gevallen. Ik speel zelf op beide systemen en ik denk dat een locking tremelo bij regelmatig tremelo gebruik de boel beter gestemd houdt. Met een goede afstelling blijft een non locking ook redelijk goed gestemd maar de grote jongens hebben een mannetje achter de gordijnen staan die de boel voor ze stemt en afstelt. Daarbij wisselen ze regelmatig van gitaar. Volgens mij is Eddie een van de weinigen die niet veel wisselt. Satriani, Vai en Petrucci wisselen regelmatig live.

MusicManMaestro
11 maart 2007, 16:51
Een locking systeem ontstemd wel minder hoor want de snaar zit dan aan beide kanten ingeklemd en dan kan de snaar geen kant meer op.
En je kan met een locking systeem ( in combinatie met een Floyd) echt wel extreme duikvluchten maken dan met een normale tremelo.

Qua sustain schijn je wel in te moeten leveren met een locking nut maar daar merk ik persoonlijk weinig van.
Dus de vraag of zo'n locking nut, een meerwaarde heeft hangt er een beetje van af wat voor muziek je graag wil spelen en of je vaak van stemming veranderd want dan is een locking nut niet aan te raden.
( persoonlijk heb ik nog nooit een EVH gitaar gezien zonder een locking nut dus al je een foto ervan vindt zou ik het graag willen zien )

Damage Inc.
11 maart 2007, 16:53
Ik zou zowiezo geen tremolo gebruiken die geen locking-nut heeft.
Ja het ligt misschien aan de kwaliteit van het tremolo-systeem, maar ik denk dat je bij lichte bewegingen van de tremolo de boel al vrij ontstemt.
Maar met lichte bewegingen bedoel ik wel wat goede golven in de pitch zeg maar, maar toch niet heel diep, wel dat je het hoort.

Zelf heb ik het idee dat als je een locking nut hebt, dat de snaren duidelijker klinken, of een betere... ja hoe noem je zoiets, afklemming hebben, dat het daar bovenaan nergens tegenaan trilt of gedempt wordt.
Vooral omdat de locking-nut (meestal?) van metaal is, en zo'n open kam van kunststof, ookal heb je daar dan ook nog meerdere opties in.

- Damage Inc.

a darker shade of grey
11 maart 2007, 17:52
weer verdeelde meningen...leuk :)

@musicmanmaestro: ik weet niet hoe ik een link van marktplaats moet posten, want bij mij blijft bovenin gewoon "www.marktplaats.nl" staan, zonder enige toevoegingen naar advertenties, maar volg deze instructies:
ga dus naar marktplaats, onderdeel muziek en instrumenten en dan snaarinstrumenten elektrische gitaar (zoals iedereen hier bijna dagelijks doet denk ik ;)) Type in bij het zoeken: music man (let op de spatie!) en dan is het de vijfde advertentie (vandaag tenminste), op de foto staat de body van de axis in het zwart. Deze tekst staat in de ad: "Wegens uitdunnen van mijn gitarenverzameling: zwarte Music Man Axis Sport USA. Gitaar heeft gebruiksporen. Verder een lakbeschadiging bij tremolo. Meer foto´s op aanvraag." (dan weet je of je de goeie hebt). Bij de foto's staat een foto van de headstock, met een (naar mijn idee) origineel musicman logo, en geen locking nut, maar wel een trem.

sjoerd5
11 maart 2007, 18:04
Post even het avertentie nummer.

Dan hoeven we dat alleen maar ik te tikken.

frekie
11 maart 2007, 18:16
Lang geleden dat ik een locking trem gitaar heb gehad. Heb hem na een half jaar weer ingeruild vanwege dat $%^#$@!*&^ gekl**t met die inbus bouten. Bovendien bleven de snaren ONDERLING wel gestemd maar zakte het als GEHEEL wel degelijk in stemming. Mijn toetsenist begon me halverwege de repetitie heel vuil aan te kijken :cooler:
Afgezien daarvan vond ik dat die klem op de topkam de boventonen dempte. Een gitaar uit dezelfde serie maar met gewone trem (Ibanez 540) klonk veel levendiger.
Kortom koop een gitaar ZONDER trem, veel strakker en stabieler.

Kaïn
11 maart 2007, 18:59
Kortom koop een gitaar ZONDER trem, veel strakker en stabieler.
Noouuu, dat is nou ook weer zoiets. Een goed floyd systeem is tering stem vast en doet niet af aan de boventonen. Het hangt een beetje af van je budget. Een gitaar van 300 euro heeft hoogstwaarschijnlijk niet een geweldige floyd. Een Ibbie uit de prestige serie....reken maar dat die zo stemvast als de nete is. Het is persoonlijke voorkeur (zoals bij alles hier).

MusicManMaestro
11 maart 2007, 20:29
weer verdeelde meningen...leuk :)

@musicmanmaestro: ik weet niet hoe ik een link van marktplaats moet posten, want bij mij blijft bovenin gewoon "www.marktplaats.nl" staan, zonder enige toevoegingen naar advertenties, maar volg deze instructies:
ga dus naar marktplaats, onderdeel muziek en instrumenten en dan snaarinstrumenten elektrische gitaar (zoals iedereen hier bijna dagelijks doet denk ik ;)) Type in bij het zoeken: music man (let op de spatie!) en dan is het de vijfde advertentie (vandaag tenminste), op de foto staat de body van de axis in het zwart. Deze tekst staat in de ad: "Wegens uitdunnen van mijn gitarenverzameling: zwarte Music Man Axis Sport USA. Gitaar heeft gebruiksporen. Verder een lakbeschadiging bij tremolo. Meer foto´s op aanvraag." (dan weet je of je de goeie hebt). Bij de foto's staat een foto van de headstock, met een (naar mijn idee) origineel musicman logo, en geen locking nut, maar wel een trem.


Sorry voor de onduidelijkheid hoor , maar ik doelde eigenlijk op een plaatje van EVH in actie met een signature gitaar zonder locking nut want de Axis modellen zonder Floyd ken ik wel.
In ieder geval bedankt voor de moeite ;)

Damage Inc.
11 maart 2007, 20:43
Noouuu, dat is nou ook weer zoiets. Een goed floyd systeem is tering stem vast en doet niet af aan de boventonen. Het hangt een beetje af van je budget. Een gitaar van 300 euro heeft hoogstwaarschijnlijk niet een geweldige floyd. Een Ibbie uit de prestige serie....reken maar dat die zo stemvast als de nete is. Het is persoonlijke voorkeur (zoals bij alles hier).

Ja een goed tremolo-systeem kan inderdaad ook strak en stemvast zijn, nog beter dan een gitaar zonder tremolo.
Wel als die double-locking is dan, en vooral als je de snaren van tevoren goed uitrekt, wat ik persoonlijk vrij pijnlijk vind :P (hoe is dat eigenlijk het beste om te doen?) .
Want een gitaar zonder tremolo die heeft de snaren er zeg maar "los" op zitten.

Maar een gitaar zonder tremolo-systeem voelt inderdaad stabieler (zowel tijdens spelen als stemmen), en stemt ook veel makkelijker.
Ik zou ook liever geen tremolo hebben, maar dat kan ik toch niet maken als extreem lead gitarist :P .
Mja, niet dat dat verplicht is ofzo, maar ik vind het wel vet :) .

Dus ik bedoel maar, neem ten eerste alleen een tremolo-gitaar als je 'm echt nodig hebt.
Maar het gaat even over de locking-gedeeltes...

- Damage Inc.

D3nnis
11 maart 2007, 23:36
Ik heb een klein vraagje:
Wat is nou het verschil in klank/handling/stemvastheid tussen een locking trem en een niet locking trem?

Als je gewoon een goeie nut hebt, en niet al te veel andere wrijvingspunten (van die maffe snaargeleiders waar de snaar aan vast "kleeft" bijvoorbeeld), dan heb je qua stemvastheid niet veel te vrezen.
Tenzij je echt "snaren los hangend langs de hals" duikvluchten wil maken, dan soms gaat het met een goeie nut nog weleens niet helemaal 100% goed.

Maar voor wat ik zelf doe, heb ik geen locking reutemeteut nodig (alleen locking tuners :) ), alles blijft prima op stemming.

a darker shade of grey
12 maart 2007, 15:34
@maestro: nee plaatjes van EVH heb ik ook niet, maar die sigs speelt hij toch gewoon? :O

Maar nog ff iets: kun je dan een gitaar zonder locking nut maar met trem wel "on the fly" detunen? of krijg je dan ook weer dat die trem dan met de stemming van alle andere snaren gaat kloten zodat je een uur bezig bent? (floyd perikelen -,-)

D3nnis
12 maart 2007, 16:18
Maar nog ff iets: kun je dan een gitaar zonder locking nut maar met trem wel "on the fly" detunen? of krijg je dan ook weer dat die trem dan met de stemming van alle andere snaren gaat kloten zodat je een uur bezig bent? (floyd perikelen -,-)

Je bedoelt met on the fly detunen bv het in drop-D zetten van je gitaar?

Zolang de trem tegen je body aan zit, kun je gewoon 1 snaar (of meerdere) anders stemmen zonder al te rare dingen (dus zolang het moment op de trem veroorzaakt door de veren groter is dan het moment veroorzaakt van de snaren op de trem om het draaipunt, dan kun je doen wat je wilt).
Heb je een (vintage style) tremolo die een hoekje maakt t.o.v. de body, zoals bv. op een strat wel veel gebruikt wordt, dan heb je een evenwicht tussen veren aan de ene kant, en snaren aan de andere kant, en heb je gewoon weer hetzelfde gereut als met de floyd :), hierbij systemen zoals bij de trem van de parker fly (soort van "blokkerings-knopje") buiten beschouwing gelaten.

a darker shade of grey
12 maart 2007, 16:32
Jah...natuurkunde heb ik nooit gekozen (en dat had ook een reden), dus moment links en rechts en veerconstantes dat zegt me allemaal niks, maar ik snap wel ongeveer wat je bedoelt denk ik. Non-locking tremolo's zijn dus nooit floating als ik het goed begrijp?

En btw: met on the fly bedoel ik "direct", dus bijvoorbeeld een nummer spelen in standaard E, en dan voor een volgend nummer naar open D, zonder floydperikelen dus. Ik heb het met mijn locking trem nog nooit gedurfd, om alle snaren te laten zakken, bang dat ik het evenwicht zo verkloot dat het nooit meer goed komt...

vulvasonic
12 maart 2007, 16:44
Alles staat of valt bij de kwaliteit van het systeem zelf en de afstelling ervan.
Het ene is niet beter dan het andere, dat is een kwestie van smaak en wat je met het effect wilt.

Ook de klankkleur is een smaakkwestie. Ik hou zelf wel van de klank van een metalen topkam. De Jeff Beck strat vind ik daar een geweldig voorbeeld van. Begin jaren waren er hele volksstammen die hun topkammetjes lieten vervangen door koper. Koper had zo z'n voordelen, maar ook wat nadelen. De klank ervan werd door sommigen als een voordeel gezien, maar anderen vonden het een nadelige bijkomstigheid en gingen dus weer op zoek naar alternatieven.

De gitaar blijft in ontwikkeling. En dat is maar goed ook. Het maakt het er alleen maar leuker op.

vulvasonic
12 maart 2007, 16:47
Jah...natuurkunde heb ik nooit gekozen (en dat had ook een reden), dus moment links en rechts en veerconstantes dat zegt me allemaal niks, maar ik snap wel ongeveer wat je bedoelt denk ik. Non-locking tremolo's zijn dus nooit floating als ik het goed begrijp?

En btw: met on the fly bedoel ik "direct", dus bijvoorbeeld een nummer spelen in standaard E, en dan voor een volgend nummer naar open D, zonder floydperikelen dus. Ik heb het met mijn locking trem nog nooit gedurfd, om alle snaren te laten zakken, bang dat ik het evenwicht zo verkloot dat het nooit meer goed komt...

Non locking tremolo's kunnen weldegelijk floating worden afgesteld (denk aan de vintage tremolo's). Overigens kunnen locking tremolo's ook non floating worden afgesteld.

Bijstemmen met een tremolosysteem levert altijd dit soort effecten op, zeker als de tremolo zwevend is afgesteld. Wel is het zo dat het ene systeem minder gevoelig is voor dit soort effecten dan andere systemen.

Orgasmocaster
12 maart 2007, 17:06
Ik heb veel gitaren met floyd roses, kahlers etc, maar onlangs heb ik een paar gitaren inelkaar gezet met de combinatie van wilkinson trem + lsr roller nut + planet wave locking/auto trim tuners.. en dat heeft mijn ogen geopend..
betere toon, betere sustain, en makkelijker in gebruik.. geen balletjes meer knippen, geen klemmetjes meer aan draaien!
en je kunt er bijna net zo ruig mee dive bomben als een FR.

D3nnis
12 maart 2007, 17:18
Non locking tremolo's kunnen weldegelijk floating worden afgesteld (denk aan de vintage tremolo's). Overigens kunnen locking tremolo's ook non floating worden afgesteld.


Bij Fender is het volgens mij redelijk "gebruikelijk" om de vintage trem inderdaad floating te hebben (ikzelf prefereer een trem die vlak op de body ligt; omhoog trekken doe ik dat ding toch niet).

Maar een floyd non-floating afstellen, gaat dat? Heb me er bij mijn floyds (toen ik die nog had) nooit zo in verdiept, maar kan me daar eigenlijk weinig bij voorstellen, hoe werkt dat?

Azrael
12 maart 2007, 17:21
Maar een floyd non-floating afstellen, gaat dat? Heb me er bij mijn floyds (toen ik die nog had) nooit zo in verdiept, maar kan me daar eigenlijk weinig bij voorstellen, hoe werkt dat?

Blokeren met een blokje hout. Even logisch nadenken dan weet je hoe het moet.

D3nnis
12 maart 2007, 17:47
Ja, ok, met een blokje hout, maar dan zorg je gewoon dat je de trem niet kunt gebruiken, dat is toch anders :)

vulvasonic
12 maart 2007, 18:04
Niet alle Floyds kun je vastzetten. Je kunt wel gebruik maken van tremsetters (bijvoorbeeld), maar ook dat moet je liggen.

Ik heb op een van mijn strats een Kahler Spyder en die kun je gewoon tegen de body aan trekken door de veren strakker te draaien.

Outrage
12 maart 2007, 22:39
Hét grote geheim zit toch vaak in een perfecte afstelling. EvH kon zijn gitaren blijkbaar zo afstellen dat hij ook met een niet-floyd aardig kon gaan diven. Een perfecte afstelling levert niet alleen betere bespeeldbaarheid, maar ook betere klank.

D3nnis
13 maart 2007, 09:12
Ik heb op een van mijn strats een Kahler Spyder en die kun je gewoon tegen de body aan trekken door de veren strakker te draaien.

Zo'n Kahler ding is iets wat ik zelf nog weleens zou willen hebben op een eigen gitaar....heb een keer een eric clapton strat gezien waar een kahler op gegooid was (weet zo niet welk type), maar dat was wel erg lekker smooth qua bediening!

jerome
13 maart 2007, 09:32
Bij Fender is het volgens mij redelijk "gebruikelijk" om de vintage trem inderdaad floating te hebben (ikzelf prefereer een trem die vlak op de body ligt; omhoog trekken doe ik dat ding toch niet).

Maar een floyd non-floating afstellen, gaat dat? Heb me er bij mijn floyds (toen ik die nog had) nooit zo in verdiept, maar kan me daar eigenlijk weinig bij voorstellen, hoe werkt dat?


Ik heb bij een van mijn gitaren de Kahler dubbel locking tremelo nonfloating gemaakt door er aan de achterkant tussen het tremeloblok en de body (aan de veren kant) een strookje hardhout te lijmen waar de tremelo in rusttoestand tegen aan drukt.
Ik kan de tremelo dus alleen nog naar voren kantelen.
De veren heb ik redelijk strak staan zodat ik de snaren heerlijk extreem benden zonder dat de brug kantelt en door dat strookje hardhout is er meer contactoppervlak tussen de trem en de body en dat is lekker voor extra sustain.

a darker shade of grey
13 maart 2007, 10:09
Ik heb bij een van mijn gitaren de Kahler dubbel locking tremelo nonfloating gemaakt door er aan de achterkant tussen het tremeloblok en de body (aan de veren kant) een strookje hardhout te lijmen waar de tremelo in rusttoestand tegen aan drukt.
Ik kan de tremelo dus alleen nog naar voren kantelen.
De veren heb ik redelijk strak staan zodat ik de snaren heerlijk extreem benden zonder dat de brug kantelt en door dat strookje hardhout is er meer contactoppervlak tussen de trem en de body en dat is lekker voor extra sustain.

Klinkt interessant....

Lennert
13 maart 2007, 10:10
Voor de liefhebbers is hier een pic van eddie's frankenstein toen ie m net in elkaar had gezet (GEEN locking nut..)

Edit: En nog erger, hier gebruikte hij nog gewoon een vintage trem.. Ik las laatst een interview met eddie waarin hij vertelde wat een kloteklus het was om die trem stemvast te krijgen ;) Maar blijkbaar was t hem wel gelukt.

http://www.vintagekramer.com/Ed/guitar-frankwhite.jpg

fred dons
13 maart 2007, 11:29
dat kwam omdat de floyd toen nog niet was uitgevonden, bij deze zat er een messing nut op waarbij de groeven breder gemaakt waren en dat hielp bij de stemvastheid. toen hij eenmaal een floyd had (met kleine tussenstap naar de rockinger locking trem) is hij nooit meer terug gegaan naar de vintage trem.

het geluid veranderd wel iets bij een OFR maar is niet perse slechter, wel anders en ik gebruik het liefst de OFR met name vanwege zijn klank, de schaller licensed klinkt wat mij betreft te "mild" en de overige licensed (op de gotoh na) zijn te onbetrouwbaar op de lange termijn

D3nnis
13 maart 2007, 20:19
en door dat strookje hardhout is er meer contactoppervlak tussen de trem en de body en dat is lekker voor extra sustain.

Aangezien jij deze mod zo hebt uitgevoerd....en je dus je gitaar voor en na deze aanpassing kent.....heb je dat ook daadwerkelijk kunnen merken?
Je hoort / ziet dat heel veel, maar ik heb het nooit echt a/b kunnen vergelijken!



het geluid veranderd wel iets bij een OFR maar is niet perse slechter, wel anders en ik gebruik het liefst de OFR met name vanwege zijn klank, de schaller licensed klinkt wat mij betreft te "mild" en de overige licensed (op de gotoh na) zijn te onbetrouwbaar op de lange termijn

Die lo pro edge dingen van Ibanez werden eigenlijk altijd toch wel als erg goede floyds beschouwd dacht ik. Ben jij van die dingen ook niet zo kapot?

jerome
13 maart 2007, 21:49
Aangezien jij deze mod zo hebt uitgevoerd....en je dus je gitaar voor en na deze aanpassing kent.....heb je dat ook daadwerkelijk kunnen merken?
Je hoort / ziet dat heel veel, maar ik heb het nooit echt a/b kunnen vergelijken!


Ik vind het heerlijk om bijvoorbeeld in een solo de snaren van m'n Strat extreem ver omhoog te drukken (benden) en m dan lekker te laten janken en brullen!
Voorheen kantelde de brug (Kahler dubbel locking tremelo) dan naar voren door de toenemende snaarspanning en werden de tonen weer lager.
Met andere woorden, dat "extreem benden" had niet zoveel zin.

De veerspanning omhoogdraaien was niet echt een optie omdat dan de trem naar achteren kantelde en onder een hele rare hoek kwam te staan.
Daarom heb ik die modificatie uitgevoerd, dus niet zozeer voor de sustain.
Ik moet wel zeggen dat de sustain er wel iets op vooruit gegaan is maar dat is niet wereldschokkend.
Ik heb wel het gevoel dat het geluid iets dikker en voller is geworden.

Op m'n andere Strat zit een Floyd Rose dubbel locking tremelo en bij deze gitaar heb ik deze modificatie nog niet gedaan.
Ik vind deze Strat ietsje dunner en holler klinken dan die met de Kahler en ik denk dat ik deze op dezelfde manier ga aanpakken...

fred dons
13 maart 2007, 21:53
@D3nnis

ik vind de ibanez trems qua design en speelgemak hele goede trems alleen vind ik het gebruikte materiaal minder en ze slijten meer dan een OFR, maar als alleen nog maar een ibbi lo pro zou mogen gebruiken zou ik daar prima mee uit de voeten kunnen hoor

bert k
14 maart 2007, 01:07
Ik heb een Strat gebouwd met een Hipshot trem. Floating, met twee draaipunten. Hij blijft lekker stemvast, maar dat is vooral ook door de grafieten topkam en de locking mechanieken, zodat de snaar bovenin vrij kan bewegen.

vulvasonic
14 maart 2007, 01:13
Heeft er iemand trouwens ervaring met de stemvastheid van de rollernuts zoals Jeff Beck die op z'n signature-strat gebruikt icm locking mechanieken?

fred dons
14 maart 2007, 19:43
ik heb nog zo'n wilkinson rollernut van een jeff beck liggen, en die dingen zijn best wel ok, probleem is wel dat je eigenlijk niet dikker kan dan een standaard 09 of 010 setje omdat anders de snaren klemmen

D3nnis
14 maart 2007, 20:05
Ik moet wel zeggen dat de sustain er wel iets op vooruit gegaan is maar dat is niet wereldschokkend.
Ik heb wel het gevoel dat het geluid iets dikker en voller is geworden.

Op m'n andere Strat zit een Floyd Rose dubbel locking tremelo en bij deze gitaar heb ik deze modificatie nog niet gedaan.
Ik vind deze Strat ietsje dunner en holler klinken dan die met de Kahler en ik denk dat ik deze op dezelfde manier ga aanpakken...

Leuk om te zien dat de theorie dus toch wel merkbaar is in de praktijk, daar was ik wel erg benieuwd naar, iets wat eigenlijk alleen maar te horen is mbv de manier die jij gedaan hebt, het toepassen op exact dezelfde gitaar!



ik vind de ibanez trems qua design en speelgemak hele goede trems alleen vind ik het gebruikte materiaal minder en ze slijten meer dan een OFR

Aha!
Ik heb er weleens zo eentje geprobeerd, en vond ze toch wel lekker aanvoelen, maar ja, van dat even proberen kun je geen indruk opdoen op de langere termijn. Jammer dat ze dus kennelijk niet zo degelijk zijn dan een OFR..

Noid
14 maart 2007, 20:41
Heeft er iemand trouwens ervaring met de stemvastheid van de rollernuts zoals Jeff Beck die op z'n signature-strat gebruikt icm locking mechanieken?Ik heb 2 gitaren met Wilkinson trems en Wilkinson rollernuts (zie pica 1). Daar zitten geen locking mechanieken op, maar van die Schaller precisie stemmers (met zo'n schroefje in 't vleugeltje, zie pica 2)). Ook zonder locking mechanieken is dat gewoon zeer stemvast, heavy tremolo abuse is geen probleem: de boel blijft gewoon gestemd. Wel is 't handig om eens per jaar de rollernuts wat schoon te maken en er een drupje slotolie op te gooien, zodat de boel ook goed blijft.

O.k. Pica 1
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/rollernutrtx.jpg
En pica 2:
http://i47.photobucket.com/albums/f186/DikkeAb/stemmechrtx.jpg

Braindead
14 maart 2007, 21:57
Ik heb wel een tijdje een John Petrucci sign (music man)gehad, en speelde daarvoor altijd op floyd rose. Nou die Petrucci, ontstemde toch echt wel wat als je hem gebruikte als floyd. Ondanks dat hij locking tuners had.
De floyd en bijv kahler spyder zijn toch wel verschillend in klank, of in ieder geval in feel. . Ik heb geen vergelijk met dezelfde gitaar en 1 met fr en 1 met Spyder kunnen doen maar wel 2 verschillende gitaren en mijn indruk is wel dat de spyder de trillingen beter doorgeeft aan de gitaar. Het lijkt allemaal wat directer te zijn in klank, maar ik weet het.... de blinde proef...... haha ik zou het onderscheid in een volle zaal niet kunnen horen nee.

D3nnis
14 maart 2007, 22:37
Ik heb wel een tijdje een John Petrucci sign (music man)gehad, en speelde daarvoor altijd op floyd rose. Nou die Petrucci, ontstemde toch echt wel wat als je hem gebruikte als floyd. Ondanks dat hij locking tuners had.

Typisch, dat had ik ook met mijn silhouette special.....zat hem niet in de tuners, maar in de topkam. Deze heb ik laten vervangen door een graphtech exemplaar, en probleem opgelost.
Toch eigenlijk best slecht van een firma als musicman... (ik dacht dat de slechte topkam bij mij toeval was)!

vulvasonic
14 maart 2007, 22:51
ik heb nog zo'n wilkinson rollernut van een jeff beck liggen, en die dingen zijn best wel ok, probleem is wel dat je eigenlijk niet dikker kan dan een standaard 09 of 010 setje omdat anders de snaren klemmen

Ik dacht dat Jeff Beck zelf op een .011 setje speelde. Maar daarin ben ik dus abuis?

Het punt is dit (voor de toekomst - kwestie van geld); ik wil dolgraag een keer een echte goede strat hebben met HET echte stratgeluid en een ouderwetse zwengel. Maar ik wil die zwengel wel kunnen gebruiken. Grafieten topkam icm locking mechanieken lijken dan het meest voor de hand te liggen, maar zo'n rollernut lijkt me zeker geen vies idee.

fred dons
15 maart 2007, 09:11
Jeff speelt inderdaad op een 011 maar zijn topkam was anders dan de normale wilkinson, bij de productie strats waren er 2 versies (09 + 010) bij de JB liepen de E + A snaar over ipv door de topkam heen omdat ze anders niet pasten
zie dit plaatje
http://www.rockinn.co.jp/maniac/b3_jb/Roller_NUT.jpg

Braindead
15 maart 2007, 15:49
Ja, is aan de ene kant wel slecht, maar het is natuurlijk ook een compromis. Als John persee een non locking tremolo op zijn gitaar wilde hebben en deze tot gevolg had dat hij bij heavy use wel licht ontstemde, tja dan is dat zo. Ik ben voor de rest heel tevreden over Musicman en heb 4 MM gitaren dus de John Petrucci was wel een uitzondering. Trouwens, was verder wel een goede gitaar hoor.
Moet er wel bij zeggen dat ik ook wel een erg locking tremolo freak ben.




Typisch, dat had ik ook met mijn silhouette special.....zat hem niet in de tuners, maar in de topkam. Deze heb ik laten vervangen door een graphtech exemplaar, en probleem opgelost.
Toch eigenlijk best slecht van een firma als musicman... (ik dacht dat de slechte topkam bij mij toeval was)!

D3nnis
15 maart 2007, 19:30
Ja, is aan de ene kant wel slecht, maar het is natuurlijk ook een compromis. Als John persee een non locking tremolo op zijn gitaar wilde hebben en deze tot gevolg had dat hij bij heavy use wel licht ontstemde, tja dan is dat zo.

Als dat zo is, dan is het inderdaad zo, maar het is helemaal niet nodig om met een non-locking te ontstemmen, zeker bij een musicman zonder snaargeleiders en dat soort reutemeteut! :-D

fred dons
15 maart 2007, 20:43
ik ben bang van wel, bij een non locking trem kan de snaar ook nog bewegen in het tremblock en dat is dan het laatste stuk waar je nog iets voor moet vinden, zoals bijvoorbeeld locking zadels. ik had die dingen op een vintage trem zitten (toevallig pas aan PRS gegeven) en dat werkte heel erg goed maar het verwisselen van snaren was best wel een rot werk

Outrage
16 maart 2007, 10:12
Ik dacht dat Jeff Beck zelf op een .011 setje speelde. Maar daarin ben ik dus abuis?

Het punt is dit (voor de toekomst - kwestie van geld); ik wil dolgraag een keer een echte goede strat hebben met HET echte stratgeluid en een ouderwetse zwengel. Maar ik wil die zwengel wel kunnen gebruiken. Grafieten topkam icm locking mechanieken lijken dan het meest voor de hand te liggen, maar zo'n rollernut lijkt me zeker geen vies idee.

Als ik het goed heb zou Carvin een topkam hebben ontwikkeld (een mengeling van grafiet en nog wat) die echt heel goed glijdt zodat zelfs gitaren met een floyd niet per se een locking nut zouden nodig hebben. Locking tuners volstaan.

peter_heijnen
16 maart 2007, 10:25
bij een non locking trem kan de snaar ook nog bewegen in het tremblock en dat is dan het laatste stuk waar je nog iets voor moet vinden, zoals bijvoorbeeld locking zadels. ik had die dingen op een vintage trem zitten (toevallig pas aan PRS gegeven) en dat werkte heel erg goed maar het verwisselen van snaren was best wel een rot werk
Voor de geinteresseerden: http://www.tone-toys.com/de/Phantom_String_Locks.html

peter_heijnen
16 maart 2007, 10:27
Als ik het goed heb zou Carvin een topkam hebben ontwikkeld (een mengeling van grafiet en nog wat) die echt heel goed glijdt zodat zelfs gitaren met een floyd niet per se een locking nut zouden nodig hebben. Locking tuners volstaan.
Dat kan idd. Alex Lifeson van Rush speelde in de 80'ies op strats met daarop floyd rose, maar zonder de locknuts.

fred dons
16 maart 2007, 17:50
heb ik ook op een gitaar
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=54&page=7&ktw=39ec9b4022f16f4d893a14a119274a46
en werkt wel net zo stabiel alleen heb je niet meer de travel van een floyd, dwz je snaren komen niet meer los van het fretboard als je je trem helemaal omlaag doet (heb je verder vrij weinig aan maar tis wel geinig :D )

en die phantom string locks bedoel ik, je kunt op de foto ook goed zien waarom snaren verwisselen zo moeilijk is omdat je iedere keer je snaar door dat kleine gaatje moet leiden

Noid
17 maart 2007, 00:00
heb ik ook op een gitaar
http://www.pixum.nl/members/freddons/?act=a_view&album=440038&i_pos=54&page=7&ktw=39ec9b4022f16f4d893a14a119274a46
en werkt wel net zo stabiel alleen heb je niet meer de travel van een floyd, dwz je snaren komen niet meer los van het fretboard als je je trem helemaal omlaag doet (heb je verder vrij weinig aan maar tis wel geinig :D )

en die phantom string locks bedoel ik, je kunt op de foto ook goed zien waarom snaren verwisselen zo moeilijk is omdat je iedere keer je snaar door dat kleine gaatje moet leiden
Fred, ik wordt al wat ouder, mijn ogen gaan vast wat achteruit, want ik zie een leuke strat met 3 P90's, maar die topkam zie ik niet echt gedetaileerd en ik zie al helemaal geen kleine gaatjes waar jij het over hebt op deze foto. :) Je maakt me nieuwsgierig, maar ik kan 't niet zien aarghhh.

Vanavond heb ik snaren verwisseld van een gitaar waarop locking nuts zitten. Ik weet meteen weer waarom ik een rollingnut liever heb: minder gesukkel om inbusboutjes los en vast te moeten draaien, de snaren door de juiste gaatjes te prikken etc. Een goede wilkinson trem met rollingnut heeft wat dat betreft echt mijn voorkeur.

fred dons
17 maart 2007, 12:22
:D die kleine gaatje zaten niet in mijn foto maar in die vande phantom locking strings

maar inderdaad de topkam op de p100 strat ('t zijn humbuckers) is niet echt duidelijk ;) maar neem maar van mij aan dat er een normale grafieten kam op zit