PDA

View Full Version : Emg 85/60



a darker shade of grey
11 maart 2007, 11:58
Het is zover...ik heb gister in mijn Cort EVL-K6 andere elementen gepleurd! Ik had de standaard 81/85 set, en nu heb ik de 85 naar de brug gedaan en een 60 in de neck. Een beetje gespeeld met de elementhoogte en nu ben ik dik tevreden! De 85 in de brug klinkt heel erg strak, maar wat voller dan de heel schelle 81. De 60 in de neck is een dream come true. Heerlijke warme scheurende tonen, maar genoeg definitie dat je er moeiteloos heerlijke blues uit kan halen. Dat element kan elke stijl aan, weet ik zeker. En wat de clean betreft (waar het eigenlijk allemaal om draaide voor mij), de 60 klinkt heerlijk warm en vol, en karakteristiek, de 85 is clean best goed, maar niet geweldig. Wel ruim beter dan de 81, hij is warmer en hij overstuurd de versterker niet zo snel op clean.

Lang verhaal kort: me happy :D

ben vanhoof
11 maart 2007, 13:07
Toen ik een emg in mn gitaar (brug) wou steken heb ik ook getwijfeld over een 85 of 81. Uiteindelijk toch maar de 81 genomen omdat de meeste gitaristen en gitaren deze in de brug hebben. Als ik de kans krijg om een ruil met een 85/89 doe ik het zeker!

RedBuell
11 maart 2007, 17:03
Heb je het ook eens andersom geprobeerd, 60 in de brug en 85 in de hals. IK wil namelijk een 60 in de brug van mijn RG en een 89 in de hals.

AART
11 maart 2007, 19:15
Ik heb dus ook de 85 in de brug, en ik raad het iedereen met een 81 aan om het echt eens te proberen, echt stukken vetter.
Kan me niet voorstellen dat een 81 beter uit de verf komt, behalve in een les paul van 35 kilo....

Damage Inc.
11 maart 2007, 20:02
Ik denk dat de 85 juist meestal niet in de brug-positie word gebruikt, omdát die zo vol (of soms wel eens "zompig" genoemd) klinkt, en een beetje die "holle" en losse sound.
Want die EMGs hebben echt hun eigen herkenbare karakters.
Het zal ook veel liggen aan wat voor versterker en andere apparaten je gebruikt.
Zoals ik zelf nu een gitaar met 81-brug/60-nek-setup die nu vrij dun klinkt (de 81 op zichzelf dan), dat die strax met een betere versterker een stuk voller klinkt.
Mja, komt omdat je eens moest weten wat ik nu nog heb :P .

- Damage Inc.

NielsW
12 maart 2007, 11:53
Ligt er net aan wat je speelt. Ik zou nooit en te nimmer een EMG60 in mn gitaar stoppen. Ik zou bijna kunnen zeggen dat mijn manier van spelen om een EMG81 element is opgebouwd.

Vroeger had een LP en toen heb ik ook het één en ander geexperimenteerd met EMG pickups. Ik begon met 85/60 maar dat werd al snel 81/85. 60 mist gewoon net een stukje toon/attack en output. 85 vond ik wel erg lekker als aanvulling op de 81. Momenteel zie ik die meerwaarde van een 85 in de brug niet meer. 81 heeft alles wat ik nodig heb.

a darker shade of grey
12 maart 2007, 14:29
Ligt er net aan wat je speelt. Ik zou nooit en te nimmer een EMG60 in mn gitaar stoppen. Ik zou bijna kunnen zeggen dat mijn manier van spelen om een EMG81 element is opgebouwd.

Vroeger had een LP en toen heb ik ook het één en ander geexperimenteerd met EMG pickups. Ik begon met 85/60 maar dat werd al snel 81/85. 60 mist gewoon net een stukje toon/attack en output. 85 vond ik wel erg lekker als aanvulling op de 81. Momenteel zie ik die meerwaarde van een 85 in de brug niet meer. 81 heeft alles wat ik nodig heb.

60 mist tone en output? :O Nou laat je mijn mond openvallen kerel. Ik heb nog nooit een neckelement gehoord met zoveel karakter en lekkere scheur voor in de neckpositie! En de clean is ook zeer goed (al helemaal voor een actief element).

Damage Inc.
13 maart 2007, 04:31
Ligt er net aan wat je speelt. Ik zou nooit en te nimmer een EMG60 in mn gitaar stoppen. Ik zou bijna kunnen zeggen dat mijn manier van spelen om een EMG81 element is opgebouwd.

Vroeger had een LP en toen heb ik ook het één en ander geexperimenteerd met EMG pickups. Ik begon met 85/60 maar dat werd al snel 81/85. 60 mist gewoon net een stukje toon/attack en output. 85 vond ik wel erg lekker als aanvulling op de 81. Momenteel zie ik die meerwaarde van een 85 in de brug niet meer. 81 heeft alles wat ik nodig heb.

Het ligt er ook inderdaad aan wat je speelt.
De EMG 60 zal misschien wat attack missen, maar toon toch echt niet, hij heeft gewoon weer zoals de andere EMGs een eigen karakter.
Zoals eerder gezegd heeft ie ook een Bluesey sound, zoals, om maar een groot voorbeeld te noemen, James Hetfield 'm gebruikt.
Hij speelt soms wel eens dikke solos met de EMG 60, maar ook veel vaker Blues melodietjes tussendoor (in nummer of tussen nummers door) met en zonder distortion/overdrive.
En clean is ie ook erg mooi, ik heb die 81/60-setup dan in een Iceman met Drop C stemming, en ik heb er veel sounds mee kunnen maken.
Ook veel clean dingen zoals voor System Of A Down enzo, waarom ik de gitaar eigenlijk had gekocht, maar natuurlijk ook voor meer muziek in Drop C.

- Damage Inc.